jong paard inrijden met trekker zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

jong paard inrijden met trekker zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 10:28

Hallo,

Omdat mijn jonge paard deze zomer zadelmak/ingereden wordt.
Komt bij mij de vraag boven borrelen welk type zadel ik daarvoor ga gebruiken?

Ik heb thuis een ouder model wintec dressuur liggen die ik kan gebruiken om haar aan een zadel te laten wennen.
Maar dit zadel is niet geschikt om erop te stappen. Plat en geen enkele steun.

Omdat mijn doel in de toekomst veel buitenzijden zal zijn en lange afstandsritten....zit ik te denken aan een trekker zadel.
Deze lijkt een diepe zit te hebben en de aanpassingen aan het zadel vind ik ook wel handig omdat het een jong paard is.

Zijn er mensen die eveneens een trekker zadel hebben gebruikt voor het inrijden? Of is het zadel daar niet geschikt voor?

Olikea

Re: jong paard inrijden met trekker zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:27

Ik heb mijn vorige paardje zadelmaker gemaakt met een barefoot, en daarna doorgereden met de trekker pro classic. Super fijn zadel vond ik dat. En als bijkomend voordeel het voor boogje geeft houvast bij stuiters.
Ik vind het een fijne zit hebben, wel wat breed, en kan goed mee groeien met je paard.

Mijn jong merrie ga ik ook weer inrijden met dit zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:32

Voor het inrijden wil je juist een plat zadel met weinig wrong. Daarom stappen de meeste profs ook op met een ouder springzadel.
Bij een diep zadel kun je geen kant op en kun je je ook niet aanpassen naar het paard. Kans is veel groter dat je hem stoort in zijn beweging en eventuele bokken kun je niet uitzitten zonder klap in je rug.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:33

Ja, wel gehad voor mijn ruin, omdat die zo mooi kort is.
Maar na een rugblessure heb ik het niet meer gedurfd.
Toen een zadel op maat laten maken wat niet goed bleek.. En nu uiteindelijk via een andere zadelmaker een zadel.

Momenteel heb ik op mijn jonge merrie een Ghost zadel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:21

Bedankt voor de reacties....wbt het bokken niet uit kunnen zitten, daar had ik nog niet bij stilgestaan icm een diep zittend zadel.

Dan is mijn oude wintec wellicht een betere optie .. totdat mevrouw gewent is en verder onder het zadel is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:27

Kijk voor al of het zadel wel echt goed ligt voor je er op stapt. Ik kan dat zelf wel redelijk goed inschatten nadat ik me daarin heb verdiept en zodra het kan laat ik altijd een fitter komen om te controleren en aan te passen. Nog voor ik er op ga. Ik wil niet starten met iets wat niet goed zit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:41

Jessix schreef:
Kijk voor al of het zadel wel echt goed ligt voor je er op stapt. Ik kan dat zelf wel redelijk goed inschatten nadat ik me daarin heb verdiept en zodra het kan laat ik altijd een fitter komen om te controleren en aan te passen. Nog voor ik er op ga. Ik wil niet starten met iets wat niet goed zit.

Heb je gelijk in....ik heb het geluk dat een stalgenoot zadelmaker is.
Zij kan me adviseren en het zadel checken voordat ik erop stap.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:44

Ik denk dat dit zadel er wel voor geschikt is. In noodgevallen kan je je aan het boogje vasthouden (Is wel niet de bedoeling, maar ik heb het ook al gedaan hoor :o ) Wel goed kijken dat het zadel goed ligt. Ik ben zelf erg tevreden van beide Trekker zadels op mijn Tinkers en zit er best stevig in ;)