[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:20

Michelleex schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen. Ik twijfel er over om een boomloos zadel te kopen voor erbij, voornamelijk voor het buitenrijden ca 1 keer in de week. Daardoor ligt mijn budget op ca 400euro incl. Singel beugels etc.
Nu is mijn oog als leek gevallen op barefoot cheyenne.ik ben dan opzoek naar een 2e hands zadel.

Ik heb en pony van 1.47 wat rond geribt en een hoge schoft. Hierop heb ik een 17.5 inch Schutte zadel op liggen.
Zelf heb ik Broekmaat 44, geen hele kleine billen. Nu twijfel ik tussen maat 1 of 2, gezien ze op de website voor mij maat 2 adviseren, maar ik rijd zelf nu op een 17.5 inch.

Kunnen jullie mij adviseren of is het een kwestie van passen en proberen?


Ik vraag me af waarom je een extra zadel wil voor het buiten rijden. Dat kan toch ook op je Schutte?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:24

Dat vroeg ik me ook al af :)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:12

Zelfde gedachten haha.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:21

Lijkt mij lekker voor de ontspanning.
Wat is dan voor jullie de reden om bodemloos te rijden? Omdat een boom zadel niet past?

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:50

Voor mijzelf, ik ben géén intensieve ruiter, heb 3 paarden. (dus dan 3 boomzadels tegenover 1/2 boomloze..)
Ik weeg niet heel veel, en de paarden die ik met name rij zijn lekker "mollig", weinig schoft en hebben een iets holle rug(wat imo altijd wat moeilijker is om een goed passende boom te vinden )
Maar als ik een schutte zou hebben wat op alle 3 zou passen zou het boomloze waarschijnlijk de deur uit gaan.

Imo kost een goed boomloos zadel misschien iets minder dan een (goed) boom-zadel, maar dat verschil is vrij klein.
Natuurlijk een tweedehands is goedkoper, dat geld ook voor boomzadels, maar dan kan je tweedehands boomloze zadels wat makkelijker passend krijgen/aanpassen.
Jij hebt 1 vd. beter merken boomzadels in mijn ogen, dan ga je met een barefoot een stapje terug in kwaliteit,geen grote stap (sorry barefoot -O- )

Het moet bij de ruiter en het paard passen, zo simpel is het, de kans is ook zeker aanwezig dat ik mijn vrij jonge(lenige) paard wel met een boomzadel ga rijden, omdat dit voor haar beter past/stabieler is.
(maar dat ga ik in overleg met de boomlooszadelpasservice doen)

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:51

Michelleex schreef:
Lijkt mij lekker voor de ontspanning.
Wat is dan voor jullie de reden om bodemloos te rijden? Omdat een boom zadel niet past?


Bodemloos? :D

Voor mij omdat (onze) paarden regelmatige "wisselen" in bespiering, gewicht etc. In de winter zijn de paarden schraler dan in de zomer. Als wr meer rijden zit er meer bespiering op etc. Eem boom past zich dan niet opeens aan asn t paard. Boom beweegt zich niet mee met de bewegingen van het paard. Dus daarom boomloos. Ook qua drukverdeling zijn de goede merken ook al dusdanig ontwikkelt dat ze (vrijwel) niet onderdoen aan die van een goedpassende (!) boom

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:10

Ik rijdt boomloos omdat ik een starre stugge boom op een zeer bewegelijke paardenrug niet vind kloppen. Ik heb 4 verschillende (semi)boomloze zadels en wil nooit meer anders.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:14

Ik ga boomloos omdat ik geen passend boom westernzadel kon vinden voor mijn paard. En ik het zat ben om geld te verspillen aan zadels die uiteindelijk toch niet blijken te passen

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:32

Ik rij boomloos omdat er geen western boomzadel paste op mijn bolronde mafje, tafelmodelletje zonder schoft en met korte rug, en boomloos prima ging. Nu maar hopen dat 1 van mijn 6 zadels past op mijn nieuwe aanwinst, die een heel andere bouw heeft.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:56

Ik rij boomloos omdat ik op verschillende Belgische trekpaarden rij. Mijn zadel past op alle drie. Een tweede reden is dat de paarden door het jaar nogal wisselen van conditie. Deels omdat ze 's winters minder gereden worden, deels omdat de merrie's vaak drachtig zijn en dus lekker rond worden op den duur. (op het laatst rijd ik natuurlijk niet meer). Mijn eigen paard is nu twee. Ik ga hem inrijden met het zadel wat ik nu heb, daarna ga ik een goed passend boomloos zadel voor hem kopen. Ook omdat het boomloze principe mij heel erg aanspreekt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:16

Ik rijd boomloos omdat ik een volledige starre boom een beetje 'gek' vind op een rug die wel beweegt. Daarnaast is ponylief nog erg jong, wisselt ze flink in bouw en bespiering nog en dat zal nog wel even zo zijn. Ik had al een boomloos zadel van mijn vorige paard - die enorme singelnijd had op zijn boomzadel, maar ook nog jong en groeiend was en dus steeds 'wel passend, niet passend, wel passend, niet passend' had met zijn boomzadel. Toen ik hem verkocht, had ik mijn Ghost nog wel. En daar ben ik toen mijn nieuwe dame mee gaan rijden. Ik zeg niet dat het heilig is, en dat boomzadels er nooit meer in komen hier, maar op dit moment doet mijn pony het super onder haar - inmiddels nieuwe - boomloosje :)

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:43

Ik heb een boomloos voor buiten en dressuur, zit zachter dan mijn boomzadel, die ik voor de springles gebruik. En het voordeel is dat het mee groeit met de vorm van mijn paard die nog wel eens wisselt in omvang (voornamelijk dik en rond :+ )
Ik heb een Ghost en de kniewrongen zijn ook erg handig als mijn paard vanuit het niets razendsnel omkeert of ineens vanuit galop moet stoppen omdat er een kabouter in de bosjes blijkt te staan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:49

Ik heb geen principiële voorkeur voor boom of boomloos. Ik laat mijn paarden kiezen. 1 wil absoluut geen boom, 1 kreeg ik met boom niet goed en 1 wou absoluut geen boomloos. Die reed ik dus met boomzadel (is nu met pensioen). Mijn smurf maakt t niet veel uit en aangezien ik erg gehecht ben aan mijn Ghost, krijgt hij die op zijn rug en de laatste is eeuwig kreupel, dus die rij ik zo weinig, dat hij geen eigen zadel krijgt. Hem maakt t ook niet uit, dus de laatste keer dat ik er op heb gezeten (vorig jaar), had ik de schooler van Buitenzinnig te testen. Heb ik ook eens op hem gekegd voor de grap (dat was ook alweer 2 jaar geleden, dat ik er toen voor get laatst op zat). Geen probleem :D

Maar om een zadel aan te schaffen om 1 x per week buiten te rijden, is alleen leuk als je geld over hebt. Helaas heb ik dat nooit.... :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:51

lotje5lotje schreef:
Ik heb een boomloos voor buiten en dressuur, zit zachter dan mijn boomzadel, die ik voor de springles gebruik. En het voordeel is dat het mee groeit met de vorm van mijn paard die nog wel eens wisselt in omvang (voornamelijk dik en rond :+ )
Ik heb een Ghost en de kniewrongen zijn ook erg handig als mijn paard vanuit het niets razendsnel omkeert of ineens vanuit galop moet stoppen omdat er een kabouter in de bosjes blijkt te staan.


Dat vind ik ook echt een voordeel van de duiwrongen van Ghost. Hier blijken ook heel wat kabouters in de bosjes te wonen....

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:47

Hier zijn het parkbankkabouters. Reden genoeg om in galop op een breed bospad met een 90 graden hoek het bos in te springen waar een enorme kuil zat van een omgevallen boom. Gelukkig bleek Belg-lief ineens ook over springkwaliteiten te beschikken. :+
Na een chaotisch ritje tussen de bomen door zaten de Barefoot Atlanta en ik nog op precies de goede plek :o

En dat allemaal omdat er 100 meter verderop op een dwarspad een bankje stond......

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:45

hahah Tjaakje! En dan zeggen ze dat koudbloeden zo koelbloedig zijn!!!

dianaw33

Berichten: 1889
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:31

Hier begint alles boomloos voor het gemak, maar uiteindelijk om diverse redenen toch allemaal een boomzadel, boomloos is het nooit net helemaal. We rijden er nog eentje met mooi weer zo af en toe op een Christ Iberica maar dat is meer voor de lol.

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:52

Laatste tijd ben ik weer wat meer met mijn paard gaan rijden. Langere intensievere buitenritten. Ben echt zo blij met de Heather moffet Flexee zadel. Ligt en zit als een huis en een mooie zweetafdruk op de rug van het paard. (andanks dat ik meermaals heb moeten op en afstappen en veel heb lichtgereden en in verlichte zit.)

Afbeelding

Afbeelding

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:16

Dat is een erg mooi zadel.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:48

Dat is zeker een mooi zadel! Niet van een gewoon zadel te onderscheiden!

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:32

prachtig zadel die Flexee, ik heb er ooit eentje mogen proberen maar passte er zelf toen niet in. kwaliteit vond ik wel bijzonder mooi, heb daarna startrekk veelzijdig gereden maar de Flexee deed daar absoluut niet voor onder....

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:51

Ik heb sinds vd week een barefoot cherokee met een grandeur pad. Ik had eerder een cheyenne en daarna heel lang eem boomzadel. Nu vind ik die cherokee wel heeeel breed en er zitten dikke heuvels thv mn dijen zeg maar. Komt dat omdat zadel en pad nog moeten inzakken of...? Kan me haast niet voorstellen dat ik er straks geen last meer van heb of zo?

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:50

De cherokee staat bekend als vrij breed heb ik begrepen, ik heb mijn eigen(ook in combinatie met zéér breed paard hoor) om die reden verkocht.
Nu had ik een oud zadel zonder vps, ik kan me voorstellen dat een nieuw zadel smaller zit.
Ze hebben van barefoot een hipsaver, ik hoor daar best goede dingen over.

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:51

Een zadel met kniestukken en kniewrongen geeft altijd een breder zitgevoel dan een zadel dat dat niet heeft :j

Inzakken / mooi dicht aansluitend aan het paard gaan liggen overal dat kan nog enorm schelen :j

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:08

pmarena schreef:
Een zadel met kniestukken en kniewrongen geeft altijd een breder zitgevoel dan een zadel dat dat niet heeft :j
Hoe verklaar je dat, want kniestukken en kniewrongen horen toch in de holtes van je benen te liggen en zouden dus geen invloed moeten hebben op het breedte-zitgevoel ??