Welk rijzadel..?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Obris

Welk rijzadel..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 07:22

Howdy!

Ik heb een vraag! Ik ga en nieuw paard kopen. Springgefokt, maar is twijfel tussen de zadels. Springzadel? Of toch maar een veelzijdigheidszadel? Springen is mijn passie maar ik vind het gezond voor de paarden om in het bos te draven. Dressuur doe ik vrijwel nooit..Af en toe eens een oefenproefje om de aandacht niet te verliezen maar anders echt nooit. Welk zadel..? Kan ik met een springzadel ook buiten?

DarkoFoitzik

Re: Welk rijzadel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:43

je kunt met een springzadel prima naar buiten. het gaat erom wat je hoodzakelijk zult doen. wil je hoofdzakelijk springen ga dna voor een springzadel. een veelzijdigheidszadel zal je op den duur in de weg gaan zitten. dat is mijn ervaring met de dressuur in ieder geval.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:10

RT-V >>> HAR

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:21

Urielle schreef:
RT-V >>> HAR

??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:31

Dressuur is de basis van al het werk, dus ook van springen..
om te kunnen springen zul je ook dressuurmatig veel bezig moeten zijn immers?

maar dat terzijde.. Als je niet veel of vaak dressuurmatig bezig gaat dan zou ik persoonlijk voor een springzadel gaan.. Maar alleen als je ook echt fanatiek bezig bent met de wedstrijdsport..

anders zou ik persoonlijk gewoon een veelzijdigheidszadel nemen.. Zodat je lekker kunt springen, maar ook met niet teveel moeite dressuur bij kunt houden en lekker buitenuit kunt rijden..

springzadel is voor mij meer voor als je echt vollop bezig bent in de springsport.. of als tweede zadel voor het springen naast een dressuur of veelzijdigheidszadel.

Veelvuldig hoog springen is ook niet goed voor je paard (zelfs sportpaarden trainen laag en dressuurmatig en slechts in de aanloop van een wedstrijd de hoogte opzoeken). Dus afhankelijk van je doel, zou ik die keuze maken..

maar wellicht eerst paard aanschaffen en dan de zadelmaker met het beste zadel voor je paard laten komen.. wellicht zit voor jou een beschikbaar springzadel lekkerder dan een veelzijdigheids of juist andersom.. of ligt het springzadel nu net voor geen meter.. dat zou voor mij om te beginnen belangrijker zijn (of je moet een nieuw zadel gaan aanschaffen natuurlijk)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:31

Ik zou ik jouw geval in het begin gewoon gaan voor een goed springzadel, een vhz zadel gaat als je echt hoog en veel wil springen toch wel erg in de weg zitten en met een springzadel kan je prima een enkele keer dressuur rijden en natuurlijk ook gewoon mee het bos in gaan :)

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:45

elenaMM77 schreef:
Dressuur is de basis van al het werk, dus ook van springen..
om te kunnen springen zul je ook dressuurmatig veel bezig moeten zijn immers?

maar dat terzijde.. Als je niet veel of vaak dressuurmatig bezig gaat dan zou ik persoonlijk voor een springzadel gaan.. Maar alleen als je ook echt fanatiek bezig bent met de wedstrijdsport..

anders zou ik persoonlijk gewoon een veelzijdigheidszadel nemen.. Zodat je lekker kunt springen, maar ook met niet teveel moeite dressuur bij kunt houden en lekker buitenuit kunt rijden..

springzadel is voor mij meer voor als je echt vollop bezig bent in de springsport.. of als tweede zadel voor het springen naast een dressuur of veelzijdigheidszadel.

Veelvuldig hoog springen is ook niet goed voor je paard (zelfs sportpaarden trainen laag en dressuurmatig en slechts in de aanloop van een wedstrijd de hoogte opzoeken). Dus afhankelijk van je doel, zou ik die keuze maken..

maar wellicht eerst paard aanschaffen en dan de zadelmaker met het beste zadel voor je paard laten komen.. wellicht zit voor jou een beschikbaar springzadel lekkerder dan een veelzijdigheids of juist andersom.. of ligt het springzadel nu net voor geen meter.. dat zou voor mij om te beginnen belangrijker zijn (of je moet een nieuw zadel gaan aanschaffen natuurlijk)

Wel, ik spring op vrij hoog niveau rond de 1m60. wel rijd ik geen wedstrijden. Dressuur doe ik altijd als voorbereiding op het springen maar toch doe ik het meeste van het lesuur springen. Ik spring hoog, maar mijn broer is een absolute beginner in paardrijden. Hem wil ik les gaan geven maar ik vraag mij af of dat wel op een springzadel kan en of ik dan geen blessuren geef of de rug overbelast. Je kan je voorstellen dat een beginner nu iet meteen 1m60 gat springen... Nog steeds twijfel tussen de zadels aangezien er nu ook een beginner op gaat rijden...