Ligging springzadel t.o.v. dressuurzadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Ligging springzadel t.o.v. dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:50

Hallo bokkers! Beetje stomme vraag misschien van een springruiter afkomende.. Maar voor het welzijn voor mijn paard stel ik hem toch maar :)
Vroeger in mijn onwetendheid is me altijd verteld dat een zadel ver naar voren moet (singel meteen achter de voorbenen door).
Bij het aanmeten van mijn dressuurzadel ben ik (gelukkig) gecorrigeerd dat het zadel genoeg ruimte over moet laten voor de schouder.
Nu krijg ik binnenkort een leen springzadel, en omdat deze vorm zo anders is vraag ik me af of ik op dezelfde manier de schouder vrij moet laten, of dat springzadels net op een andere manier werken?

Alvast bedankt :)

(Binnenkort wordt natuurlijk ook een springzadel echt op maat gemaakt en dan weet ik het natuurlijk zeker, maar wil ook voor de komende weken graag dat mijn paard fijn kan lopen :) )

Vitaquilla

Re: Ligging springzadel t.o.v. dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:54

Een springzadel ligt in principe t zelfde al een dressuur zadel. Alleen omdat t zweetblad anders gevormd is lijkt het alsof hetczadel verder naar voren ligt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:02

Je kan niet met het hele zadel de schouder vrij laten zoals met een dressuurzadel. Wel moet de boom erachter liggen.
Zelfde plek als een dressuurzadel dus. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:03

Vitaquilla schreef:
Een springzadel ligt in principe t zelfde al een dressuur zadel. Alleen omdat t zweetblad anders gevormd is lijkt het alsof hetczadel verder naar voren ligt.

Aah oke bedankt! Het zweetblad zelf staat dus niet "gelijk" aan het kopijzer zoals een dressuurzadel?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:04

JudArthos schreef:
Vitaquilla schreef:

Aah oke bedankt! Het zweetblad zelf staat dus niet "gelijk" aan het kopijzer zoals een dressuurzadel?

Dat klopt. Je voelt dus het kopijzer een beetje af en kijkt of dat 2 tot 3 vingers achter de schouder ligt. Het zweetblad is tenslotte flexibel, dus dat deze over de schouder valt is geen probleem.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 14:36

Ahh okay dan weet ik genoeg, hartstikke bedankt! :D