Wie heeft de oplossing? Zadelproject

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Wie heeft de oplossing? Zadelproject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:49

Ik heb een Shetlander x exmoor kruising die ik graag zadelmak zou maken. Alleen tot nu toe nog geen zadel gevonden die op de rug blijft liggen. Doordat ze een relatief dikke buik, brede rechte rug, geen schoft en geen schouder heeft ligt elk zadel met een half rondje ongeveer tussen haar oren. Daarbij heeft ze ook geen lange rug dus zijn veel zadels te lang.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Normaal ponyzadeltje veelzijdigheid, horka picasso geloof ik. Probleem te lang en komt achter omhoog en glijd naar voren.

- een Shetlanderzadel, zo'n kunstof met een handvat. Glijd naar voren en opzij.

- een heel oud leren zadel met platte kussens, blijft iets langer liggen, maar gaat ook of opzij of naar voren.

- een ijslanderzadel, binnen no time over haar schoft gezakt.

- een fjordenzadel, exact hetzelfde als hierboven plus dat die te lang is.

- een barebackpad ook over haar schoft heen.

- een kunstof ponyzadeltje, schuift ook alle kanten op.

- geen zadel, ruiter glijd ook naar voren en opzij, ondanks hele stabiele zit. Pony heeft het door en geeft een bokje waarbij ruiter er direct naast ligt.

Iemand nog de oplossing? Staartriem, anatomische singel, voorsingel etc. Wil ik pas gebruiken als hulpmiddel bij een zadel, dat enigzins op zijn plek blijft. Nu een staartriem eraan zou ik zielig vinden aangezien er dan heel veel druk op zou komen. Pony heeft het ook in de gaten en loopt keurig met haar neusje over de grond. Wat de ligging van de zadels niet ten goede komt.

Een oude foto maar geeft wel het probleem goed aan.

Pommier

Re: Wie heeft de oplossing? Zadelproject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:50

Afbeelding

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:55

anti-slippad, staartriem, thorowgoodzadeltje met plat kussen?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:06

Zou toch denken aan een staartriem, zeker omdat alles naar voren glijdt en niet slechts 1 zadel. Korte anatomische singel vinden wordt nog wel een zoektocht (voor een redelijke prijs dan). En een anti slipmatje is ook wel een goede. In ieder geval goedkope opties.

Heeft er al eens een zadelpasser naar gekeken?

Edit. Zou t ook zeker niet zien als hulpmiddel bij het zadel maar als onderdeel van. Mijn zadel zelf zonder singel zal er binnen een seconde van de kont af glijden, daarom heb ik een anatomische singel eraan en 0 problemen meer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:15

Massimo evt met anti slip matje eronder

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:28

Ik denk dat Massimo al te lang wordt. Ik heb een Welsh Cob en ook daar willen de Franse kussens niet op. Rug is veel te kort, icm breed.

Ik heb na 2 jaar zadelleed een Trekker zadel op mijn Cob. Kan het je van harte aanbevelen.

Op mijn andere brede en korte paard een Stubben op maat laten maken. Maatwerk met deze zadels is echt heel prettig. Maar dan kom je in een hele andere prijsklasse, ook al heb je een tweedehandse welke goed is op de kop kunnen tikken. Voor het op maat maken zelf ben ik meestal tussen de 300 en de 500 euro kwijt. Dus dat moet je maar net willen, dat op maat aanmeten. Dan ben je alsnog niet voor altijd klaar, want ze veranderen natuurlijk regelmatig.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:33

Barefoot maat (X)0?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:35

Singelstoot aanpassing?

Afbeelding

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 15:18

Bedankt voor alle reacties. Een antislip pad had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar lijkt mij een goed hulpmiddel. Een staartriem zal ik zeker ook niet aan ontkomen, maar die gebruik ik liever alleen icm een zadel dat enigszins op haar rug blijft. Het fjordenzadel dat ik heb geprobeerd is een Massimo en die is te lang en gleed ook naar voren. De andere zadels ga ik eens opzoeken. De zadelpasser heeft een paar maanden terug gekeken en we zouden eerst proberen wat kilo's er vanaf te krijgen en daarna nog een poging doen. Aanstaande dinsdag komt ze weer, maar tot nu toe is het afvallen nog niet voldoende geweest, vandaar dat ik hier nog tips vraag. Waarschijnlijk kan de zadelpasser de singelstoot ook wel aanpassen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:33

singelstoot aanpassen zou ik niet doen, doordat je de voorste singelstoot aantrekt, trek je de boom van het zadel vast op de schouder. schuiven zal het dan niet doen, afknellen met alle gevolgen van dien wel.

welke zadels? ik heb geen idee, als de koudboed zadels al niet goed blijven liggen, misschien fryso, friezen zijn ook rondgeribt, of iets spaans, die hebben ook lastige ruggen geloof ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:39

Ik heb op mijn merrie met een rechte rug, weinig schoft, rond geribt een Thorrowgood Endurance (is gewoon een vzh model overigens) liggen. Dat wat het enigste zadel wat mooi op haar rug bleef liggen en goed lag