Sperriem: stiller bit of belemmerend in de ademhaling?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Sperriem: stiller bit of belemmerend in de ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:14

Hallo :wave:

Deze vraag kwam een aantal dagen geleden in mij op, omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuw hoofdstel. Ik rijd momenteel met een hoge Engelse neusriem en dus geen sperriem. Een erg fijn hoofdstel over het algemeen, maar ook alweer een dagje ouder aan het worden.

Het viel mij dus op dat er bij een heleboel hoofdstellen een sperriem aan zit en ik hoor daar verschillende meningen over. Positief, in de zin van: 'dan ligt het bit stiller in de mond, omdat het paard zijn mond niet kan openen/het bit tussen de neus- en sperriem ligt'. En wat minder te spreken mensen over de werking van een sperriem: 'dat is zielig, want het paard kan zijn mond niet openen, de ademhaling wordt belemmerd, e.d.'

Ik weet het dus ook niet meer en vind het een interessante discussie waard, waarbij er uiteraard vanuit wordt gegaan dat de sperriem normaal wordt vastgemaakt en niet koste wat kost op het strakste gaatje moet.

Graag hoor ik verschillende meningen, opvattingen en andere waardevolle toevoegingen.

Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:16

Ik heb de sperriem eraf gehaald en de neusriem zit zo los dat het geen functie heeft. Ik hou zelf niet vast gesnoerd.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 04-06-16 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:22

Vooral bij jonge pony's ben ik wel een voorstander van een sperriem omdat zij dan minder geneigd zijn om de tong over het bit te gooien. Natuurlijk moet je hem niet aansnoeren ofzo.
Bij mijn merrie heb ik inderdaad net als Wesco alles erg los zitten. Zij wordt dan ook echt boos als je het wat strakker doet en ik vind het zo ook prima.
Misschien een beetje off-topic maar laatst is er een onderzoek gedaan naar het aansnoeren van de neusriem en dat bracht stress met zich mee bij het paard. En ik neem aan dat een te strak aangesnoerde sperriem dat ook doet. Ik heb het onderzoek niet goed gelezen maar alleen een samenvatting ervan dus ik weet niet of het een echt wetenschappelijk onderzoek was.
Het ligt er denk ik met name aan hoe strak je de sperriem doet. Mijn pony kan haar mond nog makkelijk open krijgen!
Laatst bijgewerkt door Leonyvk op 04-06-16 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:24

Leonyvk schreef:
Vooral bij jonge pony's ben ik wel een voorstander van een sperriem omdat zij dan minder geneigd zijn om de tong over het bit te gooien. Natuurlijk moet je hem niet aansnoeren ofzo.
Bij mijn merrie heb ik inderdaad net als Wesco alles erg los zitten. Zij wordt dan ook echt boos als je het wat strakker doet en ik vind het zo ook prima.
Misschien een beetje off-topic maar laatst is er een onderzoek gedaan naar het aansnoeren van de neusriem en dat bracht stress met zich mee bij het paard. En ik neem aan dat een te strak aangesnoerde sperriem dat ook doet. Ik heb het onderzoek niet goed gelezen maar alleen een samenvatting ervan dus ik weet niet of het een echt wetenschappelijk onderzoek was.

Het was een echt wetenschappelijk onderzoek :j

eclair98

Re: Sperriem: stiller bit of belemmerend in de ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:30

Ik haal hem er ook vaak af en doe alles ook wat losser, net zo fijn :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:31

Die van mij haatte de sperriem,dus daar heb ik 2x mee gereden en daarna van mn hoofdstel afgehaald en nooit meer mee gereden. Maar ik ben sowieso altijd al van alle riempjes vrij lossig want vind al dat (strak) aansnoeren not done.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:30

Ik gebruik helemaal geen neusriem meer. Om het bit wat stiller in de mond te laten liggen gebruik ik een kneveltrens, en daarnaast natuurlijk een rustige hand.

Met het strak aansnoeren van de neusriem vind ik dat je tegen je paard zegt dat hij zijn bek dicht moet houden, letterlijk en figuurlijk. Doei harmonie en samenwerking!

Ik wil kritisch kunnen zijn op mijn eigen rijden en daarom wil ik dat mijn paard zijn ongenoegen moet kunnen uiten. Hij kan dus gewoon zijn tong over het bit gooien, mond open sperren, tandenknarsen, etc., en dan ga ik vervolgens bij mezelf te raden wat hij mij wil vertellen.

Ja, het voelt rot als ik zie dat mijn paard zijn mond een keer open spert en dan hoop ik dat niemand anders dat ziet. Andersom, voelt het extra fijn als hij zijn mond ontspant (gelukkig meestal), want dan weet ik dat dat échte ontspanning is en niet afgedwongen met een neusriem.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:31

Ik heb heel lang met sperriem gereden omdat hij gewoon bij het hoofdstel zat, maar op een gegeven moment werd de merrie opstandig bij het omdoen van het hoofdstel, met name wanneer ik de sperriem om wilde doen. (Voor ik mensen over me heen krijg, sperriem zat absoluut niet strak vast en paard had genoeg ruimte.) Daarna heb ik hem eraf gehaald en toen was het hele probleem weg.

Als het niet nodig is, gebruik ik hem liever niet.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:32

Die van mij heb ik er niet meer aan zitten. Heeft geen functie wat mij betreft. Vind het ook alles behalve nodig om je paard zo dicht te snoeren.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 17:39

Redelijk overeenkomende meningen tot nu toe dus. Waar ik wel benieuwd naar ben is of het echt een functie heeft met betrekking tot het bit, of hij daadwerkelijk ook echt stiller gaat liggen óf niet.
Maar tot nu toe in ieder geval alleen maar ervaringen dat jullie paard er onrustiger van worden met opzadelen en/of rijden.

Leonyvk schreef:
Het ligt er denk ik met name aan hoe strak je de sperriem doet. Mijn pony kan haar mond nog makkelijk open krijgen!

Heb je toevallig een linkje naar dat onderzoek? Ik ben er wel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 07-06-16 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:45

Mijn merrie dressuur ik zonder, gewoonweg omdat hij dan geen nut heeft door mijn stille bit en hand en pony fijner loopt met alleen een hoge neusriem (gevoelig neusje 's zomers door de zon.. daar heeft ze liever niets omheen).
In het springen en crossen is het echter niet te doen zonder sperriem. Dan is het bit te bewegelijk (ik geef grotere hulpen) en zonder sperriem gaat ze dan met haar hoofd schudden omdat ze niet tegen de "onrust kan. Tevens is dit ook een ander bit, dit bit heeft wat meer beweging wat in de cross fijn is maar wel icm een sperriem.
Maar volgens mij moet je ook niet heel strak een sperriem om willen doen. Hij hoeft ook niet strak te zitten om stabiliteit te bieden.
Veel mensen hebben mij al eens gezegd dat mijn neusriemen geen zin hebben zo los als ze zitten, maar ik merk zeker verschil :j .
En haar mond open doen kan ze hier ook nog prima mee hoor, niet veel minder dan zonder.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:48

Ik haal hem er ook altijd af en doe de neusriem zo los dat hij inderdaad functieloos is. Hetzelfde als ik met Mexicaanse neusriem rijd.

Zie hier redelijk dezelfde antwoorden, terwijl ik in de praktijk toch heeeel veel aangesnoerde neuzen zie!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:04

De sperriem heeft zeker een goede functie, het laat het bit stiller liggen. Dit kan echter zowel een positief iets of negatiefs ietszijn , geheel van het paard afhankelijk en hoe jouw handen zijn.
Dan heb ik het over de correcte manier: ruimschoots twee vingers die rondom de neus tussen huid en riem passen.

Tegenwoordig wordt het echter als symptoombestrijding gebruikt, aansnoeren maar!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:56

SarahIlse schreef:
Heb je toevallig een linkje naar dat onderzoek? Ik ben er wel benieuwd naar.

- A preliminary report on estimating the pressures exerted by a crank noseband in the horse - Vincent Casey,
Paul D. McGreevy, Eoghan O'Muiris, Orla Doherty.

- The effect of double bridles and jaw-clamping crank nosebands on temperature of eyes and facial skin of horses - Paul McGreevy, Amanda Warren-Smith, Yann Guisard

- The effect of noseband tightness on rein tension in the ridden horse - H. Randle, P. McGreevy