Horsehood gebruiken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Horsehood gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 18:17

Hoi,
Mijn pony heeft kale (soms zelfs bloedende) plekken op haar hoofd van het schuren (ZE). Helaas haalt ze de vliegenkappen er af en maakt ze stuk. Zonde geld natuurlijk.. Nou kwam ik op fb de horsehood tegen. Deze is geloof ik bedoeld om het paard schoon te houden, maar zou ik hem ook kunnen gebruiken zodat ze haar hoofdje niet meer kapot schuurt? Of zou dat te warm worden, omdat ze ook al een Rambo eczeemdeken opheeft?

rina

Re: Horsehood gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:26

Je bedoeld een Sleezy?? Denk ik. Die wordt heel veel door westernruiters gebruikt, idd om het paard schoon te houden. Maar als je paard al zo schuurt zou ik die niet gaan gebruiken. Ze zijn nl van erg elastisch materiaal gemaakt en als ze daarmee gaat schuren is er een kans dat ze blijft hangen waardoor ook de sleezy kapot gaat. Hebben de mijne zonder ZE al gepresteerd. Daarnaast zal hij met warm weer idd wel erg warm zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:29

Er zijn ook eczeemdekens die elastisch zijn. Bij mij in de buurt staat een paard met zo'n sleezy tegen het schuren en dat gaat gewoon goed. Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe ruig je paard is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 18:43

Heb even gegoogled en ik bedoel een sleezy inderdaad :j Heb ook geen idee hoe mijn paard erop gaat reageren, hoewel ze wel bekent is met een borstbeschermer. Ik zou het gewoon kunnen proberen? Tenzij die dingen ontzettend duur zijn natuurlijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:56

Ik zou dan wel voor een zo licht mogelijke gaan. Zwart lijkt me nou niet het meest aangename in de zomer.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:00

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:04

De goedkoopste die ik ken is een 30 euro. Niet echt goedkoper dan een masker dus. En die is ook nog zwart van kleur ook. Denk er ook even aan dat er verschillende maten in zijn. Je zult dus even moeten kijken welke maat je nodig bent.

En nee je hebt gelijk Eline ze zijn niet gemaakt voor dat doel. Er schijnen idd paarden te zijn die het goed doen met een sleezy op, maar persoonlijk ik zou toch gaan zoeken naar een andere oplossing. Vliegenkap aan een halsstuk naaien oid.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:05

Je zou ook eens kunnen kijken naar de exceemdeken in de volgende link, hele fijne deken waarbij het hoofdgedeelte aan de deken vast zit. Zo kunnen er ook geen vliegjes tussen de deken en de hoofdkap komen en vermindert dus ook de jeuk.
Wij hebben superervaring met een extreme excemer met deze deken. Deken is ook sterk, maar niet warm.

http://ww.eczeempaarden.nl/eczeemdeken- ... fdkap.html

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:33

rina schreef:
De goedkoopste die ik ken is een 30 euro. Niet echt goedkoper dan een masker dus. En die is ook nog zwart van kleur ook. Denk er ook even aan dat er verschillende maten in zijn. Je zult dus even moeten kijken welke maat je nodig bent.

En nee je hebt gelijk Eline ze zijn niet gemaakt voor dat doel. Er schijnen idd paarden te zijn die het goed doen met een sleezy op, maar persoonlijk ik zou toch gaan zoeken naar een andere oplossing. Vliegenkap aan een halsstuk naaien oid.

Dikgedrukte brengt mij op een heel goed idee haha. Ik heb eens de vliegenkap aan zo'n lusje van de eczeemdeken gemaakt en toen heeft ze de kap én het lusje van de deken gesloopt. Toen je naaien zei dacht ik, ik kan misschien een vliegenkap aan een halster vast naaien? Halsters blijven wel zitten namelijk en kunnen vast aan de deken. Is dit een goed idee ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:36

Wat voor vliegenkap gebruik je/ heb je al geprobeert?
Ik merk dat die van mij de ene veel makkelijker af krijgt dan de ander.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:20

Ja ik ben ook even benieuwd welke vliegenmaskers je gebruikt. Je zou een halster eraan vast kunnen maken, maar ook hier zie ik toch risicos met blijven hangen als ze schuurt. En een halster zal niet zomaar knappen zoals een kap of sleezy wel zal doen.
Ik heb hier 1 slimmerd die bijna alle maskers af weet te krijgen. Maar masker met halster erover krijgt ze niet voor mekaar. Dus op zich is je idee niet gek. Maar wat ik dus al schreef over het blijven hangen. Jou paard schuurt nu al, dus zal ze dat ook doen met wat je er ook op/aan/omheen hangt. Snap je wat ik bedoel?
Ik zou em dan echt eerder aan een losse hals vastmaken, en dan iets meer dan alleen het lusje. En het zo snug als het maar kan maken. Beetje ala het idee van de sleezy, zodat ze zo weinig mogelijk de kans heeft om te blijven hangen als ze al gaat schuren.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:27

Ik heb een tijdje zo'n ding gebruikt voor m'n fries met ZE die ook wonden kreeg tussen masker en Exceemdeken.
Ik vond het opzich wel gaan, MAAR....op een dag werd ik gebeld dat ze in paniek door de wei liep, ding was verschoven en de ooggaten zaten op d'r kin...
Dus sindsdien durf ik zo'n ding niet meer te gebruiken

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:07

Ik heb al twee keer een vliegenmasker gehad die bij het Rambo eczeemdeken zit. Eentje had ze binnen een week kapot en de ander is binnen een paar dagen kwijtgeraakt in de enorme vakantie weide. Ik heb een tijdje die van epplejeck gehad maar die was binnen no time aan stukken gescheurd. Hierna heeft ze de vliegenmasker profi gehad. Die bleef ongeveer een paar weken zitten (maar wel een paar keer afgekregen in de wei) maar toen ook helaas kapot gegaan.Toen heb ik die van hv polo favouritas gehad, maar deze had een stalgenoot er afgehaald omdat hij om haar nek hing, en later weer omgedaan maar toen heeft ze het masker met deken en al gesloopt.

Dit is van vorige zomer en de hv polo van dit jaar. Ik ben een beetje klaar met al die maskers want het lijkt toch niet te helpen en kost mij handen vol geld. Met halster er overheen kan ik ook wel proberen inderdaad, maar ben bang dat ze blijft hangen oid in het halster..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:18

Die van de eczeemdeken zou die van mij ook meteen af hebben. De enige zie zonder halster erover blijft zitten is de Rambo met versteviging bij de ogen. Oerlelijk maar super zijn tegen de vliegen, weet alleen niet hoe hij voor eczeem werkt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:44

Het gaat om je hafje denk ik?? Heb even in je profiel gekeken :D Met veel manentop ed is het idd makkelijker voor ze om de maskers af te krijgen, omdat je ze nooit helemaal goed aangesloten erom krijgt. En ik zag ook dat je een paar maskers hebt gehad die helemaal lossig om het hoofd zitten. Nog makkelijker voor dr.

Nou ga ik er gewoon vanuit dat je verder alles doet om de jeuk te verzachten/weg te nemen ed. Maar ze staat dus 24/7 op de wei (?)
Ik ben even over de grens gedoken :D In de shops hier is het zoeken voor mij even makkelijker, omdat ik veel meer in Dld bestel dan NL. Maar goed ik gooi gewoon een paar opties in je richting :P

Een masker wat heel aangesloten zit om met name de kaak ed.
http://www.loesdau.de/IRISH-INNOVATION- ... egenmasken

Er is ook een versie met een halve hals eraan. Die zou je dan onder de rest van de vliegendeken kunnen stoppen, of evt eraan vast kunnen maken.
http://www.loesdau.de/IRISH-INNOVATION- ... emerdecken

Beetje hetzelfde model. Maar soms zit het ene merk beter dan het andere.
https://www.kraemer.de/Ekzemer-Kopfteil ... &ci=248467

Dit is nog zon snug masker. Er zit dezelfde stof aan als wat er voor die sleezys gebruikt wordt.
https://www.profi-tack.de/product/exten ... 15644.html

En evt in combi met zon weidehalster. Geeft in ieder geval minder risico van blijven hangen.
https://www.profi-tack.de/product/weide ... 15133.html

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:46

Ik wil nog even toevoegen dat ik eens stretch vliegenmaskers heb gehad, de ene was te groot en gleed gewoon af. De andere bleek na een week zodanig te snijden dat het arme beest de wonden ervan had. Voor mij dus niet meer die ondingen :o

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 12:34

Ik doe er zeker alles aan om de jeuk te verminderen. Zelfs onderzoek gedaan met een dier & homeopathie kliniek en ik smeer alles elke dag in met alloe Vera gel, was het met verzachtende shampoo met alloe Vera en spray soms wat vetricin spray op de kale plekjes.
De bovenstaande masker onthoud ik even. Ik ga eerst even proberen of het blijft zitten met een halster er overheen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:50

Geen enkel vliegenmasker is bestand tegen schuren. Daar heb je echt een eczeemkap voor nodig. Kappen met oortjes met dunne stof (zoals in een paar linkjes eerder in dit topic) leven ook niet lang.

Fijnste smeermiddel waar geen bedekking is (want alles wordt er smerig van) is sudocreme en dan liefst goed koud (maakt dat smeren wat lastiger, maar kou helpt ook met jeuk), het blijft flink lang zitten, vliegjes kunnen er niet bij en paard blijft er makkelijker van af. Ik heb aardig wat smeersels langs zien komen en geprobeerd, maar alles is binnen een paar uur opgenomen. Sudocreme zie je de volgende dag nog zitten en door zo'n laag komt ook geen knut steken, dus geen nieuwe irritatie om van te gaan schuren.