[WN] Wollen pad of vilt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Wollen pad of vilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 15:27

Hi mensen :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen over mijn pad. Heb in oktober een westernzadel gekocht en sindsdien zijn we ook helemaal om. Heb daar meteen een mooie Classic Equine pad bijgekocht(deze om precies te zijn: http://euro-horse.nl/nl/webstore/5/over ... -pad-/1943) die heel fijn ligt op mijn paard. Echter zweet hij nu enorm veel en is hij elke keer zeiknat onder de pad. Omdat de onderkant volledig van wol is kan en wil ik deze niet te vaak wassen.

Nu zat ik er aan te denken een viltpad te kopen(ook Classic Equine of Professionals Choice oid). Zijn deze iets "luchtiger"? En kan ik deze eventueel iets vaker wassen in de zomer?

Wat zouden jullie aanraden? Had zondag de zadelpasser nog hier maar ben het toen totaal vergeten te vragen :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Wollen pad of vilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:48

De meeste westernpads kun je niet wassen :n Zeker vilten niet. Afspuiten met hogedrukreiniger evt, maar dan moet je ze lang laten drogen, dus ook niet ideaal.

Ik gebruik veel pads met sympanova onderkant. Lang niet voor elk paard ideaal, maar die van mij doet het er goed op. Maar die zweet niet heel erg veel.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:15

Ik heb een vilten pad en wassen is zeker geen probleem. Met een hogedruk reiniger zou ik het niet doen, dan beschadig je je pad. Ik doe het met een gewone tuinslang en wat paardenshampoo. Wel zou ik gaan voor een goeie kwaliteit virgin wool, die kan je veel beter onderhouden.
Het drogen valt echt wel nog goed mee, op 3 dagen is die droog als ik hem helemaal gewassen heb.
Het drogen na rijden gaat ook best snel!
Ik zou niets anders meer willen.

https://www.youtube.com/watch?v=Wb2ivxwxFPg

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:23

Dat je paard nat wordt onder het wollendek komt omdat wol bijna geen vocht opneemt, en dat os juist positief. Een katoenendek bijvoorbeeld kan veel vocht opnemen maar als je die te lang gebruikt kan er hittestress ontstaan onder het zadel omdat het dek heel warm word Door de warmte van je paard. Wol kun je oppervlakkig nat maken en laten drogen en borstelen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 16:38

Hogedruk was ik inderdaad niet van plan! Heb veel verhalen gelezen dat dit snel beschadigingen oplevert dus dit wil ik echt niet.

Ik kan dus best de wollen pad blijven gebruiken nu hij zo zweet van de warmte/hard werken? Ik merk inderdaad wel dat de pad de dag erna meestal gewoon droog is(terwijl ik hem gewoon in de kast opberg) In de winter zweette hij bijna niet maar ik scheer hem helemaal dus dat merk ik sowieso minder natuurlijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:42

Je hebt hogedruk en hogedruk hè ;) Oftewel: verschillende instellingen qua kracht. Ik zou idd niet aanraden om de vuilfrees erop te zetten, hoewel verscheidene mensen dat ook naar volle tevredenheid doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:48

Is hij alleen eronder nat of loopt het eronder uit? En na hoeveel werk,inspanning?

Wij hebben neopreen gehad en daar loopt het onder weg. Dus rug is nat en rest loopt naar beneden. Was makkelijk schoonmaken, maar wordt wel wat warm.

Wol zoals jij nu hebt vond ik erg prettig. Heb ze altijd schoongespoten en nooit problemen mee gehad. Na schoonmaken is wol weer als nieuw.

We hebben nu wolvilt en vind ze erg fijn, maar het schoonmaken is wat minder. Het wordt eronder nat, maar niet extreem.
Eerst gooide ik ze onderste boven op mn zadel na het rijden. Maar doe het op advies nu gewoon ophangen dat het zweet eronder weg kan drogen en niet andersom in de gehel pad trekt.

We hebben Classic Equine en Diamond Wool pads. Beiden prima, maar vind de Diamond wool prettiger materiaal en betere demping geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:49

rox-en-wilvy _
daar sla je de plank net mis.
ALLEEN natuurlijke materialen nemen JUIST vocht op.
echt wol (niet te verwarren met nepfleece ), katoen-al word dat niet veel gebruikt bij western - en 100 % wolvilt (dus geen synthetische mix).
juist onder natuurlijke materialen bouwt zich GEEN hittestress op maar uitsluitend onder kunststof materialen, m.n. neopreen !,
-kunstvezels kunnen ook geen vocht opnemen !
het word warm en zweterig onder iedere pad, zeker met dit weer.
maar echt wol, en echt wolvilt nemen het vocht goed op, al is goed drogen daarna een must.
wassen gaat niet not nauwelijks met een pad.
zeker vilt niet.
je kunt /moet uiteraard wel altijd alle opgehoopte vuilplekken eraf borstelen.
kwaliteit is alles in pads.
maar daar betaal je dan wel voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:16

kijk eens naar de burioni tex tech pads. hier ook een enorme zweter. Zweten doet ze nog altijd, maar de pad heeft een soort sympanova onderkant en laat geen vocht door, dus die kun je na gebruik gewoon afspoelen en droogt erg vlug

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:28

@spicegirl, wol/schapenvacht neemt nauwelijks vocht op, ik rij endurance en gebruik dekjes van wol en idd een soort coolmaxfleece. Als wol namelijk vocht zou opnemen hebben de schapen het wel erg nat en koud in de wei als het regent ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:51

het neemt geen vocht op (ik heb het verkeerd uitgelegd. ),maar transporteert het zweet naar buiten..
ik weet niet hoe je engels is..

Properties of Wool

The secret to wool lies in its complex cellular structure. Each hollow strand is engineered to trap heat while resisting the buildup of moisture. Every follicle of wool is made up of a hydrophobic (water-hating) exterior shaft and a hydrophilic (water-loving) inner core. This gives wool the unique ability to wick perspiration (sweat) away from the body and at the same time shed moisture. This is why you can’t mop up spilled water with a wool cloth. And at the same time it is why wool can absorb up to 30 percent of its own weight in perspiration/water vapor; cotton can absorb up to only 8 percent of its weight; synthetics usually less than 5 percent of its weight and have very limited wicking ability.

A contradiction certainly seems apparent with wool not being able to mop up spilled water and yet is still able to absorb 30% of its weight in perspiration/water vapor. Moisture transport in textile materials is the same as wicking in capillaries. Capillary wicking is determined by two fundamental properties of the capillary: its effective diameter, and the surface energy of its inside face (such as the inner core of a wool fiber – see diagram above). The smaller the diameter or the higher the surface energy, the more readily water moves up the capillary.

This combination of both diameter and surface energy differences results in a strong wicking gradient between the inside and outside of the felt. Thus allowing for sweat to pick up from the skin and be pulled to the outside face of the wicking gradient (outer edge and surface of the pad).

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:22

Geeft niks spicegirl, kan gebeuren. Juist door die eigenschappen wordt wol veel gebruikt in de endurance.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:03

Daarom is vilt ook zo'n goeie keuze, door die capillaire werking :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:40

superpony schreef:
Eerst gooide ik ze onderste boven op mn zadel na het rijden. Maar doe het op advies nu gewoon ophangen dat het zweet eronder weg kan drogen en niet andersom in de gehel pad trekt..

Zweet is warme vochtige lucht en stijgt op. Het is dus logischer dat je een pad ondersteboven laat drogen omdat dan de warmte beter weg kan.
Met de goede kant van de pad boven blijft die dus juist langer nat.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:43

En hoe zit het dan als ik hem rechtop opberg? Ik kan mijn pad namelijk niet in mijn kast "hangen" omdat die daar net niet diep genoeg voor is, en voor de stal is geen optie ivm slopend paard.
Nu "staat" mijn pad dus in de kast, maar wel zo dat er lucht bij ksn en hij is eigenlijk altijd wel droog de dag erna. Kan dit kwaad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:48

Door ook dan de binnenkant die nat is zoveel mogelijk ruimte geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:25

Ik zet het altijd eerst rechtop na het rijden. Bij opruimen droogt hij nu verder met de onderkant onder. Maar er kan veel lucht onderdoor.
Andersom kan het zweet ook doortrekken, dus allebei heeft voor-en nadelen. Het ligt er ook wel aan hoe erg een paard gezweet heeft. Normaal zweten is niet zo erg als een keer flink zeiknat.

Twinmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:04

En mattes? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die lijkt me wel fijn.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:02

Wollen dunne onderlegger, werkt ideaal. Makkelijk te wassen en je dikke pad wordt niet vies.
Ik had deze: https://www.profi-tack.de/product/5-sta ... 13371.html maar die was eigenlijk net wat te kort. Heb daarom zelf een stuk 100% wolvilt 5mm dik gekocht en op maat gemaakt. Is niet goedkoper maar kan 2 stuks eruit halen (180x100mm)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:16

Twinmama schreef:
En mattes? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die lijkt me wel fijn.

Ik vind Mattes echt mooi materiaal en fijn voelen. Maar mis wel wat demping. Of het is in ieder geval anders dan ik gewend ben. Mijn schaapje onder mn zadel is ook oud, dus kies voor wat meer pad.

Onder een nieuw zadel zou ik sneller voor Mattes kiezen. Of uiteraard een dunnere wolvilten dan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:19

Ik heb ook viltpads en ook een zweter. Maakt niet uit of ik een wollen of vilten pad er op leg.
Na het rijden hang ik 'm omgekeerd buiten en in de tijd dat ik de stallen uitmest droogt hij wel weer op. Een paar keer in het jaar (op een warme dag) zet ik de tuinslang erop na het rijden en spoel het zweet eruit. Dan inderdaad een dag of 2 drogen en hij kan weer even mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:35

Wij krijgen overigens wel harde plekken, maar ik durf daar niet heel hard overheen te gaan.

Onze jonge ruin zweet heel erg, maar onder neopreen loopt het echt uit en bij Wolvilt blijft het toch langer onder de pad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:42

Die harde plekken spuit ik nat, ga er even met een harde plastic borstel overheen (voorzichtig, niet raggen) zodat het loskomt en dan nog een keer spuiten met water. Dat gaat redelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:56

Ik hoopte op de zomer zodat het dagen goed kon drogen, maar durf het nog steeds niet aan met het rare weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:57

Nee ik ook niet. Heb 'm dit jaar ook nog niet durven schoonspuiten. Staat zo in de weg in de zadelkamer, ik wil 'm echt even een paar dagen buiten hebben.
Maar ooit wordt het vast wel weer mooi weer :+