Bitloos of met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:29

Ik had al een tijd het probleem dat mijn paard ontzettend snel liep en moeilijk zachter te krijgen was.
Nu heb ik al 2 keer les gehad door mijn instructrice en dit ga ik ook 1 keer in de week doen.
Nu hebben we al super veel vooruitgang, hij gaat langzamer maar alleen wanneer ik de teugels losgooi en dat die zijn hoofd dicht bij de grond kan doen. Zodra ik mijn teugels op maat maak gaat die weer racen.. Dit is met bit.
Soms kan die wel rustig lopen wanneer ik mijn teugels korter heb, maar ik merk dat die het fijner vind 'als ik niet aan zijn mond of hoofd zit'

Het is een draver die ook heeft gekoerst.
Nu zit ik te twijfelen tussen bitloos en met bit.
Met een halster heb ik al een keer gereden, hier reageert die ook goed op. Alleen zakt het halster naar achter. Dus het was niet heel goed te testen.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
En wat voor een bitloos hoofdstel zouden jullie aanraden?
Sidepull of kaakgekruist?

Ik wil voornamelijk dressuur rijden, af en toe een sprongetje en een buitenrit.

Mariett
Blogger

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:32

Je kan eens een bitloze consult doen, dan kan je kijken of het wat voor je is! En daarbij natuurlijk laten checken of de tanden oké zijn, met haken is het ook bitloos niet prettig rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:33

Past het bit wel wat hij/zij in heeft. En daarmee bedoel ik niet alleen de lengte, maar ook de dikte en het soort bit. Het ene paard/pony loopt beter op het ene soort bit. En een ander weer op een ander soort bit.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:33

Mariett schreef:
Je kan eens een bitloze consult doen, dan kan je kijken of het wat voor je is! En daarbij natuurlijk laten checken of de tanden oké zijn, met haken is het ook bitloos niet prettig rijden.

Een half jaar geleden is de tandarts langs geweest.
Hoeveel kost een bitloos consult? En waar kan je deze doen?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:35

FriesWytske schreef:
Past het bit wel wat hij/zij in heeft. En daarmee bedoel ik niet alleen de lengte, maar ook de dikte en het soort bit. Het ene paard/pony loopt beter op het ene soort bit. En een ander weer op een ander soort bit.

Voor zover ik weet past het bit goed, hij kan ook goeie stukjes lopen op het bit maar je hoeft maar 1 ding fout te doen en hij gaat weer harder. Ik heb er over nagedacht om een bitpasservice te doen alleen ik kan er geen vinden in mijn buurt helaas..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:42

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:54

Zou het gewoon eens proberen. :)

En een ander bit kan ook enorm helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:57

Hoever is dit paard in de omscholing? Want teugeldruk=gas bij een draver die koerst.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:38

tamary schreef:
Hoever is dit paard in de omscholing? Want teugeldruk=gas bij een draver die koerst.

Best ver, hij kent behoorlijk veel.
Heb nu ook les en daar richten we ons vooral op met de zit terug rijden ipv de teugels.

Heb hem al 3 en een half jaar en toen ik hem net had ging die racend door de bak maakt niet uit wat je deed. Nu valt het wel mee. Ook was hij super scheef waardoor je er bijna vanaf viel in de bochten, dit is nu ook al een stuk beter.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:45

Gewoon eens proberen. Misschien ken je iemand die bitloos rijdt? Eerst eens gewoon de teugels aan je neusriem vastmaken. Als je het nog wat spannend vindt, hou je het bit erbij in en doe je daar ook teugels aan. Laat de bitteugel loshangen en probeer op zit te rijden en maak licht contact met de neusteugel. Het is bouwen aan vertrouwen. Neem er de tijd voor. Het gaat niet meteen perfect misschien. Een fijn hoofdstel voor bitloos rijden is een sidepull. Die gebruik je hetzelfde als een hoofdstel met bit. Succes!

Ulysess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:00

Ik zou vooral omdat je een Draver hebt, gewoon blijven rijden met een bit in. Ik denk dat jullie nog veel training nodig hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:06

Hoe is het paard omgeschoold van voor de sulky naar onder zadel?
Ik zou gewoon rustig les blijven nemen en maar eerst eens paard zelf contact laten zoeken met je hand.
Als je paard terug te rijden is met je zit en ontspannen kan stofzuigen in alle gangen en je ook rustig grote figuren kan rijden dan kan je daarna rustig proberen of je paard het teugelcontact wat wil gaan opzoeken.
Gewoon veel geduld hebben.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:15

Ulysess, het maakt niet uit wat voor paard je hebt. Elk paard kan bitloos. Mijn " gevaarlijke" kanon met toch heel.wat problemen, veranderde in een ongevaarlijke vriendelijke beer zonder bit.
En les nemen is sowieso een must.

Ulysess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:19

Jetta schreef:
Ulysess, het maakt niet uit wat voor paard je hebt. Elk paard kan bitloos. Mijn " gevaarlijke" kanon met toch heel.wat problemen, veranderde in een ongevaarlijke vriendelijke beer zonder bit.
En les nemen is sowieso een must.

Ik zei ook niet dat een Draver niet bitloos kan worden gereden. Ik heb zelf een Draver die ik zowel met als zonder bit rijdt namelijk. Maar in verband met de omscholing lijkt het mij voor zowel het paard als de eigenaresse fijner als dit voltooid wordt, wat ook betekend dat het paard uiteindelijk stabiel zal reageren op het bit.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:22

Mijn verzorgpony word ook sinds een jaar of 2 bitloos gereden. Nu rijden we met een hackamore met korte scharen afgewisseld met een bloemhackamore. Is perfect voor een pony waar je iets meer controle nodig hebt. Wel moet je oppassen (maar das bij alle bitloze materialen) dat je de neusriem niet te laag hebt. Dan kan bij flinke druk het neusbot breken. (heb ik me laten vertellen)