[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:35

Ff terug komend op zonder pad (inlagen) rijden: ik heb dit ook een paar keer gedaan. Had een dik sjabrak en hij liep daar erg goed onder. Tot de laatste twee keer: rug wegrukken! Eerste keer dat dit zo erg was, was tijdens les. Heel vaag. Tweede keer dag erna, echt gelet op het voelen en het was duidelijk dat het zadel in de weg zat. Ik dus eerst gevoeld toen ik erop zat, en vond dat het zadel wel erg dicht op de ruggengraat lag. Toen afgestapt en gecontroleerd, blijkt dus dat ringetje waar je de pad mee vastmaakt, op zijn ruggengraat te drukken! Liet het mijn instructrice zien en die zei al; ‘ jeetje wat een brave pony, dat ie je er niet afgebokt heeft joh!
Dus vandaag weer met pad gereden, en hij liep weer een stuk ruimer. :j


Afbeelding

Afbeelding
Met sjabrak, ringetje zit er echt onder.


Afbeelding

Afbeelding
Met pad, ringetje weer een stuk verder naar voren geschoven omdat ie nu vast zit aan de pad.

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:49

Bekende stal :')

Jeetje dat is inderdaad braaf. Kan me niet heugen dat ik zo'n ringetje aan mijn Roma had :o?

Zijn jouw kussens op de foto met pad nou zo smal voor of lijkt dat maar zo? :)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:50

Ik heb trouwns hier een haf pad met sympanova onder de blanket.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:00

@ Mentjuh; Ik zie zo snel niet dat hij extreem scheef lijkt te lopen, maar ik kan me wel voorstellen dat op zo'n rond paard het erg moeilijk is iets überhaupt stabiel te krijgen.
Op moment dat hij bijv. met links-achter een krachtigere pas zet kan het zadel al snel de neiging hebben om naar rechts-voor te schuiven.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:03

Dankje voor het mee kijken!
Ik zal eens veel secuurder zijn met opzadelen, al neem ik daar altijd wel even de tijd voor.
De eerste keer lag het zadel precies zo scheef als vandaag.
De dag van het filmpje lag hij niet zo scheef.
Even het zadel op de schraag gehad en een aantal foto’s gemaakt, beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen.
Ik heb de singel er af gehaald zodat hij z’n eigen evenwicht heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het zadel is wel nog vrij “bol” van onder?
Ik kan hem van voor naar achter wiebelen op de schraag als een wip wap.
Misschien word het beter als hij “rechter” word?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:11

Zijn je fenders wel exact even lang? Ik heb een oude Cherokee ook wel een scheef op mijn paard gehad door scheve beugelriemen. Ik trok hem daardoor zelf scheef.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:17

Jup zijn net zo lang, ik merk aan de beenlengte ook dat het zadel scheef ligt. Het paard raakt ook enorm uit balans en ik ook als het zo scheef ligt. Logisch ook hij is nog op zoek naar balans. Het ging al aardig wat beter maar vandaag ook heel ver te zoeken. Volgende keer afstappen en opnieuw opzadelen, hopen dat dat werkt. Ik merkte ook meteen na het opstappen eigenlijk al dat hij scheef lag maar dan probeer je hem even te corrigeren en rij je aan.
Stom achteraf..

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:21

Als ze zo breed zijn en niet helemaal recht staan met opzadelen is het naar mijn ervaring een ramp om het zadel er recht op te krijgen..Maar als je het eenmaal weet wordt je er handig in :j Misschien is dat het probleem :)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:31

Ik heb het idee dat hij op de schraag ook met de kont iets naar rechts ligt.
Die bolle onderkant herken ik trouwens wel van de westernmodellen die ik heb gezien, die stonden allemaal met de kont, cantle en complete achterkant van de zitting omhoog als ze op het paard lagen (zelfs met ruiter erop). Natuurlijk horen bij westernzadels de skirts aan de achterkant iets omhoog te lopen om niet in de lendenen te duwen, maar die zadels wippen niet op zoals je ook bij jouw zadel ziet, maar sluiten tot en met de cantle nog gewoon aan en dan flaren alleen de skirts daarachter omhoog. Bij jou lijkt zelfs tijdens de zitmomenten in draf de cantle nog boven je pad te zweven.
Doordat je dat constant ziet hebt ik me ook vaak afgevraagd hoe groot het draagvlak dan eigenlijk nog is als de achterkant van de zadels zo opwipt, dat is dan totaal niet meer te controleren. Vaak wordt dan verwezen naar de bekende zweetplekken van de dekjes die dan wel helemaal doorlopen tot achterin wat dan betekent dat het zadel ook van voor tot achteren draagt, maar dat is natuurlijk onzin. Vandaag reed ik met een boomloos zadeldekje met vrij slappe inlages en was de rug van schoft tot lendenen bezweet. Terwijl ik er zonder zadel opzat en het gewicht van mijn kont dus echt alleen dus echt alleen onder mijn kont zat. Niks geen drukverdeling van schoft tot lendenen, maar wel leuk bedacht, dat zweetplekken lezen. :D

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:28

X, nogmaals, de Barefoots zijn echt niet stijf genoeg om een ruiter van al snel meer dan 50kg te laten zweven boven de rug :)

De kussentjes van het zadel liggen gewoon "aan" maar het materiaal van midden achter ligt daar een stukje boven. En dat geeft dat beeld. Je ziet het behoorlijk goed op een eerdere foto van het betreffende zadel van achteren op het paard, die ik volgens mij ook nog een keer gequote heb om het weer te laten zien dat het echt dat kontje is dat af staat terwijl de kussens gewoon op de rug liggen.

Ik zal trouwens de laatste zijn die beweert dat een (Barefoot) zadel niet scheef kan zijn, dat kan immers bij elk zadel gebeuren dat er ondanks controles toch wat tussendoor glipt. Maar ik zie hier op de foto's niks raars. Het hele zadel helt wat naar rechts, trek de lijn tussen het midden van de schraag maar eens door, dan krijg je dit:



Afbeelding


Je ziet hier ook goed dat de achterkant van het zadel een beetje in een dakjesvorm loopt. Dat is dus precies dat dakje dat je ziet afstaan bij van die bolle paardjes :) De kussentjes dragen gewoon het ruitergewicht op de rug, maar dat dakje staat dan wat omhoog op die voloptueuze viervoeter :)

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:11

Die rode streep is niet recht (let op de verspringingen) én de foto is niet kaarsrecht achter het zadel genomen.
Overigens als de fenders even lang zijn kun je nog nameten aan het zadel of de bevestigingspunten wel op de zelfde lengte gemonteerd zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:18

DubbelDun schreef:
Die rode streep is niet recht (let op de verspringingen) én de foto is niet kaarsrecht achter het zadel genomen.
Overigens als de fenders even lang zijn kun je nog nameten aan het zadel of de bevestigingspunten wel op de zelfde lengte gemonteerd zijn.


Bevestigingspunten bij BF heb je zelf in de hand: als je de ophanging scheef 'plakt' (klittenband), zit je al scheef, en dus komt je zadel dan scheef.

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:54

Die rode streep is niet recht omdat de streep tussen de schraag niet recht is :)
En omdat ik hier even alleen ouderwetse Paint tot mijn beschikking had verspringt hij :P

Maar dat maakt op zich ook niet echt uit voor het goed zichtbaar maken van het in zijn geheel scheef liggen van het zadel. Dat waarschijnlijk gewoon komt doordat er aan de rechterkant een groter gewicht hangt van de langere singelriem dan aan de linkerkant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:11

pmarena schreef:
X, nogmaals, de Barefoots zijn echt niet stijf genoeg om een ruiter van al snel meer dan 50kg te laten zweven boven de rug :)

De kussentjes van het zadel liggen gewoon "aan" maar het materiaal van midden achter ligt daar een stukje boven. En dat geeft dat beeld. Je ziet het behoorlijk goed op een eerdere foto van het betreffende zadel van achteren op het paard, die ik volgens mij ook nog een keer gequote heb om het weer te laten zien dat het echt dat kontje is dat af staat terwijl de kussens gewoon op de rug liggen.


Dat is jouw mening, en dat is prima.
Ik deel die mening alleen niet als ik als eindgebruiker om mij heen kijk en zie hoe die zadels bij anderen liggen, of het nu in real life is of in het echt. Natuurlijk is de skirt, dat laatste stukje leer dat achter de cantle naar achteren steekt iets hoger bevestigd zodat zo'n lang zadel zit niet in de lendenen vastgraaft. Als dat het enige zou zijn dat omhoog steekt dan hoorde je mij niet klagen, dat ben ik namelijk ook gewend van westernzadels die dezelfde bouw hebben. Ik snap persoonlijk niet hoe je naar de filmpjes en foto's hierboven kunt kijken en nog steeds kun beweren dat alleen de laatste 5cm van het zadel áchter de cantle iets omhoog steekt.
Ik zie de foto's, ik zie de filmpjes, ik zie filmstills en zie dit:

Afbeelding
Als ik kijk naar de achterkant van het zadel dan zie ik een cantle die volgens mij zo'n 10 cm hoog is. Ik zie een afstand tussen de achterrand van het zadel en de bovenkant van de pad die net zo hoog is als de complete cantle, en ik zie een afstand tussen de achterrand van de pad en de rug die ook bijna een cantle hoog. De onderrand van de cantle hangt hier dus 15-20cm boven het paard.
Ik vind het verhaal dat alleen het randje leer áchter de cantle omhoog krult maar dat de rest van het zadel inclusief cantle volledig aansluit nogal ongeloofwaardig. En dan heb ik hier alleen een still genomen van een zitmoment, op het filmpje is te zien dat het zadel met elk sta-moment nog verder omhoog komt.
Als je paard daar perfect bij loopt en jij kunt ook perfect verticaal blijven te zitten zodat je hulpen niet vervormd worden door zo'n zadel dan is er geen enkele reden om zo'n zadel bij het oud vuil te zetten, ik heb zelf alleen niet voldoende rijskills om zo'n continu opwippend zadel te compenseren en ik wil zeker weten hoe lang mijn draagvlak bij elke pas is in verband met de gewichtsverdeling, dus ik ben geen fan.

Dit is trouwens geen anti-barefoot rant van mij als je daar bang voor bent, ;) ik vind Barefoots erg leuke zadeltjes. Het probleem zie ik ook bij andere boomloze merken, ook Ghosts, die voorover kiepen als de ruiter in de beugels staat en soms zelfs ook als de ruiter zit.
Maar goed, uiteindelijk zijn de foto's en filmpjes het enige harde bewijs. Jouw mening is dat alleen het randje achter de cantle omhoog staat maar dat de cantle zelf wel perfect plat op de rug ligt, mijn mening is dat de cantle zelf ook boven de rug en pad zweeft, en mogelijk nog wel meer als het paard zijn rug opbolt in de zweefmomenten van de draf. Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:34

@ Marocje - wat voor kussens zitten er onder en hoe ver liggen die uit elkaar??? Dat ringetje zit bij iedereen, daar kan je je (Ghost) pad aan vast zetten.....

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:45

Je hoort mij ook nergens zeggen dat de cantle in sommige gevallen blijkbaar opwipt :)

Maar jij hebt het telkens over het draagvlak onder de ruiter, dat je je zorgen maakt over de drukverdeling. Alsof de billen van de ruiter op een deel van het zadel zitten dat geen contact heeft met de rug van het paard op dat moment. En dat kàn gewoon niet.

Dat is geen kwestie van een mening, maar heel simpel dat de structuur van het zadel geen 50+ kg in de lucht kan houden zonder naar beneden geduwd te worden onder dat ruitergewicht :)

Op het moment dat de ruiter met de billen uit het zadel komt en zijn gewicht dus op bovenbenen, knieën / stijgbeugelophanging rust, dan is het natuurlijk mogelijk dat de achterkant van het zadel omhoog komt gezien er op dat moment geen gewicht op duwt.

Maar een ruiter die in het zadel zit, die zal het altijd "aan" duwen met de kussentjes op de rug :)

Dus wat dat betreft hoef je je over de drukverdeling niet meer of minder zorgen te maken dan bij een zadel dat niet opwipt als de ruiter er niet bovenop zit. Daar komt op dat moment immers ook de druk voornamelijk op bovenbenen en beugels.

Of een zadel nu zijn kont in de lucht steekt of niet, zegt op zich niet zo veel over waar het ruitergewicht ligt. Ja natuurlijk, het zal niet achterop de cantle liggen op dat moment, dat is duidelijk :P Maar dat doet het bij een zadel dat niet opwipt óók niet op dat moment :)

Een zadeldekje zal ook niet snel omhoog komen aan de achterkant maar dat wil niet zeggen dat het dan over de hele lengte het ruitergewicht draagt.

Ik vind het ook geen gezicht als een zadel aan de achterkant zo omhoog komt, dat voorop gesteld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:18

pmarena schreef:
Je hoort mij ook nergens zeggen dat de cantle in sommige gevallen blijkbaar opwipt :)

Maar jij hebt het telkens over het draagvlak onder de ruiter, dat je je zorgen maakt over de drukverdeling. Alsof de billen van de ruiter op een deel van het zadel zitten dat geen contact heeft met de rug van het paard op dat moment. En dat kàn gewoon niet.


Ah, dan heb je me verkeerd begrepen, ik snapte de verwarring al niet. 8-) Draagvlak is voor mij de totale lengte waarover het zadel aangesloten op de paardenrug ligt. Ik wil bij een zadel het draagvlak zo groot en dus lang mogelijk hebben. Als ik op een boomloos/boomzadel stap dan neem ik geen genoegen met een draagvlak dat net zo groot is als mijn billen + de voorboom. Ik wil juist dan mijn ruitergewicht uitgesmeerd wordt over de volledige paardenrug. Je hoort mij dus ook niet zeggen dat een opwippend boomloos zadel geen draagvlak heeft. Wat je me wel hoort zeggen is dat een zadel dat met het achterste derde in de lucht steekt, ineens een draagvlak heeft dat 33,3% korter is geworden. Wat betekent dat mijn 60 kilo ruitergewicht in ons geval ineens niet meer over 46cm verdeeld zou worden, maar nog maar over 30,6 cm. Daar zou ik me wel degelijk zorgen over maken.
Als ik tevreden zou zijn met een draagvlak ter grootte van mijn billen dan had ik niet eens een zadel nodig, dan kon ik gewoon op de blote paardenrug gaan zitten. 8-) De reden waarom ik en volgens mij de meeste anderen juist voor een boomloos zadel kiezen is omdat een zadel mijn gewicht over een veel groter oppervlak verdeelt waardoor de puntdruk veel minder hoog wordt. Dus ja, als bij mijn zadel de cantle zo op zou wippen en mijn gewicht nog maar over 30cm verdeeld zou worden dan zou ik me ernstig zorgen maken over de drukverdeling van mijn zadel.

Ik ben het met je eens dat een wél netjes aansluitend boomloos zadel tijdens het in de beugels staan ook minder ruitergewicht op de achterkant van de rug zal leggen, maar een goed aansluitend zadel met een stevige boomloze kern verdeelt jouw ruitergewicht dan nog altijd beter over de achterkant dan het zadel dat met cantle en al in de lucht steekt.

Een aantal weken geleden las ik een onderzoek naar hoofdstellen en wat een paard wel/niet prettig vindt aan tuigage. Dat ging natuurlijk over het hoofd en niet over het zadel, maar een reden waarom de onderzoekers naar een goed aansluitend hoofdstel zochten in plaats van gewoon een los hoofdstel met lekker weinig riemen (mijn voorkeur) was dat paarden klapperende dingen om hun lijf blijkbaar onprettig vinden. Als ze van loszittende hoofdstelriemen al last hebben, hoe prettig vinden ze een zadel dan eigenlijk dat met de achterkant met elke pas opgegooid en weer neergekiept kan worden?

Ik ben het trouwens niet met je eens dat als je met 60 kilo op een zadel zit, jouw gewicht het zadel ook altijd onder je zitbeenknobbels op je paard geduwd houdt. Als je een boomloze zadelboom hebt die te rond is richting de rug van je paard, dan kan het hele zadel naar voren kiepen en met de achterkant omhoog gaan staan, stomweg omdat je de druk die de stijgbeugels plus singel op de voorkant van het zadel uitoefenen ook mee moet nemen in je berekening. Dat is heel simpele natuurkunde. Dat is ook de reden waarom de Ghost mijn paard niet paste: ook ik gewoon op mijn zitbeenknobbels bleef zitten maar iets naar voren boog, kantelde het zadel naar voren doordat de rug van mijn paard te recht was en de onderkant van het zadel te bol. Het ruitergewicht duwt de achterkant van het zadel dus absoluut niet altijd aan, verre van dat. :)

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:13

Kwetal schreef:
@ Marocje - wat voor kussens zitten er onder en hoe ver liggen die uit elkaar??? Dat ringetje zit bij iedereen, daar kan je je (Ghost) pad aan vast zetten.....

Ik zal straks ff opmeten. Het zadel is van 2015, dus niet de nieuwe kussens. Gok dat ze zo’n 5 cm uit elkaar liggen?

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:19

even een Barefoot vraagje, ik rij mijn tinker ruin momenteel met een barefoot cherokkee, ben erg tevreden van dit zadel, mits juiste singel ligt het stabiel. Ik wil dit zadel echter meer gebruiken voior mijn nieuwe tinker. Ik had voor haar een barefoot justadjust gekocht maar dit zadel ligt heel onstabiel op haar. Op mijn ruin ligt het wel stabiel maar ik kan er zelf niet aan wennen, te weinig steun. Nu wil ik eigenlijk een meer dressuur model voor mijn ruin aanschaffen. welk model barefoot raden jullie aan? Het is een kleine tinker van 140 cm met wel wat schoft maar wel heel rond.

J0anieke

Berichten: 4937
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:56

@Waaslander, ik zou een zadelpasser langs laten komen, dan kun je passen en voelen wat fijn blijft willen en wat jij fijn vindt zitten.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:41

Het is inderdaad een kwestie van echt heel secuur opzadelen.
Voor het rijden;
Afbeelding
Na het rijden;
Afbeelding

Vergeet niet dat het zadel een vps systeem heeft en daardoor toch aardig wat “kussen” heeft wat het beeld van het zitmoment kan verteken, hij zal hierdoor nooit achter net zo aansluiten als een zadel zonder vps lijkt me?
Hier een foto van een zit moment
Afbeelding
Hier sta moment;
Afbeelding

Er is vooraf wel goed aangegeven dat het zadel op het begin achter omhoog kan komen en de tijd nodig heeft om te vormen.

Mijn Billy cook boomzadel “wipt” trouwns ook zo op de schaag, ik legde hem er terug op en was benieuwd naar het verschil.

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:42

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Je hoort mij ook nergens zeggen dat de cantle in sommige gevallen blijkbaar opwipt :)

Maar jij hebt het telkens over het draagvlak onder de ruiter, dat je je zorgen maakt over de drukverdeling. Alsof de billen van de ruiter op een deel van het zadel zitten dat geen contact heeft met de rug van het paard op dat moment. En dat kàn gewoon niet.


Ah, dan heb je me verkeerd begrepen, ik snapte de verwarring al niet. 8-) Draagvlak is voor mij de totale lengte waarover het zadel aangesloten op de paardenrug ligt. Ik wil bij een zadel het draagvlak zo groot en dus lang mogelijk hebben. Als ik op een boomloos/boomzadel stap dan neem ik geen genoegen met een draagvlak dat net zo groot is als mijn billen + de voorboom. Ik wil juist dan mijn ruitergewicht uitgesmeerd wordt over de volledige paardenrug. Je hoort mij dus ook niet zeggen dat een opwippend boomloos zadel geen draagvlak heeft. Wat je me wel hoort zeggen is dat een zadel dat met het achterste derde in de lucht steekt, ineens een draagvlak heeft dat 33,3% korter is geworden. Wat betekent dat mijn 60 kilo ruitergewicht in ons geval ineens niet meer over 46cm verdeeld zou worden, maar nog maar over 30,6 cm. Daar zou ik me wel degelijk zorgen over maken.

Maar ik ben er zeker van dat het erger lijkt dan het is, en het ruitergewicht alsnog wat verder over de rug komt te liggen dan alleen op de plek waar de billen van de ruiter direct op duwen. Het zadel zal namelijk niet ineens knikken ofzo
Als ik tevreden zou zijn met een draagvlak ter grootte van mijn billen dan had ik niet eens een zadel nodig, dan kon ik gewoon op de blote paardenrug gaan zitten. 8-) De reden waarom ik en volgens mij de meeste anderen juist voor een boomloos zadel kiezen is omdat een zadel mijn gewicht over een veel groter oppervlak verdeelt waardoor de puntdruk veel minder hoog wordt. Dus ja, als bij mijn zadel de cantle zo op zou wippen en mijn gewicht nog maar over 30cm verdeeld zou worden dan zou ik me ernstig zorgen maken over de drukverdeling van mijn zadel.



Kan ik me voorstellen :j

Alleen volgens mij is het verschil tussen het gedeelte van de rug waar het ruitergewicht op terecht komt, helemaal niet zo groot tussen een zadel waarbij je ziet dat de achterkant omhoog komt, en een zadel waarbij dat niet zo is.

Dat de achterkant van het zadel op het paard rust wil niet zeggen dat daar ook ruitergewicht komt.
Eigenlijk wil je sowieso liever geen ruitergewicht op de cantle hebben, dus dat hele gebied kan je al van de dragende lengte aftrekken. De cantle is immers niet bedoeld om de ruiter te dragen, maar om als het ware achter de billen te liggen voor een wat meer opgesloten / veilig gevoel.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat een wél netjes aansluitend boomloos zadel tijdens het in de beugels staan ook minder ruitergewicht op de achterkant van de rug zal leggen, maar een goed aansluitend zadel met een stevige boomloze kern verdeelt jouw ruitergewicht dan nog altijd beter over de achterkant dan het zadel dat met cantle en al in de lucht steekt.


Optisch wel, maar of het echt ook zo is... ik denk echt dat het in de meeste gevallen niet zo enorm veel scheelt. Omdat meestal de kussentjes wel dragen maar het materiaal er boven omhoog steekt. Zeker op korte paardjes waarbij de achterkant van het zadel sowieso al wat omhoog gestuwd wordt.

Citaat:
Een aantal weken geleden las ik een onderzoek naar hoofdstellen en wat een paard wel/niet prettig vindt aan tuigage. Dat ging natuurlijk over het hoofd en niet over het zadel, maar een reden waarom de onderzoekers naar een goed aansluitend hoofdstel zochten in plaats van gewoon een los hoofdstel met lekker weinig riemen (mijn voorkeur) was dat paarden klapperende dingen om hun lijf blijkbaar onprettig vinden. Als ze van loszittende hoofdstelriemen al last hebben, hoe prettig vinden ze een zadel dan eigenlijk dat met de achterkant met elke pas opgegooid en weer neergekiept kan worden?


Dat vind ik dan ook het vervelendste aspect aan een zadel waarbij de achterkant onbelast omhoog komt :j Naast dat het er optisch niet uitziet dan. Ik heb een pesthekel aan klapperende / flapperende / rinkelende en onrustige dingetjes en wil dat ook niet voor mijn paard.

Citaat:
Ik ben het trouwens niet met je eens dat als je met 60 kilo op een zadel zit, jouw gewicht het zadel ook altijd onder je zitbeenknobbels op je paard geduwd houdt.


Maar dat zeg ik niet, ik heb het niet over "een zadel" maar echt over een Barefoot omdat ik daarvan weet hoe die in elkaar zitten en hoe stug / soepel die zijn. Daarom weet ik ook dat dat materiaal toch echt meebuigt onder ruitergewicht omdat het het zelf niet on-ondersteund omhoog kan houden. Het kan de druk van de ruiter over een iets groter oppervlak verdelen, maar het is geen vormvaste plank :)

Citaat:
Als je een boomloze zadelboom hebt die te rond is richting de rug van je paard, *knip*


En dat is dus niet het geval bij een Barefoot :)
Daar zit geen boom in die te rond is. De drukverdelende kern bestaat uit allemaal vlakke laagjes die wel een stukje kunnen buigen, zeg maar binnen het gebied waarbinnen paardenruggen ook kunnen verschillen qua vorm. Maar het VPS an sich is recht, net zoals grofweg vergelijkbaar (maar een versimpelde versie) de Heavy Duty inlages recht / plat zijn "in rust" maar je ze wel kan buigen.

De reden waarom de zadels aan de voor- en achterkant wat hoger zijn dan in het midden, zit hem puur in de manier van uitsnijden en in elkaar zetten van de overige materialen die allemaal op zich soepel zijn. Vandaar ook dat ik zeg dat die lagen leer e.d. echt geen ruitergewicht in de lucht kunnen houden.

Het is dus niet zo dat het gewicht van de ruiter verder naar voren komt te liggen doordat de achterkant omhoog komt.

Maar juist andersom: de achterkant komt omhoog doordat het gewicht van de ruiter verder naar voren gaat. Bij een slapper of anders gevormd zadel waarbij de achterkant wel op het paard blijft liggen tijdens zo'n sta-in-de-beugels-moment, zal het gewicht ook meer aan de voorkant liggen alleen zie je het dan niet zo.

Verschil in grootte van de plek waar het ruitergewicht komt dat kan je natuurlijk altijd hebben.
Maar het kan prima zo zijn dat het ruitergewicht alsnog over een grotere plek op de rug wordt verdeeld bij een zadel waarbij de achterkant voor het mooie teveel omhoog komt, dan bij een zadel waarbij de achterkant dicht tegen de rug aan ligt.

Op deze foto's die Mentjuh eerder plaatste kan je het goed zien :)


Hier heeft ze een paar keer een stukje gereden met een nieuw zadel en is het al ietsje meer gaan zakken. Maar als je puur kijkt naar het hoogste punt achter de cantle, dan ligt dat nog best ver boven de rug:

Afbeelding


En op deze foto uit dezelfde post zie je eigenlijk heel duidelijk waar dat door komt:

Afbeelding

De kussentjes maken wel goed contact met de rug, maar het leder er boven staat in de vorm van een dakje, om de ruggenwervels vrij te houden bij wat spitsere paardjes. Bij zo'n bolle beer blijft dat er als een wat te klein hoedje bovenop staan :P

Maar de dragende delen sluiten wel gewoon aan :)

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:14

mentjuh schreef:
Het is inderdaad een kwestie van echt heel secuur opzadelen.
Voor het rijden;
[ [url=m/YeMzMA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na het rijden;
[ [url=m/FKHXU0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vergeet niet dat het zadel een vps systeem heeft en daardoor toch aardig wat “kussen” heeft wat het beeld van het zitmoment kan verteken, hij zal hierdoor nooit achter net zo aansluiten als een zadel zonder vps lijkt me?
Hier een foto van een zit moment
[ [url=m/p6XZQz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier sta moment;
[ [url=m/wDO83u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er is vooraf wel goed aangegeven dat het zadel op het begin achter omhoog kan komen en de tijd nodig heeft om te vormen.

Mijn Billy cook boomzadel “wipt” trouwns ook zo op de schaag, ik legde hem er terug op en was benieuwd naar het verschil.


Had je nu niet meer het gevoel dat het zadel scheef lag?

Ik had het zelf ook vaak, met allerlei verschillende merken zadels. Als je van begin af aan niet lekker zit kan je beter opnieuw opzadelen anders blijf je tobben :j Natuurlijk geldt dit niet voor alle paarden en ruiters, maar het is geen zeldzaam fenomeen zal ik maar zeggen :)

Het kunnen "rocken" van een zadel op een schraag is ook heel normaal. Een zadel dat dat niet doet zou ik niet op mijn paard willen hebben want daar moet wel een schoft onder passen :P

Ik heb deze al eerder geplaatst, een foto van een Barefoot basis zonder cantle, dan kan je goed zien hoe de ruglijn van het zadel loopt:


Afbeelding

Dat is vergelijkbaar met heel erg voorgevormde dekjes die je de laatste jaren ziet.
Alleen is stof natuurlijk nog soepeler dan leer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:18

pmarena schreef:
Dat de achterkant van het zadel op het paard rust wil niet zeggen dat daar ook ruitergewicht komt.
Eigenlijk wil je sowieso liever geen ruitergewicht op de cantle hebben, dus dat hele gebied kan je al van de dragende lengte aftrekken. De cantle is immers niet bedoeld om de ruiter te dragen, maar om als het ware achter de billen te liggen voor een wat meer opgesloten / veilig gevoel.


Daar verschillen we echt van mening, ik wil dat een zadel mijn ruitergewicht maximaal verdeelt, niet een zadel dat mijn ruitergewicht onder mijn billen concentreert. Dat doet de natuur namelijk vanzelf al, daar heb ik geen zadel voor nodig. :D
Wel geldt dan natuurlijk dat je zadel wel echt moet passen, dus een oplagevlak moet hebben dat net zo lang is als de zadelruimte die je paard heeft. Als je een te lang zadel op een korte rug gooit dan hoop je natuurlijk dat het zadel op de cantle niet draagt want dan komen de lendenen van je paard in de problemen, maar bij een zadel dat even lang is als het draagvlak van je paard zou ik niet weten waarom je niet maximaal gebruik zou willen maken van de gewichtsverdelende eigenschappen van een goed gebouwd en goed passend zadel. Dat is voor mij nou de belangrijkste reden om een zadel te kopen, namelijk om de druk van singel, stijgbeugels en zitbeenknobbels over de rug te verdelen, ook in de lengte.

Citaat:
Dat vind ik dan ook het vervelendste aspect aan een zadel waarbij de achterkant onbelast omhoog komt :j Naast dat het er optisch niet uitziet dan. Ik heb een pesthekel aan klapperende / flapperende / rinkelende en onrustige dingetjes en wil dat ook niet voor mijn paard.


Laatst zag ik op Youtube ook nog een interessant filmpje van wat er gebeurt als een ruiter een schouder optrekt/naar achteren trekt of juist inknikt met een schouder. Piepkleine verandering bij een paard dat volgens bewegingssensoren perfect rechtgericht is, maar als ze met bewegingssensors kijken dan blijkt dat zodra een ruiter met zijn bovenlijf maar iets scheef gaat zitten, het paard acuut asymmetrisch begint te lopen door met het corresponderende achterbeen korter te stappen. Ik vond dat wel heftig om te zien, en moet er niet aan denken wat er in de bewegingen van een paard gebeurt als je als ruiter door je zadel steeds opgewipt wordt en überhaupt geen stabiele zit meer hebt.
Voor de liefhebbers is hier het filmpje (wel met boomzadel): https://www.youtube.com/watch?v=PFGwv8NEJz0

Natuurlijk kan een zadel van 46 cm lang dat volledig aanligt het ruitergewicht over een nog korter stukje verdelen dan een zadel waarvan de laatste 33% in de lucht steekt, maar heel groot lijkt me die kans nou ook weer niet. ;)
Het enige wat je 100% zeker weet is dat een stuk leer dat de rug niet raakt, de rug op die plek ook niet met gewicht belast. Dan kun je natuurlijk doortheoretiseren dat een stuk leer dat wel op de rug ligt in theorie nog veel onbelaster zou kunnen zijn, maar dan ben je mij een beetje kwijt. :Y)

Ik vind het bij Barefoot trouwens lastig om te zeggen dat Barefoots slap/stijf zijn, stomweg omdat er zo ontzettend veel verschillende modellen zijn. De oude pannenkoekjes zonder VPS kon je zowat dubbelvouwen en waren behoorlijk slap. Een Barefoot met VPS kan ik echter niet meer zomaar dubbelvouwen, terwijl ik de Arizona Nut en Rose echt stijf vind. Bij zulke zadels lijkt het mij veel belangrijker dat de beginvorm al aansluit voor zowel ruiter als paard. Ik kan me zomaar voorstellen dat als een zadel 20 uur voorover wipt tijdens het inrijden, je het zadel automatisch ook teveel op de voorkant inrijdt wat ervoor zorgt dat deze zadels (en de andere boomloze merken die zo opwippen van achteren) altijd met de cantle omhoog blijven staan.
Maar dat is weer getheoretiseer van mijn kant, ik weet ook niet precies waarom zoveel boomloze zadels met de cantle naar boven kiepen.

De laatste foto's van Mentjuh zien er een stuk beter uit inderdaad! Misschien waren het toch vooral de inrijblues?

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:29

Bij de meeste (boomloze) zadels zal sowieso het gewicht onder je billen en stijgbeugelophanging geconcentreerd zijn, dat hou je toch :) Bij een Barefoot met VPS zal het gebied iets groter worden. Want inderdaad daar heb je nu juist een zadel voor :j

Maar Het is gewoon absoluut niet de bedoeling dat het achterste stukje nog op de rug duwt. Omdat het dan vaak meer IN de rug gaat duwen. Dat achterste stuk moet dus sowieso niet volop belast worden. En de cantle ook niet, net zoals je niet wilt dat iemand met de billen vol op de lepel van een "normaal" zadel gaat zitten duwen, daar krijg je hele vervelende druk van :)

Ja klopt, de Rose / Nut zadels zijn weer een stuk stijver dan de "normale" Barefoots. Daarom zijn de meeste ook niet van tuigleder maar van nubuck / Softleder / DryTex omdat we dat gewoon wat fijner materiaal vinden door de flexibiliteit.

Maar als je zadels wilt met tooling, wat veel westernruiters toch het liefste hebben, dan moet je wel dik tuigleder gebruiken en dat is van nature uiteraard wat stugger. En duurt langer voordat het soepel gereden wordt. Dat is echt een nadeel :j

Maargoed ook al is het wat stugger, dan is het nog steeds niet zo dat het niet buigt onder ruitergewicht natuurlijk, want daar is het niet sterk genoeg voor :)