[WN] Westernzadel. Zoveel verschillende keuzes... Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BenteIsabel

Westernzadel. Zoveel verschillende keuzes... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:57

Hi allemaal,

ik ben pas op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk... Geweldig mooi was het daar! Midden in de Provence en de bergen heb ik een prachtige rit gemaakt. We zijn tien kilometer de bergen in gereden met een pick-up (achterin al het tuig). Vervolgens stonden daar 25 paarden in een immens groot stuk afgezette bergen. We hebben een aantal paarden gezadeld en hebben ze teruggereden naar de vallei. Iets om nooit te vergeten.

Goed, nu heb ik dus een vraag. Ik rijd dressuur en ik spring. Ik had wel eens eerder in een westernzadel gezeten maar vooral deze keer verbaasde ik me erover hoe geweldig het zat.
Heel graag zou ik voor mijn paard een 'western'zadel aanschaffen voor onze buitenritten. Nu is dit net geen paard/grote E-pony. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Zijn er mensen met tips...

Sowieso liever geen horn.

Alvast bedankt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:00

Ik kan je http://www.vaquero.nl aanraden. Hij maakt je zadel op maat voor het leven en de kwaliteit is ongeëvenaard. Ik heb zelf 3 zadels van hem, echt het beste wat ik ooit heb kunnen doen!

Als je naar hem toe gaat is het inmeten gratis en zal hij je precies uitleggen waarom een maatzadel zo belangrijk is. Hij maakt ze ook zeker zonder horn!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:03

Westernzadels zijn heel anders dan Engelse zadels. Het heeft geen kussens en een verstelbaar kopijzer is dus ook niet mogelijk.
Er dient dus altijd een goede dikke Westernpad onder gedaan te worden.
Het passen is ook echt een vak apart en komt heel nauw kijken. Voor een goed Westernzadel is het dus zeer belangrijk een goede westernzadelpasser te laten komen.
Er is helaas een hoop goedkope troep te koop. Een goed Westernzadel heeft dus ook een aardige prijs. Met geluk heb je voor €500 een goed tweedehands westernzadel, maar aan te raden is een budget van €700 tot €1000 apart te zetten.
Ik ben helaas zelf met schade en schande wijs geworden wat betreft westernzadels.
Een slecht passend zadel kan zoveel schade teweeg brengen aan de rug van je paard inclusief dure kosten om de rug van je paard weer goed te krijgen. En die ellende wil je niet meemaken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:06

Eurohorse staat bekend als een goede zadelpasser.

Vaquero is idd geweldig maar dan zit je aan een minimumprijs van 2500 vast. Dat moet je maar willen voor een buitenrijdzadel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:07

mijn tip, trek er een fatsoenlijk bedrag voor uit zodat je een goed zadel krijgt en niet de rug van je paard kapot rijdt. Idd vanaf 500 euro voor een tweedehands. En laat een goede zadelpasser komen zoals bv evelien van Eurohorse. (is al gezegd zie ik, maar laat het maar staan, is gewoon zo)

Hobbyhorse

Re: Westernzadel. Zoveel verschillende keuzes... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:11

Eens met wat hier al gezegd is, een goed westernzadel is behoorlijk aan de prijs en moet echt goed passen.
Je hebt ook een goede kwaliteit pad nodig voor eronder. Absoluut laten passen , euro-horse vind ik ook een aanrader.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:12

Ik heb ook zeer goede ervaring met Eurohorse (Evelien). Ze komt met een rijdende winkel, dus een bus vol met zadels en andere westernbenodigdheden.

Boomloos zou trouwens ook nog een optie kunnen zijn. Ben je vaak wel iets minder aan een zadel kwijt. Maar ook door heb je slechte zadels tussen, dus let daar goed op.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:13

troi schreef:
Eurohorse staat bekend als een goede zadelpasser.

Vaquero is idd geweldig maar dan zit je aan een minimumprijs van 2500 vast. Dat moet je maar willen voor een buitenrijdzadel.

Van Vaquero heb ik enkel tweedehands zadels. Er staat altijd een nummer in en aan de hand daarvan kan hij afleiden welke boom erin zit. Kleine aanpassingen zijn mogelijk. Zo heb ik 3 zadels voor de prijs van één nieuwe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:19

Je hebt liever geen horn aan je buitenrij westernzadel. Dan zou Eurohorse, om een goed zadel te laten passen, nog steeds een goede keuze zijn. Echter, de meeste westernzadels hebben wel een horn, die hoort er toch wel een beetje bij.

Als je voor een buitenrijzadel gaat in westernstijl zou je eens kunnen overwegen om voor een boomloos zadel te gaan. Die zijn wat betaalbaarder, over het algemeen, en zijn er wel met western uiterlijk maar zonder horn, bijvoorbeeld de Barefoot Cheyenne. Onder een boomloos zadel moet ook een goede pad. Een andere goede optie voor een western boomloos zadel zonder horn zou een Bob Marshall zijn. Die vallen echter in een andere prijsklasse.

Er is keus genoeg, zowel met als zonder boom, maar een goed advies, zeker na een goede zadelpassessie, is het behoud van je paard.

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:20

Wat me opviel is dat de eigenaar van deze paarden geen 'vaste' zadels had. De paarden liepen echter perfecte en zagen er prachtig uit.

Noodzakelijk om het perfect te laten passen door een zadelmaker?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:25

Zeker doen,echt.
Nogmaals bespaar jezelf en je paard de ellende van een slecht passend zadel.
Ik ga niet zeggen dat deze persoon slecht met zijn/haar paarden omgaat. Maar de kans is dus aanwezig dat hij wel wist welk zadel op welk paard past.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:26

ja dit is absoluut noodzakelijk, de kwalijke gevolgen zie je meestal niet meteen, betekent niet dat ze er niet zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:32

Ja en nee.

Ja, bij een boomzadel. Dat bestaat meestal uit een rigide, dus niet buigzaam, houten frame, en dat moet de contouren van de paardenrug goed volgen anders gaat het drukkingen veroorzaken. Nou is dat deels wel op te lossen met een (nog) steviger westernpad eronder, maar dan begin je eigenlijk al op achterstand, en dat moet je eigenlijk niet willen.

Nee tot ja, bij een boomloos zadel. Doordat een boomlooszadel wat minder rigide is, het is buigzamer waardoor het de paardenrug al beter volgt, is de kans dat het zadel beter past al groter. Zeker als er een verwisselbare pommel in gaat, die je kunt kiezen op basis van de breedte van je ponybeest. Toch zou ik, als je voor boomloos zou kiezen en je nog geen benul hebt waar het over gaat, een boomlooszadelpasser laten komen, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt qua zadel en qua zadelpad.

Waar je geweest bent zijn er wat zadels betreft waarschijnlijk 3 opties:
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomzadel, wat dankzij de stevige westernpad eronder min of meer past.
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomlooszadel, wat dankzij verschillen in de gebruikte pommel(wijdte) en de stevige pads eronder min of meer past.
- alle paarden hebben een eigen zadel en de eigenaar wist precies welk zadel bij welk paard hoort.

Hoe zwaar waren die zadels ongeveer? Tilde je je een breuk of was het wel te doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:33

BenteIsabel schreef:
Wat me opviel is dat de eigenaar van deze paarden geen 'vaste' zadels had. De paarden liepen echter perfecte en zagen er prachtig uit.

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die paarden sterk op elkaar lijkende ruggen hebben. Een westernzadel passen komt veel nauwer kijken dan een engels zadel. Tenminste als het om een boomzadel gaat. Vergis je ook niet in het gewicht. Hoe blij wordt jouw pony van een zadel van 20 kilo + jouw gewicht?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:55

Ik verplaats dit topic van HAR naar WN-TR

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:33

Maflinger_S schreef:
Ja en nee.

Ja, bij een boomzadel. Dat bestaat meestal uit een rigide, dus niet buigzaam, houten frame, en dat moet de contouren van de paardenrug goed volgen anders gaat het drukkingen veroorzaken. Nou is dat deels wel op te lossen met een (nog) steviger westernpad eronder, maar dan begin je eigenlijk al op achterstand, en dat moet je eigenlijk niet willen.

Nee tot ja, bij een boomloos zadel. Doordat een boomlooszadel wat minder rigide is, het is buigzamer waardoor het de paardenrug al beter volgt, is de kans dat het zadel beter past al groter. Zeker als er een verwisselbare pommel in gaat, die je kunt kiezen op basis van de breedte van je ponybeest. Toch zou ik, als je voor boomloos zou kiezen en je nog geen benul hebt waar het over gaat, een boomlooszadelpasser laten komen, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt qua zadel en qua zadelpad.

Waar je geweest bent zijn er wat zadels betreft waarschijnlijk 3 opties:
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomzadel, wat dankzij de stevige westernpad eronder min of meer past.
- alle paarden hebben globaal gezien ongeveer dezelfde maat en worden gereden met een middenmaat boomlooszadel, wat dankzij verschillen in de gebruikte pommel(wijdte) en de stevige pads eronder min of meer past.
- alle paarden hebben een eigen zadel en de eigenaar wist precies welk zadel bij welk paard hoort.

Hoe zwaar waren die zadels ongeveer? Tilde je je een breuk of was het wel te doen?

Het waren geen boomloze zadels. Ook stond er een hele groep paarden en je mocht zelf je paard kiezen. Het klopt dat de paarden bijna allemaal wel dezelfde maat hadden qua rug. Zadels waren inderdaad zwaarder maar zeker niet super zwaar.

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:36

Koper schreef:
BenteIsabel schreef:

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die paarden sterk op elkaar lijkende ruggen hebben. Een westernzadel passen komt veel nauwer kijken dan een engels zadel. Tenminste als het om een boomzadel gaat. Vergis je ook niet in het gewicht. Hoe blij wordt jouw pony van een zadel van 20 kilo + jouw gewicht?

Mijn pony is wel bijna een paard en is erg sterk. Echt in topconditie dus ze kan wel wat aan. Maar het klopt. Ik moet goed opletten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:05

Je kan echt wel uit de voeten met een goed passend 2e hands zadel, alleen zal je dan wel een ervaren zadelpasser moeten laten komen of mee laten kijken bij wat je wil hebben.
Gewicht is eerder een nadeel voor de ruiter dan voor het paard, ik heb met zadels gereden van 20+ kilo en van rond de 10 kilo en heb echt niet aan mijn paarden gemerkt dat ze daar meer of minder problemen mee hadden.
Wij maken ook westernzadels, geheel op maat, in samenwerking met een Amerikaanse zadelmaker, beginprijs ligt rond de 1900,- , kan evt. met een lichtgewicht boom, maar ook met een houten boom.
Als je er een goede zadelpasser bij haalt , of iemand met ervaring in het passen van zadels, kan je ook heel goed volstaan met een 2e hands.

Er rijden hele volksstammen op 2e hands zadel, wat niet wil zeggend dat die allemaal perfect passen, maar het is ook niet zo dat een 2ehands/ fabriekszadel per definitie niet past!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:54

@BenteIsabel: heb je daar niet gevraagd wat voor zadels hij gebruikte ??

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 08:36

DubbelDun schreef:
@BenteIsabel: heb je daar niet gevraagd wat voor zadels hij gebruikte ??

Nee stom he!

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 08:36

ElCid schreef:
Je kan echt wel uit de voeten met een goed passend 2e hands zadel, alleen zal je dan wel een ervaren zadelpasser moeten laten komen of mee laten kijken bij wat je wil hebben.
Gewicht is eerder een nadeel voor de ruiter dan voor het paard, ik heb met zadels gereden van 20+ kilo en van rond de 10 kilo en heb echt niet aan mijn paarden gemerkt dat ze daar meer of minder problemen mee hadden.
Wij maken ook westernzadels, geheel op maat, in samenwerking met een Amerikaanse zadelmaker, beginprijs ligt rond de 1900,- , kan evt. met een lichtgewicht boom, maar ook met een houten boom.
Als je er een goede zadelpasser bij haalt , of iemand met ervaring in het passen van zadels, kan je ook heel goed volstaan met een 2e hands.

Er rijden hele volksstammen op 2e hands zadel, wat niet wil zeggend dat die allemaal perfect passen, maar het is ook niet zo dat een 2ehands/ fabriekszadel per definitie niet past!

Bedankt voor de info!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:55

Ik ben toevallig ook bezig met de aanschaf van een Westernzadel! In eerste instantie ook voor buitenrijden en voor 'erbij', maar op den duur wil ik helemaal overstappen.
Bij mij komt Eurohorse (Dominique). Over Eurohorse heb ik idd de meeste positieve verhalen gehoord. Hij is al langs geweest om een kale boom te passen, maar passende complete zadels had hij toen niet bij zich. (Ik heb een Fjord, dus kortere rug). Op basis van de informatie die we hebben opgedaan van het passen van de kale boom, komt hij zeer binnenkort een tweede keer langs met een aantal (hopelijk) geschikte zadels.
Ik heb het idee dat Eurohorse wel wat hoger ligt in de prijzen wbt Tweedehands zadels; op de website waren de goedkoopste 800 à 900 Euro.
Of ze ook zadels zonder knop hebben, dat weet ik niet. Maar je kunt ze altijd bellen. Een knop hoort er wel een beetje bij op een westernzadel, hè?

Heb je trouwens al eens naar Australian Stock Saddles gekeken (een soort kruising tussen Western en Engels en schijnen ook als een huis te zitten!) ? Die zie je vaker zonder knop. Een voorbeeldje: http://www.downunderweb.com/store/media ... -Cross.jpg
Maar je hebt ze ook met knop: http://www.downunderweb.com/store/media ... r_Horn.jpg

Ik ben alleen bang dat het nog lastiger is om in Nederland of België aan een goed Australisch zadel te komen dan aan een Westernzadel... (Blijf vooral ver uit de buurt van goedkope 'zadelmarkt-zadels'! Die adverteren vooral veel met Australische zadels, maar de kwaliteit laat te wensen over).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:05

Ik zie echt geen kruising tussen engels en western in een Aussie :D , op de knop na is er werkelijk niets western aan :D
Ook zijn het zeker geen korte zadels, al zijn ze wel iet korter als de meeste western zadels.

@BenteIsabel: hoeveel wil je ongeveer uitgeven voor een westernzadel ??

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:14

DubbelDun schreef:
Ik zie echt geen kruising tussen engels en western in een Aussie :D , op de knop na is er werkelijk niets western aan :D
Ook zijn het zeker geen korte zadels, al zijn ze wel iet korter als de meeste western zadels.

@BenteIsabel: hoeveel wil je ongeveer uitgeven voor een westernzadel ??

Ook dit zijn Stock Saddles: http://jamessaddlery.com.au/wp/wp-conte ... blenow.jpg
Zonder kussens (en mèt fenders) lijken ze toch wel meer Western, hoor!
Alle variaties zijn mogelijk!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:40

Wat er trouwens op de website van Eurohorse staat zijn maar een paar zadels van wat ze hebben.
Een koudbloed zoals een Tinker, Haflinger of Fjord is gemiddeld kort van rug en rondgeribt. De meeste westernzadels worden toch gemaakt voor quarters. Dus voor paarden met gelijke bouw zal er sneller iets te vinden zijn.