Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:48

mooi!

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:31

Hoi! Als jullie het niet erg vinden kom ik even met de deur in huis vallen... Mijn paard is zijn leven lang met bit gereden, ook ik was niets anders gewend dan gewoon bitje in en gaan, toch heb ik altijd het idee gehad dat hij een bit niet fijn vind, allerlei bitten geprobeerd, maakte geen verschil, wel altijd zo vriendelijk mogelijk, hou niet van dwang of symptoom bestrijdingen etc! Bit indoen is overigens geen probleem bij hem, maar zodra hij hem in heeft pakt hij hem vast, maken stijf op elkaar en gooit zijn kop in de lucht zodra ik er wat druk op zet. Dacht eerst dat het iets met zijn rug of zadel was, maar hij en het zadel zijn binnenstebuiten gekeerd, tandarts geweest maar paard was helemaal in orde. Totdat ik in mijn enthousiasme een touwhalstertje kocht en daar mee ben gaan rijden, het viel me gelijk op dat hij anders reed en heb het idee dat hij het veel 'lekkerder' vond. Nu ben ik totaal niet bekend in het bitloos rijden, dus heb ik geen idee of dit vaker voorkomt? En in hoeverre heb ik minder zeggenschap in vergelijking met een bit? Mijn onzekerheid houd mij namelijk een beetje tegen, naar mijn idee heb ik dan geen 'controle' meer, alhoewel de controle ook ver te zoeken is als mijn paard het bit vast heeft. Gelukkig is het absoluut geen draak die gekke dingen doet, maar het blijft een paard... Wat denken jullie, zal ik verder rijden met een bitloos hoofdstel? Wat is het verschil en wat is aan te raden?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:36

Doef schreef:
Hoi! Als jullie het niet erg vinden kom ik even met de deur in huis vallen... Mijn paard is zijn leven lang met bit gereden, ook ik was niets anders gewend dan gewoon bitje in en gaan, toch heb ik altijd het idee gehad dat hij een bit niet fijn vind, allerlei bitten geprobeerd, maakte geen verschil, wel altijd zo vriendelijk mogelijk, hou niet van dwang of symptoom bestrijdingen etc! Bit indoen is overigens geen probleem bij hem, maar zodra hij hem in heeft pakt hij hem vast, maken stijf op elkaar en gooit zijn kop in de lucht zodra ik er wat druk op zet. Dacht eerst dat het iets met zijn rug of zadel was, maar hij en het zadel zijn binnenstebuiten gekeerd, tandarts geweest maar paard was helemaal in orde. Totdat ik in mijn enthousiasme een touwhalstertje kocht en daar mee ben gaan rijden, het viel me gelijk op dat hij anders reed en heb het idee dat hij het veel 'lekkerder' vond. Nu ben ik totaal niet bekend in het bitloos rijden, dus heb ik geen idee of dit vaker voorkomt? En in hoeverre heb ik minder zeggenschap in vergelijking met een bit? Mijn onzekerheid houd mij namelijk een beetje tegen, naar mijn idee heb ik dan geen 'controle' meer, alhoewel de controle ook ver te zoeken is als mijn paard het bit vast heeft. Gelukkig is het absoluut geen draak die gekke dingen doet, maar het blijft een paard... Wat denken jullie, zal ik verder rijden met een bitloos hoofdstel? Wat is het verschil en wat is aan te raden?

Als een paard wil gaan gaat hij toch, wat voor optoming je er om hangt.

Zelf dacht ik bitloos in te rijden en als ik los over straat ging een bit te pakken maar ik rijd nu bitloos over straat omdat ik het nut van het bit niet meer in zie wat dat betreft. Ze luisteren beide prima.

Als ik jou was zou ik eens een sidepull proberen, kijken hoe dat voelt. Die zijn over het algemeen het meest intuitief voor een paard en kan je mee op contact rijden.
Mensen die op mijn paarden rijden zijn altijd even onder de indruk van het bitloos maar vergeten al gauw dat er geen bit in hangt als we onserweg zijn ;)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:11

Het klinkt alsof je paard je allerlei signalen geeft dat hij bitloos prettiger vindt. Ik zou dan ook lekker doorgaan met bitloos rijden, grote kans dat hij alleen maar beter luistert naar een optoming die voor hem lekker zit :)

Er zijn bovendien veel paarden die juist rustiger en braver zijn als ze bitloos bereden worden :)

Qua optoming ga ik mee met Azmay, een sidepull snappen paarden meestal al gauw. De druk hiervan op de neus is ook te vergelijken met een halster, wat het voor paarden nog makkelijker maakt.

Veel succes! Hou je ons op de hoogte? :)

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:30

Bedankt! Een sidepull dus, dacht ik zelf inderdaad ook aan... Nog aanraders? Zie namelijk heel veel verschillende, de een heeft een extra 'neus?' riempje, de ander een lage keelriem, en de ander is meer een halstermodel. Wat is trouwens het verschil met een kaakgekruist? Die zijn wat scherper toch? Paard is op buitenrit namelijk erg enthousiast, niet dat ik het scherpste van het scherpst wil maar zeker buiten wil ik nog steeds wat te zeggen hebben en niet dat hij er straks doorheen loopt, bij wijze van spreken. Dat hij geen fan is van bitten is in iedergeval duidelijk, wil een hoofdstel wat voor hem het beste is, maar er is zoveel! Is zo'n Rambo Micklem wat? Las dat je die op verschillende manieren kan gebruiken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:33

Ik had een sidepull maar nu kaakgekruist. Loopt hij fijner op. Ook met iets meer mee te zeggen

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:46

Misschien is de nurtural bridle wat? Iets betere release dan een doorsnee kaakgekruisd?
Ik heb ook ervaring met een erg hevige merrie. Er werd me zelfs geadviseerd om een bit te gebruiken, maar ik besef dat dit slechts symptoombestrijding is en koos daarom voor lessen bij een bitloze academische trainer.
Resultaat: paard komt terug op de zit na grondige training (grondwerk en lichaamstaal, rechtrichten), om eerlijk te zijn moet ik hierop blijven trainen, als ik haar een jaar op de wei zou zetten zou ze wellicht weer in oude gewoontes vervallen, maar dit paard is van een hevige furie die alle truken van de foor uithaalde om weg te rennen, bokken en gekke kuren uit te halen, geevolueerd naar een heel gevoelig, aangenaam te rijden paardje.
Eerlijk? Optoming speelt geen rol. Training des te meer....
Simpele sidepull moet voldoende zijn, met twee vingers tussen de neusriem waarbij paard nog kan kauwen.
Micklem ligt heel mooi op, het hoofd, maar ik vind de kinriem te laag hangen voor bitloos, er zijn betere bitloze keuzes dan dat vind ik (ik vind halstermodel persoonlijk heel fijn vanwege de zeer stabiele ligging, met een neusriem die verwisselbaar is zodat je er kunt aanhangen waar jou paardje best op reageert)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:23

ik twijfel nog om de barefoot syringa aan te schaffen

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:38

Doef schreef:
Bedankt! Een sidepull dus, dacht ik zelf inderdaad ook aan... Nog aanraders? Zie namelijk heel veel verschillende, de een heeft een extra 'neus?' riempje, de ander een lage keelriem, en de ander is meer een halstermodel. Wat is trouwens het verschil met een kaakgekruist? Die zijn wat scherper toch? Paard is op buitenrit namelijk erg enthousiast, niet dat ik het scherpste van het scherpst wil maar zeker buiten wil ik nog steeds wat te zeggen hebben en niet dat hij er straks doorheen loopt, bij wijze van spreken. Dat hij geen fan is van bitten is in iedergeval duidelijk, wil een hoofdstel wat voor hem het beste is, maar er is zoveel! Is zo'n Rambo Micklem wat? Las dat je die op verschillende manieren kan gebruiken.


Micklem is ook te huur las ik met on een ander topic. In een filmpje zegt micklem zelf om de sidepull pull het beste alleen gebruiken in afgesloten arena.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:29

Lynn_Nikita schreef:
Doef schreef:
Bedankt! Een sidepull dus, dacht ik zelf inderdaad ook aan... Nog aanraders? Zie namelijk heel veel verschillende, de een heeft een extra 'neus?' riempje, de ander een lage keelriem, en de ander is meer een halstermodel. Wat is trouwens het verschil met een kaakgekruist? Die zijn wat scherper toch? Paard is op buitenrit namelijk erg enthousiast, niet dat ik het scherpste van het scherpst wil maar zeker buiten wil ik nog steeds wat te zeggen hebben en niet dat hij er straks doorheen loopt, bij wijze van spreken. Dat hij geen fan is van bitten is in iedergeval duidelijk, wil een hoofdstel wat voor hem het beste is, maar er is zoveel! Is zo'n Rambo Micklem wat? Las dat je die op verschillende manieren kan gebruiken.


Micklem is ook te huur las ik met on een ander topic. In een filmpje zegt micklem zelf om de sidepull pull het beste alleen gebruiken in afgesloten arena.

Vaak zeggen producenten dat ook om zich in te dekken zodra er iets gebeurd buiten ‘veilig’ gebruik, mochten mensen hem dan aanklagen omdat het hoofdstel ‘onveilig’ (buiten de arena) zou zijn dekt hij zichzelf hier dus mee.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:41

Ik deel hem maar even hier :)
Leuk voor degene die een barokke sidepull wil:
Afbeelding
Afbeelding

Dagmar (unipown op instagram) verkoopt die van haar (maat cob) via instagram. Hij is gemaakt door een (vooral op instagram) vrij bekende leerbewerkster.
Ik verkoop hem dus niet zelf, voor de goede orde. Alleen je vindt die dingen gewoon niet zo snel, dus ik vond het de moeite waard om te delen :)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:23

Jemig die is gaaf, weet je wat ze ervoor wil hebben? Ik heb geen instagram maar als de prijs leuk is wil ik die wel overnemen, wauw <3

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:49

Echt heel gaaf gedaan!
Twijfel of ik hem voor mijzelf te heftig vind.

Maar als iemand hem hier koopt mag die hem zeker nog eens showen!

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:09

Ik heb een 2e hands barefoor gekocht, is het gebruikelijk dat 1 kant van de gekruiste riem langer is? Dat viel mij deze week namelijk op.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:00

Afbeelding

zit deze goed qua hoogte?

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:52

Wie heeft er ervaring met de barefoot acorn sidepull?
Bij mij zijn de bakstukken verdraaid, terwijl ik hem altijd netjes heb opgehangen.
Ik kan hem nu dus niet meer gebruiken want de bakstukken komen anders in de ogen van mn pony.
Is er iemand die dit probleem ook heeft?

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:39

Mariett schreef:
Ik deel hem maar even hier :)
Leuk voor degene die een barokke sidepull wil:
[ [url=m/zJXlJ4.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/njhTRX.png]Afbeelding[/url] ]

Dagmar (unipown op instagram) verkoopt die van haar (maat cob) via instagram. Hij is gemaakt door een (vooral op instagram) vrij bekende leerbewerkster.
Ik verkoop hem dus niet zelf, voor de goede orde. Alleen je vindt die dingen gewoon niet zo snel, dus ik vond het de moeite waard om te delen :)

Gaaf, wat vraagt ze er voor? Ik heb geen instagram.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:26

Bareback schreef:
Wie heeft er ervaring met de barefoot acorn sidepull?
Bij mij zijn de bakstukken verdraaid, terwijl ik hem altijd netjes heb opgehangen.
Ik kan hem nu dus niet meer gebruiken want de bakstukken komen anders in de ogen van mn pony.
Is er iemand die dit probleem ook heeft?


Ik heb deze gehad, maar had dat probleem er niet mee. Paardlief kon alleen niet zo goed tegen de rawhide, dus daarom wel weg gedaan.

Induna

Berichten: 702
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:25

Wat vinden jullie? Is dit zo wat of moet hij hoger?
Ik twijfel of ik een maat groter moet nemen of dat dit wel kan..

Afbeelding

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:30

Die ziet er stoer uit, Induna! Heb je er toevallig een detailfoto van? :)

Kan je twee vingers tussen de neusriem en de neus doen? Ik zie het niet goed, maar het lijkt alsof hij op een van de laatste gaatjes zit bij de neusriem. Kan hij wijd genoeg?

En ik denk dat ik hem nog een gaatje hoger zou doen, inderdaad. Maar hij lijkt niet heel gek te zitten.

Induna

Berichten: 702
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:41

Mariett schreef:
Die ziet er stoer uit, Induna! Heb je er toevallig een detailfoto van? :)

Kan je twee vingers tussen de neusriem en de neus doen? Ik zie het niet goed, maar het lijkt alsof hij op een van de laatste gaatjes zit bij de neusriem. Kan hij wijd genoeg?

En ik denk dat ik hem nog een gaatje hoger zou doen, inderdaad. Maar hij lijkt niet heel gek te zitten.


Een gaatje hoger kan de neusriem niet meer dicht
Daarom ook mijn twijfel (om de maat). Neusriem zat niet heel erg strak, hij moet nog een beetje in vorm komen.

Waar wil je een detail foto van?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:44

Dan zou ik een maatje groter nemen, doe ik ook altijd met nieuwe neusriemen. Die vormen ook als het wat losser zit vanzelf en dan kan hij wat strakker.

Het lijkt alsof er mooie tooling op de neusriem zit! Ik had dit model wel gezien, maar niet met de tooling. Dus ik vond hem wel interessant :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:29

Denk dat een maatje groter net fijner is. Frontriem lijkt ook de bakstukken wat omhoog te trekken, en idd alles wel echt net Aan... wel mooi hoofdstel verder trouwens!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:31

welk hoofdstel is dat?

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:17

Hoi! Iemand toevallig een idee of ze ook neusriempjes verkopen welke je aan een gewoon hoofdstel kan hangen om toch bitloos te rijden? Ik heb een ontzettend gaaf hoofdstel en ik vind het zonde om deze niet meer te gebruiken!