Bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 18:46

Ik heb 2 maanden geleden een nieuw paard gekocht, een fjordje.
Hij is onlangs 4 geworden dus ik vind het stilaan tijd om hem door te rijden.
Alleen vroeg ik me af welk bit ik het best gebruik voor een jong paard met een heel gevoelige mond.
Kan iemand me daar bij helpen?

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:51

Dag margaux_a. Je topic heb je geopend op een rijtechnisch forum horse aan het werk. Hier kunnen mensen filmpjes of foto's plaatsen met bijbehorend verhaal met de bedoeling dat ze feedback krijgen.
Jouw vraag is een technisch harnachement vraag. Daarom verplaatst ik je topic naar het harnachement forum.
RT-HAW →HAR

Roxytje1988

Berichten: 3
Geregistreerd: 08-06-16

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:23

Ik zou er een enkel gebroken water trensje indoen. Let wel op dat je geen dunne moet gebruiken maar wel rekeninghouden met de dikte want heel veel ruimte hebben ze niet in de mond. Want hoe dunner je gaat hoe scherper hij word. Een jong paard moet een vriendelijk bitje hebben waarbij hij Zijn ontspanning kan gaan vinden. Succes!

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:33

Ik gebruik altijd een dubbelgebroken watertrens, met bol tussenstukje. Of een dubbelgebroken kneveltrensje, met bol tussenstukje.
Afbeelding
Afbeelding

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:27

Bij jonge paarden is het een kwestie van uitproberen aangezien je geen referentiekader hebt (paard is immers nog geen bit gewend). In theorie ligt de myler kneveltrens of myler D-trens erg stabiel in de mond. Het vormt zich mee met de mond, heeft een beperkte dichtvouwmogelijkheid, grote bitringen wat voor nog meer stabiliteit zorgt en je kunt onafhankelijk links en rechts inwerken.
In theorie een fijn bit.

In praktijk zul je toch verschillende soorten moeten uitproberen.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:32

Ik rijd bitloos ook met jonge paarden. Maar ik ben vast enen Bokt hippe ;)

Zorg in elk geval voor een niet te scherp en zwaar bit. Wellicht kan een goede ruitersport zaak je advies geven qua merken?