Barefoot zonder pad met inlages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Barefoot zonder pad met inlages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:08

Wij rijden onze tinker met een nieuwe barefoot met VPS zonder pad met inlages. We vinden het heerlijk zitten, we voelen het paard goed aan en zij ons. Toch twijfelen we wel eens of we er op termijn geen gedoe mee krijgen. Dit omdat overal maar staat dat je er een pad onder moet hebben met inlages.
We hebben er een dikke qhp pad onderliggen.
Zijn we nu echt zo verkeerd bezig of kan het prima zo?

Peelie

Re: Barefoot zonder pad met inlages

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:16

Zeker wel met pad gebruiken.

Het is nu een beetje alsof je de kussens onder je zadel vandaan laat. Zeker een pad met inlages gebruiken!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:19

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:25

Kijk eens naar zo'n halfpad van grandeur. Daar kunnen inlages in maar kan je nog wel je gewone dekjes gebruiken.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:32

ten eerste vind ik ze belachelijk duur, ten tweede lelijk als de nacht en ten derde denk ik dan van ja, een westenzadelpad heeft ook geen inlages, een barebackpad heeft geen inlages, en als je zonder zadel rijd heb je ook geen inlages.
Dus dat alles bij elkaar.... maar wat ik al zei, het moet niet het welzijn van paardjelief nadelig beinvloeden maar ik vraag me heel serieus af of dat zo is met de huidige VPS

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:54

Ik heb er ook niks onder, maar heb dan ook een pony met aangegroeide inlages :o

Ligt dus ook aan de rug van je dier!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:00

Is maar net wat je belangrijker vind de rug van je paard of geld besparen.

En er zijn ook goede halfpads kan je met je gewone dekjes blijven rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:03

Ik heb ze gewoon liggen, dus hier wordt nergens op bezuinigd!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:04

Madonnamagic schreef:
ten eerste vind ik ze belachelijk duur, ten tweede lelijk als de nacht en ten derde denk ik dan van ja, een westenzadelpad heeft ook geen inlages, een barebackpad heeft geen inlages, en als je zonder zadel rijd heb je ook geen inlages.
Dus dat alles bij elkaar.... maar wat ik al zei, het moet niet het welzijn van paardjelief nadelig beinvloeden maar ik vraag me heel serieus af of dat zo is met de huidige VPS

1: rugproblemen zijn op den duur duurder.
2: halfpad is al eerder genoemd, kan je er een mooi dekje boven op leggen
3: westernzadels hebben een boom en zijn al gevormd naar de rug van het paard, het enige wat mist is schokdemping en daar is de westernpad voor, ruggegraatvrijheid is er al en drukverdeling.
4: sommige BBP's hebben dat wel
5: zonder zadel of met bbp rijden ga je niet in je beugels staan om te lichtrijden. dat doe je waarschijnlijk wel met je barefoot zadel. Hierdoor kan er meer druk op de ruggegraat komen.

De pad is voor extra drukverdeling EN ruggegraatvrijheid. Vind je het welzijn van je paardje echt belangrijk? Leg er een goede boomloospad onder met inlages.

EDIT: ervan uitgaande dat je geen paardje hebt met eigen vetkussentjes. waarbij de ruggegraat verzonken is (een geul).

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:10

De inlages zorgen voor extra schokdemping. Een westernzadel heeft dan wel geen inlages, ze zijn wel dik en zorgen ook voor schokdemping.

Zowel westernzadels als barefoot zadels hebben van zichzelf weinig om de schokken (van bijvoorbeeld lichtrijden, doorzitten etc) te verminderen. Voor het paard is het dan ook prettiger om er een pad met inlages onder te doen.

Daarnaast zorgen de inlages ervoor dat de ruggengraat goed vrij is van duk, wat belangrijk is om rugklachten te voorkomen.

Het is wel zo dat de drukverdeling al geregeld is in het zadel zelf.

En die pads hoeven zeker niet lelijk te zijn :)
Kijk bijvoorbeeld eens op kifrahorse, daar zijn hele leuke pads te koop.

Er is ook een speciaal topic voor al je vragen omtrent boomloos waar ook een aantal dealers van boomloze zadels klaar staan om je vragen te beantwoorden. De link is hierboven geplaatst :)

Daarnaast staat op de site van barefoot een hele handige FAQ waarin je kunt lezen over het nut van inlages enzo.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:27

Madonnamagic schreef:

Er zijn ook budgetvarianten waar de los te kopen inlages in kunnen. De inlages zijn er in 3 verschillende materialen.
Ik zou zeker wel inlages gebruiken, omdat ik het ook niet mooi vond heb ik toen dertijd een halfpad geleend dat zag er prima uit. Voor het zicht een beetje het idee van een bontje maar dan een betere werking.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:30

Ik grebruik dan wel inlages maar snapjullie punt wel, zelf twijfel ik vaak aan dat gestapel. Als de ruggengraat verder vrij ligt en er geen rare plekken te zien zijn zie ik het probleem ook niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:36

toen ik nog frequent reed heb ik eens getest met pad met inlages en met gewone westernpad eronder.

na zweten had ik bij beiden hetzelfde beeld,nl ruggengraad droog en beide kanten nat van het zweet.

ik denk dat een boomloos zadel met vps de druk zowiezo al goed verdeeld en ik reed ook geregeld zonder pad met inlages,vooral omdat de ruggengraad even droog bleef en dus ook even vrij(anders zou die ook nat worden van het zweet)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:46

tengeltje11 schreef:
toen ik nog frequent reed heb ik eens getest met pad met inlages en met gewone westernpad eronder.

na zweten had ik bij beiden hetzelfde beeld,nl ruggengraad droog en beide kanten nat van het zweet.

ik denk dat een boomloos zadel met vps de druk zowiezo al goed verdeeld en ik reed ook geregeld zonder pad met inlages,vooral omdat de ruggengraad even droog bleef en dus ook even vrij(anders zou die ook nat worden van het zweet)

Droge plekken kunnen ook juist op druk duiden, beste test is dan de halster touw test om er zeker van te zijn.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:54

Bedankt voor jullie commentaar, dat was genoeg om mij te doen beslissen idd een pad met inlages te bestellen. De gekleurde dekjes bewaren we wel voor de enkele keer dat onze kinderen erop rijden.
Lijkt me niet zo comforatbel om een qhp pad over een barefoot pad heen te doen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:01

Dat kan wel hoor ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 03:49

Ik rijd standaard met zo'n heel dik zadelvormig sjabrak van Christ of Mattes (twee paarden, dus twee zadels, beiden Barefoot Cheyenne). Ik gebruik niets anders. Als ik mijn zadel af haal na een rit en er is gezweet, hebben ze nergens droge plekken. Het lamsvel van de sjabrakken is enorm dik en schokdempend. Ik heb niet eens VPS, ik zweer bij de oudere Cheyenne's, van rond 2007. Een Christ of Mattes varieert van 150 tot 300 euro. Dat is niet goedkoper, maar wel veel mooier en natuurlijker dan een pad met inlages. Ik zweer erbij en er komt nooit zo'n lelijke pad op één van mijn paarden, tenzij de rug het vereist.

Edit; deze dus:
http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 5-V-01.jpg