[WN] Crates vs garland

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinmama

Crates vs garland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:23

Hallo, ik zit even in dubio. Ik heb een crates zadel voor mijn paardje. Deze past goed en ik zit er ook wel goed in enkel soms een zere kont hihi. Maar hij kraakt verschrikkelijk en blijft dit ook doen na vanalles geprobeerd te hebben. Nu heb ik de garland zadels altijd al erg mooi gevonden en twijfel nu om te ruilen. Zijn de garland zadels van even goede kwaliteit als crates? Iemand die hier ervaring mee heeft?

superpony

Re: Crates vs garland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:23

We hebben een Garland gehad in Luxe uitvoering. Die had een hele fijne zachte zitting. Qua zadel, prima. Moet model even terugzoeken. Dacht iets van Diamond dat ze het noemen bij Garland.

We hebben ook een Crates reiner gehad en vind ik niet heel veel beter dan de luxe Garland. ( geen idee of die mindere kwaliteit leer gebruiken bij goedkopere modellen )
De Crates had een fijnere zit, maar wel iets harder dan de gelseat van de Garland.

Maar dat waren slechts 2 modellen en kun je niet zo tegenover elkaar zetten. Crates is altijd degelijk en je hebt verschillende modellen.
Garland is echt niet slecht, maar ook weer verschillende modellen en uitvoeringen.

Je had ook al baby poeder geprobeerd tegen het kraken? Bij ons was het snel over daarmee.

Mijn zadel zit overigens hard. Is een onbekender, maar zeer zwaar zadel. Erg dik leer. Mijn man heeft een Billy Cook pro reiner en die heeft ook geen super zachte zit. De Garland zat dan het zachtst van de zadels die we hebben gehad laatste tijd.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:40

Ik heb er een jaar of 20 eentje gehad voor mijn toenmalige paard, ik was een van de eersten volgens mij. Wat een heerlijk en prachtig zadel was dat! Heb er vele kilometers mee gereden , o.a. veluwe trail en zat altijd heerlijk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:48

@ Superpony...

Tot nu toe vind ik Garland altijd heel zacht zitten, en Crates echt niet...
Maar zegt niks over de kwaliteit natuurlijk, enkel over mijn voorkeur. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:09

Crates heeft meerdere kwaliteitslijnen en Garland ook. Zonder de modellen te kennen kun je dus geen kwaliteits-oordeel geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:44

Kan je de seat niet laten opvullen?
Als je daar een laag schuim o.i.d. in laat doen kan je zit al een stuk aangenamer maken. Dit kan overigens niet bij alle westernzadels, hangt er vanaf hoe de seat vastzit, als het helemaal gelijmd is kan het lastiger worden.
Ik heb bij sommige van mijn zadels de seat aangepast/ opgevuld. Maar wij hebben wel ervaringen met het in en uit elkaar halen van zadels en het repareren hiervan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:50

TurdusMerula schreef:
@ Superpony...

Tot nu toe vind ik Garland altijd heel zacht zitten, en Crates echt niet...
Maar zegt niks over de kwaliteit natuurlijk, enkel over mijn voorkeur. :D

Ja, dat zeg ik ook. De Graldn zat super zacht. Maar de Crates had een fijnere zit, dus qua model. Qua kwaliteit van die 2 modellen kwam ik geen grote verschillen tegen.
Heb door de jaren heen wel op meer zadels gezeten natuurlijk en ik vind de Crates doorgaans wel fijne modellen hebben.
Wij hebben bijv een Billy Cook pro reiner en die heeft een fijne pasvorm en seat. Maar we hebben weleens op goedkopere Billy Cooks gezeten en dat was vreselijk.

Je moet echt naar het model kijken. Ik vind opgesloten zitten heel naar, dus daarom is die Garland toen weg gegaan. Ik hou van een platte seat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:05

Als de zitting te breed is voor iemand zijn heupen dan kun je opvullen tot je een ons weegt, maar zal het altijd blijven knellen... of je moet wel heel erg in stoelzit gaan zitten.
De vorm (twist) is bepalend voor een fijne zit.