Welk bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisakessen

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 12:12

Hoi! Bij het rijden steekt mijn paard haar tong vaak uit of ze houd haar mond een beetje open, ik trek niet hard aan haar mond. Ik heb gelezen dat dit door het bit kan komen, ik rij gewoon met een dubbelgebroken watertrens. Zou ik eens een ander bit moeten proberen? En zo ja, welk bit raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door Lisakessen op 03-06-16 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:15

Sommige paarden hebben erg weinig ruimte in de mond. Als je dan een 'dik' bit hebt komt de tong soms in de verdrukking en willen ze deze er wel eens uithangen. In dit geval zou een dunner bit een oplossing kunnen zijn.

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:32

RianneH

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:37

Het kan ook een teken van scheefheid zijn, het uitsteken van de tong.

Verder is het lastig iets te adviseren zonder te weten wat voor voorkeur je paard heeft. Soms is een dikke bitje prettig, soms smaller. Heb je geen stalgenoten met verschillende bitten die je mag proberen?

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:43

Misschien eens een keertje bitloos proberen

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:45

Sarah_91_v schreef:
Mijn vriendin haar paard deed dit ook. Zij heeft het opgelost met een ander hoofdstel op aanraden van haar trainer.

http://www.royalhorseshop.com/product/6 ... -met-duit/

Dit is niet oorzaak weghalen maar gewoon dichtsnoeren :o
Niet helemaal mijn ding, zou inderdaad gewoon van alles proberen en anders eens een Tandarts laten kijken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:59

Niet altijd hoor, een ander type neusriem kan als prettiger of stabieler worden ervaren waardoor ze hun mond sluiten. Mits je het natuurlijk niet te strak dicht zet.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:02

RianneH schreef:
Niet altijd hoor, een ander type neusriem kan als prettiger of stabieler worden ervaren waardoor ze hun mond sluiten. Mits je het natuurlijk niet te strak dicht zet.

Klopt helemaal :) , maar mijn ervaring is helaas (wat ik heb gezien bij andere) met deze neusriemen voor dit probleem is gewoon het dichtsnoeren....

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:24

Xloveskanjer schreef:
Sarah_91_v schreef:
Mijn vriendin haar paard deed dit ook. Zij heeft het opgelost met een ander hoofdstel op aanraden van haar trainer.

http://www.royalhorseshop.com/product/6 ... -met-duit/

Dit is niet oorzaak weghalen maar gewoon dichtsnoeren :o
Niet helemaal mijn ding, zou inderdaad gewoon van alles proberen en anders eens een Tandarts laten kijken?

Hangt van de ruiter af... Bij haar steekt hij af en toe bij het zware werk z'n tong nog wel eens uit maar aanzienlijk minder.
1 van de onderliggende redenen voor het uitsteken is bij dat paard een pollen allergie.