[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:59

pmarena schreef:
Maar Het is gewoon absoluut niet de bedoeling dat het achterste stukje nog op de rug duwt. Omdat het dan vaak meer IN de rug gaat duwen. Dat achterste stuk moet dus sowieso niet volop belast worden. En de cantle ook niet, net zoals je niet wilt dat iemand met de billen vol op de lepel van een "normaal" zadel gaat zitten duwen, daar krijg je hele vervelende druk van :)


Volgens mij praten we hier weer langs elkaar heen. :D
Als we het even alleen bij boomloze zadels houden voor het gemak: als het hele zadel van voor tot achterkant binnen het draagvlak van het paard ligt (dus achter de schouders en voor de lendenen) dan wil ik persoonlijk dat dat complete vlak zoveel mogelijk mijn gewicht verdeeld. Dus een compleet dragende zadelbasis, ook op de plek waar de cantle is vastgemaakt: graag! :))
Als je een te lang zadel neemt dat al over de eerste lendenwervel heen steekt dan wil ik én geen dragende achterrand, én geen dragende cantle. Maar in feite wil ik dat hele zadel dan niet. :+
Bij traditionele westernmodellen (maar ook bij barokke zadels) is de achterste skirt trouwens altijd hoger bevestigd zodat daar geen druk op kan komen, maar de plek waar de cantle op de zadelbasis gehecht is is absoluut nog bedoeld om gewicht te verdelen.

Even kort jouw uitstapje naar boomzadels: ik probeer te begrijpen waarom je een van voor tot achteren compleet dragende, goed passende boomloze zadelbasis zou vergelijken met achterop de lepel gaan zitten bij een boomzadel?
Boomzadels hebben een rigide tot iets flexibele boom die het ruitergewicht van voor tot achter over de rug verdeelt. Je wilt natuurlijk niet dat een ruiter helemaal achterop de lepel gaat zitten, want.... daar is het zadel niet op gebouwd. :)*
Een (flexibele) boomzadel verdeelt het ruitergewicht alleen goed als de ruiter op het diepste punt van het zadel zit. Ga je daarachter zitten, dan kantel je met je gewicht de hele boom naar achteren waardoor jouw gewicht in feite alleen nog maar op de achterste helft van het zadel rust. Je wilt bij boomzadels dus absoluut niet dat iemand bovenop de lepel/cantle gaat zitten, want daar krijg je inderdaad hele vervelende puntdruk van. Maar als iemand netjes in het centrum van het zadel zit en dat centrum is door de zadelmaker en vervolgens zadelpasser ook precies uitgebalanceerd op de rug van het paard, dan is de druk van de ruiter niet geconcentreerd onder die ruiterbillen, maar verspreid over de hele lengte van het zadel.

Jouw zadelfilosofie is qua drukverdeling duidelijk tegenovergesteld aan de mijne, maar daarom ben ik wel benieuwd waarom jij tegen boomloze zadelkernen bent die over de hele lengte het ruitergewicht verdelen? En dan heb ik het even niet over al die te lange slagschepen waarbij de cantle met de achterkant al over de eerste lendenwervels hangt, maar de situatie van een paard met een zadelruimte van 45cm waar een zadel met kussens van 45cm lang op ligt? Waarom zou je de zadelbasis waar de cantle op vastgemaakt is niet meer willen laten dragen?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:12

Ik had nu inderdaad niet het
Gevoel dat hij scheef lag of dat ik hem ook maar 1x heb moeten corrigeren. Paard liep uiteraard ook fijner. Hij ligt er zo ook veel mooier op. Best even lastig met zo een breed rond paard om hem er goed op te krijgen! Soms lijkt het goed te liggen maar nee hoor.. haha!
Ik ben altijd quarters gewend en die hebben een vrij duidelijke rug. Zadel ligt gewoon dat is bij deze meneer even een ander verhaal, even wennen dus!
Het lijkt me ook logisch dat een zadel dat verkeerd ligt niet mooi op een rug ligt...

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:18

Klinkt goed. Ik heb ook altijd geleerd dat je juist tijdens het inrijden van een zadel supergoed moet letten op dat het wel goed ligt voor je opstapt, omdat het laatste wat je wilt is dat je het zadel scheef of op de verkeerde manier inrijdt. Dat geldt trouwens net zo voor boomzadels; als je die bijvoorbeeld steeds te ver naar voren hebt liggen, dan zal het botsen van de schouderbladen op/onder de voorkant van het zadel ervoor zorgen dat de wol daar veel sneller inklinkt als de wol op andere plekken van het zadel en dan gaat de hele boel voorover kiepen als je het na het inrijden wel weer op de juiste plek legt.
Boomloze zadels zijn natuurlijk over de hele basis al flexibel, maar het zou zonde zijn als je zo'n zadel tijdens het inrijden scheef of te ver naar voren legt want dan rek je het leer op de verkeerde punten te ver op waardoor je zadel vervolgens altijd naar die verkeerde plek die te ver naar voren en scheef is wil schuiven.
Maar goed dat het zadel zit netjes gedraagt als het netjes neergelegd wordt!

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:25

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Maar Het is gewoon absoluut niet de bedoeling dat het achterste stukje nog op de rug duwt. Omdat het dan vaak meer IN de rug gaat duwen. Dat achterste stuk moet dus sowieso niet volop belast worden. En de cantle ook niet, net zoals je niet wilt dat iemand met de billen vol op de lepel van een "normaal" zadel gaat zitten duwen, daar krijg je hele vervelende druk van :)


Volgens mij praten we hier weer langs elkaar heen. :D
Als we het even alleen bij boomloze zadels houden voor het gemak: als het hele zadel van voor tot achterkant binnen het draagvlak van het paard ligt (dus achter de schouders en voor de lendenen) dan wil ik persoonlijk dat dat complete vlak zoveel mogelijk mijn gewicht verdeeld. Dus een compleet dragende zadelbasis, ook op de plek waar de cantle is vastgemaakt: graag! :))
Als je een te lang zadel neemt dat al over de eerste lendenwervel heen steekt dan wil ik én geen dragende achterrand, én geen dragende cantle. Maar in feite wil ik dat hele zadel dan niet. :+
Bij traditionele westernmodellen (maar ook bij barokke zadels) is de achterste skirt trouwens altijd hoger bevestigd zodat daar geen druk op kan komen, maar de plek waar de cantle op de zadelbasis gehecht is is absoluut nog bedoeld om gewicht te verdelen.

Even kort jouw uitstapje naar boomzadels: ik probeer te begrijpen waarom je een van voor tot achteren compleet dragende, goed passende boomloze zadelbasis zou vergelijken met achterop de lepel gaan zitten bij een boomzadel?
Boomzadels hebben een rigide tot iets flexibele boom die het ruitergewicht van voor tot achter over de rug verdeelt. Je wilt natuurlijk niet dat een ruiter helemaal achterop de lepel gaat zitten, want.... daar is het zadel niet op gebouwd. :)*
Een (flexibele) boomzadel verdeelt het ruitergewicht alleen goed als de ruiter op het diepste punt van het zadel zit. Ga je daarachter zitten, dan kantel je met je gewicht de hele boom naar achteren waardoor jouw gewicht in feite alleen nog maar op de achterste helft van het zadel rust. Je wilt bij boomzadels dus absoluut niet dat iemand bovenop de lepel/cantle gaat zitten, want daar krijg je inderdaad hele vervelende puntdruk van.


Volgens mij is (vrijwel) geen 1 zadel, boom of boomloos, gebouwd op een ruiter die op een cantle of lepel oid zit :) En een ruiter is daar trouwens ook niet op gebouwd :D Op zo'n scheef stukje zitten is echt funest voor je rug :(:)

Citaat:
Jouw zadelfilosofie is qua drukverdeling duidelijk tegenovergesteld aan de mijne, maar daarom ben ik wel benieuwd waarom jij tegen boomloze zadelkernen bent die over de hele lengte het ruitergewicht verdelen? En dan heb ik het even niet over al die te lange slagschepen waarbij de cantle met de achterkant al over de eerste lendenwervels hangt, maar de situatie van een paard met een zadelruimte van 45cm waar een zadel met kussens van 45cm lang op ligt? Waarom zou je de zadelbasis waar de cantle op vastgemaakt is niet meer willen laten dragen?




Het is wat mij betreft uiteraard dikke prima als een zadel over een zo groot mogelijk nog comfortabel gebied van de rug het ruitergewicht verdeelt +:)+

Maar helemaal achterop: nee. Dat wil ik bij geen 1 zadel. Daarom ben ik ook absoluut geen fan van zadels met extra korte kussens. Hoe verder het ruitergewicht naar het randje van het zadel komt, hoe groter de kans op problemen want op het laatste randje wil je liefst helemaal geen druk hebben omdat de huid (en lagen er onder) het meestal niet zo prettig vindt om een richeltje van druk te hebben dat plotseling overgaat in geen druk.

Daarom is het ook zo fijn als zadelkussens of inlages rond weglopen zodat de druk geleidelijk afneemt.

Maar inderdaad praten we veelal langs elkaar heen :j

Uiteraard wil een ieder gewoon graag dat het ruitergewicht over een ze groot mogelijk voor het paard comfortabel gebied verdeeld wordt. Alleen waar het comfort precies ophoudt daar kan je heel lang over discuszeuren :j

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:28

mentjuh schreef:
Ik had nu inderdaad niet het
Gevoel dat hij scheef lag of dat ik hem ook maar 1x heb moeten corrigeren. Paard liep uiteraard ook fijner. Hij ligt er zo ook veel mooier op. Best even lastig met zo een breed rond paard om hem er goed op te krijgen! Soms lijkt het goed te liggen maar nee hoor.. haha!
Ik ben altijd quarters gewend en die hebben een vrij duidelijke rug. Zadel ligt gewoon dat is bij deze meneer even een ander verhaal, even wennen dus!
Het lijkt me ook logisch dat een zadel dat verkeerd ligt niet mooi op een rug ligt...


Mooi zo +:)+

Hoe ronder de rug, hoe lastiger het is inderdaad want ja het kan alle kanten op... je hebt natuurlijk wel een hele stevige spekmans dus ik heb medelijden met je want het is echt geen makkie dan :P

Als je nou nog flink lang bent tov je paardje is het al makkelijker, maar als je er echt vanaf de zijkant tegenaan kijkt, pfffft dan vertekent het al snel en is het lastig te zien of het er echt recht op ligt. Moet je elke keer vanaf achter die dikke billen beoordelen of het goed gaat :P

En dan maar hopen dat je het geluk hebt van een kaarsrechte duidelijk zichtbare aalstreep ofzo _O-

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:12

Haha ik ben maar klein dus moet inderdaad iedere x achter hem gaan staan om te kijken hoe hij ligt :+

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:50

Ik trok mijn BF Arizona scheef naar links. Nu daar de beugel 1 gaatje korter gedaan en is beter. De fender misschien langer aan de opstap kant. Nu heb ik de linkerbeugel dus 1 gat korter dan de rechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:49

pmarena schreef:
Het is wat mij betreft uiteraard dikke prima als een zadel over een zo groot mogelijk nog comfortabel gebied van de rug het ruitergewicht verdeelt +:)+

Maar helemaal achterop: nee. Dat wil ik bij geen 1 zadel. Daarom ben ik ook absoluut geen fan van zadels met extra korte kussens. Hoe verder het ruitergewicht naar het randje van het zadel komt, hoe groter de kans op problemen want op het laatste randje wil je liefst helemaal geen druk hebben omdat de huid (en lagen er onder) het meestal niet zo prettig vindt om een richeltje van druk te hebben dat plotseling overgaat in geen druk.


Een ruiter moet nooit achterop een lepel of cantle zitten, dat lijkt me niet alleen funest voor de rug van je paard maar ook van jezelf inderdaad. :')
Wel grappig dat er dus zelfs binnen de categorie boomloos dus zulke verschillende ideeen bestaan over tot waar de zadelkern de druk zou mogen verdelen. Ik wil een stevige zadelkern die de druk zoveel mogelijk van voor tot achteren over de kussens verdeelt. Dat op die kern dan ook een pommel en een cantle staat is voor mij onbelangrijk; bij een goed (aangepast) zadel zit de ruiter daar precies tussenin en geeft hij op geen van beiden extra druk. Dus in mijn ideale wereld zit de ruiter netjes tussen pommel en cantle en verdeelt de zadelbasis het lichaamsgewicht van de achterkant van de pommel tot de voorkant van de cantle loopt de druk van de ruiter, stijgbeugels en singel, over de kussens/pad die daaronder zit - en die is dan maximaal net zo lang als de maximale ruglengte van je paard.

Dat is ook waarom ik geen fan ben van zadels die je tussen twee handen al kunt buigen. De Prince Orion is ook boomloos, maar die kun je alleen buigen als je het zadel met twee handen tegen je bovenbenen duwt. Die is flexibel, maar ook stevig genoeg om je lichaamsgewicht van voor tot achteren op te vangen. Met een slapper zadel lukt dat niet, dan krijg je inderdaad alleen druk onder je billen, de stijgbeugelaanhanging en de singelplek. Dat gaat compleet tegen mijn gevoel in van druk verdelen over een zo groot mogelijk oppervlakte, maar misschien heeft het concentreren van de druk onder de ruiter en de voorkant van het zadel ook voordelen?

Van korte kussens ben ik trouwens ook geen fan, dan zit je voor je het weet op de achterrand van de kussens die dan verder inzakt, waardoor de zitting vervolgens achterover kiept en je als ruiter nog verder naar achteren schuift, waardoor de kussens achterin verder geplet worden, enz enz enz... >;)

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:46

Ik vind dit wel een interessante discussie, jullie hebben beide goede punten om over na te denken. Het blijft toch altijd wel lastig, ik denk ook echt dat het heel afhankelijk is van het paard. Qua bouw maar sowieso ook qua voorkeur van het paard, dat maakt het ook extra lastig.

Ik ben wel benieuwd wat je van de combonatie Ghost met nieuwe kussens vindt xyzutu2, de basis kan je wel redelijk buigen, maar met de nieuwe kussens eronder wordt het toch een heel ander verhaal. Die zijn echt heel stevig.

Overigens komt er van Buitenzinnig een Hidalgo Venice Spezial testzadel mijn kant op, ik word echt debiel van mijn schuivende boomzadel dat nog geen half jaar oud is. Ben heel benieuwd of ik echt verschil ga zien en voelen. Baal wel gigantisch dat mijn Kent & Masters zo schuift, is een fijn zadel en het is dus nog vrij nieuw. Met een beetje pech wéér weggegooid geld dus (dat is dan boomzadel nummer 4 die de deur uit zou moeten) :roll:

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:55

Ah, Fortitude, ben jij dat :D
Bokt namen en echte namen kan ik nog niet linken ;)

Vervelend dat je zadel zo schuift inderdaad. Ik ga hem proberen vandaag op te sturen!

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:22

Fortitude schreef:
Bekende stal :')

Jeetje dat is inderdaad braaf. Kan me niet heugen dat ik zo'n ringetje aan mijn Roma had :o?

Zijn jouw kussens op de foto met pad nou zo smal voor of lijkt dat maar zo? :)


Kwetal schreef:
@ Marocje - wat voor kussens zitten er onder en hoe ver liggen die uit elkaar??? Dat ringetje zit bij iedereen, daar kan je je (Ghost) pad aan vast zetten.....


Ik heb gister foto’s gemaakt, hoop dat dit duidelijk is? Zit het echt zo verkeerd? Pony liep heel goed..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er geen meetlint bij gehouden..

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:28

Marocje: dat ziet er redelijk normaal uit, maar het zijn oudere kussens, de kussens zijn inmiddels sterk verbeterd (de basis ook trouwens) - misschien kan je een paar nieuwe kussens testen via BuitenZinnig en dan zou het probleem opgelost kunnen zijn.... we hebben een aantal jaar geleden problemen gehad met de leverancier van het schuim waarmee ze gevuld worden. Die leverde wel wat er besteld was qua sterkte en soortelijk gewicht, maar het bleek "sjoemel-schuim" te zijn en soms was de levering veel slapper dan de vorige - geen constante kwaliteit. Kompripol is een verzamelnaam voor geperste schuimvlokken - de kwaliteit hangt ook af van de gebruikte schuimvlokken het bindmiddel en hoe stevig ze geperst zijn.....

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:39

Wauw, die kussens zijn echt een stuk dunner in vergelijking met de nieuwe no3 kussens :wow:

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:54

Zonde dat ik die van mij al verkocht heb, anders had je die kussens eens kunnen bekijken. Het is echt een gigantisch verschil t.o.v. de oude kussens, daarom heb ik ze toen los besteld en mijn oude kussens vervangen. Kreeg er gelijk een fijnere zweetafdruk mee.

Anders spreek je Fieke een keer aan, die heeft een Lipica met de nieuwe kussens. Dan kun je in ieder geval het verschil zien :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:04

Fortitude schreef:
Zonde dat ik die van mij al verkocht heb, anders had je die kussens eens kunnen bekijken. Het is echt een gigantisch verschil t.o.v. de oude kussens, daarom heb ik ze toen los besteld en mijn oude kussens vervangen. Kreeg er gelijk een fijnere zweetafdruk mee.

Anders spreek je Fieke een keer aan, die heeft een Lipica met de nieuwe kussens. Dan kun je in ieder geval het verschil zien :)


Hier maakt het zelfs verschil (oude basis + oude kussens versus nieuwe basis + nieuwe No 3 kussens) voor mijn eigen houding (bekken blijft makkelijker gekanteld nu) en de bewegingsmogelijkheid van paardjelief (meer impuls en verder reikend been).

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:52

Maar icm met de pad ligt het dus goed. Had zelf de fout gemaakt toch een paar keer zonder pad te rijden, omdat ik het zo’n torentje vond. Als ik er nu nieuwe (nog dikkere?) kussens onder plak, zit ik wel heel erg boven mijn pony?

Fortitude: weet niet of ik Fieke ken? Zoveel gezichten, maar namen erbij weet ik echt niet.. Maar misschien zie ik wel een Ghost voorbij komen :D

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:27

Marocje schreef:
Maar icm met de pad ligt het dus goed. Had zelf de fout gemaakt toch een paar keer zonder pad te rijden, omdat ik het zo’n torentje vond. Als ik er nu nieuwe (nog dikkere?) kussens onder plak, zit ik wel heel erg boven mijn pony?


Ja, de nieuwe kussens zijn dikker, maar ook van beter materiaal - uitvoerig getest - óók op ritten van meer dan 100km en met diverse druk test methodes en allemaal kwam er uit dat de nieuwe nr. 3 en 4 kussens beter presteren (evenals de nieuwere basis) Dat wil niet zeggen dat het oude verkeerd is - zo lang je je er maar van bewust bent dat er altijd een goede pad onder moet zitten en dat je regelmatig controleert of die oude kussens nog in orde zijn (net als bij een boomzadel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:58

Fortitude schreef:
Ik ben wel benieuwd wat je van de combonatie Ghost met nieuwe kussens vindt xyzutu2, de basis kan je wel redelijk buigen, maar met de nieuwe kussens eronder wordt het toch een heel ander verhaal. Die zijn echt heel stevig.


Ik heb die nog niet in handen gehad, maar die klinken inderdaad helemaal in mijn straatje. Ik heb zelf nog een Trekker en die heeft al jarenlang stevige kussens die je maar een beetje kunt buigen (harde bovenkant, zachte onderkant), maar dan gecombineerd met een erg zachte zadelbasis Bij de nieuwe Ghost heb je dan stevige kussens in combinatie met een stevige zadelkern. Ik heb die allebei nog niet geprobeerd, heb alleen het oude type met de oude kussens geprobeerd en die bleef niet liggen omdat de vorm van de zadelkern niet overeen kwam met de vorm van de rug. Dat is wel weer een nadeel van de stevige zadels met een stevige kern en kussens; ze moeten wel passen en de zadelkern mag zeker niet wijder zijn dan je paard, want dan krijg je ons probleem omdat zo'n stevige zadelkern zich niet makkelijk terug laat duwen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:37

Kwetal schreef:
Marocje schreef:
Maar icm met de pad ligt het dus goed. Had zelf de fout gemaakt toch een paar keer zonder pad te rijden, omdat ik het zo’n torentje vond. Als ik er nu nieuwe (nog dikkere?) kussens onder plak, zit ik wel heel erg boven mijn pony?


Ja, de nieuwe kussens zijn dikker, maar ook van beter materiaal - uitvoerig getest - óók op ritten van meer dan 100km en met diverse druk test methodes en allemaal kwam er uit dat de nieuwe nr. 3 en 4 kussens beter presteren (evenals de nieuwere basis) Dat wil niet zeggen dat het oude verkeerd is - zo lang je je er maar van bewust bent dat er altijd een goede pad onder moet zitten en dat je regelmatig controleert of die oude kussens nog in orde zijn (net als bij een boomzadel)


Ik zie bin buitzenzinnif no3 staan en italy kussens bedoel je de italy met nr 4?

Wat is het verschil trouwens tussen die kussens? En kunnen die beidde onder een oude basis geplakt worden?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:42

Nummer 4 is inderdaad Italy.
NO3 kun je de inlagen er nog uit halen/iets bij doen/iets uithalen. Bij de Italy kan dat niet.
Dat is het voornaamste verschil eigenlijk.
Deze kussens kunnen onder zowel oudere als nieuwere basissen geplakt worden.

xyzutu2, de nieuwe Ghost kussens (zowel no3 als italy/no4) hebben ook een stevig plaatje aan de bovenkant. Wel flexibel, uiteraard.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:44

Buitenzinnig schreef:
Nummer 4 is inderdaad Italy.
NO3 kun je de inlagen er nog uit halen/iets bij doen/iets uithalen. Bij de Italy kan dat niet.
Dat is het voornaamste verschil eigenlijk.
Deze kussens kunnen onder zowel oudere als nieuwere basissen geplakt worden.

xyzutu2, de nieuwe Ghost kussens (zowel no3 als italy/no4) hebben ook een stevig plaatje aan de bovenkant. Wel flexibel, uiteraard.


De een beter dan de ander?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:45

Nee, er is geen betere of slechtere.
Er zijn paarden die no3 prettiger vinden, en er zijn paarden die de Italy fijner vinden, en andersom..

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:18

Ik zou graag de ervaringen weten met de barefoot lazy mountain.. twijfel heel hard om over te schakelen.. en nog een vraagje, waar halen jullie leuke kleurtjes in de pads voor onder een boomloos zadel? Dankjewel alvast!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:44

Anders een keer 1 testen?

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:46

ELUNA schreef:
Ik zou graag de ervaringen weten met de barefoot lazy mountain.. twijfel heel hard om over te schakelen.. en nog een vraagje, waar halen jullie leuke kleurtjes in de pads voor onder een boomloos zadel? Dankjewel alvast!

Heb de happy vally gehad, die is zonder knop verder hetzelfde. Heerlijk zadel! En verrassend stevig . Ik heb hem verkocht daar ik.toch voor een.andere.look ben gegaan.. wel nog één voor dochterlief !