onderhalster

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

onderhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:25

Ik heb een vraagje over een onderhalster.
Over een paar weken ga ik mijn paard voor het eerst vervoeren (rijvereniging).
omdat hij nogal heftig kan reageren op nieuwe situaties dacht ik om een onderhalster aan te doen, zodat ik niet buiten zijn hoofdstel nog aan moet doen. (ben bang dat hij gaat lopen)
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Of word dit echt alleen bij mennen gebruikt?

Ik heb laatst een halsterhoofdstel gekocht, maar deze past niet helaas. Hij heeft nogal een groot hoofd.

Als ik google vind ik niks over onbderhalsters die gebruikt worden door ''gewone'' ruiters?

grts,

JeaDH

Re: onderhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:28

Je kunt het hoofdstel op de trailer aan en af doen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:34

Bij mennen wordt soms een menhalster gebruikt. Deze is wat platter en heeft de gespen op een andere plek zitten dan standaard. Ik heb daar zelf een kunststof versie van.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:34

Je kan gewoon een halster onder het hoofdstel doen. Ik wist helemaal niet dat er speciale halsters voor waren.. Soms zit je nog wel met de neusriem, dus een verstelbaar halster is handig. Als je er eentje hebt met een gesp bij ook de neus kan je hem zelfs onder je hoofdstel weg halen voor je gaat rijden.

Ik rijd op buitenrit altijd met een touwhalster onder het hoofdstel. Ook handig. Maar niet om mee vast te zetten op de trailer ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:38

je kan een touwhalster doen Westernruiters laten deze onder hun hoofdstellen zitten heb ik al vaker gezien

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:45

Als menner gebruik ik een men-halster met gesp op de neus. Word ook door de verzorgmeiden gebruikt als we onder het zadel ergens heen gaan, kunnen die rustig zelf het hoofdstel om doen zonder dat ik bang hoef te zijn voor loslopende pony's.
Kwestie van gesp op de neus los, hoofdstel om en dan halster van zijn hals af halen. Of weer vast, een gaatje groter over het hoofdstel heen.

Als onderhalster heb ik een touwhalster, niet om vast te zetten, maar om pony's vast te kunnen houden waar nodig (gebruik ik vooral in de marathon of mendurance).

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:54

JeaDH schreef:
Je kunt het hoofdstel op de trailer aan en af doen....

De eerst paar x gaat dit niet lukken, meneer zal zo onder de indruk zijn dat dit alleen maar meer stress met zich meebrengt.
Ik wil het zo gemakkelijk mogelijk maken de eerste keren, als hij het eenmaal gewend is het een ander verhaal natuurlijk.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:55

Als wij de jonge paarden beleren doen we het hoofdstel aan over het normale stalhalster, gaat prima ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:56

ik had vroeger altijd een halster met en egsp op de neus, kan je onder het hoofdstel onderuit halen. Je ziet ze alleen niet meer zo vaak.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:58

RianneH schreef:
Je kan gewoon een halster onder het hoofdstel doen. Ik wist helemaal niet dat er speciale halsters voor waren.. Soms zit je nog wel met de neusriem, dus een verstelbaar halster is handig. Als je er eentje hebt met een gesp bij ook de neus kan je hem zelfs onder je hoofdstel weg halen voor je gaat rijden.

Ik rijd op buitenrit altijd met een touwhalster onder het hoofdstel. Ook handig. Maar niet om mee vast te zetten op de trailer ;)

Een gewoon halster gaat erg krap worden, mijn paard heeft nogal een groot hoofd. Zijn hoofdstel pas maar net :).
Ik had verwacht dat meer mensen de halster zouden gebruiken... Mss maar gewoon een kopen om te proberen. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:05

Touwhalster onder z'n halster waarmee hij op de trailer gaat. Aan gewone halster vastzetten. Uit de trailer gewone halster af en hoofdstel over touwhalster heen.
Leert-ie meteen dat als z'n halster afgaat hij níet kan gaan lopen, omdat-ie dan het touwhalster nog om heeft.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:05

Gewoon een halsband? Heb je ook geen gedoe met halsters onder hoofdstel, wat ik vreselijk irritant vind...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:07

En het halster over het hoofdstel?
Kun je gewoon aan en af doen en heb je er met rijden geen last van...

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:08

In ieder geval niet aan een touwhalster vast zetten (!)

Je kan gewoon een halster over je hoofdstel doen. Is handiger als er onder want dan moet het hoofdstel alsnog af :+ (of je moet echt gaan priegelen maar dat is denk ik stressvoller als een hoofdstel gewoon even in doen)

Alsnog zou ik gewoon gaan voor inladen met enkel een halster en op het terrein gewoon ergens waar je paard geen kant op kan het hoofdstel in doen. Hij moet het maar leren :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:14

n thuis hoofdstel omdoen, halster eroverheen, op de trailer en dan op de plek van bestemming alleen het halster afdoen.

ook met inladen hoef je alleen maar het halster over het hoofdstel te doen

er zijn trouwens ook menhalsters die onder het hoofdstel kunnen blijven zitten
http://www.ems-webshop.com/a-43689845/o ... ve-pp-web/
Laatst bijgewerkt door EmptyWords op 18-05-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:18

EmptyWords schreef:
n thuis hoofdstel omdoen, halster eroverheen, op de trailer en dan op de plek van bestemming alleen het halster afdoen.

Ze vraagt echt precies naar ervaringen daarmee.

Volgens mij wil TS haar paard aan een gewoon onderhalster in de trailer zetten, niet aan een touwhalster of gewoon halster. Vervolgens het liefst niet het halster af hoeven te doen, maar het hoofdstel over het onderhalster doen. Zo loopt het paard gewoon niet weg. En dat lijkt me prima kunnen, hoor. Met een (dun) normaal halster lukt het ook nog wel eens, dat hebben wij een tijdje gedaan. Dus een onderhalster moet zeker lukken!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:25

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:38

Shirley schreef:

dit is natuurlijk nog beter! Maar kan ik hem gewoon met hoofdstel (en bit) in de trailer zetten?
De vorige x is hij tijdens transport gevallen, daar ben ik nog altijd een beetje bang voor,

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:39

EmptyWords schreef:

http://www.ems-webshop.com/a-43689845/o ... ve-pp-web/

Deze halsters was de reden dat ik dit topic opende. :)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:42

Mariett schreef:
EmptyWords schreef:

Ze vraagt echt precies naar ervaringen daarmee.

Volgens mij wil TS haar paard aan een gewoon onderhalster in de trailer zetten, niet aan een touwhalster of gewoon halster. Vervolgens het liefst niet het halster af hoeven te doen, maar het hoofdstel over het onderhalster doen. Zo loopt het paard gewoon niet weg. En dat lijkt me prima kunnen, hoor. Met een (dun) normaal halster lukt het ook nog wel eens, dat hebben wij een tijdje gedaan. Dus een onderhalster moet zeker lukken!

Idd! dank je! Je begrijpt me precies :).
En ik weet ook wel dat hij het gewoon moet leren, da is ook zo.
Maar ik wil in het begin zo min mogelijk stress. Na 10 x gaat dat zeker beteren :)

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:42

DinkyOmie schreef:
Shirley schreef:

dit is natuurlijk nog beter! Maar kan ik hem gewoon met hoofdstel (en bit) in de trailer zetten?
De vorige x is hij tijdens transport gevallen, daar ben ik nog altijd een beetje bang voor,

Ik doe dit ook vaak. Wel zorgen dat je de teugels onder de keelriem van halster/hoofdstel hebt en geen losse uiteinden. Dan kan er denk ik niks gebeuren. Alleen als hij zich laat vallen weet ik niet hoe dat werkt...

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:44

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:48

Je kunt de teugels er ook afhalen :)*

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:53

Ik heb ook nog eens zo een pony vervoerd, met halster en hoofdstel zodat ik niet meer moest wisselen als ze van de trailer kwam (was een enorme zenuwpees).
Ik had de teugels van het hoofdstel gedaan, een gewoon halster over het hoofdstel gedaan en in de trailer. Paard stond in de trailer vast aan het halster.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:03

Shirley schreef:
Je kunt de teugels er ook afhalen :)*

Dat zou ik dan ook doen. Die zijn er zo terug opgezet :)