[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:04

Fortitude schreef:
De Hidalgo die ik te testen had gaat terug, paard vond het helaas niks. Ik zat er zelf ook niet helemaal stabiel en lekker in. Jammer want ik was over de qualiteit en dergelijke wel echt enthousiast.

Ik vond de zadelmaker vandaag juist erg kundig Marocje, heel fijne vrouw. Ik denk ook dat er bij je huidige opzet nog wel wat winst te behalen moet zijn, want ik zie wel waar zij vandaan kwam.

Voor mij wel een rotdag want mijn boomzadel heeft dus helaas überhaupt nooit gepast en gaat ook niet passen. Eerst osteopaat erbij om de ontstane blokkades op te heffen en dan komt ze terug om een nieuw zadel aan te meten. Helaas waarschijnlijk wel een knetterduur zadel, maar mijn paard is echt heel lastig qua bouw helaas.


Misschien is de Flexible inspiration iets voor jou. Dit is een boterzacht dressuur (boomloos)zadel waar je werkelijk helemaal in de zitting zakt. Heb meerdere mensen er eens op laten rijden waarvan sommige hem zelfs te veel steun vinden geven. Maar als je steun nodig hebt misscchien wel het proberen waard!

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:13

Zijn inderdaad hele mooie zadels :j

Maar ik denk dat ik toch eerst ga afwachten hoe het volgende consult gaat. Waarschijnlijk kom ik dan uit op een Signum, daar heb ik vandaag ook mee gereden en eerlijk... Dat was een van de fijnste zadels waar ik ooit in heb gezeten en paard leek er een stuk blijer mee.

If all else fails dan gaan we het nog een keer in (semi) boomloos zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:55

Marocje schreef:
Vond haar ook kundig qua boomzadel, maar de dingen die ze zei over de Ghost was ik het gewoon niet mee eens (ik kon nog beter op een bbp rijden want die beugel ophanging was niet goed?)

Wat bedoel je trouwens met ‘ik zie wel waar zij vandaan kwam’?


Boomzadelpassers maken inderdaad vaak de denkfout dat als een boomloos zadel zonder ruiter erop niet netjes aansluit net dus ook met ruiter erop zou bruggen. Dat is niet zo, doordat het zadel flexibel is sluit het juist helemaal aan als de ruiter erop gaat zitten. Bij een boomzadel zou ze natuurlijk wel gelijk hebben, want als dat zonder ruiter brugt dan brugt het met ruiter ook, met pijnlijke gevolgen voor het paard.

Als ik de foto's zie dan snap ik haar opmerking echter heel erg goed dat het zadel veel te lang is (en jij dus zelf misschien al op de eerste lendenwervels zit) en ook het naar voren gooien kan ik me goed voorstellen aangezien jouw pony best wel een hoog kontje heeft. Dat gecombineerd met het feit dat de Ghost van natuurlijk ook best wel een stevig naar achteren oplopende cantle heeft betekent mogelijk dat jouw zadel je in draf naar voren wipt. Dat doen een hoop boomloze zadelmerken die niet gecorrigeerd worden met shims of frontrisers, dus als je die er niet in hebt zitten dan zou het zomaar kunnen dat de zadelpasser in dat opzicht gelijk had en dat er qua lengte en vorm van de zitting nog een hoop winst te behalen valt, of je nu naar boomzadels, boomloze zadels of andere zaken kijkt.

Jets

Berichten: 3554
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:51

Heeft iemand een tip waar ik mijn western pad heen kan brengen om open te maken en klittenband op te maken zodat ik er inlagen in kan doen? Ben al bij schoenmakers en kledingnaaisters geweest maar hij was te dik voor onder de naaimachine. Anders moet ik het zelf met de hand doen, maar ben bang dat ik het verpest haha.

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:01

Jets schreef:
Heeft iemand een tip waar ik mijn western pad heen kan brengen om open te maken en klittenband op te maken zodat ik er inlagen in kan doen? Ben al bij schoenmakers en kledingnaaisters geweest maar hij was te dik voor onder de naaimachine. Anders moet ik het zelf met de hand doen, maar ben bang dat ik het verpest haha.

Denk dat je dan bijna nog het best naar een tuig/zadelmaker kan gaan die hebben denk ik robuster gereedschap dan een kleermaker/schoenmaker.

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:15

xyzutu2 schreef:
Marocje schreef:
Vond haar ook kundig qua boomzadel, maar de dingen die ze zei over de Ghost was ik het gewoon niet mee eens (ik kon nog beter op een bbp rijden want die beugel ophanging was niet goed?)

Wat bedoel je trouwens met ‘ik zie wel waar zij vandaan kwam’?


Boomzadelpassers maken inderdaad vaak de denkfout dat als een boomloos zadel zonder ruiter erop niet netjes aansluit net dus ook met ruiter erop zou bruggen. Dat is niet zo, doordat het zadel flexibel is sluit het juist helemaal aan als de ruiter erop gaat zitten. Bij een boomzadel zou ze natuurlijk wel gelijk hebben, want als dat zonder ruiter brugt dan brugt het met ruiter ook, met pijnlijke gevolgen voor het paard.

Als ik de foto's zie dan snap ik haar opmerking echter heel erg goed dat het zadel veel te lang is (en jij dus zelf misschien al op de eerste lendenwervels zit) en ook het naar voren gooien kan ik me goed voorstellen aangezien jouw pony best wel een hoog kontje heeft. Dat gecombineerd met het feit dat de Ghost van natuurlijk ook best wel een stevig naar achteren oplopende cantle heeft betekent mogelijk dat jouw zadel je in draf naar voren wipt. Dat doen een hoop boomloze zadelmerken die niet gecorrigeerd worden met shims of frontrisers, dus als je die er niet in hebt zitten dan zou het zomaar kunnen dat de zadelpasser in dat opzicht gelijk had en dat er qua lengte en vorm van de zitting nog een hoop winst te behalen valt, of je nu naar boomzadels, boomloze zadels of andere zaken kijkt.


Dat bedoelde ik dus inderdaad ja. Fijn verwoord :j

Overigens verkoopt zij ook een merk lederboomzadels, dus is geen leek op gebied van semi boomloze zadels.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:32

Ah, dan begreep ik idd de zin niet, maar je bedoelde: ‘ ik zie wel wat ze bedoelde’?

Ja, heb er een nacht over geslapen en kan het wat meer plaatsen. Feit blijft dat ik het niet met alles eens was, maar er is zeer zeker nog (veel) winst te behalen in of aanpassingen, of ander zadel. Want ondanks dat pony hier het beste onder liep, betekent dit niet dat we niet verder kijken. Die boomzadels waren gewoon niet goed, ookal zei de passer toen van wel. Wel zonde als ik de Ghost helemaal weg ga doen, maar heb ook geen ruimte voor twee zadels.

hommetje
Berichten: 28
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:21

Jets probeer anders is bij Randy van custom treeless reparaties. Je kunt haar mailadres vinden via de site van Barefoot. Bij de wederverkopers. Zij doet allerlei aanpassingen aan zadels. Wie weet kan ze ook wat met een westernpad.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:30

Je kunt Ghost ook bestellen met een lagere cantle (of de huidige aan laten passen in de zadelmakerij in Italie)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:22

Kan een 2cm dikke viltenpad met ruggengraat vrijheid onder een freemax western?
Paardlief heeft een licht verzonken ruggengraat

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:25

Als de ruggengraatvrijheid dat ook echt is en geen te dunne 'streep' in het midden van de pad, moet het wel lukken.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:31

Showman pad dit is de ruggengraat vrijheid
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:44

Kijk eens aan hoe het zweetpatroon is en de randen van het vilt op de rug mag niet 'scherp' zijn dan krijg je drukkingen.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:46

Ok, geen idee, ik zag dit pad en vind hem zo gaaf vandaar is wel een kwalitatief pad.. maar goed dat zegt natuurlijk niet altijd wat

Showman saddle is her merk maar kon er niet heel veel info over vinden

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:51

Voor de meeste paarden is die streep te smal, maar als je echt een diepliggende ruggengraat hebt zou het kunnen lukken.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:56

Ok heb ook een.reinsman pad, dat gast prima maar daar zitten natuurlijk ook memoryfoam inlagen in verwerkt..

Hmm twijfel ik is niet heel goedkoop ..

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:02

Bij twijfel niet doen :D

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:06

DubbelDun schreef:
Bij twijfel niet doen :D


Heb je helemaal gelijk in!
Bedankt voor de reacties

Melanthe0396

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:55

Hoi, Ik kom weer even binnenvallen met een vraag, in de hoop dat er misschien iemand is die mij kan helpen.

Ik heb op dit moment een Barefoot Barrydale, maar deze staat op het moment tekoop omdat ik er na 1,5 jaar nog steeds mijn draai niet in kan vinden.
Heb vorige maand op een Ghost western model gereden en hier had ik er totaal geen moeite mee, vandaar ook de druppel om te zeggen dat het gewoon helaas niet matcht.
Heb nog even gedacht dat het aan mij lag, aan mijn balans, maar als ik op een ander paard met mijn eigen zadel rij dan heb ik er ook geen problemen mee, al is dat paard nog erg groen en rij ik daar niet zo intensief mee als met mijn eigen paard.
En ook op de Ghost had ik hier geen problemen met de balans (heb op de Ghost dus ook een aantal keren gereden, niet 1x)

Nu zit ik even met het dilemma wat betreft wat ik ervoor terug moet zoeken.
Ik twijfel heel erg tussen een Ghost Roma of een startrekk dressuur/startrekk Espaniola. De ME schooler vind ik ook nog wel interessant eruit zien.
Mijn twijfel ligt vooral bij het feit dat mijn paard Hypermobiel is en ik dus twijfel of hij qua zadel niet iets meer stevigheid nodig heeft waardoor het voor hem prettiger zou kunnen zijn?
Of juist niet?

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor mij?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:46

Ik heb de ME schooler, ghost roma n de espaniola als testzadel. Ik kom ook aan huis.

De ME schooler is geschikt tm Broekmaat 36 ongeveer. Deze heeft verwisselbare kopijzers.De espaniola is er in verschillende zitmaten en heeft ook verschillende kopijzers.

De ghost roma heeft een flexibele voorkant, en is er ook in verschillende zitmaten.

Het is heel persoonlijk.het is zeker belangrijk dat de ruiter op een zadel zit waar hij/zij zich prettig bij voelt en zo het paard goed kan begeleiden.

Melanthe0396

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:51

Buitenzinnig schreef:
Ik heb de ME schooler, ghost roma n de espaniola als testzadel. Ik kom ook aan huis.

De ME schooler is geschikt tm Broekmaat 36 ongeveer. Deze heeft verwisselbare kopijzers.De espaniola is er in verschillende zitmaten en heeft ook verschillende kopijzers.

De ghost roma heeft een flexibele voorkant, en is er ook in verschillende zitmaten.

Het is heel persoonlijk.het is zeker belangrijk dat de ruiter op een zadel zit waar hij/zij zich prettig bij voelt en zo het paard goed kan begeleiden.


Helaas laat de portemonnee het op dit moment niet toe om een passervice te laten komen.
De Ghost Roma heeft de eigenaresse van de stal ook liggen, dus die kan ik binnenkort zelf eens testen.

De ME schooler is me dan denk ik net te klein, heb flinke billen gekregen _O-

Misschien dat ik je dan binnenkort eens bericht over de Startrekk, ik wist eigenlijk niet dat je die ook als tester had!

Dankjewel :D

Mochten er meer ervaringen/tips zijn hoor ik ze graag uiteraard.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:45

Vandaag boomloze zadeltjes getest en eentje besteld! De lazy mountain! Ben zo benieuwd..

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 01:30

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen. Ik twijfel er over om een boomloos zadel te kopen voor erbij, voornamelijk voor het buitenrijden ca 1 keer in de week. Daardoor ligt mijn budget op ca 400euro incl. Singel beugels etc.
Nu is mijn oog als leek gevallen op barefoot cheyenne.ik ben dan opzoek naar een 2e hands zadel.

Ik heb en pony van 1.47 wat rond geribt en een hoge schoft. Hierop heb ik een 17.5 inch Schutte zadel op liggen.
Zelf heb ik Broekmaat 44, geen hele kleine billen. Nu twijfel ik tussen maat 1 of 2, gezien ze op de website voor mij maat 2 adviseren, maar ik rijd zelf nu op een 17.5 inch.

Kunnen jullie mij adviseren of is het een kwestie van passen en proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 02:22

Michelleex schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen. Ik twijfel er over om een boomloos zadel te kopen voor erbij, voornamelijk voor het buitenrijden ca 1 keer in de week. Daardoor ligt mijn budget op ca 400euro incl. Singel beugels etc.
Nu is mijn oog als leek gevallen op barefoot cheyenne.ik ben dan opzoek naar een 2e hands zadel.

Ik heb en pony van 1.47 wat rond geribt en een hoge schoft. Hierop heb ik een 17.5 inch Schutte zadel op liggen.
Zelf heb ik Broekmaat 44, geen hele kleine billen. Nu twijfel ik tussen maat 1 of 2, gezien ze op de website voor mij maat 2 adviseren, maar ik rijd zelf nu op een 17.5 inch.

Kunnen jullie mij adviseren of is het een kwestie van passen en proberen?


Is je pony wel lang genoeg voor een maat 2 Cheyenne? Het zijn inderdaad leuke zadeltjes, maar een maat 2 is bijna 60 cm lang...
Als je een Ninon Schutte hebt gehad dan heb je waarschijnlijk ook een formulier waarop zijn ruglengte genoteerd staat. Dat zou ik als uitgangspunt nemen, daarna pas jouw broekmaat. Het zou natuurlijk kunnen dat jouw pony klein maar erg lang in de rug is, maar mijn paard van 1,56 heeft een zadelplek van max 46 cm. Als ik daar een Barefoot, zeker een maat 2 op zou leggen dan zit die cantle zo ver naar achteren dat ik op zijn eerste lendenwervel zou zitten, zeker als ik de pommel netjes achter het schouderblad zou leggen in plaats van erbovenop zoals je vaak ziet.

Als je de rugmaat niet weet, dan kun je beter een boomloze zadelpasser langs laten komen die het voor je opmeet en uitzoekt welke merken je paard qua lengte passen waar jij zelf ook in past.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:00

@Michelle, als je nu een Schutte hebt zou ik zeker niet switchen naar een Barefoot, maar dat is mijn mening hoor...
Als je zadel niet past is het een ander verhaal, maar dan nog de vraag of Barefoot bij jullie past.