Welk zadel voor jong & onbespierd paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Welk zadel voor jong & onbespierd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 11:54

We zijn ondertussen 6tal zadels verder, helaas niets dat beide past -O-
Boomloos ook geprobeerd maar te breed en ik vind er totaal geen evenwicht in.

Kan bokt ons helpen? *\o/*

Wat we zoeken?
:: Voor paard ::
* rechte rug
* aanpasbaar kopstuk en boom (gezien jong en onbespierd)
* wollen vulling

:: voor mij ::
* smalle zit (zo was euroriding diamant te breed)
* 17"5
* dikke wrongen en diepe zit
* comfortabel (wekelijks 2u wandeling)
* ben maar 1m65 dus korte benen

Budget: als het zadel ruim aanpasbaar is, verkies ik dit dan om de 6 maand van zadel te moeten veranderen. Dan mag het tot 2000/2500€ gaan. Indien niet: tweedehands tot 800€

Foto vorige maand:
Afbeelding

Als ik zie hoe fel hij veranderd is sinds september 2015 (dus slechts 9 maand) dan ben ik héél blij dat we gewacht hebben. Is nog enorm gegroeid en door verhuizing/nieuwe eigenaar/weide/meer km's ook afgevallen.

Er zal sowieso zadelmaker langskomen, maar ik wil me eerst zelf verdiepen in bepaalde merken. Zodat ik zelf kan oordelen of zadelmaker correct handeld of verkoperspraat verteld.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:12

Misschien handig om te vermelden wat je al hebt geprobeerd en niet passend is :).

Je zou kunnen kijken naar een thorowgood of een tweedehands kent&masters. Die zijn in ieder geval qua kopijzer aanpasbaar.
Ik zou in ieder geval wachten met 2000,- uitgeven tot je paard helemaal uitgegroeid is,
er kan nog zoveel veranderen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:45

crazygirl1 schreef:
Budget: als het zadel ruim aanpasbaar is, verkies ik dit dan om de 6 maand van zadel te moeten veranderen. Dan mag het tot 2000/2500€ gaan.

Deuber Maxima. Is verstelbaar met een imbussleutel. Ik gebruik de mijne wisselend (niet elke dag maar in periodes) op 2 paarden met hele verschillende ruggen. Hij zit echt heel fijn en je kan ook de kniewrongen helemaal op jezelf aanpassen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:06

WoW is aan alle kanten aanpasbaar en ze zijn er met een rechte boom (flat tree), de zit van een WoW is voor mijn gevoel smaller dan van veel andere zadels.

Misschien is een 2e hands WoW een optie?
Daarmee kun je ook langer vooruit als het goed is.

Ik heb de Wow van mijn vorige paard weer aan laten passen op mijn jonge paard, en iedere keer als hij verandert kan het zadel weer makkelijk aangepast worden.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-05-16 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Welk zadel voor jong & onbespierd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:07

Misschien iets voor je en misschien ook totaal niet: een Ghost zadel? Boomloos maar toch niet breed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:09

Een 2de hands Massimo zadel? De boom is eventueel aan te passen en de kussens zijn uiteraard op te vullen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:14

En semi-boomloos? Dan zou een Trekker Luxus zal wat kunnen zijn. Boom verstelbaar en kussens verplaatsbaar.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:25

Ik heb zelf een Tekna S line dressuur zadel. Dit merk verkoopt ook veelzijdigheids- en springzadels. Heeft een verwisselbare boom en is met wol gevuld. Zelf vind ik dit een heerlijk zadel! Heb het nu een jaar en ziet er nog uit als nieuw. Is wel een synthetisch zadel, maar voor mij doet dat haast niet onder aan een lederen zadel. Dit zadel is ook in een half-lederen vorm te koop. Is nieuw tussen de 600-800 euro als ik het goed heb. Echt een aanrader! Heb het zelf ook gekocht omdat ik een jong (toen net 4) paard heb met een korte rug (heb een 16,5 inch). Ligt perfect!

Edit: mijn paard was in de eerste 3/4 maanden van S mall naar Medium Wide gegroeid. Dan is een verwisselbare boom ideaal!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 15:33

WoW zit ik over te twijfelen, veel hangt ook af van de zadelmaker. Ik zit in België en heb een wow fitter op 2km maar geen idee van haar kennis en kunde.

Momenteel een ghost in proef. Ik was héél enthousiast over het zadel. Echter vind ik er helemaal geen balans in waardoor mijn paard een bol zenuwen wordt. Hij bokt nooit, tenzij ik hem hinder (bv te streng hand) en gisteren kreeg ik zowel in draf als galop continu boksprongen. Ik word er zelf onzeker van gezien ik geen balans vind+bokken. Dus voor beide helaas geen optie.

Ik ben vergeten te melden dat kunststof geen optie is. We rijden 95% buiten in bos of buitenpiste, vandaar mijn keuze voor leer.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:29

Ik heb een Barefoot Barrydale, eigenlijk het boomlooszadel wat het meeste op een dressuurzadel lijkt. Had eerst een Wow wat uiteindelijk niet meer passend genoeg te maken was, elke aanpassing koste een hoop geld trouwens, enkel een check waarbij de lucht aangepast werdt al € 150. Nog een Custom zadel gehad, maar inmiddels die Barefoot omdat deze veel beter lag en geen problemen mee kreeg die ik met boomzadels wel had. Reed er zo op weg, mag er officiele wedstrijden mee starten en kan er alles mee wat ik met een boomzadel ook kan, zit er erg stevig in. En makkelijk zelf aan te passen zonder hoop gedoe en kosten. Rij er nu ook veel mee buiten en ga er over een jaar of 2 m'n andere jonge paard mee beleren. Zeker die jonge paarden veranderen veel wat zo'n BF goed kan hebben. Succes!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:14

crazygirl1 schreef:
Ik ben vergeten te melden dat kunststof geen optie is. We rijden 95% buiten in bos of buitenpiste, vandaar mijn keuze voor leer.

Om die reden zou ik nou juist naar kunststof gaan. Als leer ergens niet tegen kan zijn het wel de “z”-jes: zon, zweet, zand. En dan nog de R van REGEN. En dat viertal, daar heb je in de buitenpiste en het bos een overdaad van. Kunststof zet je desnoods de tuinslang op en het is weer schoon. Moet je eens met je leren zadel proberen.....