Welk halster in de wei, of halsband?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Welk halster in de wei, of halsband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:39

Bij ons op stal moeten de paarden op de wei hun halster om houden. Het paard gaat 24/7 de wei op (tenzij het te slecht weer is). Ik heb gemerkt dat ze heel snel schuur plekjes krijgt van halsters, ze heeft er nu al meerdere om gehad en het is bij allemaal zo, wel soms op andere plekken. Hebben jullie misschien tips wat voor soort halster misschien beter zit? Ik zat eerst te denken aan bontjes, maar aan de andere kant blijven die met regen lang nat en dat gaat misschien dan ook juist weer schuren? Misschien juist een heel simpel goedkoop halster omdat deze vaak het minste wegen?

Ook zat ik te denken dat een halsband dan misschien fijner zit en niet zo schuurt, maar ik heb dit nog nooit gebruikt en zie het ook bijna nooit. Dus ik weet niet of dit eventueel een goede optie is of dat er nadelen aan zitten?

jolmer20

Re: Welk halster in de wei, of halsband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:45

Zonde dat de paarden bij jullie het halster om moeten houden, wel logisch opzich :)

Ponylief heeft hier ook halster om, omdat meneer anders zich niet laat vangen. Hij heeft gewoon een goedkope van agradi om.
Ik heb zn halster wel iets gepimpt, een bontje aan de binnenkant van het neusstuk genaaid. Omdat hij wel schuurplekjes kreeg inderdaad.
verder kan ik aanraden om hem zo strak mogelijk te doen. Des te minder kan er gebeuren qua losvliegende hoeven en hekken :D

Halsband heb ik zelf geen ervaring mee!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:03

Altijd een halster om hebben vind ik erg gevaarlijk en niet wenselijk. Als je daarin geen keuze heb zou ik zelf voor de minst gevaarlijke gaan. Dat is een leren halster of een paniek halster zodat die knappen als ze ergens aan blijven hangen of met krabben met een been in het halster terecht komen.
Paniek halster met een elastische band is alleen in Duitsland te verkrijgen. Mijn paardje heeft hem en dat was een heel uitzoekerij om die te vinden. Zie foto hieronder. Op haar hoofd zie je de elastische band die oprekt zodra er druk opkomt en dan gaat het halster van haar hoofd af.
Voor de schuur plekken voorkoming zou je denk ik aan leer meer hebben.

Afbeelding

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 22:15

Ik vind het eigenlijk ook niet veilig. Is het Barefoot Safety Halster stretch net zoiets als waar jij het over hebt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:02

SimoneDV schreef:
Ik vind het eigenlijk ook niet veilig. Is het Barefoot Safety Halster stretch net zoiets als waar jij het over hebt?

Ja dat denk ik wel. Grappig dat het er nu wel te koop is in NL, want ik het twee jaar geleden via een Duitse bokker in België gekocht die het voor mij naar Frankrijk heeft gestuurd. :)) Dan zou ik daar voor gaan en even kijken wat dit halster doet met schuur plekken. Dit vind ik nog veiliger dan een leren halster. Want de druk moet echt groot zijn wil dat knappen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:08

Een zo goedkoop mogelijk leren halster. Of anders inderdaad een safety/paniek/weidehalster met losgaande delen..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:09

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:10

Een zachte leren halster of een safety lijken mij het beste :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:12

Mijn voorkeur heeft een halsband in zulke gevallen. En dan als het veiligheidsversie moet zijn gewoon 2 grootste maat nylon hondenhalsbanden met die plastic clips. Komt paard er in vast te zitten doen die ook krak ipv paard. Halsters wordt nog wel eens aan getrokken en mee geklooid, halsband veel minder en er is minder oppervlak waar het overheen kan schuren en irriteren, daarnaast hangt/ligt het stiller. Halster beweegt meer door het grazen en ik vermoed dat daar een groot deel van het schuurprobleem vandaan komt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:25

Waarom adviseert men leer? Met kans op uitdroging en wordt toch heel zwaar in de regen?
Daarnaast lijkt het me vreselijk warm.

Ik zou juist de allergoedkoopste van de welkoop proberen, zijn 7,- en heel licht.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:30

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:33

Jotoma schreef:
Waarom adviseert men leer? Met kans op uitdroging en wordt toch heel zwaar in de regen?

Ik zou juist de allergoedkoopste van de welkoop proberen, zijn 7,- en heel licht.

Omdat leer velen malen makkelijker scheurt/knapt bij druk dan een nylon halster. Juist die hele goedkope nylon halster knappen niet snel en schuren in de huid.
Leer neemt geen water/regen op dus wordt echt niet zwaar hoor. Zeker niet als je hem af en toe even een vetje geeft en een beetje onderhoud. In tegenstelling tot stof/nylon..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:17

Jotoma schreef:

Het is juist niet heel warm. Een paard van ons heeft een leren halster en de andere een paniek halster (kan niet tegen vaststaan en kan daar enorm van in paniek raken, dus als halster dan over haar hoofd schiet is ze gelijk weer kalm).
Wij rijden veel en vaak buiten met de halsters onder de hoofdstellen, dus het leren halster heeft al vele regenbuien gehad. Het schuurt niet, het wordt juist niet vreselijk warm want is van natuurlijk materiaal en dat van ons droogt niet uit. Ik heb het al 15 jaar, ooit gekocht toen paard nog op de manege stond en ook altijd met halster naar buiten moest, poets zelden of nooit en het ziet er gewoon nog goed uit. Manlief heeft er één keer een andere bevestigingsclip aan moeten maken want de clip was kapot.
Dus ik herken totaal niet ons halster in jouw verhaal.
Het enige nadeel is dat het best wel kostbaar is, maar als je dan kijkt dat wij het al 15 jaar intensief gebruiken, valt dat ook wel weer mee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:49

Ok, ik kan het alleen baseren op het leren halster dat ik ooit zelf heb gehad. Vond het een vreselijk ding, maar wellicht was die kwaliteit gewoon minder.
Net als met hoofdstellen van verschillend leer, het ene gaat bij mij schimmelen (positief) als ik het lang niet gebruik en het andere wordt knetterhard en super stug.
Ook qua warmte associeer ik met inspanning, een hoofdstel zit natuurlijkk strakker maar dat gaat zweten en jeuken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:52

Wij hebben ook twee leren hoofdstellen van Kieffer van Ulla Salzgeber. Eentje hebben we 15 jaar en het andere hebben we 6 jaar. Ik ben geen poetser en we hebben ooit de frontriem moeten vervangen en dat zouden we eigenlijk binnenkort wel weer mogen doen. Maar meer niet.
De hoofdstellen zien er nog uit als nieuw. Het waren wel dure hoofdstellen, maar dan ben je er ook in één keer vanaf.
Belangrijk is met leer dat je het niet te droog opbergt want dan droogt het uit. Onze spullen staan in de garage, dus vochtig genoeg en de halsters liggen onder het afdakje. Schimmelen is niet zo erg, want je haalt er gewoon een doekje over en klaar is Kees. Tenminste bij ons.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:04

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:10

een halster zonder keelriem, dus feitelijk gewoon een soort neusriem. een heel stuk veiliger dan wanneer de keelriem eraan zit.

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:15

Het beste natuurlijk helemaal niets *D maar ja daar kan je niet altijd wat aan veranderen. het ligt er ergens ook wel aan hoe je paard eraan gewend is. Je kunt denk ik beter een halsband nemen aangezien het feit dat die niet op het hoofd zelf zit

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:16

ik zou sws een halsband/halster van goede kwaliteit nemen zodat het niet snel kapot gaan, want het paard staat er natuurlijk wel mee in de wei

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 08:11

Bedankt allemaal voor het mee denken Dat halster zonder metalen onderdelen lijkt me ook wel wat om te proberen. Ook een fijn idee om een halster te hebben wat gewoon los gaat mocht er wat zijn. De stal eigenaar woont trouwens bij de stal hoor dus het is niet zo dat er weing toezicht is maar toch. Enige is dat er ook geen ring aan zit voor het halstertouw, iemand daar toevallig nog een slim idee voor? :P misschien dat die ook minder schuurt omdat die zo licht is en anders misschien nog proberen met bontjes er omheen of fleece of zoiets?

En een halsband is denk ik ook nog steeds wel een optie qua minder schuren.