Getten of Klochen voor paard dat 'tikt'

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1205

Getten of Klochen voor paard dat 'tikt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 10:37

Dag iedereen, mijn nieuw paardje :) , droeg bij de vorige eigenares altijd getten en klochen omdat ze 'aantikt' (voor en achterbeen). Mijn DA zei ook dat ik zeker steeds klochen moest aandoen omdat ze haar benen vooraan heel soms kruist, ze tikt daar 'net niet'. Z

Mijn vraag:
Zijn klochen dan genoeg? Want met dit weer getten .... Vind ik echt te warm! Ook op de wei 'moet' ze getten aan vooraan. Bestaan er soorten dat supergoed ventileren zodat haar pezen niet overhit geraken??

Dank jullie wel!!

An

MarlindeRooz

Re: Getten of Klochen voor paard dat 'tikt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:38

Als je de pezen kapot wil hebben zou ik hem met dit weer met beschermers op wei doen... Een paard weet vaak zelf prima hoe hij zijn benen neer moet zetten.

Staat je paard op ijzers?

Liesbeth1205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 10:43

Ja, 4! Die wil ik er ook na verloop van tijd afhalen maar de smid was net geweest dus binnen 6 weken gaan de achterste eraf en als dat goed gaat de voorste ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:45

Dat zal denk ik al flink schelen in het aantikken. Kunnen ze er niet eerder afgehaald worden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:47

Wat zijn getten en klochen, zijn dat peesbeschermers en springschoenen?

Springschoenen durf ik nog wel aan op de weide maar peesbeschermers niet.

Ik zou het eerst gewoon aankijken, paard op de weide zetten en kijken of hij werkelijk aantikt of niet, met rijden wel inpakken omdat het belast bewegen toch anders is als onbelast.

Is het paard nog erg slap/jong qua bespiering?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:53

Zolang ze voor op ijzers blijft kan ze niet snel genoeg afwikkelen en zal ze zich blijven aantikken. Achter de ijzers eraf zal weinig helpen in dit geval. Beter alle 4 eraf maar dan kan ze een tijdje gevoelig lopen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:57

MarliesV schreef:
Wat zijn getten en klochen, zijn dat peesbeschermers en springschoenen?

Springschoenen durf ik nog wel aan op de weide maar peesbeschermers niet.

Ik zou het eerst gewoon aankijken, paard op de weide zetten en kijken of hij werkelijk aantikt of niet, met rijden wel inpakken omdat het belast bewegen toch anders is als onbelast.

Is het paard nog erg slap/jong qua bespiering?

Ik was dus niet de enige die zoch dat afvroeg.. Ik voelde me al erg dom.. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:00

Ik sluit mij aan... :+ Is dat Belgisch Nederlands ofzo?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:07

Dat is eerder westvlaams. Getten zijn peesbeschermers en klochen zijn springschoenen.

Ik zie werkelijk het nut er niet van in om in de wei een paard peesbeschermers en springschoenen aan te doen. Bij het rijden kan ik dat nog snappen maar in de wei vind ik dat totaal overbodig.

Liesbeth1205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 11:18

Bedankt voor jullie reacties! SORRY voor het Belgische taaltje :-)

Aangezien de vorige eigenares het echt belangrijk vond dat ik de peesbeschermers aandeed op de wei deed ik het maar vond het toch zo warm, vandaar mijn vraag. De smid heeft me aangeraden om eerst de achterste eraf te halen en als dat goed ging, 6 weken erna de voorste.

Marlies V: ze is net 8 geworden en mooi gespierd.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:21

Gewoon af die dingen!
Ik zie er totaal het nut niet van in..

Je paard weet echt wel wat kan en wat niet. als je haar met peesjes aan in de wei zet en dan opeens zonder heb je eerder de kans dat er wat 'mis' gaat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:22

Er zit erg veel verschil tussen de beschermers qua ventilatie. Er loopt op dit moment een topic over waarin de mensen een mooi aantal goed ventilerende 'ontdekt' hebben. Maar zoals zo vaak zijn die van duur materiaal. Je moet dan dus wel even investeren. Maar dan heb je ook wat!

Het gaat om dit topic, staat boordevol info: [HAR] De ultieme peesbeschermers?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:26

Op m'n werk staan de paarden ook met kappen buiten, als ze geen inspanning verrichten dan wordt het niet zo snel warm onder de kappen. Je kunt ook ventilerende kappen kopen en dan als de smid de ijzers eraf heeft gehaald zonder proberen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:26

Mijn paard staat voor op ijzers en tikt zich niet aan. Alleen met longeren doe ik springschoenen aan.

Vroeger durfde ik op de wei wel eens springschoenen aan doen, dat ging goed. Peesbeschermers zou ik nooit aandoen in de wei.

Ik zou ook niet zomaar de ijzers eraf halen. Staat ze met een reden op ijzers? Anders kan ze wel erg gevoelig gaan lopen.
als ze gewoon sterke en gezonde hoeven heeft is het niet zo een probleem.

Trouwens, getten en klochen zijn niet West Vlaams. In Antwerpen worden die termen ook gebruikt :D Volgens mij is het gewoon Vlaams xD

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:39

Hier nog nooit een paard meegemaakt die zichzelf minder ging aantikken als de ijzers eraf waren. :+

Wat je eventueel kan doen als ze haar eigen voorijzers eraf tikt zijn springschoenen om doen, hier wordt het niet warm onder.

Verder zou ik geen peesbeschermers omdoen in de weide, de meeste paarden kunnen prima zonder. :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:42

Mijn paard tikt ook zijdelings aan, zeker als ik getten en kloshen aan doe. Mijn tip? Probeer eens zonder! Ook mijn paard staat vierkant beslagen en heeft sinds ik hem heb, 8 jaar bijna, nog geen peesproblemen gehad. *houdt hout vast*

En met getten en kloshen tikt hij zo verschrikkelijk dat ik ze de laatste keer dat ik ze gebruikte gewoon uitgesmeten heb, hij viel bijna over zijn eigen benen!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:43

Ik heb in de wei wel is springschoenen om.
Ik heb er 2 tussen zitten die het presteren om ander wekelijks een ijzer er onderweg te slaan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:47

Gewoon eraf halen die ondingen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:49

Als je al iets aan bescherming wil doen raad ik springschoenen aan. Zo breed mogelijk laten zodat ze over de bal en zijkanten van het ijzer vallen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:20

Zou ook zonder iets in de wei zetten. Ik heb altijd het idee als je ze zonder beschermers zet ze uiteindelijk zelf bewuster worden van waar waar ze hun benen neer zetten. Altijd met beschermers aan voelen ze praktische niets als ze zichzelf aantikken, maar zonder beschermers wel. Dan letten ze de volgende keer echt wel beter op waar ze de benen plaatsen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:31

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:56

Op de weide niets, hooguit springschoenen als ze makkelijk ijzers aftrappen. Die van natuurlijk rubber (vieze bruine kleur) zijn goed, gaan goed over de hele hoef en zijn heel soepel, zijn de enige waarvan mijn paard geen wondjes krijgt als ik ze in de weide aan laat.

Onder het rijden kan je ze wel inpakken maar ook daar rijd ik af en toe zonder bescherming. Zoals al gezegd, ze leren heus wel hoe ze hun voeten moeten neerzetten.
Bij mijn merrie merk ik het vrij goed eigenlijk. Doe ik springschoenen en beschermers aan hoor ik constant 'glop' glop' 'glop' en 1 van mijn beschermers is letterlijk in 2 'gesneden' door het overmatige strijken, niet de minste moeite om haar voeten eens deftig neer te zetten.
Doe ik niets aan, hoor ik wel eens een tik maar ze heeft na het rijden niet het minste schrammetje op haar benen. Zo dom zijn ze nu ook weer niet.

Toen ze jonger en slapper was, was bescherming idd wel meer een noodzaak. Nu wissel ik af.
Een 8 jarige zou stabiel genoeg op de benen moeten staan om zichzelf niet overhoop te lopen.

Mijn merrie (is 6) is vierkant beslagen en kan serieus de idioot uithangen op de weide, soms een wonder dat ze uberhaupt nog op haar voeten land. Maar ze overleeft het ook zonder bescherming wel.

Liesbeth1205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:07

Dank jullie wel voor de tips! Ik heb getten met verluchting gekocht en ze is nu al 2 x de wei opgegaan zonder getten, geen probleem!