[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:50

Ik heb een ghost, weeg iets minder dan jij, en ben daar heel erg tevreden over.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:00


Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:22

Of het kan hangt van verschillende dingen af, denk ik. Grootste kans van slagen heeft het, denk ik, als je een stevig, goed zadel hebt, zeker bent dat de ruggengraat altijd vrij ligt en dat je niet of weinig in de beugels staat. Voor die ruggengraatvrijheid kun je ook speciale inlages onder je zadel gebruiken, zoals Heavy Duty (van Barefoot, speciaal voor zwaardere ritten of zwaardere ruiters) inlages of moosgummi (ook van Barefoot, deze inlages zijn steviger dan de standaard schuiminlages die normaal onder de Barefoot zadels liggen) of een combinatie van verschillende lagen. Met goede voorbereidingen kom je al een heel eind denk ik!

Als je een godkoper zadeltje gebruikt met verkeerde of zelfs geen inlages en wel veel in de beugels wilt staan... dan maakt het niet zoveel uit hoe zwaar je bent, dat gaat waarschijnlijk mis.

Ik denk dat je wel veel kan hebben aan een passervice zoals die van Buitenzinnig of http://boomlooszadelpasservice.nl/

Over dat zadel dat je linkte:
Barefoot is een prima zadelmerk :j
Waarschijnlijk heb je wel een maat 2 nodig, maar de Madrid is een redelijk kort zadel, dus ik denk dat dat wel goed komt. Helaas is dit zadel zover ik weet niet te proberen via de passervices, maar als ik het me goed herinner heeft Becidor wel een maat 2 om te testen voor een week.

Dat borsttuig is volgens mij gewoon een portugees borsttuig, ik herken die in ieder geval niet van Barefoot. Het hoofdstel kan ik zo snel ook niet plaatsen, maar ziet er ook barok uit. Als je zoekt op barok of portugees, vind je zoiets vast wel.

Het zadel kun je overigens ook gewoon in Nederland vinden :) En volgens mij stond er ook eentje tweedehands op marktplaats.
Dit is 'm op de Nederlandse Barefoot site. Op deze site staat ook veel meer informatie over Barefoot. Vooral de FAQ is misschin wel interessant!
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... adrid.html

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:20

Runa, bedankt voor je antwoord.
Dus dit zadel zou misschien lukken met heavy duty inlages?
Ik vind het borsttuig apart, door de bevestiging. Lijkt functioneler, het zadel beter op zijn plaats te houden dan de doorsnee Portugese borsttuigen. Beetje idee polo borsttuig...

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:50

Welke inlages je precies nodig hebt, durf ik zo niet te zeggen. Dat zou je goed kunnen proberen tijdens een passessie, bijvoorbeeld. :)

In principe heb je geen borsttuig nodig, als alles goed past, blijft het normaliter gewoon liggen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:11

Je hebt idd geen borsttuig nodig om je zadel op je plek te houden zolang je geen stevige heuvels op- en af gaat. Die dingen hebben pas nut als ze strak zitten en dat is voor een paard niet prettig.
Overigens vindt ik het borsttuig er behoorlijk western uitzien en dan niet de soort die voor de show gebruikt wordt maar de uitvoering die gebruikt wordt in koeien-onderdelen en dan een beetje showy :)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:28

Ok :-), ik ga geen koeien drijven en geen heuvels ophollen. Is hier helaas plat.
Ga me riskeren aan de barefoot denk ik. Alles nieuw kopen zodat de demping optimaal is.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:38

Ja hoor, ik heb de Madrid in mijn passervice, of om te testen, of tijdens een consult. Maat 2

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:44

Happy vally, hij zit in ieder geval heeeeeeerlijk zacht,
Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:51

Peluchy schreef:
Vroeg me gewoon af of het kan. Gezien de weinige reactie dus misschien niet?
Ik vind dit een prachtige combi. Vraag me af of dit zadel ok is voor mijn gewicht en waar ik die borstriem en hoofdstel kan kopen...
http://www.zdravazvirata.cz/cs/sedla/18 ... sedlo.html

Ik denk dat niemand zijn handen wil branden aan het fenomeen te zwaar.... :o Daar zijn hele discussies over geweest op Bokt (en mogelijk nog) Je kunt te zwaar zijn voor je paard, want die heeft een maximum gewicht wat hij zonder schade kan dragen. Maar een goed (boomloos) zadel kan je gewicht echt wel aan. De fabrikant van Ghost is behoorlijk gewichtig :P en die gebruikt hem zelf ook. Laat je adviseren door de zadelpasser (zoals bijvoorbeeld BuitenZinnig) en test verschillende combinaties uit.

Verder ben ik het eens met het borsttuig verhaal - beter niet. Mocht het iets bijzonders zijn uit Tsjechië, dan kan BuitenZinnig het zo voor je laten komen.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:20

Kwetal schreef:
Peluchy schreef:
Vroeg me gewoon af of het kan. Gezien de weinige reactie dus misschien niet?
Ik vind dit een prachtige combi. Vraag me af of dit zadel ok is voor mijn gewicht en waar ik die borstriem en hoofdstel kan kopen...
http://www.zdravazvirata.cz/cs/sedla/18 ... sedlo.html

Ik denk dat niemand zijn handen wil branden aan het fenomeen te zwaar.... :o Daar zijn hele discussies over geweest op Bokt (en mogelijk nog) Je kunt te zwaar zijn voor je paard, want die heeft een maximum gewicht wat hij zonder schade kan dragen. Maar een goed (boomloos) zadel kan je gewicht echt wel aan. De fabrikant van Ghost is behoorlijk gewichtig :P en die gebruikt hem zelf ook. Laat je adviseren door de zadelpasser (zoals bijvoorbeeld BuitenZinnig) en test verschillende combinaties uit.

Verder ben ik het eens met het borsttuig verhaal - beter niet. Mocht het iets bijzonders zijn uit Tsjechië, dan kan BuitenZinnig het zo voor je laten komen.

Bedankt voor je antwoord Kwetal.
De ghost vind ik ook heel mooi, maar dacht dat dit zadeltje misschien minder stevig is dan de Barefoot. Ik heb nog niets getest, ik weet het dus niet. Daarom dat ik hier ervaring of advies vraag.
Ik heb ooit een startrekk mogen lenen van iemand, maar dit was hem niet qua combi voor mij, het zadel leek te verdwijnen onder mijn gewicht. Daarom dacht ik aan de Madrid...lijkt me steviger zadel...

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:39

Graag gedaan Peluchy - veel wijsheid met het nemen van een beslissing.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:19

Helemaal eens met Kwetal :)

Persoonlijk heb ik liever een zwaarder iemand op mijn paard op een Barefoot dan op een boomzadel :j

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:37

Persoonlijk heb ik helemaal geen zwaarder iemand op mijn paard, vooral niet als die mijn paard niet traint om hem of haar te dragen.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 09:17

Dat spreekt natuurlijk allemaal voor zich :j

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:08

Wendy schreef:
Persoonlijk heb ik helemaal geen zwaarder iemand op mijn paard, vooral niet als die mijn paard niet traint om hem of haar te dragen.

Wendy, ik ben akkoord hoor. Naast wandelritten werd mijn paard aan de hand getraind, maar door het koudere weer maken we nu vooral buitenritjes als het weer mee zit. Aan de hand trainen ben ik eventjes gestopt door de voorbije winterprik. Ik zit ook niet zo lang op zijn rug. Mijn paard is nog maar pas zadelmak...terwijl hij al 7 jaar is. Ik volg gewoon voor paar minuten het koppaard en stijg dan weer af. Je begrijpt dat ik absoluut geen boomzadel wil kopen in dit stadium. Mocht blijken dat ik te zwaar ben, dan gaan we aangespannen rijden. Mijn paard is half trekpaard, half cob.
Bedankt voor alle info ;-).

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:27

Peluchy schreef:
Wendy schreef:
Persoonlijk heb ik helemaal geen zwaarder iemand op mijn paard, vooral niet als die mijn paard niet traint om hem of haar te dragen.

Wendy, ik ben akkoord hoor. Naast wandelritten werd mijn paard aan de hand getraind, maar door het koudere weer maken we nu vooral buitenritjes als het weer mee zit. Aan de hand trainen ben ik eventjes gestopt door de voorbije winterprik. Ik zit ook niet zo lang op zijn rug. Mijn paard is nog maar pas zadelmak...terwijl hij al 7 jaar is. Ik volg gewoon voor paar minuten het koppaard en stijg dan weer af. Je begrijpt dat ik absoluut geen boomzadel wil kopen in dit stadium. Mocht blijken dat ik te zwaar ben, dan gaan we aangespannen rijden. Mijn paard is half trekpaard, half cob.
Bedankt voor alle info ;-).


Peluchy - het is een makkelijk rekensommetje: wat weegt je paard, ben jij - aangekleed en met zadel - minder dan 20% van het gezonde volwassen gewicht van je paard (en volwassen is hij) dan kan je rustig rijden. Bij een volbloed type wordt het een lager percentage.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:48

Die 20% is 'the max' hè, 15% is een aanvaard percentage.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:49

Heeft iemand trouwens de Freeform Virginian al eens gezien. Ik zag er net eentje op Fb voorbij komen. Dat was wel een héle dure look-a-like van de Barefoot-Nut/Rose.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:24

Kwetal schreef:
Peluchy schreef:
Wendy schreef:
Persoonlijk heb ik helemaal geen zwaarder iemand op mijn paard, vooral niet als die mijn paard niet traint om hem of haar te dragen.

Wendy, ik ben akkoord hoor. Naast wandelritten werd mijn paard aan de hand getraind, maar door het koudere weer maken we nu vooral buitenritjes als het weer mee zit. Aan de hand trainen ben ik eventjes gestopt door de voorbije winterprik. Ik zit ook niet zo lang op zijn rug. Mijn paard is nog maar pas zadelmak...terwijl hij al 7 jaar is. Ik volg gewoon voor paar minuten het koppaard en stijg dan weer af. Je begrijpt dat ik absoluut geen boomzadel wil kopen in dit stadium. Mocht blijken dat ik te zwaar ben, dan gaan we aangespannen rijden. Mijn paard is half trekpaard, half cob.
Bedankt voor alle info ;-).


Peluchy - het is een makkelijk rekensommetje: wat weegt je paard, ben jij - aangekleed en met zadel - minder dan 20% van het gezonde volwassen gewicht van je paard (en volwassen is hij) dan kan je rustig rijden. Bij een volbloed type wordt het een lager percentage.

Wordt dat percentage niet minder bij een groter paard?
Als ik afga van 15-20 % zou mijn trekpaard van net geen 1000 kilo 150-200 kilo mogen dragen. Dat wil ik never nooit niet in de buurt van mijn paard :D
Terwijl ik 90 kilo op een stevige haf van 1.50 geen probleem vind (mits goed gereden, goed gespierd paard en ruiter die niet gaat bonken of tegenzitten uiteraard).

MaritB

Berichten: 8633
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:54

Vandaag nog eens met Startrek gereden, nu in bos.

Helaas het geheel blijft schuiven :(

Baal er van, verder bevalt het wel.

Voor het rijden:
Afbeelding

Na het rijden

Afbeelding


8 km met voornamelijk stap. Haren onder singel stonden rechtop en ook onder t zadel geschuurde haren :(

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:01

Hoi allemaal,
Ik ben opzoek naar een boomlooszadel/barebackpad voor mijn verzorgpony, want zij heeft geen goed zadel. Nu heb ik al wel wat gevonden maar weet niet wat jullie ervan vinden. Misschien weten jullie ook wel wat, of hebben jullie zelf nog iets liggen in maat pony. Mijn budget is 130 euro,

1. Deze staat bij mij op nummer 1, ik wil er geen stijgbeugels aan doen. Wat vinden jullie hiervan?
https://ruitersportimport.nl/zadels/149 ... spect.html

2. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-1 ... standaard/
3. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-2 ... fort-luxe/
4. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... rebackpad/

Nummer 2,3,4 lijken allemaal wel op elkaar vind ik. Maar ze verschillen nogal qua prijs. Bij nummer 2 kan je maat pony aanvinken, dan weet ik zeker dat het niet te groot is. Bij nummer 1 zal ik gaan voor 16 inch, nummer 1 is ook de gene die ik het liefst wil hebben. Maar weet iemand of deze goed is? Ik hoor het graag!

Edit: Ik heb dus wat rondgekeken naar de FRA Dardo pad. Maar maat pony ziet er wel wat anders uit... https://www.equixantosbarefoot.nl/a-242 ... pony-maat/
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 24-12-17 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:10

Ik zou voor 4 gaan als ik jou was. Bij 1 is het belangrijk dat het echt goed past en daarbij zou je (lijkt mij) ook een pad met goede inlages moeten gebruiken voor ruggengraat vrijheid enzo. Ik heb vooral slechte dingen gelezen over boomloze zadels van vage merken. 2 heeft geen verdeelde druk van de singel door die band die over de rug loopt en vrees dat 3 dat ook heeft. Ik ken iemand die 4 heeft en die is er blij mee maar rijdt er wel maar af en toe mee. 4 die volgens mij wel een constructie erin zitten zodat de druk van de singel verdeelt word.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:42

MaritB schreef:
Vandaag nog eens met Startrek gereden, nu in bos.

Helaas het geheel blijft schuiven :(

Baal er van, verder bevalt het wel.

Voor het rijden:
[ [url=m/Ldti9J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden

[ [url=m/ZCzQrT.jpg]Afbeelding[/url] ]


8 km met voornamelijk stap. Haren onder singel stonden rechtop en ook onder t zadel geschuurde haren :(

Zit het juiste kopijzer erin nu?
Jammer dat het niet zo fijn lijkt te werken als verwacht.

MaritB

Berichten: 8633
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:51

Nee, helaas heb ik die niet. En ik kan die ook niet lenen.
Ik heb het opgevuld in de pad..