Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
DianXX schreef:Maar weet je ook waarom hij gaat rennen? Je kunt wel optomingen gaan zoeken maar het is beter om de oorzaak aan te pakken.
Allienda schreef:Ik denk dat een scherper bit het probleem niet echt gaat oplossen. Wat als hij ondanks een scherper bit dit gedrag blijft vertonen?
Ik zou oefeningen gaan doen om meer controle en vertrouwen te krijgen.
Amanda schreef:Ik doe hetzelfde als jij Sanne. In de bak kun je er een kind op wegsturen (zie onderschrift, gister nog gedaan) en gaat bitloos rijden of met welk bit dan ook prima, maar buiten gaat er ook een Billy Allen shank in. Die ik overigens 95% van de ritten niet nodig heb. Maar net die 5% waar hij even wat te hyper wordt, heb ik wel een rem. Ik rij met losse teugel, dus hij heeft er geen last van. Maar wel respect voor dit bit. Rij ik met een trens buiten, trekt hij in zijn drukke bui daar gewoon doorheen.
Ik heb 2 jaar lopen tobben omdat ik geen scherper bit in wilde doen en het op een correcte manier wilde oplossen, rijtechnisch, enz.. Ik had dat bit juist veel eerder moeten doen. We rijden nu relaxt buiten, waar het met een trensje echt een probleem was.
We gaan alleen op stap, is heel rustig en we kunnen er echt van genieten.
sanne1992 schreef:Allienda schreef:Ik denk dat een scherper bit het probleem niet echt gaat oplossen. Wat als hij ondanks een scherper bit dit gedrag blijft vertonen?
Ik zou oefeningen gaan doen om meer controle en vertrouwen te krijgen.
En wat voor oefeningen hebben we het dan over?
Ik rij momenteel zelf buiten met een western shank. Die van mij wordt af en toe ook hieper, vrolijk, en racerig (is waarschijnlijk geen echt woord). Medisch is die helemaal gezond, zadel en alles is nagekeken. Maar hij is gewoon een blij ei.
En tja, ik kies ervoor om buiten te rijden, maar ik vindt dat ik dan ook de verantwoordelijk heb om dit zo veilig mogelijk te maken voor zowel mij als mijn paard, als voor de mede weggebruikers. En als dit betekent een western shank, waarmee ik hoe dan ook een rem heb. Dan kies ik daar voor.
Is overigens geen aanval naar jou toe Allienda, ben oprecht benieuwd naar wat voor oefeningen jij dan zou gaan doen?