Kale plekken van halster.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Kale plekken van halster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:35

Zoals de titel al doet vermoeden heeft joker ineens kale plekken van zijn halster gekregen.
Het halster heeft hij al een jaar en nooit problemen mee gehad. Hou t netjes schoon en is op dezelfde maat gebleven. Nu staan we sinds 1 april op een nieuwe stal maar is er verder niets veranderd aan het halster ritme. Op de wei om en op stal gewoon af.
Nu ben ik gaan zoeken naar halster met bontjes maar zijn die alleen boven op de neus..zijkant en achter de oren. Zo heb ik het meeste inderdaad beschermd maar zitten de plekken ook aan de zijkant van de neus richting onderkant ?
Hij heeft verder alleen op die plekken waar t halster zit dat t afgeschuurd is en verder niks.. ook geen jeuk oid op z'n lijf.
Zou het kunnen dat met spelen/klooien met z'n weidemaatjes als die in zijn halster zouden hangen ?
Zijn halster zit niet te strak en niet te los eigenlijk zoals zijn halsters altijd zitten en nog nooit last gehad.

De roze plekken bij zijn ogen en mond zijn niet van schuren oid trouwens. Dat is gewoon z'n huid (net in bad geweest dus valt Den extra op)

Aan deze kant lijkt het door de plek alsof zijn halster te hoog zit wat dus niet is.
Afbeelding

Afbeelding
Bewogen foto... stilstaan is niet z'n sterkste punt :D
Afbeelding
Hier zie je bovenop z'n neus ook zo'n plek
Afbeelding

Zou een halster met nep bont op de gebruikelijke plekken al voldoende zijn of moet ik toch echt iets zoeken/vinden/maken waarbij helemaal rondom z'n neus bont zit ?

vanspeijk

Re: Kale plekken van halster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:39

Is het een optie om 't halster af te laten in de wei?

If not: ik heb wel eens halsters gevonden met een soort zachte teddyvoering, dat zat ook op de zijkanten. Daarnaast kan je ook losse bontjes kopen en die aan je halster maken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:42

Halster misschien scherper geworden door slijtage?

Halsband zou mijn eerste keuze zijn, als er iets om moet blijven, minder waar wat aan gaat hangen, vast zitten, schuren enz.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:45

Dat plekje bij zijn kin had mijn paard ineens ook terwijl hij in de wei stond. Halster afgedaan, groeit nu terug gelukkig.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:47

Bedankt voor de reacties !

Halster af in de wei is geen optie.
Die losse bontjes heb ik inderdaad in gedachten maar vraag mij af of dat voldoende zou zijn ? Gezien de plekken bij zijn neus ? Daar zouden de bontjes volgens mij niet bij komen ?

Halster is niet versleten, had ik inderdaad naar gekeken :j
Een halsband vind ik zelf te eng. Als ze daarmee ergens achter blijven haken brr. Plus heb je er minde mee te vertellen bij m.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:50

Komen de plekken niet van de messing gespen/stukken aan het halster, zou kunnen zijn dat die daar nu een reactie op heeft ontwikkeld? Misschien omdat hij zo te zien een gevoelig huidtype heeft...
Anders toch eens met bontjes proberen en kijken o dat verandering geeft

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:50

Misschien zelf een stukje bont op die plekken aan het halster naaien?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:00

De gespen zou miss kunnen ja. Al zitten die niet op al de plekken. Opzich heeft hij niet echt een gevoelige huid maar dat de zon soms iets te fel is bij z'n ogen en snoet.
Zou inderdaad ook zelf een bontje oid er omheen kunnen knutselen :j

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:01

Mijn verzorgpaard heeft hetzelfde sinds een half jaar ongeveer, ook uit het niets. Bij haar kwam het door schimmel, is ze voor geënt en alles gedaan maar nog steeds die kale plekken. Dus denk niet dat het nog door die schimmel komt. Het zou ook iets van nikkel allergie kunnen zijn..

Ik zag dit halster van Kentucky met bontjes om de ijzeren gedeeltes. Is alleen wel prijzig voor een weidehalster := en lijkt me ook erg warm in de zomer.
http://www.dochorse.nl/kentucky-sheepsk ... ollar.html

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:33

Oei die lijkt me inderdaad wel heel erg warm ja !

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:36

Als hij jeuk heeft in de wei gaat hij misschien schuren? Halster zou ik inderdaad in de wei aflaten. :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:48

Vandaag een halster gevonden wat helemaal met zachte fleece is onderlegd. Bontjes moesten of los (en waren ook vrij dik) of zaten niet over de hele stukken. Deze is tot aan de gespen. Ook de gespen zijn op wat gebogen dus hopelijk geeft dat ook minder tot geen wrijving.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:53

Mooi halster!

Je kunt de ringen en gespen eventueel nog omwikkelen met eenvoudig katoenen brei/haakgaren, kun je gewoon meewassen of af en toe vernieuwen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:21

Slim !! Mocht het nodig zijn lijkt me dat een goede oplossing