Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
troi schreef:Eurohorse staat bekend als een goede zadelpasser.
Vaquero is idd geweldig maar dan zit je aan een minimumprijs van 2500 vast. Dat moet je maar willen voor een buitenrijdzadel.
BenteIsabel schreef:Wat me opviel is dat de eigenaar van deze paarden geen 'vaste' zadels had. De paarden liepen echter perfecte en zagen er prachtig uit.
Noodzakelijk om het perfect te laten passen door een zadelmaker?
Maflinger_S schreef:Ja en nee.
Ja, bij een boomzadel. Dat bestaat meestal uit een rigide, dus niet buigzaam, houten frame, en dat moet de contouren van de paardenrug goed volgen anders gaat het drukkingen veroorzaken. Nou is dat deels wel op te lossen met een (nog) steviger westernpad eronder, maar dan begin je eigenlijk al op achterstand, en dat moet je eigenlijk niet willen.
Nee tot ja, bij een boomloos zadel. Doordat een boomlooszadel wat minder rigide is, het is buigzamer waardoor het de paardenrug al beter volgt, is de kans dat het zadel beter past al groter. Zeker als er een verwisselbare pommel in gaat, die je kunt kiezen op basis van de breedte van je ponybeest. Toch zou ik, als je voor boomloos zou kiezen en je nog geen benul hebt waar het over gaat, een boomlooszadelpasser laten komen, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt qua zadel en qua zadelpad.
Waar je geweest bent zijn er wat zadels betreft waarschijnlijk 3 opties:
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomzadel, wat dankzij de stevige westernpad eronder min of meer past.
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomlooszadel, wat dankzij verschillen in de gebruikte pommel(wijdte) en de stevige pads eronder min of meer past.
- alle paarden hebben een eigen zadel en de eigenaar wist precies welk zadel bij welk paard hoort.
Hoe zwaar waren die zadels ongeveer? Tilde je je een breuk of was het wel te doen?
Koper schreef:BenteIsabel schreef:Wat me opviel is dat de eigenaar van deze paarden geen 'vaste' zadels had. De paarden liepen echter perfecte en zagen er prachtig uit.
Noodzakelijk om het perfect te laten passen door een zadelmaker?
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die paarden sterk op elkaar lijkende ruggen hebben. Een westernzadel passen komt veel nauwer kijken dan een engels zadel. Tenminste als het om een boomzadel gaat. Vergis je ook niet in het gewicht. Hoe blij wordt jouw pony van een zadel van 20 kilo + jouw gewicht?
ElCid schreef:Je kan echt wel uit de voeten met een goed passend 2e hands zadel, alleen zal je dan wel een ervaren zadelpasser moeten laten komen of mee laten kijken bij wat je wil hebben.
Gewicht is eerder een nadeel voor de ruiter dan voor het paard, ik heb met zadels gereden van 20+ kilo en van rond de 10 kilo en heb echt niet aan mijn paarden gemerkt dat ze daar meer of minder problemen mee hadden.
Wij maken ook westernzadels, geheel op maat, in samenwerking met een Amerikaanse zadelmaker, beginprijs ligt rond de 1900,- , kan evt. met een lichtgewicht boom, maar ook met een houten boom.
Als je er een goede zadelpasser bij haalt , of iemand met ervaring in het passen van zadels, kan je ook heel goed volstaan met een 2e hands.
Er rijden hele volksstammen op 2e hands zadel, wat niet wil zeggend dat die allemaal perfect passen, maar het is ook niet zo dat een 2ehands/ fabriekszadel per definitie niet past!
DubbelDun schreef:Ik zie echt geen kruising tussen engels en western in een Aussie, op de knop na is er werkelijk niets western aan
Ook zijn het zeker geen korte zadels, al zijn ze wel iet korter als de meeste western zadels.
@BenteIsabel: hoeveel wil je ongeveer uitgeven voor een westernzadel ??