Wat voor bit??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Wat voor bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:54

Hallo allemaal,

voor mijn Belgje ben ik op zoek naar een nieuw bit, we rijden momenteel met een dubbelgebroken bustrens, maar deze pakt ze makkelijk vast en dan heb ik niks meer in te brengen.

Bij de vorige eigenaren is zij met een stang gereden (Liverpool stang), hier is erg onzorgvuldig mee omgegaan waardoor ze best wel een trauma heeft opgelopen aan een bit, een ''gewoon'' bit gaat hartstikke goed, maar hierdoor wil ik liever niet meer aan een stang beginnen.

Nu zat ik zelf te denken aan een Sprenger Max-Control Danger bit, maar ik hoor graag of jullie andere suggesties hebben en of jullie een Danger bit zouden aanraden, of juist niet :)

Ijslander12

Re: Wat voor bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 21:26

Niemand? :(

TessPip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:00

Watertrens?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:25

Voor dat ik zelf bitloos gestart ben, reed ik mijn pony ook met een Sprenger Danger bit.
Vind dit hele vriendelijke bitjes!
Ze zijn mooi dun, past goed in de mond, en ze kunnen doordat ze blokkeren bij een bepaalde teugeldruk, niet prikken in het verhemelte.
Dus ja, zou het je zeker aanraden!

tessaDWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:04

Ik heb ook altijd met een danger bit gereden, vond het heel fijn!

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:23

Dank jullie wel, ik heb er vanmiddag eentje besteld, ik ben erg benieuwd! :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:45

Welke maat heb je besteld? :D
(Gewoon nieuwsgierig heurr) :):)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:18

FjeLOVER schreef:
Welke maat heb je besteld? :D
(Gewoon nieuwsgierig heurr) :):)

14.5, ze heeft een klein mondje :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:21

Ohh okee, een maatje groter,
Anders had ik er nog een voor je liggen , maar dat is 13.5! :o

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:25

FjeLOVER schreef:
Ohh okee, een maatje groter,
Anders had ik er nog een voor je liggen , maar dat is 13.5! :o

Jammer, dat is helaas net te krap :(

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:30

Maar een danger bit is helemaal niet scherper :) dit is namelijk geen stang maar een ongebroken bit bij meer druk (en dus minder scherp) en in de OP lijkt het voor mij alsof je op zoek was naar een scherper bit? (al vind ik dat persoonlijk niet de oplossing)

Ik denk dat het sowieso moeilijk te zeggen wat voor een bit een paard past, het is altijd een kwestie van smaak en ook hangt het erg van de ruiter af.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:38

MaritB schreef:
Maar een danger bit is helemaal niet scherper :) dit is namelijk geen stang maar een ongebroken bit bij meer druk (en dus minder scherp) en in de OP lijkt het voor mij alsof je op zoek was naar een scherper bit? (al vind ik dat persoonlijk niet de oplossing)

Ik denk dat het sowieso moeilijk te zeggen wat voor een bit een paard past, het is altijd een kwestie van smaak en ook hangt het erg van de ruiter af.

Klopt, ik heb dan ook overlegt met de verkoper dat ik het bit mag proberen en terug mag sturen als het niks is, maar ik heb zoveel goede verhalen over dit bit gelezen dat ik het toch wilde proberen.
En als jij een andere manier weet die ik kan proberen om te zorgen dat ze niet door het bit heen loopt, dan sta ik daar zeker open voor :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:42

Ik zou de ORS aanleren dat je niet perse met kracht je paard hoeft te rijden maar door slimmer te zijn :)
En ben je er misschien achter waarom je paard door het bit heen loopt? Wat gebeurt voorafgaand zo'n moment?

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:47

MaritB schreef:
Ik zou de ORS aanleren dat je niet perse met kracht je paard hoeft te rijden maar door slimmer te zijn :)
En ben je er misschien achter waarom je paard door het bit heen loopt? Wat gebeurt voorafgaand zo'n moment?

Ik poets Jeanet (het paard :P) in de hoek van de bak, bij de poort naar het erf.
De bak ligt namelijk tegen de paddock aan, en toen ik Jeanet net had kreeg ik haar de paddock niet meer uit als ze eenmaal los was, ik ben dus steeds een stukje verder gegaan, belonen, en terug naar de paddock gegaan, en nu kan ik haar dus in de hoek die het verst weg is van de paddock poetsen.
Maar dit is nu dus haar ''veilige'' hoekje geworden, tijdens het rijden loopt ze vooral door het bit heen als we op de lange zijde zijn (vooral in draf of galop) die naar haar veilige hoek toe loopt.
Nu ben ik een ruiter die vrij snel onzeker word, en het is de bedoeling dat Jeanet en ik lange buitenritten gaan maken als we aan elkaar gewend zijn, nu is naar buiten gaan met haar voorlopig uit den boze, maar ik ben dus bang dat zij op een buitenrit net zo door het bit zal lopen, en terug naar huis rent.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:53

Wat je zou kunnen doen is veel overgangen rijden en deze goed belonen als het soepel gaat. Als het minder soepel gaat wordt je niet boos maar vraag je het gewoon opnieuw.
Paarden die drammerig worden kun je beter niet op rechte lijnen rijden vind ik, maar rijd dan een volte. Zorg dat er een verschil komt tussen een fijn gewoon contact en 'afremmen' al moet dat eigenlijk ook op je zit gaan en je teugels zijn alleen een vangnet.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:54

MaritB schreef:
Wat je zou kunnen doen is veel overgangen rijden en deze goed belonen als het soepel gaat. Als het minder soepel gaat wordt je niet boos maar vraag je het gewoon opnieuw.
Paarden die drammerig worden kun je beter niet op rechte lijnen rijden vind ik, maar rijd dan een volte. Zorg dat er een verschil komt tussen een fijn gewoon contact en 'afremmen' al moet dat eigenlijk ook op je zit gaan en je teugels zijn alleen een vangnet.

Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen :)
Jeanet is goed op zit te rijden, maar als ze naar haar hoekje wil, dan is er vrij weinig wat ik kan doen.
Ik ga me ook zeker verdiepen in de ORS :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:55

Ik ben benieuwd hoe het gaat straks :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:55

Het bitje dat je hebt besteld, vind ik echt een goed bitje, ook vriendelijk, maar.. het zou niet moeten, dat je met het bit stuurt.
Je zou kunnen kijken hoe ze reageert op 'wijken voor druk'.
Dat je haar met je zit rijdt, en met je benen stuurt (eventueel als dat écht nodig is, teugelhulp erbij).
Zou niet zomaar naar een scherper bit gaan, dan beleef alleen jij er plezier aan, en je paard en jij moeten als combinatie harmonie en plezier hebben.