Veelzijdigheid vervangen voor springzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xLouise

Veelzijdigheid vervangen voor springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 13:42

Hallo,

Ik zit met een soort van probleempje, namelijk dat ik erg snel mijn balans verlies boven de sprong. (Zelfs al bij hoogtes van rond de 1 m.) Ik ben hard bezig om dat te verbeteren en heb ook les, maar als ik verkeerd uitkom voor een sprong, komt het alsnog vaak voor dat ik de sprong niet kan uitzitten.

Ik spring met een veelzijdigheidszadel, maar mijn vraag is nu of het voor de balans veel uitmaakt of je met een spring- of veelzijdigheidszadel springt?

Alvast bedankt voor de hulp!

maximuss

Re: Veelzijdigheid vervangen voor springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:49

Eerst moet je proberen te achterhalen waardoor je je balans: verliest: te weinig steun, te weinig bewegingsvrijheid, ed. En dan de oplossing hier op afstemmen: sommigen springen het best met een heel vlak zadel omdat ze dan veel vrijheid hebben om hun balans aan te passen, anderen hebben meer steun nodig om hun balans niet te verliezen.
Sowieso veel springen zodat je oog voor de sprong verbeterd en je minder verkeerd uitkomt en probeer eens wat andere zadels uit (eventueel van stalgenoten, vrienden).

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 14:11

Bedankt voor de reactie! Ik verlies dan vaak mijn beugels, dus ik denk dat dat met de steun te maken heeft? Beugels kunnen alleen niet nog veel korter, want dan kom ik met mijn knie over de kniewrong uit.. Ik zal inderdaad kijken of ik wat zadels kan uitproberen om het verschil te voelen!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:33

Het klinkt alsof je je knieen teveel aan het zadel klemt. Een ander zadel zou het probleem kunnen verminderen, maar als je houding niet goed is zal het een minimaal verschil zijn. Ik zou op zoek gaan naar een instructeur die je goed helpt met je houding.
Ik merk bij mezelf dat ik teveel ga staan in plaats van naar voren te buigen. Doordat ik sta blijf ik achter de beweging en kom ik elke keer net niet mooi mee bij de sprong. Totdat mij verteld werd dat ik dus omhoog ging.
Ik zou daarom echt iemand zoeken die met je op je houding let. Dan krijg je voor jezelf ook een idee wat je anders wil aan een zadel omdat t je bijv. belemmerd. ;)

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 15:04

Bedankt voor de tip! Helaas kan ik geen andere instructeur zoeken, omdat wij geen les van instructeurs van 'buitenaf' mogen hebben. Maar ik zal wel vragen of hij mij alsnog kan helpen hiermee!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:12

Misschien kan je vragen of je een keer zitles/houding les kan volgen? Dit heb ik ook een paar keer gedaan en heeft mij echt geholpen. Maakt je goed bewust van je eigen houding en balans en hoe je dit met kleine veranderingen kan verbeteren. Ik ben echt begonnen met een zitles aan de longe, knoop in de teugels en voelen. Succes!

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 18:33

Ik zal aan mijn instructeur vragen of dat kan, bedankt!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:57

In mijn ervaring krijg je met een springzadel wel een stabielere beenligging. Je knieën kunnen iets verder naar voor komen, waardoor je onderbenen beter op de juiste plek blijven liggen en je ook minder snel je beugels verliest. Met een VZH gingen mijn onderbenen altijd te ver naar achteren waardoor ik uit balans raakte, en met een springzadel heb ik dat niet :)

Als je echt wil springen is een springzadel sowieso een betere keuze, VZH zadels vind ik echt ondingen :') Je kan alles een beetje maar niks echt goed >;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:10

Een VZH zit vaak dieper.
Heb je wel eens naar de beugelriemlengte gekeken? Veel mensen rijden met te lange beugels.

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:09

Ik denk dat ik dan maar goed ga werken aan mijn balans en afstanden en dat ik ondertussen wat zadels ga uitproberen om het verschil te voelen. Bedankt voor de hulp!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:12

Ik merkte met een springzadel wel dat ik met dressuur rijden en tussen de sprongen door veel minder steun had. Ontzettend wennen, maar uiteindelijk vond ik het wel een ontzettend fijn zadel, maar het Is wel iets om rekening mee te houden. De stevigheid en het gevoel dat je echt "in" een zadel zit was ik kwijt. Toch val je er niet sneller af in mijn beleving.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:21

Waar woon je? Ik heb anders wel wat zadels liggen die je mag proberen, evt. ook wel op mijn paard (die springt echt alles). 1 is een oude stubben siegfried. vzh zadel, met dunne kussens, uiteraard wel in goede staat.
Nr. 2 is een Stubben parzival met diepe zit en springwrongen en keilkussens. Dit zadel gebruik ik zelf het liefst met springen.
Dat is dit zadel (let niet op de foto, ik had gesprongen, maar wilde nog even met mijn nieuwe stubben 3000 hoofdstel op de foto, nu is het hoofdstel weer netjes omgebouwd naar de trensversie). Met dit zadel kan ik ook prima dressuren, maar moet de beugels wel op springlengte houden.
Afbeelding

En dan heb ik nog een zaldi Oro spring, dit is een vlak zadel, close contact. Dit zadel zit hard, latex kussens om zo dicht mogelijk op je paard te zitten (heeft zeker voordelen, en ook een paar nadelen). Eigenlijk geeft het zadel voldoende steun, maar toch ook weer heel weinig, ik heb altijd nog het idee dat ik op een plank zit met beugels er aan. Maar boven de sprong is het heerlijk. Ik heb hier L2 proeven met winst mee gereden met beugels op springlente, maar eigenlijk is het echt geen dressuurzadel.
Afbeelding

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:55

Ik woon in Amsterdam!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:04

Dat is beetje ver weg, ik in Groningen. Of je moet zin hebben om eens met mijn paard te springen. Maar elk paard loopt en springt weer anders.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:11

ik denk dat een veelzijdigheid zadel je meer steun geeft als een springzadel, ik zou de oorzaak dan ook niet zoeken in het zadel, maar toch meer wellicht een verkeerde houding.
Heb je een goede instructeur die je kan helpen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:54

Knakker schreef:
ik denk dat een veelzijdigheid zadel je meer steun geeft als een springzadel, ik zou de oorzaak dan ook niet zoeken in het zadel, maar toch meer wellicht een verkeerde houding.
Heb je een goede instructeur die je kan helpen?

Steun op de verkeerde plaats kan ook een negatief effect hebben op je houding :o Een dressuurzadel geeft veel steun, maar ik zou er niet mee willen springen :')

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:21

germie schreef:
Dat is beetje ver weg, ik in Groningen. Of je moet zin hebben om eens met mijn paard te springen. Maar elk paard loopt en springt weer anders.

In ieder geval heel erg bedankt voor het aanbod, maar dan zal ik eerst proberen of ik wat zadels in de buurt kan proberen!

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:26

Wat betreft het verbeteren van mijn houding: ik denk niet dat ik hier een foto / filmpje mag plaatsen van mijn houding boven de sprong toch? Want zelf kan ik niet zo goed zien wat er mis gaat, maar ik heb er natuurlijk niet zo veel verstand van..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:14

ik heb geen idee of je hier een foto mag plaatsen, van mij wel :) .

Maar het feit dat je aangeeft dat je er zelf geen verstand van hebt, zou ik zeker niet investeren in een nieuw zadel, maar dit geld besteden aan een paar goede lessen, succes!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:00

Steun je goed op je hakken? Kan je meerdere rondjes in verlichte zit blijven zitten of vak je telkens? Veer je goed in je benen als he verlichte zit doet? Blij je zitten tot het moment gaat springen? Blijf je met je kony maar een cm of 1/2 boven het zadel dan zit je al hoog genoeg. Blijf je vooruit kijken en dus niet naar de sprong?

Alsof ik zo een expert ben :+ maar ik ben hier wel benieuwd naar

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 23:40

Verlichte zit zelf gaat prima, ik ga regelmatig naar buiten en dan vind ik het ook lekkerder om in verlichte zit te rijden.. Inderdaad ging ik eerst te vroeg staan, nu blijf ik, door mijn lessen, langer zitten. Dan wacht ik totdat ik 'voel' dat mijn paard omhoog beweegt. Wel kom ik volgens mij hoger uit het zadel. Boven de sprong kijk ik altijd naar de sprong die erna komt..

Ik ben dus wel al een beetje bezig met het verbeteren van mijn houding boven de sprong, maar op zo'n moment dat ik verkeerd uitkom, wordt ik een soort van 'gelanceerd', als dat een beetje logisch klinkt haha. (vooral als ik te kort kom)