bit tinker?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

bit tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:44

Ik heb hier 3 weken een topic geplaatst over mijn tinker die ik nu 2 maanden heb die op hol geslaan is richting huis en niet meer te stoppen is
Ik probeer nu een optoming te vinden waar hij beter op reageert
volgende heb ik al geprobeerd:
enkel gebroken pessoa: geen succes, spert mond open, houdt niet van het geprik in gehemelte en stopt slecht
dubbel gebroken watertrens: vindt hij zelf een leuk bit, accepteert hij goed maar moeilijk om mee te remmen
bitloze sidepull: was hij gewoon bij vorige eigenaar, vindt hij super maar hier in het bos sleurt hij mij van bladje naar bladje en hij heeft gewoon alle macht
bitloze hackamaore: regaeert hij beter op om te stoppen dan met sidepull maar niet beter dan dubbel gebroken bitje en wil weer van bladje naar bladje

aan de hand is hij super om te leiden met gewoon touwhalster, ook in bos, wel bij de pinken blijven dat hij niet gaat eten maar heeft veel respect en stopt op stem

maar wil dus echt een optoming waar ik hem werkelijk mee kan stoppen in nood. Misschien een pelham met twee teugels? het lastige is dat dit alles proberen mij veel geld kost dus hopelijk vinden we snel iets waardoor buitenrijden veiliger wordt
iemand tips?

DianXX

Re: bit tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:46

Maar weet je ook waarom hij gaat rennen? Je kunt wel optomingen gaan zoeken maar het is beter om de oorzaak aan te pakken.

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:50

DianXX schreef:
Maar weet je ook waarom hij gaat rennen? Je kunt wel optomingen gaan zoeken maar het is beter om de oorzaak aan te pakken.

dit.

En als je zeker weet dat het echt nodig is probeer dan eens met touwhalster aangezien hij daar aan de hand ook goed mee doet.
Je kan ook proberen om met zijn 2en te rijden.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:53

nee ik weet het niet, denk dat hij gewoon naar huis wou en wist dat ik hem toch niet kon houden maar zou ook kunnen dat hij schrok, ben het niet 100% zeker. andere keren dat hij begon te rennen was in galop, dus van gewone galop ineens in rengalop, dan is hij altijd vanzelf gestopt na pakweg 100 meter. laatste keer was gewoon vanuit stap en kalmeerde niet
hij wordt volgende week voor de zekerheid nagekeken door osteopaat maar ik verwacht daar geen problemen, doet niet moeilijk voor op te zadelen, op bit aan te nemen
hij is echt doodbraaf voor de rest, bokt of steigert nooit, schrikt van bijna niks... alleen reageert hij slecht op hulpen om te stoppen. Behalve van stap naar halt kan hij gewoon op stem. doe ook bijna alle dagen grondwerk

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:54

En dit doet hij altijd op buitenrit, of ook in de bak? En kijkt hij veel om zich heen of is hij verder heel kalm?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:08

hij is 9 en heeft nog nooit in een bak gereden dus geen idee, heb geen bak en vorige eigenaar had die ook niet
hij is helemaal niet kijkerig, allé ja tenzij op zoek naar lekker bladjes :-)

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:11

Ik zou vragen aan mensen in je omgeving of manege in de buurt of je een keer in hun bak mag rijden.l

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:35

Nouja, ik vind het niet nodig om in de bak te rijden dus ergens anders een keer rijden lijkt me niet nodig om dit op te lossen. Maar ik vroeg het om een beter idee te krijgen.
Mijn pony namelijk die gaat in het bos altijd op zoek naar andere paarden en pony's omdat ze niet graag alleen loopt. Samen met een andere is ze heel kalm. En dit deed ze voorheen nooit ik reed altijd alleen in het bos maar toen was ze ook een keer opeens keihard gaan rennen en sinds dien doet ze altijd zoeken en rennen in het bos als ze alleen is. Ik dacht misschien kon het bij jou een soortgelijke situatie zijn. Dat ze opzoek is naar gezelschap. Maar zoals je al zei had je het idee dat hij naar huis terug wou gaan. Doet hij dit dan ook als hij met een ander paard samen buiten loopt? Misschien vind hij het alleen niet leuk, of misschien een beetje eng? Ik kan natuurlijk niet vanachter mijn computer beoordelen, maar ik zou wel gaan achterhalen wat de reden is dan kun je naar een oplossing gaan zoeken.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 06:20

zou wel kunnen dat hij het in het bos een beetje eng vindt gezien hij geen overzicht heeft en hij hiervoor zo goed als altijd in open veld reed. Hij is wel gewoon geweest van altijd alleen op stap te gaan. Ik ga nu elke dag aan de hand met hem in het bos, dan schrikt hij niet en voelt hij zich goed, dus hopelijk gaat het binnenkort ook goed pp zijn rug want we wonen nu namelijk met ons huis in het bos.... maar wil gewoon een optoming dat ik iets te zeggen heb als hij echt moet luisteren voor mijn veligheid, teugel hangt normaal los dus als hij luistert heeft hij daar dan geen last van. dus als iemand op dit vlak nog tips heeft?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:37

Een stang..?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 09:29

heb nu een billy allen shank met korte scharen besteld waarbij je eventueel ook een tweede teugel kan bevestigen zodat je kan kiezen tss hefboom of niet.....

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:08

Ik krijg waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar mijn zus haar tinker had dit ook.. was echt enorm vervelend en de bak deed hij het overgens ook en was 100% gezond en zadel etc lag allemaal goed. Wij hebben toen een appel bitje met een kinkettinkje eraan gekocht, hebben we 2 maanden constant mee gereden, en toen 1x per week op random dagen over gestapt op dubbel gebroken, dit hebben w steeds meer uit gebouwd en uiteindelijk reageerde hij net zo goed op het dubbel gebroken bitje als op de strengere, hebben hem ook nooit meer nodig gehad. Mischien dat een optie ? Mijn zus haar tinker kwam overgens vers uit ierland, en was volgens ons.. haastig ingereden aangezien hij in het begin ook wat opstap probleemen had.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 07:13

heb nu inderdaad ook een billy allen shank besteld.... maar problemen met levering dus nog niet kunnen testen.
Osteopaat is ook langsgeweest, zijn bekken zat vast, weet niet of dit de oorzaak kan zijn maar kan hij dan ook niet meer als excuus gebruiken :-)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:26

Ik denk dat een scherper bit het probleem niet echt gaat oplossen. Wat als hij ondanks een scherper bit dit gedrag blijft vertonen?

Ik zou oefeningen gaan doen om meer controle en vertrouwen te krijgen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:24

Allienda schreef:
Ik denk dat een scherper bit het probleem niet echt gaat oplossen. Wat als hij ondanks een scherper bit dit gedrag blijft vertonen?

En wat voor oefeningen hebben we het dan over?

Ik rij momenteel zelf buiten met een western shank. Die van mij wordt af en toe ook hieper, vrolijk, en racerig (is waarschijnlijk geen echt woord :+ ). Medisch is die helemaal gezond, zadel en alles is nagekeken. Maar hij is gewoon een blij ei.

En tja, ik kies ervoor om buiten te rijden, maar ik vindt dat ik dan ook de verantwoordelijk heb om dit zo veilig mogelijk te maken voor zowel mij als mijn paard, als voor de mede weggebruikers. En als dit betekent een western shank, waarmee ik hoe dan ook een rem heb. Dan kies ik daar voor.

Is overigens geen aanval naar jou toe Allienda, ben oprecht benieuwd naar wat voor oefeningen jij dan zou gaan doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:35

Ik doe hetzelfde als jij Sanne. In de bak kun je er een kind op wegsturen (zie onderschrift, gister nog gedaan :D ) en gaat bitloos rijden of met welk bit dan ook prima, maar buiten gaat er ook een Billy Allen shank in. Die ik overigens 95% van de ritten niet nodig heb. Maar net die 5% waar hij even wat te hyper wordt, heb ik wel een rem. Ik rij met losse teugel, dus hij heeft er geen last van. Maar wel respect voor dit bit. Rij ik met een trens buiten, trekt hij in zijn drukke bui daar gewoon doorheen.
Ik heb 2 jaar lopen tobben omdat ik geen scherper bit in wilde doen en het op een correcte manier wilde oplossen, rijtechnisch, enz.. Ik had dat bit juist veel eerder moeten doen. We rijden nu relaxt buiten, waar het met een trensje echt een probleem was.
We gaan alleen op stap, is heel rustig en we kunnen er echt van genieten.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:42

Amanda schreef:
Ik doe hetzelfde als jij Sanne. In de bak kun je er een kind op wegsturen (zie onderschrift, gister nog gedaan :D ) en gaat bitloos rijden of met welk bit dan ook prima, maar buiten gaat er ook een Billy Allen shank in. Die ik overigens 95% van de ritten niet nodig heb. Maar net die 5% waar hij even wat te hyper wordt, heb ik wel een rem. Ik rij met losse teugel, dus hij heeft er geen last van. Maar wel respect voor dit bit. Rij ik met een trens buiten, trekt hij in zijn drukke bui daar gewoon doorheen.
Ik heb 2 jaar lopen tobben omdat ik geen scherper bit in wilde doen en het op een correcte manier wilde oplossen, rijtechnisch, enz.. Ik had dat bit juist veel eerder moeten doen. We rijden nu relaxt buiten, waar het met een trensje echt een probleem was.
We gaan alleen op stap, is heel rustig en we kunnen er echt van genieten.

Jij verwoordt het alleen nog iets beter dan ik.
Overigens heb ik net als ts ook een heerlijk makkelijk paard aan de hand. Zelfs voor kinderen (6jaar)
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=zx5w ... 06DnE3VyDY

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 09:48

merci voor de steun om een scherper bit te proberen. Jack is inderdaad een superbraaf paard en ik rij hem altijd met losse teugel alleen kon ik hem toen niet stoppen en dit is te gevaarlijk
Kan overal met hem aan de hand stappen met een halster, stopt volledig op stem, kan met halstertje langs druk verkeer, zal niks raars doen. In blijf het grondwerk wel onderhouden om een band te krijgen maar denk niet dat dit gaat oplossen dat hij soms zin zin wil doen onder het zadel en gaat rennen. Heb op zich niks tegen scherp bit omdat je dit alleen in nood gebruikt.
Weet natuurlijk nog niet hoe hij hier op gaat reageren, bit heb ik nog niet binnen en hij moet nu toch een week rusten na osteopaat

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:48

sanne1992 schreef:
Allienda schreef:

En wat voor oefeningen hebben we het dan over?

Ik rij momenteel zelf buiten met een western shank. Die van mij wordt af en toe ook hieper, vrolijk, en racerig (is waarschijnlijk geen echt woord :+ ). Medisch is die helemaal gezond, zadel en alles is nagekeken. Maar hij is gewoon een blij ei.

En tja, ik kies ervoor om buiten te rijden, maar ik vindt dat ik dan ook de verantwoordelijk heb om dit zo veilig mogelijk te maken voor zowel mij als mijn paard, als voor de mede weggebruikers. En als dit betekent een western shank, waarmee ik hoe dan ook een rem heb. Dan kies ik daar voor.

Is overigens geen aanval naar jou toe Allienda, ben oprecht benieuwd naar wat voor oefeningen jij dan zou gaan doen?

Ik had een tinker die zich niet liet sturen en die zich 180 graden draaide om vervolgens in een rengalop er vandoor te gaan...................Dan kun je zelfs niet met twee handen sturen. Die beesten dat zijn net tanks, rennen overal doorheen. Zo gevaarlijk dat mensen mij en mijn tink uit de weggingen en menigeen heeft gezegd dat ik hem maar moest laten inslapen dat we nog dood zouden blijven.............. |(

Ik heb er toen voor gekozen om het probleem aan te pakken en niet een scherper bit in te doen. Ik heb eerst alles laten onderzoeken (tandarts, osteo, da, zadelmaker, smit etc) nadat ik wist dat het niets lichamelijks was (ik heb begrepen bij TS ook niet het geval is) ben ik begonnen met grondwerklessen en daarbij training onder het zadel *back to basic*. Wij hebben heel hard moeten werken aan ons vertrouwen en mijn leiderschapskills. Het heeft bloed heel veel zweet en ontzettend veel tranen gekost, maar we zijn een fantastische combinatie geworden die met elkaar vergroeid is en een ontzettend goede vertrouwensband. Hij heeft zo af en toe nog wel zijn kuren maar die zijn op jaarbasis 1 a 2x nog maar. Ik kan nu zowat alles met hem!!

Inmiddels rij ik op een dubbelgebroken trensje, super licht bit

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:52

Ik zou een ongebroken trensje proberen. Is het vriendelijkste bit dat er is maar wil wel eens beter resultaat geven bij paarden die zulke dingen doen

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 13:56

Alienda, zou dit ook wel willen doen maar heb nu de mogelijkheden niet om het zo aan te pakken, heb geen bak thuis en ook geen trailer. Ik moet het dus doen met een kleine zandpaddock waar ik wel wat grondwerk kan doen en het bos die hier aan huis grenst. Als het echt niet anders kan dan zet ik hem op pension om een bak te hebben en lesgevers kan laten komen maar is niet mijn favoriete oplossing om hem nu al te verhuizen nu hij het hier juist wat kent. Kan hem nu ook vaak zien thuis buiten als hij op pension staat dan kan ik pas 's avonds laat als de kinderen slapen. Er is momenteel ook geen plaats in een goed pension (met veel weidegang) dus die optie moet sowieso wachten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:49

Heftig Allienda, datzelfde heb ik dus ook meegemaakt. Daarop gaand ben ik begonnen met westernlessen nemen. Gaat nog steeds niet altijd super, maar wel de goede kant op.
Maar zoals al gezegd, ik rij buiten wel met een shank.

In mijn geval (en volgens mij ook in die van ts) zit de grondwerk wel goed. En zit het "probleem" hem puur en alleen op het moment dat je er buiten opzit.
En ja, het kunnen heerlijke tanks zijn, en het liefst zou ik ook gewoon met een simpelbitje naar buiten willen gaan. Maar veiligheid staat bij mij vooraan. En ondanks dat ik mijn paard echt wel vertrouw, denk ik niet dat wij als combinatie ooit nog op het punt zullen komen dat wij op een simpelbitje naar buiten gaan (dat getypt te hebben, bedenk ik me ineens dat dat ook niet klopt, want ben laatst nog vanaf een training in de bak buiten wezen uitstappen op mijn mylerbitje).

@TS, even iets wat mij zo ineens te boven schiet, zijn er in het bos ook open plekken? zo ja, wellicht dat daar een mogelijkheid zit om les daar te nemen. Het voordeel ervan is dat je op de "probleem" locatie bent. Die van mij is namelijk in de bak echt een schatje, maar buiten wordt het een wat ander verhaal.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 16:07

neen in bos geen open plekken :-) bak met mogelijkheid voor les wel op een half uurtje in stap te paard maar moet ik hem eerst wel zo ver vertrouwen natuurlijk :-) ik maakte wel al lange buitenritten, is alleen de laatste keer echt fout gegaan dus nu vertrouwen wat terug vinden (en rug en nek weer in orde krijgen).
heb er vertrouwen in dat het wel goed komt, maar natuurlijk voor zorgen dat ik ondertussen mijn nek niet breek :-(