Zadel voor mijn IJslander x Arabier

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Zadel voor mijn IJslander x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:54

Hallo,

Ik ben opzoek naar een zadel voor mijn IJslander x Arabier.
Ze heeft een korte ronde rug met weinig schoft waardoor passende zadels best een probleem zijn..

Toen ik haar kocht had ze een Massimo vzh zadel, helaas ging deze ontzettend schuiven toen ze meer bespieding kreeg.
Later heb ik een Kentaur Elektra gekocht, maar deze staat nu ook weer te koop omdat hij erg schuift en achter erg klappert.

Ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met zulke ruggen en advies hebben voor een zadel.
Ik zat te denken aan de Hidalgo valencia special light.
Hier kun je zelf de kussens op de goede plek plaatsen en ik heb het idee dat daar de druk beter verdeeld wordt en dat hij minder klappert door de grote zweetbladen en lange kussens.

Heeft iemand toevallig ervaring met dat zadel of een advies voor ons?

Afbeelding

genja

Re: Zadel voor mijn IJslander x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:01

Heb je al verdiept in de speciale IJslander zadels? Daar zitten er genoeg bij voor kortere ruggen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:25

genja schreef:
Heb je al verdiept in de speciale IJslander zadels? Daar zitten er genoeg bij voor kortere ruggen.

Ik wil graag verder met rechtrichten en klassieke dressuur en een ijlander zadel lijkt me daar niet echt geschikt voor..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:28

Er zijn ook veel ijslanderzadels met een dressuurmodel, even geschikt voor dressuur en rechtrichten, maar met wat meer aandacht voor de specifieke punten zoals korte vlakke rug en schoudervrijheid.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:30

Equitis schreef:
genja schreef:

Ik wil graag verder met rechtrichten en klassieke dressuur en een ijlander zadel lijkt me daar niet echt geschikt voor..

Waarom niet ? Je hebt zoveel verschillende ijslanderzadels en er zijn er steeds meer die veel weg hebben van een dressuurzadel.
Zou zeggen neem het mee in je zoektocht en sluit het niet meteen uit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:32

IJslander zadels hebben volgens mij het dieptepunt/zwaartepunt wat meer naar achteren liggen ivm de tolt.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:34

niet alle ijslanderzadels hebben het dieptepunt naar achteren liggen, ik heb een tekna icelandic zadel, hierbij is dit niet het geval, en hij lijkt me ook geschikt voor jouw paard. Dat is overigens ook geen heel duur zadel, en wel heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:36

Je kunt met elk zadel rechtrichten. :j

Ik zou ook kijken voor een IJslanderzadel of voor een Thorowgood Cob (of de leren versie hiervan van Kent&Masters).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:40

Een vriendin van mij heeft nog een hidalgo te koop wegens overlijden van haar paard. Is maar weinig gebruikt.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 22:10

Jaa klopt rechtrichten kan met elk zadel maar ik ben geen fan van ijslandse zadels

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:15

wintec nieuw model

zie mijn adv

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:26

Equitis schreef:
Jaa klopt rechtrichten kan met elk zadel maar ik ben geen fan van ijslandse zadels

Ik krijg eerder de indruk dat je er gewoon geen wil. Heb je bij voorbeeld al naar PS zadels gekeken?

Maar goed. Ik ken iemand die zeer goede ervaringen heeft met Hidalgo. Het zou alleen verhelderend zijn om te weten hoe je zadel schuift (van achter naar voor of juist zijwaarts) zodat we beter met je mee kunnen denken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:44

Equitis schreef:

Dat kan natuurlijk maar dat is iets anders als er niet mee kunnen rechtrichten en klassieke dressuur mee rijden. Ieder zijn ding natuurlijk.
Maar vraag mij wel af hoever je verdiept hebt in deze zadels.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:51

Ik rijd dressuur met mijn Tekna ijslanderzadel, het ligt op een arabier :) Ik vind ze erg geschikt voor arabieren omdat ze kort zijn en breed genoeg :)

En dit zadel ziet er ook gewoon uit als een dressuurzadel, niet als die 'rare' zadels die je soms ziet :)

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:07

Nogmaals, kijk eens naar het tekna icelandic zadel, deze lijkt mij heel geschikt voor jouw paard! Er is overigens ook een tekna dressuurzadel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:26

Een ghost boomloos zadel!Ik heb arabieren en met name mijn oudste merrie heeft een lastige pasvorm waardoor alles schuift..De ghost blijft erg mooi liggen :j

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:47

Moderne ijslander zadels zien er tegenwoordig gewoon uit als dressuurzadels hoor. En het zwaartepunt ligt bij de meeste zadels (als ze goed liggen) ook gewoon in het midden. Dat het zwaartepunt voor de tölt verder naar achteren moet liggen is allang achterhaald. Wel zitten de meeste niet zo opgesloten als sommige dressuurzadels en hebben de idd meer schoudervrijheid. Die zadels zijn echt gebouwd voor paarden met een bouw als de jouwe. Op Ijslandersport.nl staan diverse mooie merken, ook tweedehands. Ik heb hele goede ervaringen met hun service ook. Wij hebben PS zadels, daar kun je prima mee rechtrichten en dressuur rijden, dat doe ik namelijk ook (oa). Lijkt me de moeite waard om je vooroordeel heel even opzij te zetten en naar de verschillende modellen en merken te kijken ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:55

Ik heb een Hidalgo voor mijn rondgeribte korte rug paardje. Zijn fijne zadels. Had hiervoor een massimo Tölt 2. Helaas groeide ze hier uit, maar reed daarmee ook (klassiek) dressuur. Hou van een platte zit dus daarom niet gekozen voor een dressuur model van massimo.

IJslander zadels zou ik zeker ook proberen, bij Ijslandersport hebben ze veel merken en modellen. Bij een Engels zadel kan je ook het zwaarte punt verder naar achter leggen. Dat is maar net hoe de zadelmaker/passer hem aanmeet en opvult.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:26

Ijslanderzadels zijn er in zoveel verschillende varianten dat het moeilijk te zeggen is dat je er geen 'fan van bent'.
Sommige zadels zijn meer naar dressuur gesneden, andere veelzijdigheid, etc...
Misschien heb je nog niet zoveel bekeken? Misschien kun je uitleggen waar je geen fan van bent? Dan kunnen mensen hier vast merken noemen die die kenmerken niet hebben.

Wat mij het meest trekt aan de zadels met open zit is dat je onafhankelijker/ correcter leert zitten en meer vrijheid hebt om met je zit te spelen. Tegenwoordig hebben steeds meer IJslanderzadels een dressuurkuipje, dat vind ik onprettig.

Voor jouw type paard zullen veel van dit soort zadels geschikt zijn, ze zijn specifiek ontworpen voor dit type paarden.
Rechtrichten en dressuurmatig kun je met ieder zadel uiteraard.

Ik ben wel benieuwd naar een betere foto van jouw kruising. Vandaag liep ik net te fantaseren hoe de kruising ijslander/ Arabier eruit zou zien. Toevallig.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 22:10

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik heb me zeker verdiept in ijslandse zadels en heb er een paar keer mee gereden.
Ik ga me even inlezen in tekna zadels, daar hoor ik vaak over dat ze goed zouden passen op mijn pony

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:48

Ik heb in elk geval goede ervaringen met Tekna voor korte en ronde pony's :) En ik ken verschillende mensen die ook een Tekna hebben voor zo'n pony.

De Icelandic heeft een wat vlakkere zit en vlakkere kussens, maar de dressuur en veelzijdigheid zijn volgens mij wel even kort :)

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:09

Ik zou als het kan met je paard naar de divoza in leek gaan en daar zadels gaan passen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 12:06

Ik ben toch voor een tekna gegaan, ik heb er een op marktplaats gekocht en hij ziet er super goed uit. Voordat ik ga rijden met het zadel wil ik hem eerst laten controleren en laten passen door een zadelpasser. Kennen jullie mensen, omgeving Nijmegen, die zadels passen?
Ik heb slechte ervaringen met een ruitersportzaak die een zadel kwam passen, kreeg tocht het idee dat het meer erom ging dat ze het zadel wilde verkopen ipv dat het zadel echt goed paste.
Het liefst dus iemand die erg kundig is of zelf geen zadels verkoopt.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:18

Ik heb nog een nieuw Svarta zadel liggen, ziet er ook gewoon uit als een dressuurzadel maar is toch meer gemaakt voor IJslanders.

Misschien kan je daar eens naar kijken? (Staat overigens ook te koop)