Wit dekje komt viezer uit de was dat dat ik het erin doe....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Wit dekje komt viezer uit de was dat dat ik het erin doe....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:12

Hallo,
ik heb een probleem met een wit dekje wat ik gekocht heb. Ik heb al >10 jaar ervaring met witte dekjes en ik heb nu speciaal voor een duurdere gekozen omdat een wit dekje na elke wedstrijd gewassen moet worden en dat geeft redelijk snel slijtage plekken. Nu heb ik dit dekje 4 keer gebruikt, na de 2e keer heb ik het dekje voor het eerst in de was gedaan, en toen kwam ie er al viezer uit dan dat ie erin ging. Ik dacht toen dat het het vuilafstotende laagje was wat er niet goed uitgespoeld was (je bedenkt toch iets?) Laten drogen in de zon hielp nog wel, maar nu heb ik het voor de 2e keer gewassen, en nu is het nog veel erger, ook het zweet wil er niet af... -O-

Ik doe het dekje alleen in de was, gewoon wasprogramma 40 graden met 'stralend wit' wasmiddel.
Ik rijd trouwens met een synthetisch zadel (geen leer dus) en een zadelbontje eronder. Maar ik vind het ook zo'n vreemde plek waar het zo zwart wordt.... Hetgeen op de onderkant is zweet :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Irisjeeh1999

Re: Wit dekje komt viezer uit de was dat dat ik het erin doe....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:14

Heb je ook al geprobeerd om het er af te boenen met een nat doekje?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:16

Witte dekjes waste mijn moeder het liefste op de hand :) Zo kreeg ze ze het beste schoon!

Misschien dat er iets in je wasmachine heeft gezeten wat dit af heeft gegeven? Heb je ooit zwarte kleding gewassen met textielverf om ze weer goed zwarte te krijgen?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:16

Heter/langer wassen? Ik gooi er ook altijd wat vanish bij in. Werkt als een tierelier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:17

Heb je je wasmachine al een keer goed schoongemaakt en leeg (zo heet mogelijk) gewassen met schoonmaakmiddel (bijvoorbeeld schoonmaak azijn/ bleek/ wasmachine reiniger).

Een bleekdoekje/ bleekzakje met het dekje meewassen kan ook helpen. Anders de winkel/ fabrikant eens om was-advies vragen?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:22

De wasmachine is schoon, we hebben nog nooit textielverf gebruikt oid. Daarbij was ik mijn witte rijbroek en blouse ook uit in dezelfde wasmachine en die komen er wel 'stralend wit' uit terwijl daar zelfs nog wel eens wat vet of andere viezigheid op komt ;)

Ik zou het dan met de hand kunnen doen, na de eerste wasbeurt heb ik staan boenen met biotex en dat helpt op zich wel, maar ik heb een duur dekje gekocht voor de kwaliteit, niet om erop te staan boenen :+ daarbij heb ik in al die jaren nog nooit staan boenen op een wit dekje, die werd altijd meteen schoon in de wasmachine. :)

Heter wassen zou ik kunnen proberen, en anders de fabrikant maar een mailtje sturen inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:26

Cowboymagic greenspotremover gebruiken voor het wassen :)
Dat kan je ook voor je paard gebruiken maar ook voor dekjes, rijbroeken en andere kleding.

Je kan ook deze fotos naar de winkel sturen met de vraag hoe dit kan.

BenaLaars

witte dekjes houd ik na t natzweeten zo nat mogelijk, thuis met een blok ossengalzeep de vieze plekken inboenen, en dan de wasmachine in (evt inweken).. ossengal is toch wel favoriet voor alles wat wit moet worden..

denk hierbij ook aan een onreine wasmachine..

J0anieke

Wat apart zeg! Ik heb ook een wit equiline dekje maar dit nog nooit meegemaakt..

Inderdaad wassen met Biotex..
Ik was überhaupt (en juist de dure ook, ik wil dat die juist mooi blijven en goed schoon worden) al mijn dekjes etc. eerst met Biotex voordat deze daarna de wasmachine in gaan...

BenaLaars schreef:
witte dekjes houd ik na t natzweeten zo nat mogelijk, thuis met een blok ossengalzeep de vieze plekken inboenen, en dan de wasmachine in (evt inweken).. ossengal is toch wel favoriet voor alles wat wit moet worden..

denk hierbij ook aan een onreine wasmachine..

Oh en dit! Ossengal zeep! _/-\o_

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:29

Even met Dreft (of Ossengal zeep inderdaad) er over heen. Stevig insmeren en dan in de wasmachine.

99% garant dat het daarna weer keurig wit er uit komt.
Is vuil/vettigheid/zweet en dat zit er helemaal ingetrokken zo te zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:40

Als het zwart er niet zat voordat het de was in ging, dan is het mogelijk dat er iets in de vulling terecht is gekomen in de fabriek dus voordat het in elkaar gezet werd, dat nu af heeft gegeven - denk aan een crayon...
Ik heb geen verklaring waarom het zweet niet gewoon weggaat.

Ik denk eerlijk gezegd dat je recht hebt op ruilen. Ik zou zeker contact opnemen met de maker.

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:53

als je zeker weet dat het niet aan de wasmachine ligt ging ik ermee terug. Als het dan niet aan het dekje ligt hebben ze misschien wel een oplossing om het weer wit te krijgen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:57

ik ben heel benieuwd waar dat probleem vandaan komt.....ik heb zo'n rot geintje gehad met creme gordijnen!
heb ze na echt van alles te hebben geprobeerd weg moeten gooien want leek steeds erger te worden,was echt geen gezicht zo voor mn ramen :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:59

Oude wasmachines wassen smerig wit.
Slecht waspoeder wast smerig wit.
Op welke temperatuur je moet wassen, hangt af van de samenstelling van de vlek (bijv: bloedvlekken boven 60 graden = vlekken bevestigen).

Maar het kan ook zeker te maken hebben met een slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Witte dekjes met smerige/donkergekleurde vulling zullen zeker moeilijk wit te houden zijn. En je hebt materialen die van wassen donkerder worden.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:04

Ossengal zeep vind ik heel erg fijn!
En daarna schep vanisch erbij en wit wasmiddel ook maar op 40 graden

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:09

Shout! Flink op de vlekken spuiten en erin wrijven met een doek/je handen.
Even in laten trekken en met de hand en warm water uitspoelen.

Ik spoelde de dekjes wel altijd nog even na in de wasmachine om er zeker van te zijn dat alle zeepresten eruit zouden zijn. :)
Shout is echt mijn wondermiddel wat betreft dekjes!! Heb al heel wat dekjes 'gered'.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:41

Mijn ervaring met dikkere witte dekjes is dat er een hoop zweet en vuil in opgeslagen kan zitten. Gevolg is dan dat het vuil wel wordt los geweekt, maar dat het aan de buitenkant gaat zitten in plaats van dat het verdwijnt. Ik waste witte Ankydekjes meteen nog een keer. Dus echt nat meteen nog een keer het volle programma.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:14

Mrijn schreef:
Mijn ervaring met dikkere witte dekjes is dat er een hoop zweet en vuil in opgeslagen kan zitten. Gevolg is dan dat het vuil wel wordt los geweekt, maar dat het aan de buitenkant gaat zitten in plaats van dat het verdwijnt. Ik waste witte Ankydekjes meteen nog een keer. Dus echt nat meteen nog een keer het volle programma.

Klopt, het vuil gaat echt in de vulling zitten en weekt los maar spoelt niet uit dus blijft op de bovenste laag zitten.
Daarom bij mij, dekjes in een lege machine zonder er iets bij(dus geen broeken, shirtjes etc) en dan het langste programma incl. extra spoelen.
Let ook even op wasluis(oorzaak te veel wasmiddel of langdurig gebruik van vloeibaar middel of machine die nooit boven de bv 40 graden komt, google er maar eens op, gebeurt meer dan je denkt namelijk en je ziet het echt niet zo aan de buitenant van je trommel.)

Soms is een dekje zo vies door zweet of door meermalen gebruik dat ik hem inderdaad 2x achter elkaar was om van alles "verlost" te zijn

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:29

dat gebeurt hier ook wel eens, ik gooi ze dan nog n keer door een spoelbeurt en het is weg. Je kan ook 2x wassen maar is vaak niet nodig en is een spoelbeurt genoeg.

mama_kel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:42

Geloof het of niet maar gooi er 2 steradent of kunstgebit reinigingstabletten bij in de machine en hij is wit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:21

Ik heb dit vaak bij de dikkere dekjes. Die passen dan blijkbaar net niet helemaal goed in de trommel, en dan blijven ze een beetje in een vouw zitten tijdens het wassen. Daardoor spoelen ze niet mooi uit, en houdt ik dit soort vlekken er in.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:14

mama_kel schreef:
Geloof het of niet maar gooi er 2 steradent of kunstgebit reinigingstabletten bij in de machine en hij is wit.

Dat blijkt ook heel goed te werken!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 16:37

Wauw, dat zijn nogal veel opties, ik ga ze even bijlangs :)

Het dekje is inderdaad nogal stijf, dus ik dacht ook al dat het misschien niet goed wil spoelen omdat het dekje niet als een lap stof onderin de wasmachine ligt.

Nog geen antwoord van de fabrikant, maar ik ga het een paar keer keer goed met de hand wassen met wasmiddel en anders biotex (even in de badkuip met de douchekop) om te zien of het eruit kan spoelen. Anders inderdaad maar kunstgebit reinigingstabletten, heel bijzonder, maar als het maar helpt :) Dan hoop ik in ieder geval dat als het een chemisch goedje is, dat ik het er op die manier uit kan spoelen.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en opties, ik ga aan het experimenteren! +:)+