Tips nieuw dressuurzadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Tips nieuw dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 15:24

Hoi bokkers,

Ik overweeg stillaan de overstap te maken van mijn veelzijdigheidszadel naar een dressuurzadel. Ik rijd namelijk voornamelijk dressuur (heb een springzadel ook) en heb gemerkt dat mijn houding in zulke zadels beter zijn en dat mijn paard ook beter reageert op de hulpen en fijner loopt.
Nu ben ik uiteraard wat aan het zoeken maar had graag al wat advies van jullie omtrent merken.
Ik wil zoizo een lederen zadel.

Paard heeft een medium wijde boom nodig en ook de kussens achteraan dienen wat aangepast te kunnen worden.
Ikzelf heb een gevoelige rug en dus ook een goede steun nodig en een 17,5 à 18 inch nodig (dit past ook op mijn paard)

Ik heb al een tweedehands kieffer gepast. Zadel zat me echt super, maar te smal voor paardlief.
Ook heb ik equestor geprobeerd, deze boom paste op men paard maar hier zat ik minder goed in en kreeg last in men rug tijdens het galopperen.

De zadels die bij mij opkwamen zijn kieffer, bates
Maar hebben jullie nog merken die ik kan proberen die prijs-kwaliteit zeer goed zijn (ook enkel lederen)

Manieki

Re: Tips nieuw dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:28

Ik zou een zadelmaker laten komen, die neemt allerlei verschillende ( tweedehands ) zadels mee in de prijsklasse die jij in gedachten hebt. Hij kan je adviseren, gelijk kijken of het zadel goed ligt of aan te passen is op je paard, jij kunt er mee rijden en ook de verschillen tussen de zadels ervaren.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:20

Ik heb een Fryso Legacy, zit heerlijk en is breed genoeg, misschien is dat wat voor je?

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:31

Ik zou ook een zadelmaker laten komen. Ik heb gister de mijne gehad. 25 zadels op mijn paard gelegd,daarvan lagen er 7 goed, deze heb ik geprobeerd met rijden. Uiteindelijk was er maar 1 fijn voor ons beiden,maar zo kun je wel zadels afschrijven en proberen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 17:17

Ik weet dat er inderdaad al 2 MSFC zadelmakers in de regio zijn.
Ook gaat een kennis van mij binnenkort naar Nederland voor het jaarlijks nazicht van haar zadels, normaal ga ik met deze persoon mee (eventueel met paard) om daar eventueel ook een aantal zadels te passen en te laten aanmeten.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:23

Ik zie dat je in Belgie woont?
Masara kan ik erg aanraden als zadelpasser :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:25

xAnthea schreef:
Ik zie dat je in Belgie woont?
Masara kan ik erg aanraden als zadelpasser :j

Dat is inderdaad 1 van de 2 passers die ik weet.