[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:22

Bij sommige boomlozezadels zijn de pad met inlages een must, is gewoon onderdeel van het zadel. Bij sommige niet omdat daat kussens aan het zadel zittten. Dit haalt niks weg van het close contact gevoel, een pad met inlages.
Er zijn veel verschillende boomloze zadels waar je gewoon dressuur mee mag starten. Dat word uitproberen wat je zelf het fijnst vind. Ik ben erg blij met mijn Flexee saddle
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 31-12-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Berichten: 4927
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:47

ollielief schreef:
Hoi allemaal! Ik ben wat aan het rondneuzen voor een boomloos zadel voor mijn 23 jarige Fjord. Ik heb een goed passend veelzijdigheidszadel dat we graag gebruiken, maar ik zou graag wat meer willen voelen van zijn bewegingen en ik hoop dat ik op die manier bijvoorbeeld bij het wijken betere hulpen zal kunnen geven. Daarnaast begint mijn pony iets terug te komen in spier, wat waarschijnlijk samenhangt met zijn leeftijd en daarbij lijkt het me fijner voor zijn rug als een zadel wat meer kan meebuigen.
Daarom wil ik dus graag investeren in een goed boomloos dressuurzadel!Ik zoek er één waarmee ik ook op KNHS dressuur wedstrijden mag starten.
Vandaar mijn vraag: welk boomloos dressuurzadel zouden jullie aanraden?
En nog een ander vraagje: moet je bij elk boomloos zadel een pad met kussens eronder leggen? En gaat daarmee het close contact idee niet wat verloren?

Ik kan je echt aanraden om een passervice erbij te halen. Zoals Boomloos zadelpasservice of Buitenzinnig.
Ik ben vanaf afgelopen zomer/herfst ook overgegaan op boomloos met het idee om nog wel wedstrijdjes te kunnen starten. De vorige eigenaar van boomloos zadelpasservice heeft me toen heel fijn geholpen met de keuze. Ze komen dan met een aantal zadels die je dan allemaal kunt uitproberen. Ik had toen destijds mijn oog op de Lexington of Barrydale van Barefoot, maar heb uiteindelijk de keuze gelegd op de Ghost roma aangezien de barefoots voor mij gewoon niet lekker zaten.

ollielief
Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:26

Dankjulliewel voor de reacties!
@J0anieke ik zat inderdaad naar exact dezelfde barefoot zadels te kijken

Zadelpasservice lijkt me inderdaad fijn. Mijn pony staat in Nijkerk, dus de boomloze zadelpasservice die ik heb gevonden zijn wel allemaal erg ver weg helaas. Jammer dat er maar zo weinig boomloze zadelpassers zijn...

tinker_sally

Berichten: 1460
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:56

Voor mij komt de boomloos zadelpasservice vanuit Drenthe naar Zeeland.
Dan zit jij stuk dichter bij :D

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:10

ollielief schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!
@J0anieke ik zat inderdaad naar exact dezelfde barefoot zadels te kijken

Zadelpasservice lijkt me inderdaad fijn. Mijn pony staat in Nijkerk, dus de boomloze zadelpasservice die ik heb gevonden zijn wel allemaal erg ver weg helaas. Jammer dat er maar zo weinig boomloze zadelpassers zijn...


Ze komen idd volgens mij door heel Nederland, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Zou zeker testen, want elke ruiter en paard combi zijn anders!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:56

Vaak maken de passervices wel rondes door het land, je kunt je vast een keer bij zo'n ronde aansluiten :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:05

Ja hoor, ik rij door heel Nederland. Ik probeer dan routes te combineren zodat de reiskosten ook laag blijven.

J0anieke

Berichten: 4927
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:30

ollielief schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!
@J0anieke ik zat inderdaad naar exact dezelfde barefoot zadels te kijken

Zadelpasservice lijkt me inderdaad fijn. Mijn pony staat in Nijkerk, dus de boomloze zadelpasservice die ik heb gevonden zijn wel allemaal erg ver weg helaas. Jammer dat er maar zo weinig boomloze zadelpassers zijn...

Ze moest voor mij ook half Nederland af, Nijkerk ligt mooi in het midden van het land, dus lijkt mij prima te combineren met anderen. Ik zou gewoon contact opnemen met een passervice, meestal hebben ze alwel een agenda waar je eventueel bij kan aansluiten, of dat je een datum afspreekt en hoopt dat er meerdere bijkomen om de reiskosten te verkleinen (en anders gewoon afspreken dat het niet door gaat als er niemand bij komt).
Het heeft mij in ieder geval een hoop tijd en moeite bespaard, je weet gewoon in 1 ochtend of middag wat globaal wel en niet lekker zit, daarna het fijnste zadel een weekje op proef en dan ben je hopelijk al klaar met de keuze. Fijne aan de passervice vind ik dat er ook iemand met je meekijkt die er verstand van heeft.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:43

Ik start wedstrijden met mijn Heather Moffet flexee finesse. Die is als je erop zit niet te onderscheiden van een boomzadel en heeft ook een wat diepere zit en keuze voor grotere wrongen.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:15

Mag je met een boomloos zadel lang rijden?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:18

Er zijn mensen die Endurance rijden met boomloze zadels. Kan prima. Maar dan moet het wel een kwalitatief goed zadel zijn en een zadel wat goed op het paard past, dat geldt voor boomzadels net zo goed als voor boomloze zadels.

Marcella

Berichten: 36825
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:26

Saartje_J schreef:
Mag je met een boomloos zadel lang rijden?

Wat is lang.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:32

Ik sta op punt om over te schrijven. Eerst wou ik de madrid, maar heb mijn oog laten vallen op de nevada, zit wat tussen spaans en western in.
Welk zadel zit het aangenaamst? Ik geef de voorkeur aan dressuurhouding ipv stoelzit, las dat de nevada net als de madrid eerder dressuurhouding heeft? Is de nevada nog comfortabeler dan de madrid?
Mijn paard heeft kort rugje, gezien het toch boomloos is, kan het kwaad dat de nevada 5cm langer is dan de madrid?
Hij heeft ook een ronde rug, niet veel schoft, las dat de nevada meest stabiel lag, misschien is de nevada dan de beste keus voor ons?
Zou ik nog een seatsaver erbij kopen? Of zit het zadel al smaller?
Sorry voor de vele vragen, maar ga straks overschrijven...

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:42

ollielief schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!
@J0anieke ik zat inderdaad naar exact dezelfde barefoot zadels te kijken

Zadelpasservice lijkt me inderdaad fijn. Mijn pony staat in Nijkerk, dus de boomloze zadelpasservice die ik heb gevonden zijn wel allemaal erg ver weg helaas. Jammer dat er maar zo weinig boomloze zadelpassers zijn...


Ik kom uit Arnhem en heb de Easytrek zadels... :-) rij vanaf het nieuwe jaar weer verder dan 30 km rondom arnhem en ook België is mogelijk.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:44

Peluchy schreef:
Ik sta op punt om over te schrijven. Eerst wou ik de madrid, maar heb mijn oog laten vallen op de nevada, zit wat tussen spaans en western in.
Welk zadel zit het aangenaamst? Ik geef de voorkeur aan dressuurhouding ipv stoelzit, las dat de nevada net als de madrid eerder dressuurhouding heeft? Is de nevada nog comfortabeler dan de madrid?
Mijn paard heeft kort rugje, gezien het toch boomloos is, kan het kwaad dat de nevada 5cm langer is dan de madrid?
Hij heeft ook een ronde rug, niet veel schoft, las dat de nevada meest stabiel lag, misschien is de nevada dan de beste keus voor ons?
Zou ik nog een seatsaver erbij kopen? Of zit het zadel al smaller?
Sorry voor de vele vragen, maar ga straks overschrijven...


Testen of een passervice? Dan weet je het zeker

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:03

Ik heb het zadel volgende week nodig. Als de Nevada te lang is of niet zo goed zit als ik verwacht, verkoop ik hem weer, komt eigenlijk op zelfde neer, passen kost ook geld....

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:06

Ow...passen is gratis lees ik net?

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:14

De Nevada is de veilige keuze op zich, de meeste mensen vinden die wel fijn. Madrid is wat gevoeliger voor persoonlijke smaak zeg maar :)

Maar het kan natuurlijk altijd dat je die toch veel fijner vindt!
Dus als je eerst kan passen zou ik dat zeker doen :j

Overigens: zowel de Madrid als de Nevada zijn nieuw niet direct leverbaar bij de meeste verkopers hoor, ze worden niet zo vaak verkocht als de andere modellen :)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:22

Bedankt Pmarena! Voor jou persoonlijk, welke zit het fijnst? Geeft het dat de Nevada 5cm langer is? Paard is zo'n 1m54 groot en korte rug...
Bedoel je dat de Madrid gevoelig is qua smaak op uiterlijk of puur om de zit? Mij gaat het puur om zit, vind beide mooi!
Kan ik dan ook niet beide testen als testzadel?
Moet eerlijk zijn, staat mooie nevada te koop op bokt en wil hem vandaag graag kopen....

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:48

De zit is toch best wel anders van de Madrid. Uiterlijk natuurlijk ook, daar niet van :P

Als er nu een zadel te koop staat dat je wel wat vindt, en je wilt snel een zadel, en de prijs is goed, dan zou ik hem lekker kopen zodat je ermee aan de hobbel kunt en dan zie je vanzelf wel of deze goed bevalt :j

Een paard van die hoogte kan eigenlijk altijd wel de Nevada hebben hoor :)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:03

Hoe anders Pmarena? Ik hou meest van dressuurzit, lange benen. Las dat de nevada, net als de Madrid, een dressuurzit heeft?

Zinzi_jewel

Berichten: 8841
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:38

DubbelDun schreef:
@zinzi: is een singelverlenger geen optie ??


Dan zit ik met gespen tegen het paard aan zonder bescherming .
Zou fijn zijn als ik ergens een adresje weet die nog voor normaal geld lange singel stoten wil aanzetten

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:59

Het zadel is gewoon wat anders opgebouwd. Andere cantle, andere zitting, ander materiaal...dat is per persoon afhankelijk hoe je het ervaart ;)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:03

pmarena schreef:
Het zadel is gewoon wat anders opgebouwd. Andere cantle, andere zitting, ander materiaal...dat is per persoon afhankelijk hoe je het ervaart ;)

Ok, ga het zadel kopen en mijn vriend wil het van me overnemen als het mij niet ligt. Kan dan alsnog een Madrid kopen ;-). Fijne feesten straks *\o/*

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 09:48

Heel veel succes! En de beste wensen allemaal :j