Alternatief Pelham

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cmaenhout

Alternatief Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:12

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie hulp willen.

Op dit moment rij ik met een licht gebogen Pelhamstang.
Deze rijd ik met twee teugels zodat ik zelf kan bepalen of ik de hefboomwerking kan gebruiken.
Mijn pony loopt daar erg fijn onder. Ik heb meerder verschillende bitten geprobeerd. Enkel gebroken bustrens. Hier liep ze heel gespannen mee. Totaal geen ontspanning. Ook de pelham dubbelgebroken was niet te doen. Doordat ze zo gespannen werd was ze ook niet meer bestuurbaar of was er geen rem te vinden. Toen uitgekomen op de pelham stang.

Nu rij ik de laatste tijd alleen maar zonder de hefboomwerking en zou ik graag willen overstappen naar een bit waarbij ik ook eventueel op wedstrijd mee zou mogen gaan.

Nu heb ik een licht gebogen bustrens stang geprobeerd alleen loopt ze daar dus ook weer erg gespannen mee.

Wat zouden jullie adviseren?

Hoe we nu rijden
Afbeelding

Hoe we reden met de enkel gebroken bustrens
Afbeelding

Deze reactie krijg ik ook weer zodra ik een ander bit probeer. Geen ontspanning kunnen krijgen.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen _/-\o_ bedankt alvast

(hopelijk staat het hier goed???)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:27

Ongebroken bustrens of baucher zou je kunnen proberen. Qua mondgevoel zit dat vrij dicht in de buurt. Zoek een mondstuk dat lijkt op de pelham. Sommige paarden vinden die bewegelijkheid of de druk op de lagen gewoon niet fijn.

Terzijde: ik vind de pelham icm sperriem niet zo netjes trouwens. Dat creëert een fikse druk voor je paard. Rij je wel eens zonder sperriem? Je moet natuurlijk niet willen dat je paard alleen nageeft omdat hij niet anders kan of pijn heeft.
Laatst bijgewerkt door KPet op 26-05-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:29

KPet schreef:
Ongebroken bustrens of baucher zou je kunnen proberen. Qua mondgevoel zit dat vrij dicht in de buurt. Zoek een mondstuk dat lijkt op de pelham. Sommige paarden vinden die bewegelijkheid of de druk op de lagen gewoon niet fijn.

de ongebroken bustrens heb ik ook net geprobeerd en daar reageert ze dus ook zo heftig op.

Oh en met de Baucher mag ik ook niet starten in de dressuus

knollentuin

Re: Alternatief Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:47

Ik word van alletwee je foto's niet vrolijk, als ik dit zie vraag ik me echt af wat je in een proefje moet, je eerste basis - ontspannen paard is er niet. Heb je wel les?

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:12

Waarom probeer je het niet een keer zonder bit, op deze manier krijg je nooit een ontspannen paard.
Je gebruikt nu een heftig dwangmiddel, wat kan het paard anders doen dan buigen?!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:16

haaika schreef:
Waarom probeer je het niet een keer zonder bit, op deze manier krijg je nooit een ontspannen paard.
Je gebruikt nu een heftig dwangmiddel, wat kan het paard anders doen dan buigen?!

De meeste mensen staan niet zo enthousiast te springen om bitloos te gaan rijden op een paard wat heel gespannen is :+ dat Is een gespannen paard, dus moeilijk zitten, is stuiteren en word paard lief dus allen nog maar meer gespannen van. Bitloos is niet altijd de oplossing.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:17

Maar terug gaan naar de basis en rijden op zit wel... Als je regelmatig moet gaan trekken op kracht dan is er sowieso wat mis.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:24

prugelpiet schreef:
haaika schreef:

De meeste mensen staan niet zo enthousiast te springen om bitloos te gaan rijden op een paard wat heel gespannen is :+ dat Is een gespannen paard, dus moeilijk zitten, is stuiteren en word paard lief dus allen nog maar meer gespa nnen van. Bitloos is niet altijd de oplossing.

Nee ik ben met je eens dat bitloos niet zaligmakend is, maar waarom is het paard gespannen? Ga eerst op zoek naar de oplossing, met de pelham zie ik ook geen ontspanning, die dwingt behoorlijk af....

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:30

Mijn arabier is met bit ook gespannen en trekt zijn rug hol. Snel geagiteerd en stout. Bitloos, met een hoofdstel zonder te veel druk (sidepull), is hij veel meer ontspannen, beter te sturen en te regelen. Je kunt het altijd proberen.

En heel veel oefeningen rijden om de spanning af te vloeien.

En natuurlijk alles uitsluiten wat pijn bij hem kan veroorzaken dus mond, rug, nek, benen, zadel laten nakijken.
Op de onderste foto ligt je zadel erg naar voren. Dit kan druk uitoefenen op de schoft/nek/schouders waardoor hij in verzet gaat.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:33

Sprenger heeft een nieuw model die de paarden aanmoedigt om de hand te zoeken.

Ik geloofde er niet in, maar mocht zelfs het bit op proef mee nemen en het werkte echt.

Even zoeken naar de naam.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:34

Ik zou beginnen met een tussenstap naar een kimblewick, zo nodig een tweede teugel in een gleuf en de andere teugel gewoon aan de bitring. Daarna een kimblewick zonder kinketting (dus eigenlijk een baucherbit) en dan zou ik eens kijken voor een kneveltrens, het liefst ongebroken.

Dus eindigen op zoiets http://www.medhorses.nl/feeling-flexi-k ... oken-(3435).aspx
of van metaal, maar daar is bijna niet aan te komen.

Deze kimblewick bedoel ik:
Afbeelding

En trainen op steeds minder teugelgebruik.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:36

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:40

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:46

knollentuin schreef:
Ik word van alletwee je foto's niet vrolijk, als ik dit zie vraag ik me echt af wat je in een proefje moet, je eerste basis - ontspannen paard is er niet. Heb je wel les?

Ik ben me er van bewust dat het nog niet goed gaat en rij daarom ook nog totaal geen wedstrijden. maar zou daar uiteindelijk wel naar toe willen werken.

De eerste foto is een moment opnamen. dat was eerder om te laten zien met wat ik rij. de onderste foto was toen ik haar 6 jaar geleden begon te rijden.
en ja ik heb les

prugelpiet schreef:
haaika schreef:

De meeste mensen staan niet zo enthousiast te springen om bitloos te gaan rijden op een paard wat heel gespannen is :+ dat Is een gespannen paard, dus moeilijk zitten, is stuiteren en word paard lief dus allen nog maar meer gespannen van. Bitloos is niet altijd de oplossing.

Klopt dat had ik dus ook. Nu met de Pelham kan ik zonder dat ik uberhaupt iets doe rijden. Maar zodra er iets anders in komt is het kop omhoog en ondernek er op en heb ik gewoon niks meer te zeggen. Dan is het zitten en hopen dat ik er niet af val. Ze is erg heet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:48

Ik zou ook zeggen kimblewick. Of je daarmee in de dressuur mag starten weet ik niet maar wat al geopperd wordt: de kimblewick als tussenstap lijkt me de moeite van het proberen waard.

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:52

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met een tussenstap naar een kimblewick, zo nodig een tweede teugel in een gleuf en de andere teugel gewoon aan de bitring. Daarna een kimblewick zonder kinketting (dus eigenlijk een baucherbit) en dan zou ik eens kijken voor een kneveltrens, het liefst ongebroken.

Dus eindigen op zoiets http://www.medhorses.nl/feeling-flexi-k ... oken-(3435).aspx
of van metaal, maar daar is bijna niet aan te komen.

Deze kimblewick bedoel ik:
[ Afbeelding ]

En trainen op steeds minder teugelgebruik.

Bedankt.. ik ga deze eens proberen. hier heb ik wat aan ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:16

Afbeelding

Afbeelding

Met een kimblewick mag je niet starten,ga er maar vanuit dat je met alle bitten met sleuven, kinketting dubbele ringen niet starten mag, gewoon het reglement van de knhs even nalezen.
Ik blijf erbij dat het een kwestie van rijstijl is, en een heet paard kan je ook op een trens rijden, er staan er hier 3.
Rij je een heet paard op een verkeerde manier of heeft t ergens last van dan krijg je de problemen die jij hebt,daarom vroeg ik of je les hebt, ik geef zelf les en geen van mijn leerlingen rijden op dit soort bitten...
Dit soort bitten zijn een noodgreep en daar moet je zo snel mogelijk vanaf,en een goede instructrice gaat daar met jou mee aan de slag en net alle eventuele oorzaken mee waarom je paard zo reageert : hoe ligt je zadel, hoe is het met de rug van je paard? Hoe rij je hem?
In de dressuur mag je alleen met de vriendelijkste bitjes rijden ( en dan nog zijn het de handen van de ruiter die het verschil maken)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 27-05-16 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:52

Ik ga de reglementen niet nalezen want de KNHS-regeltjes interesseren me geen donder. Ik probeer alleen maar mee te denken met de TS.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:55

Koper schreef:
Ik ga de reglementen niet nalezen want de KNHS-regeltjes interesseren me geen donder. Ik probeer alleen maar mee te denken met de TS.

Lekker reactie, ts wil starten koper.
En in verkeerde handen is elk bit verkeerd. Je bent altijd zo op paarden welzijn en hier zeg je niks over hoe de ts de situatie voor haar paard kan verbeteren-zadat hij niet meer zo heftig hoeft te reageren met als voordeel dat ze fijner rijden kan....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:57

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:58

Je hebt nu 2 bitten geprobeerd, maar er zijn echt zo veel soorten.
Laat eens een bitfitter langs komen en probeer zo veel mogelijk bitten uit. Je kan ook kijken of je bitten van stalgenoten kan lenen om ze te proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:00

TS geeft aan dat haar paard op een pelham anders reageert dan op de trenzen die ze geprobeerd heeft. Daar wil ze hulp bij en dat is dus waar ik op reageer. Hoe ze rijdt ga ik me niet mee bemoeien zonder er op z'n minst een filmpje van gezien te hebben. Als TS er behoefte aan heeft om rijcommentaar te krijgen staat het haar helemaal vrij om er een topic over te openen. Maar dat is niet het onderwerp van dit topic.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:00

Koper schreef:
TS geeft aan dat haar paard op een pelham anders reageert dan op de trenzen die ze geprobeerd heeft. Daar wil ze hulp bij en dat is dus waar ik op reageer. Hoe ze rijdt ga ik me niet mee bemoeien zonder er op z'n minst een filmpje van gezien te hebben. Als TS er behoefte aan heeft om rijcommentaar te krijgen staat het haar helemaal vrij om er een topic over te openen. Maar dat is niet het onderwerp van dit topic.

Dan alsnog vraagt ze om een bit waar ze mee starten kan, als we het dan over on topic blijven gaan hebben.
Dus dan raadpleeg je het reglement.
Mijn reactie was op de foto die ts plaatst - zo loopt ze met een pelham- dat ziet er niet goed uit dus adviseer ik ts om verder dan een bit te kijken.
Lijkt me logisch

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:10

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:02

SheeNegro schreef:
Met een baucherbitje mag je wel starten hoor TS :j
Ik zou deze toch ook eens proberen moest je hem kunnen testen.

http://nsbits.com/product/tranz-angled- ... baucher-2/

van neue schule heb je ze ook,
ik heb zelf een neue schule starter, daar ben ik heel tevreden over :D

Dat mag pas van de Z en zo ver zijn we nog lang niet
knollentuin schreef:
Koper schreef:

Lekker reactie, ts wil starten koper.
En in verkeerde handen is elk bit verkeerd. Je bent altijd zo op paarden welzijn en hier zeg je niks over hoe de ts de situatie voor haar paard kan verbeteren-zadat hij niet meer zo heftig hoeft te reageren met als voordeel dat ze fijner rijden kan....

Ik wil starten alleen als het goed gaat. Ik ben me er van bewust dat ze totaal nog niet ontspannen loopt. En ga daar dan ook zeker niet mee starten. Misschien komt het er ook nooit van dat weet ik niet. maar wat ik vooral wil is dat het voor ons beide fijn is. Ja misschien ben ik niet altijd de vriendelijkste. maar ik ga me ook niet weken laten bedonderen door steeds met een slecht gevoel van me paard af te komen. Tot nu toe heb ik met de pelham een fijne ontspanning weten te krijgen ook zonder dat ik het bit verder gebruik. Maar dat zou ik ook graag willen met andere bitten.. en op de een of andere manier wil dat niet lukken.