[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:24

Skippy01 schreef:
Fabster schreef:
Is het een diepere zit dan normaal, dan?


Jep, verhoogde cantle + frontriser, waardoor de zit dieper wordt.


Aha. Ik hoor meer mensen dat ze een diepe zit fijn vinden. Waarom is dat? Het idee dat je er niet af valt? (Heb ik bijv met spaanse werkzadels).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:32

Fabster schreef:
Aha. Ik hoor meer mensen dat ze een diepe zit fijn vinden. Waarom is dat? Het idee dat je er niet af valt? (Heb ik bijv met spaanse werkzadels).


Je zit dan meer 'opgesloten' (meer support achter én voor je), dus ik neem aan een stukje veiligheid, voor dressuurruiters een stukje minder (ongecontroleerd) bewegen en dus een mooiere, stillere zit voor het beeld.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:28

Zit ie dan nog dieper dan een ingereden ghost ( aangezien die er dan altijd ook op foto’s best diep uitziet?)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:54

Anoniem schreef:
Zit ie dan nog dieper dan een ingereden ghost ( aangezien die er dan altijd ook op foto’s best diep uitziet?)


Ik denk dat dit de eerste is die zo gemaakt is? Dus dat zal de tijd uitwijzen voor die ruiter?

Maar een ingereden Ghost ziet er voor het oog misschien diep uit, de zit voelt lang niet zo gesloten als van een wat dieper traditioneel dressuurzadel. In mijn barocco zit een front riser, en dat geeft wel een iets meer gesloten zit dan mijn quilty hiervoor waarin ik géén frontriser had. Nog steeds alle ruimte om mee te bewegen wel, maar ik kan me voorstellen dat een hogere cantle daarbij wel een stuk geslotener zit. Is speculatie wel natuurlijk, zonder testen weet je dat niet zeker :)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:59

Ja dat zal de tijd idd uitwijzen.
Ik heb geen idee, heb geen ghost dus weet niet hoe ze zitten.
Maar ingereden lijken ze diep daarom dacht ik dat.
Net als bij Barefoot ( al zit je daar wel meer tussen voor en achter boogje denk ik)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:59

Ik heb wel een Ghost. 2 zelfs. Mijn ingereden Ghost zit je inderdaad meer in. Maar niet opgesloten (vind ik dan). Mijn nieuwe heeft ook dikkere kussens, dus dat scheelt, en die is voor een paard waar ik veel minder op zit. Dus nog niet ingereden. Die is inderdaad hoger. En voelt harder. Maar dat kan ook het materiaal zijn (wol vs lorica). Maar bij beide niet het gevoel dat ik opgesloten zit. Ben benieuwd of de nieuwe ook nog zachter wordt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:03

Fabster schreef:
Ik heb wel een Ghost. 2 zelfs. Mijn ingereden Ghost zit je inderdaad meer in. Maar niet opgesloten (vind ik dan). Mijn nieuwe heeft ook dikkere kussens, dus dat scheelt, en die is voor een paard waar ik veel minder op zit. Dus nog niet ingereden. Die is inderdaad hoger. En voelt harder. Maar dat kan ook het materiaal zijn (wol vs lorica). Maar bij beide niet het gevoel dat ik opgesloten zit. Ben benieuwd of de nieuwe ook nog zachter wordt.


Wordt wel zachter hoor! ik vond mijn oude quilty in lorica heeeeerlijk zacht. Kocht mijn nieuwe barocco, nieuwe kussens, leer met suede, vond ik hoog en hard. De eerste paar keer. Nu na 2 maanden zit ik super in mijn barocco (3x per week half uurtje rijden, jong paard), is wat gezakt en niet meer zo hard :)

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:55

Hey. Mijn boomloos zadel (barefoot) schuift naar voren tijdens het rijden. Paard heeft singelgroeve redelijk ver naar voren liggen en momenteel een dikke buik (overgewicht). Heb nu gewoon een rechte neopreen singel die de singelstoten naar voren trekt en uiteindelijk ook het zadel. Wat voor een soort type singel zou hier het beste voor zijn om het zadel op zijn plaats te houden?

Zoiets?
https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... art-75.htm

Of
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... 14851.html

Andere suggesties zijn ook welkom.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:04

Skippy01 schreef:
Fabster schreef:
Ik heb wel een Ghost. 2 zelfs. Mijn ingereden Ghost zit je inderdaad meer in. Maar niet opgesloten (vind ik dan). Mijn nieuwe heeft ook dikkere kussens, dus dat scheelt, en die is voor een paard waar ik veel minder op zit. Dus nog niet ingereden. Die is inderdaad hoger. En voelt harder. Maar dat kan ook het materiaal zijn (wol vs lorica). Maar bij beide niet het gevoel dat ik opgesloten zit. Ben benieuwd of de nieuwe ook nog zachter wordt.


Wordt wel zachter hoor! ik vond mijn oude quilty in lorica heeeeerlijk zacht. Kocht mijn nieuwe barocco, nieuwe kussens, leer met suede, vond ik hoog en hard. De eerste paar keer. Nu na 2 maanden zit ik super in mijn barocco (3x per week half uurtje rijden, jong paard), is wat gezakt en niet meer zo hard :)


We gaan t zien. Ben bijna met paard en al achterover gegaan. Dus mag nu zelf revalideren. Dus dat zachter worden zal nog even duren. Maar goed om te weten dat het zachter wordt. Maar moet zeggen, dat t harde ook wel snel went.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:06

*foto's verwijderd*
Graag ook jullie mening. Singelgroeve van paard ligt naar voren, dus singel kruipt daar naar toe. Bbp blijft wel liggen, maar ontkom er niet aan om de bbp iets op de schouder te plaatsen en ik vind het vrij strak op de schoft liggen. Maar ik ben dan ook een zadel met boom gewend.
Wat is jullie mening over de ligging?

Verder vond ik hem voor mezelf onvoldoende steun gegeven. Ik weet nog niet of dat komt door het gladde vd wol of dat hij iets te groot is (is maat piccolo). Maar ik had verwacht en gehoopt iets meer opgesloten te zitten en steun te hebben aan de voor -en achterkant. Ik had niet het gevoel dat ik erg stevig zat bij een onverwachte beweging.
Zondag ga ik de suede testen, dan zal ik ook een foto plaatsen met mij erin.

Ook passen mijn eigen beugelriemen er niet in. Is gewoon standaard maat. Wat voor beugelriemen zou ik dan nodig hebben?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 18-07-18 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:15

@ Febe6: ik zou zelf eerder richting nr. 2 gaan van de EJ, maar heb je toevallig niet iemand in de buurt zitten die een vergelijkbare singel heeft? Net wat makkelijker testen!

@Slmt9: Ik zie wat je bedoelt, zoals ik het zie word het hele BBP naar schuin naar voren getrokken, richting de singel, waardoor het ook automatisch te dicht op de schoft lijkt te komen.
(meer) over de schouder plaatsen kan soms nog zorgen dat hij juist beter ligt.
(als ik het goed heb, zou het dek eronder eigenlijk horizontaal moeten lopen, ipv dus nu zo naar de voorkant toe)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:43

*foto's verwijderd*

*tekst verwijderd op verzoek*

In beide gevallen loopt het over de schoft, zonder vrijheid. Maar misschien hoort dat bij een bbp?

De support pad hebben we een paar maanden terug ook getest. Niet op gereden, alleen erop gelegd. Maar die leek weer veel te groot (voor zowel hem als voor mij), alsof ik maat pony moet hebben. Echter lijkt de schoft daar mee vrijheid te hebben.

*foto verwijderd*
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 18-07-18 11:12, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:45

siskeh schreef:
Ik las eerst dat bericht, en dacht, hoezo is een dressuurruiter geïnteresseerd in een zadel met knal groen.
Maar de cantle en frontriser maken het zeker wel een hele andere zit.

@Jets: bedoel je dat je met dit bbp de zweetafdrukken afwijkend vind? of met de andere bbp's?


Ik bedoel dat ik de zweetafdruk van deze bbp apart vind, zie bovenstaande foto.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:04

Jets schreef:
siskeh schreef:
Ik las eerst dat bericht, en dacht, hoezo is een dressuurruiter geïnteresseerd in een zadel met knal groen.
Maar de cantle en frontriser maken het zeker wel een hele andere zit.

@Jets: bedoel je dat je met dit bbp de zweetafdrukken afwijkend vind? of met de andere bbp's?


Ik bedoel dat ik de zweetafdruk van deze bbp apart vind, zie bovenstaande foto.


Ja, dat dacht ik eigenlijk al, maar voor de duidelijkheid ff, wat ik zie is met name dat ook de schoft droge plekken heeft, daar waar je been zit vind ik niet afwijkend, maar op de schoft vind ik we afwijkend, is dat ook wat jij ziet?

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:08

@siskeh: Helaas niemand die ik ken waar ik zoiets van kan lenen. Alleen maar rechte neopreen singel.
Ik vind 2 er ook het beste uit zien, maar aan de andere kant lees ik dat van die banaansingels bedoelt zijn voor mijn 'probleem'

@Slmt9: Is die vrijheid niet te creëeren doormiddel van inlages? Foto's waar die verder naar voren ligt lijkt me niet prettig zo op de schouder.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:21

Ik was peeta voor de hussle dus als we niet gewisseld hadden was het dodenforum nog best lang leuk geweest haha :D

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:35

Ehhhh????

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:52

@febe: als ik het goed heb zitten er al inlages in. Ik heb geen idee of t kwaad kan zo over de schoft hoor.
En voor t plaatje ligt hij idd wat schuin door de singel, maar hij schuift niet naar voren. Alleen de singel zelf, pad blijft liggen.

Hoe vinden jullie de ghost in verhouding tot de bk support liggen?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:58

Slmt9 schreef:
@febe: als ik het goed heb zitten er al inlages in. Ik heb geen idee of t kwaad kan zo over de schoft hoor.
En voor t plaatje ligt hij idd wat schuin door de singel, maar hij schuift niet naar voren. Alleen de singel zelf, pad blijft liggen.

Hoe vinden jullie de ghost in verhouding tot de bk support liggen?


De ghost is natuurlijk meer al richting zadel dan de BK pad (heb zelf geen ervaring met de ghost). De BK lijkt groot maar dat maakt dus echt niet uit omdat het maar een barebackpad is (mag zelfs ietsje naar voren op de foto.)
Op de foto’s lijkkt de ghost idd heel erg maar beneden getrokken te worden maar weet niet hoe de druk er onder daadwerkelijk is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:20

Volgens mij mag het BK pad inderdaad ook nog wat naar voren, maar die is ook erg moeilijk te beoordelen omdat de singel niet vast zit!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:06

Granoek schreef:
Ik was peeta voor de hussle dus als we niet gewisseld hadden was het dodenforum nog best lang leuk geweest haha :D


Granoek is verdwaalt deze hoort in een speltopic thuis waar ik toevallig ook in zit :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:11

Oh ja oeps verkeerde topic :') sorry!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:09

De singelstoten van de Mandriana zitten aan een ringetje, dat kan je dus een beetje schuin laten lopen.... Verder mag hij best naar voren, het is zacht, dus zou niet moeten knellen. (Mits je niet te strak aansingelt) Je kunt ook die basis een beetje naar voren doen op de pad, dan lopen de singelstoten meer naar de voorkant en ligt de pad wat meer naar achteren.... (het kan allemaal uit elkaar) En het is gewoon even wennen - die andere heb je niet vast liggen, dus ik vrees dat die ook verder naar voren komt en ook zou moeten. En overleg even met BuitenZinnig - ik neem aan dat je hem daar te leen hebt??? Hij is we erg mooi :j

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:19

Kwetal schreef:
De singelstoten van de Mandriana zitten aan een ringetje, dat kan je dus een beetje schuin laten lopen.... Verder mag hij best naar voren, het is zacht, dus zou niet moeten knellen. (Mits je niet te strak aansingelt) Je kunt ook die basis een beetje naar voren doen op de pad, dan lopen de singelstoten meer naar de voorkant en ligt de pad wat meer naar achteren.... (het kan allemaal uit elkaar) En het is gewoon even wennen - die andere heb je niet vast liggen, dus ik vrees dat die ook verder naar voren komt en ook zou moeten. En overleg even met BuitenZinnig - ik neem aan dat je hem daar te leen hebt??? Hij is we erg mooi :j


Thanks, dat nemen we mee voor de tweede testronde. Idd bij Buitenzinnig vandaan.
De eerste ervaringen en foto’s gelijk gedeeld, maar ze was vandaag nog niet in de gelegenheid om te reageren. Dus dat wachten we af.

Wennen is niet erg, maar knellen of strak trekken lijkt me niet de bedoeling.
Ga ik zondag kijken of ik de basis iets verder naar voren krijg en de singelstoten iets verder naar achter.
Maar het geheel verder naar voren was in elk geval nog niet de oplossing. Plus mijn eigen steun.. maar ben ik te klein of het wolletje te glad? Dat weten we zondag bij de suede test :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:38

Siskeh als hij niet knelt op de schoft als je erop zit is er geen probleem denk ik?

Ik heb de suède zitting toch maar weer verruild voor schaap,dat zit toch het fijnst!Afbeelding