Halstertouw EJ snel kapot?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Halstertouw EJ snel kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:09

Hoi!

Ik hoop dat het hier goed staat. Zo niet: sorry moderators! :o

Een paar weken terug heb ik een halstertouw van Epplejeck gekocht. Gewoon huismerk met een musketonhaak.
Van de week had ik Zohra eraan vast staan, en pakte de tuinslang erbij. Zohra was het er niet mee eens, en deed een stap naar achteren. Vervolgens ging ze heel licht hangen (niet paniekhangen, maar echt licht.) en pang! De haak kapot! -O-

Ik kreeg m weer in elkaar, maar gisteren dus weer precies hetzelfde. Ook nauwelijks gewicht erop (ik gok misschien 100kg van haar 480) en hoppa, haak uit z'n voegen.

Afbeelding

Zo dus.

Zijn er meer mensen bij wie hij zo snel kapot gaat? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat een paard eraan hangt, maar 100 kg moet het wel kunnen houden toch? :?

Caesar

Re: Halstertouw EJ snel kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:10

Die halstertouwen / longeerlijnen met die haken krijgt mijn Herdershond nog kapot. Is niks geen kwaliteit meer. Koop nu altijd maar met die paniek haken of ik doe er zelf zo'n klipgesp aan.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:13

Die haken stellen idd niks voor, heb er al meerdere versleten.
Heb nu net als Caesar alleen nog paniekhaken of van die veiligheidsklips van de bouwmarkt. Die kunnen heel wat meer gewicht aan.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:14

Paniekhaken vind ik zelf niet prettig. Heb er wel eens zelf een per ongeluk losgeklikt terwijl dat niet de bedoeling was. Gelukkig binnen een omheining maar toch.

Maar 'goed' om te weten dat het de algemene slechte kwaliteit is. Ik zal de Epplejeck mailen om ze erover te informeren.

EDIT
Wat voor kliphaken precies? Karabijnhaken?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:17

marley93 schreef:
Paniekhaken vind ik zelf niet prettig. Heb er wel eens zelf een per ongeluk losgeklikt terwijl dat niet de bedoeling was. Gelukkig binnen een omheining maar toch.

Maar 'goed' om te weten dat het de algemene slechte kwaliteit is. Ik zal de Epplejeck mailen om ze erover te informeren.

EDIT
Wat voor kliphaken precies? Karabijnhaken?

Paniekhaken zijn ook mijn favoriet niet hoor. Als ze eenmaal wat ouder worden en er komt zand oid tussen, gaan ze een stuk moeilijker open. (Geldt ook voor de 'gewone' haken natuurlijk maar die gebruik ik toch al niet :+ )

Karabijnhaken bedoel ik idd! Die heb je in 'gewichtklasses' (staat er meestal in gegraveerd), bv 'tot 500 kg'.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:18

Het is niet alleen ej waarvan de haken slecht zijn, ik heb nu al meerdere halstertouwen van verschillende merken gehad waarvan de haak bij druk meteen kapot ging. Ik heb het maar opgegeven met deze haken en ben ook overgegaan op paniekhaken. Het was even wennen, maar het werkt voor mij en mijn paard veel beter :j

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:19

Kun je er niet gewoon mee terug naar de EJ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:19

Zo snel hoort het niet kapot te gaan. Wij hebben ook deze haken. En die gaan toch wel een dik jaar of langer mee.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:21

Op mijn werk doen we inderdaad een karabijnhaak door het stukje waar de originele haak in zat. Bij dat soort touwen is het gat net te groot voor de haak, daarom springt hij eruit en met een musketonhaak blijf je dan prutsen.

Ik ben blij dat mijn HH touwen het al ruim vijf jaar volhouden als ik dit zie.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:21

Nou ik zal ze dan binnenkort toch maar gaan uitproberen. En voor de karabijnhaken proberen! :) dank voor de tip!

Volgens mij heeft Anky nog wel goeie haken trouwens. We hebben er één op stal hangen die echt onverwoestbaar is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:22

RiannaB schreef:
Kun je er niet gewoon mee terug naar de EJ?

Ik heb de bon niet meer, en heb m al zeker drie weken in gebruik. Denk dat ik beter een mail kan sturen als klacht.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:22

Ik heb ongeveer zo'n zelfde touw maar dan van QHP en deze kan best wat hebben! Mijn paard gaat er nog wel eens vandoor met naar de wei brengen dus er komt best vaak veel druk op, en hij is er ook al meerdere keren op gaan staan als hij vervolgens door de wei crosst. Die van EJ ken ik niet.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:22

Hier hetzelfde probleem, nu al het 3e touw waarbij de haak ineens door midden breekt.
Nouja niet ineens, als t paard iets gaat hangen of hij trekt een sprintje als ik hem aan de hand naar de wei heb, breekt gewoon de haak door midden..

Ik ben nu door m'n voorraad EJ touwen heen, maar ik ga voortaan voor een ander merk.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:25

Alle merken geprobeerd. Gewoon veel goedkope kopen want ze gaan allemaal stuk. Ik heb er zo in een haar al 10 ook duurdere versleten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:33

Ik heb precies dezelfde al bijna een jaar en gebruik hem dagelijks. Nou is mijn paard wel een ongelooflijk sufmuts en staat er eigenlijk nooit spanning op. Verder hebben we een bak met allerlei soorten halstertouwen die al heel lang mee gaan. Natuurlijk gaat er wel eens een stuk, maar over het algemeen houden ze het lang vol.

Zou idd een mailtje sturen, wie weet wil de eppeljeck nog wel tegemoet komen. Als je een pasje hebt en daar in de computer staat kunnen ze nog zen wanneer jij er iets, en wat gekocht hebt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:02

Afbeelding

Deze heb ik standaard liggen. Als de haak breekt, dan hang ik deze klipgesp eraan en heb ik een fijn halstertouw. Duur of goedkoop touw maakt niet uit, ze gaan allemaal binnen een maand kapot hier.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:08

Da's een goed idee van die karabijnhaak!
Hier ook een halstertouw van EJ liggen dat kapot is getrokken maar ik wil het niet wegdoen want het is zo'n leuk setje met het halster :P

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:26

Caesar schreef:
[ Afbeelding ]

Deze heb ik standaard liggen. Als de haak breekt, dan hang ik deze klipgesp eraan en heb ik een fijn halstertouw. Duur of goedkoop touw maakt niet uit, ze gaan allemaal binnen een maand kapot hier.

Hier heb ik thuis ook een voorraadje van die dingen liggen, ideaal.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:43

ik had precise dezelfde en ook super snel kapot. We hebben er nu ook zo'n andere haak aan hangen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 13:10

De mail is onderweg. :j Ben benieuwd of ik iets terug hoor van ze, en wat.

Ik zal er ook maar een karabijnhaak aan hangen, dan past ie ten minste nog leuk bij het halster waar ik m voor gekocht had.
Nu hoop ik dat mijn andere EJ halstertouw, die ik vorige week gekocht heb, het wel gewoon volhoud.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:00

marley93 schreef:
De mail is onderweg. :j
Nu hoop ik dat mijn andere EJ halstertouw, die ik vorige week gekocht heb, het wel gewoon volhoud.

Ik zou er maar voorzichtig mee wezen, stel dat hij kapot springt op het moment dat je langs een drukke weg loopt oid..
Anders voor de zekerheid alvast een karabijnhaak aan hangen? :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:02

Paris_ schreef:
marley93 schreef:
De mail is onderweg. :j

Ik zou er maar voorzichtig mee wezen, stel dat hij kapot springt op het moment dat je langs een drukke weg loopt oid..
Anders voor de zekerheid alvast een karabijnhaak aan hangen? :D

Oh ik loop met deze ook niet nu langs de weg hoor! Heb nog wel andere lijnen, alleen die passen niet zo leuk bij de halsters waar ik ze voor gekocht heb. Luxeprobleempje dus. O:) Ze zijn nu meer voor het poetsen en van/naar weiland brengen enzo.
Maar voor wandelen heb ik wat duurdere en ook stevigere lijnen.