Zadels Zadels en nog een zadels....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daanbalou

Zadels Zadels en nog een zadels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 01:50

Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje mij zelf aan het verdiepen in zadels.
Dit omdat ik een nieuw zadel nodig heb.
Mijn huidige zadel past niet op mijn nieuwe paard.
Nu zijn er ontzettend veel zadelmakers, passers en merken op de markt.
Ik heb een paar op een rijtje gezet waar in ik geïnteresseerd ben:
Kingsley
Prestige
Hulsebos
Sella
Custom
Anatomica
Passier

Nu is mijn vraag wat is jullie mening over deze merken?
En welke merk of welke zadel maker/ passer raden jullie mij aan?
Het zadel moet op maat worden gemaakt op mijn paard (6 jr oud dus groeit hopelijk nog wel!).
En ook aan gepast kunnen worden aan ruiter.

Wie kan mij helpen?

Ik hoor graag jullie mening!

Mandy

Re: Zadels Zadels en nog een zadels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:41

Pff dit klinkt zo bekend.
Ook bij mij is het onderwerp zadel een neverending story.
Ik ben uiteindelijk gewoon alle merken die binnen mijn budget vallen gaan vergelijken.
Anatomica leek mij wel wat. Maar daar ben ik snel van teruggekomen.
Een stuk of 10 mensen bij mij op stal hebben een anatomica.
8 van de 10 liggen scheef. Dit is niet te koppelen aan 1 specifieke zadelmaker

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:55

ik ken vele hulsebos die scheef waren... dit zou ik afraden er is trouwens ook een topic over hulsebos misschien kun je daar meer informatie over halen?
verder ken ik 2 mensen die een sella hebben laten aanmeten en zeer tevreden zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:25

Ninon Schutte, zeker een aanrader :)!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:38

Ik denk dat het ook raadzaam is om even te bedenken wat je zelf prettig vind aan een zadel. De zadel merken die je opnoemt lopen wel heel extreem uit een.

Prestige en passier bijvoorbeeld, zijn over het algemeen zadels met een vlakkere, wat hardere zit en dan vaak weer wat meer wrong. Dit zijn relatief ouderwetse zadels, maar beide oerdegelijk wat kwaliteit betreft.

Anatomica en Hulsebos zijn zadels die voor de meeste ruiters vaak erg prettig zijn, doordat ze een vrij diepe zit en veel wrong hebben. Maar vergeleken met Passier of Prestige is de kwaliteit gewoon veel minder. Ze worden inderdaad na verloop van tijd scheef door de spring tree die er in zit.

Over Sella ben ik tot nu toe erg tevreden, wij rijden met twee modellen. Ze zijn ruim aanpasbaar, dus dat is wel fijn als je paard nog gaat groeien. Nu bestaat Sella nog niet zo heel erg lang, dus over de kwaliteit valt tot nu toe weinig te zeggen. Een van onze paarden is er wel enorm mee opgeknapt, omdat dit zadel veel schoudervrijheid geeft.

Custom en Kingsley zijn zadels die ik niet per definitie aan zal raden. Beide erg prijzig (beduidend duurder als de rest zo ver ik weet) zonder dat ze meer te bieden hebben. Van Kingsley weet ik dat het leer snel wil verkleuren... En Custom kan op dit moment de vraag helemaal niet meer aan waardoor de kwaliteit naar beneden vliegt helaas.

Ik zou ook eens kijken bij KM, daar kan ook veel en kwalitatief fijne zadels. Ook ideaal voor paarden met bijvoorbeeld veel schoft.

Tribal, Bliss of Londen en Luc Childeric zijn ook super fijn, maar wat dat betreft is het maar net wat je uit wil geven....

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:27

Ohhh het zadelprobleem, zo herkenbaar. De zadels van de merken die je noemt zijn vrij prijzig, persoonlijk zou ik dat denk ik niet doen voor een jong paard die nog veel gaat veranderen.

Wij hebben afgelopen jaar een paard gekocht die ook een een moeilijke rug had voor een zadel, en wij zijn uitgekomen op een lederen kent&masters zadel, redelijk betaalbaar en je kunt daar ook nog de boom van wisselen, dus mocht je paard wat veranderen, hoef je niet gelijk een ander zadel aan te schaffen.

En oh, ik weet niet in welke regio je zit maar als je in de buurt van twente zit, zou ik eens kijken naar de twentse zadelmakerij, zij is echt een goede zadelmaakster.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:32

Ik zou me niet blind staren op merken. Ik zou op zoek gaan naar een goede zadelmaker/passer en die laten komen met een aantal zadels welke in jouw prijsklasse vallen. Een zadel is persoonlijk en paardeigen. Het kan goed liggen maar dat wil niet zeggen dat jij er dan ook fijn op kan zitten. Succes met je zoektocht.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:45

Ik heb voor mijn pony (net 5 jaar) een tijdje geleden een Pfiff Pilot gekocht. Ligt perfect op mijn pony en zit ook heerlijk. Was wel heeel ver boven mijn budget (1500 euro), maar juist omdat de pony nog zo jong is heb ik deze gekozen.
Hij is namelijk nog aan te passen als mijn pony nog wat groeit en breder wordt. En gaat zo 15 jaar mee. Zadelpasser had ook een tweedehands bij van 12 jaar oud en zag er nog heel goed uit.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:01

ik ben overgestapt van een wintec zadel naar een anatomica was wel even boven budget maar zadel paste perfect en paard 8 jaar zou niet veel meer groeien of veranderen dus vooruit ,ik ben er weg van!
niet alleen loopt mijn paard er erg lekker onder veel bewegings vrijheid bij de rug en schouder
en ik zit ook heerlijk :)
maar goed de keuze van je zadel is ieder voor zich en maar net wat goed op je paard past

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:06

Ligt helemaal aan je wensen en de lichaamsbouw van je paard. Passier ken ik, goede kwaliteit zadels! Helaas was dit zadel te lang voor mijn paard. Hij heeft en korte rug en rondgeribt, ik heb 17,5 inch nodig gezien mijn lengte, dus enige passende zadel was voor mij Massimo dressuur 2 met franse kussens. Kwaliteit van het leer is iets minder dan passier, maar past wel goed op mijn paard. Voordeel Massimo is dat de boommaat eenvoudig aangepast kan worden 2mt groter of kleiner door zadelmaker, is handig bij paard in de groei. Dat kan bij Passier geloof ik niet. Goede op maat gemaakte zadels zijn Hulsebos.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:09

Ik denk dat je beter SAMEN met je paard een passessie kan doen. Verschillende zadels testen. Dan kom je er vanzelf achter welk zadel bij jullie past. Elk paard en elke ruiter is anders...
Heb zelf een Anatomica. Heerlijk zadel.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:56

Ik zou er gewoon een paar langs laten komen, passen en voelen wat voor jou en je paard fijn zit.
Dan ben je wel paar x voorrijkosten kwijt, maar op z'n groot bedrag is dat te verwaarlozen als je daarvoor een fijn zadel terug krijgt.

Zelf heb ik een Hulsebos, nog steeds mega blij mee! :D Degene die ik had met aanmeten vond ik super fijn. Ik laat elk jaar m'n zadel nakijken door Hulsebos zelf. Daarnaast wordt mijn paard ook een keer per jaar nagekeken door een fysio, zij controleert m'n zadel ook. Vind het zelf wel fijn z'n extra check :j