Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
elenaMM77 schreef:Dressuur is de basis van al het werk, dus ook van springen..
om te kunnen springen zul je ook dressuurmatig veel bezig moeten zijn immers?
maar dat terzijde.. Als je niet veel of vaak dressuurmatig bezig gaat dan zou ik persoonlijk voor een springzadel gaan.. Maar alleen als je ook echt fanatiek bezig bent met de wedstrijdsport..
anders zou ik persoonlijk gewoon een veelzijdigheidszadel nemen.. Zodat je lekker kunt springen, maar ook met niet teveel moeite dressuur bij kunt houden en lekker buitenuit kunt rijden..
springzadel is voor mij meer voor als je echt vollop bezig bent in de springsport.. of als tweede zadel voor het springen naast een dressuur of veelzijdigheidszadel.
Veelvuldig hoog springen is ook niet goed voor je paard (zelfs sportpaarden trainen laag en dressuurmatig en slechts in de aanloop van een wedstrijd de hoogte opzoeken). Dus afhankelijk van je doel, zou ik die keuze maken..
maar wellicht eerst paard aanschaffen en dan de zadelmaker met het beste zadel voor je paard laten komen.. wellicht zit voor jou een beschikbaar springzadel lekkerder dan een veelzijdigheids of juist andersom.. of ligt het springzadel nu net voor geen meter.. dat zou voor mij om te beginnen belangrijker zijn (of je moet een nieuw zadel gaan aanschaffen natuurlijk)