[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:28

Cherokee zit idd echt breed. Viel mij ook tegen.
Ik vond destijds Arizona bv heerlijk.
Alleen dat western systeem vond ik wat onhandig.
Hoop over n tijdje te kunnen gaan passen met Ella ( eerst even zelf operatie ondergaan).

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:22

Welke vinden jullie nu echt smal liggen op een heel breed paard, zijn die er wel? Het maakt me inmiddels al niks meer uit of er engels of western op zijn rug komt.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:24

@mara: de enige manier om 'smal' te zitten op een paard wat breed is is om de hoogte in te gaan. Dus een zadel met een hoge opbouw kan een A-vorm maken. Je komt dan dus wel verder van je paard af te zitten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:25

Mara2000 schreef:
Welke vinden jullie nu echt smal liggen op een heel breed paard, zijn die er wel? Het maakt me inmiddels al niks meer uit of er engels of western op zijn rug komt.

GHOST! En dan met korte zweetbladen. Ik had ook zo n beetje alle zadels gehad. Tafelmodel paard en ik een beperking waardoor ik niet breed kan zitten, paard korte rug en ging niet goed met boomzadels. Ooit een tip voir Ghost gekregen en dat heeft me zo gered! Nooit meer (veel) last gehad na het rijden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:27

Ik ben vooral een meelezer want heb er nog niet zo veel verstand van als jullie, maar wou wel even zeggen dat het voor een buitenstaander super leuk is om te volgen hoe jullie 'ervaringsdeskundigen' anderen helpen! Vaak zie je die topics zo wat stil vallen maar hier niet, echt fijn van jullie!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:28

DubbelDun schreef:
@mara: de enige manier om 'smal' te zitten op een paard wat breed is is om de hoogte in te gaan. Dus een zadel met een hoge opbouw kan een A-vorm maken. Je komt dan dus wel verder van je paard af te zitten.


Niet mee eens dus. Bij Ghost zit je echt niet ver van je paard. Mss de eerste 3 weken, maar daarna niet meer. Alhoewel ik nu een 2de Ghost Quevis heb voor mijn andere paard, met nieuwe kussens. Die lijken wel een stuk hoger. Maar goed, het zadel is echt nog niet ingereden, dus kan er nog weinig van zeggen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:28

DubbelDun schreef:
@mara: de enige manier om 'smal' te zitten op een paard wat breed is is om de hoogte in te gaan. Dus een zadel met een hoge opbouw kan een A-vorm maken. Je komt dan dus wel verder van je paard af te zitten.


Dat maakt me niet uit, boomzadel ligt ook hoger.
Belangrijkste is dat mijn paard er mee kan bewegen maar op de barefoot kon ik echt niet in zitten. Welke merken hebben die A-vorm? Had, dacht ik, vorig jaar de Barefoot london gepast en die was erg breed.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:30

Mara2000 schreef:
DubbelDun schreef:
@mara: de enige manier om 'smal' te zitten op een paard wat breed is is om de hoogte in te gaan. Dus een zadel met een hoge opbouw kan een A-vorm maken. Je komt dan dus wel verder van je paard af te zitten.


Dat maakt me niet uit, boomzadel ligt ook hoger.
Belangrijkste is dat mijn paard er mee kan bewegen maar op de barefoot kon ik echt niet in zitten. Welke merken hebben die A-vorm? Had, dacht ik, vorig jaar de Barefoot london gepast en die was erg breed.


Op een westernzadel (niet boomloos) zat ik overigens heel smal en die lag niet hoog.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:33

Over alle merken hoor je verschillende meningen. Persoonlijk vind ik de Bob Marshall niet breed zitten en ook de Silverado vond ik niet breed.
Maar ik heb niet een echt breed paard, die mijd ik liever :D

Jets

Berichten: 3554
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:37

Ik vind de Freemax western ook niet breed en juist redelijk smal zitten vergeleken met de Barefoot Cherokee op mn fjord :)

Berdien

Berichten: 64561
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:41

Ik heb dan wel een Tinker, maar dat is geen hele massieve. Groot, maar niet breed (of vierkant, zoals je ze ook wel eens ziet := ) Op de Barefoot kreeg ik veel pijn, op de BM nooit meer last gehad.

Ben wel op zoek naar een nieuwe pad. Osteopaat heeft nu 2x een lichte gevoeligheid op z'n rug geconstateerd, daar waar het zadel ligt/ik zit. Verder zijn er geen drukplekken, geen witte haren, geen verdikkingen, niks. Hij reageert zelf niet op opzadelen, aansingelen en is onder het zadel ontzettend blij, los, fanatiek en verbetert met sprongen. Maar tóch. Ik heb nu twee vilten pads (dunnere en dikke variant) en de Lakota pad. Ik denk alleen dat ik iets nodig heb met meer ruggengraat vrijheid, zijn ruggengraat ligt allesbehalve verzonken en qua bespiering komt hij wel goed terug, maar het is nog niet wat het moet zijn.

Heb Kitty (Kifrahorse) ook al een berichtje gedaan. Pad moet onder een BM passen, goede drukverdeling bieden en dus goede ruggengraatvrijheid bieden. Prijs is van ondergeschikt belang.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:48

Welke is de BM? Bob Marshall?
Ik hoor toch vooral Western heb ik het idee.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:52

Mara2000 schreef:
Welke is de BM? Bob Marshall?
Ik hoor toch vooral Western heb ik het idee.

En Ghost O:)

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:54

Anders gewoon passervice langs laten komen weet je zeker dat je een zadel koop wat bij jou en je paard past.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:00

Voor een barefoot heb je ook een hipsaver om het zadel een iets “smaller” zit gevoel te geven of zit ik helemaal verkeerd?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:05

Marcella schreef:
Anders gewoon passervice langs laten komen weet je zeker dat je een zadel koop wat bij jou en je paard past.


Afspraak staat al, maar die verkoopt geen zadels. Dus ben al wat aan het rondkijken naar 2ehands.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:05

Fabster schreef:
Mara2000 schreef:
Welke is de BM? Bob Marshall?
Ik hoor toch vooral Western heb ik het idee.

En Ghost O:)


Haha genoteerd! :-)
Die wil ik ook nog proberen.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:06

Dan zou ik gewoon rustig wachten tot na de afspraak dan weet je meer wat je kan gaan zoeken uiteindelijk. ;)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:07

Je kunt de Ghost via mij testen, via een passessie of dat ik hem opstuur naar je, dat je hem zelf kunt proberen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:10

Buitenzinnig schreef:
Je kunt de Ghost via mij testen, via een passessie of dat ik hem opstuur naar je, dat je hem zelf kunt proberen.


Ik hoop dat jij deze maand bij me langskomt met oa Ghost en Trekker. We hebben al gemailed ;)

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:12

Dat ie breed zit wist ik, en ik weet ook dat dat went. Ik heb alleen nu twee "bulten" onder mijn bovenbenen wat hard aanvoelt. En als ik dan lees dat mensen de cherokee heeeerlijk vinden zitten, dan kan ik me dat haast niet voorstellen zo.....

tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:14

Ik heb een Heather Moffett Flexee en die zit echt heel smal, net als een gewoon dressuurzadel.
Het is een heerlijk zadel voor mij: ik heb hele smalle heupen en daardoor heb ik een zadel met een smalle twist nodig.

Ghost vond ik ook prettig zitten maar mijn pony vindt de HM fijner :)


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tennan op 02-06-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Berichten: 3554
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:20

Madonnamagic schreef:
Dat ie breed zit wist ik, en ik weet ook dat dat went. Ik heb alleen nu twee "bulten" onder mijn bovenbenen wat hard aanvoelt. En als ik dan lees dat mensen de cherokee heeeerlijk vinden zitten, dan kan ik me dat haast niet voorstellen zo.....


Jij kwam net ook voorbij op Facebook geloof ik.. Probeer eens de sluiting van je beugelriemen onder bij je beugels te doen ipv bovenin. Er zijn hoesjes die je er dan omheen kan doen zodat die riem niet rond flappert.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:20

Mara2000 schreef:
Buitenzinnig schreef:
Je kunt de Ghost via mij testen, via een passessie of dat ik hem opstuur naar je, dat je hem zelf kunt proberen.


Ik hoop dat jij deze maand bij me langskomt met oa Ghost en Trekker. We hebben al gemailed ;)


Ah, dat kan, ik herken de bokt namen niet bij de email adressen :)

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:50

DubbelDun schreef:
pmarena schreef:
Een zadel met kniestukken en kniewrongen geeft altijd een breder zitgevoel dan een zadel dat dat niet heeft :j
Hoe verklaar je dat, want kniestukken en kniewrongen horen toch in de holtes van je benen te liggen en zouden dus geen invloed moeten hebben op het breedte-zitgevoel ??


In de holtes van je benen...? Hoe bedoel je dat.... :?

Kniestukken / wrongen zitten tussen knie en paard en maken je paard (hetgeen waar je benen rond omheen moeten) dus zeg maar breder. Je krijgt er meer spreidzit door. Wrongen die tegen je knie aanliggen maar niet tussen paard en knie / niet aan de binnenkant van je knie, die doen dat natuurlijk niet. Maar de meeste wrongen geven toch (ook) bulk tussen been en paard.

Zelf kan ik niet goed tegen kniewrongen daardoor. Dat geeft teveel spanning op mijn heupen / bekken gebied. Een Cheyenne bvb. is geen probleem. Of een model met dijwrongen. Maar zet mij op een zadel met kniewrongen (met of zonder boom) en na een klein uurtje schiet de boel in de kramp.