Vraag over zadel.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_VR

Vraag over zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:46

Hoihoi,
Misschien super stom dat ik dit niet weet
Maar ik zag een zadel voorbij komen
Maat 17,5
Boommaat 7,1 (18cm)
Ik kan dit dus totaal niet inschatten, is dit een pony zadel of zou dit op een paard passen?
Laatst bijgewerkt door Maaike_VR op 07-06-16 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:50

Het is niet echt iets over te zeggen.
Behalve dat 17,5 inch het zitvlak is en bedoeld voor volwassenen en dat dat meestal altijd te groot is voor de kleine pony's maar of het voor de rest een passend zadel is zo niet te zeggen.

maar of het een passend zadel is... zal toch echt een zadelmaker of zadelpasser je pony/paard en het zadel moeten zien.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 07-06-16 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:52

Hoi Maaike,

De Inchmaat (17.5) wijst op de maat van het zitvlak, dus bedoeld voor de ruiter. Meestal is 17.5 geschikt voor een volwassen slanke vrouw. Maar verder moet naast Inchmaat ook rekening gehouden worden met de lengte van de zweetbladen zodat je benen netjes liggen.

De boommaat wijst op de maat voor het paard. Logisch dat een Haflinger een grotere boommaat nodig heeft dan een gemiddelde rijpony. Daarnaast moet je naast de boommaat ook kijken naar de breedte tussen de kussens zodat de ruggengraat vrij ligt en de vorm van de kussens. Wollen kussens kunnen enigszins worden bijgevuld naar de vorm van het paard zijn rug. Het zadel mag niet te lang zijn, maat dat spreekt voor zich.

Al met al is het dus erg lastig om een goed passend zadel te vinden, het best kan je toch eigenlijk een zadelmaker laten komen deze hebben vaak ook heel degelijke en betaalbare tweedehands zadels zodat je was kunt proberen en kan kijken wat zowel prettig zit voor jou als voor je paard :) succes!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:56

Dat is wel een héél smalle boommaat := . 18 cm? Klopt dat wel?

Ik ben totaal geen zadel expert, maar ik heb nog nooit zo'n smalle boom voorbij zien komen. Meer gangbare maten voor paarden zijn 29, 30, 31, 32 cm. Voor koudbloeden ga je vaak al naar 33, 34.

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:58

jorretje schreef:
dat is wel een héél smalle boommaat := . Ik ben totaal gee nzadel expert, maar ik heb nog nooit zo'n smalle boom voorbij zien komen. Meer gangbare maten voor paarden zijn 29, 30, 31, 32 cm. Voor koudbloeden ga je vaak al naar 33, 34.

Ja daarom vraag ik het na hier. 18 cm zette mij ook al aan het denken.
Zie inderdaad meer 28 t/m 32 voorbij komen.