Hackamore bij mijn paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

yvana_gipsy

Hackamore bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:22

Hallo,

Ik rij sinds een tijde een heel gaaf spring gefokt paard. Ze is alleen nogal voorwaarts en afentoe erg sterk in de hand. Ze zoekt heel erg aanleuning in de hand. Wanneer ik de teugels wat losser hou en haar die aanleuning niet geef, zet ze haar achterhand eronder om toch goed balans te houden. En loopt dan veel beter. Nu werd mij vanmiddag aangeraden om een hackamore te proberen. Omdat zij vond dat mijn paard een beetje achter het bit ging. Ze pakt het bit wel altijd netjes aan als ik het hoofdstel in doe, maar tijdens het rijden schud ze veel met haar hoofd, en is ze vaak erg sterk in de hand. Wat zouden jullie doen? Wat zijn jullie ervaringen met een hackamore?

Groetjes yvana

Dreamy

Re: Hackamore bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:25

Wie is "zij"? Heb je les? Zou eerder kijken of het op een andere manier rijtechnisch op te lossen is, maar ook zeker even lichamelijk nagaan. Mijn paard schudde bijvoorbeeld zijn hoofd toen zijn gebit niet meer in orde bleek (en ik te lang bleek te hebben gewacht met de tandarts)..

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:27

Persoonlijk vind ik dat (tenzij het paard natuurlijk pijn heeft) Ongewenst trainings gedrag opgelost kan en moet worden opgelost door training en niet verandering van het tuig. Je weet gelukkig al wat de problemen zijn dus kan je werken aan een oplossing! Veel kilometers maken en als het dan nog steeds tegen het probleem aan loopt zou je kunnen overwegen om inderdaad er iets anders aan te hangen. (ik weet natuurlijk niet hoe lang je al tegen dit probleem aan loopt.)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:27

Een hackamore zou ik niet gebruiken voor bakwerk. Als je de teugels aanneemt komt er veel druk op de neus wat niet fijn is voor je paard. En aangezien je bij het rijden in de bak normaal gesproken met contact rijdt kan het haast niet comfortabel zijn. Ik zou voor bakwerk voor een sidepull of kaakgekruist gaan.

Ulysess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:13

Ik ben het eens met mijn voorganger. Ik rijd mijn paard zelf buiten met een hackamore, maar in de bak altijd met een kaakgekruist hoofdstel of bit in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:20

Neem eerst maar eens een poos les en ga het zonder hackamore proberen op te lossen. Scherpere bitten en hoofdstellen zijn vaak niet de oplossing, goed rijden wel.

yvana_gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 16:02

Oke, ik had hackamore juist als
vriendelijker voor het paard gezien, omdat ze op het bit heel ongevoelig is, en ik dan meer druk moet zetten. Ik dacht door bitloos met een hackamore dat het heel anders is en dat ze daar mischien wel goed op loopt. Niet met het idee dat een hackamore strenger zou zijn

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:04

Een hackamore is niet geschikt om met constant contact te rijden, dan zou je een hoofdstel zonder hefboom moeten hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:33

yvana_gipsy schreef:
Oke, ik had hackamore juist als
vriendelijker voor het paard gezien, omdat ze op het bit heel ongevoelig is, en ik dan meer druk moet zetten. Ik dacht door bitloos met een hackamore dat het heel anders is en dat ze daar mischien wel goed op loopt. Niet met het idee dat een hackamore strenger zou zijn

Als het paard zo zwaar op de hand leunt zit het in het rijden gedeelte niet goed, kan door de vorige ruiter komen of door jou of door de manier waarop je les krijgt. Kijk om je heen wie er fijn rijden met een licht contact en vraag waar ze les van hebben. Vroeger zeiden we altijd dat een paard hard in de bek was, maar dit komt altijd door diegene die er op zit of gezeten heeft. Kost ook wel tijd om het er uit te krijgen en dan moet je echt al lang rijden of goede instructie hebben.