Wat is de functie van een kaptoom

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ChiniChar

Wat is de functie van een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:02

Ik wil namelijk mijn shet gaan longeren en ik heb dus gevonden dat je paard dan een kaptoom draagt. Maar wat is het verschil met longeren met een halster dat kan toch ook???

Btw ik weet waar ik aan begin en ik kan altijd hulp krijgen ;)

ChiniChar

Re: Wat is de functie van een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:32

Iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:34

Zodat je niet steeds het haakje hoeft te verwisselen bij het van hand veranderen? :+
Ik heb eigenlijk ook geen idee, wij longeren vaak zonder touw.

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:36

Ik citeer dit letterlijk van een site:

'Bij het lopen op een circel aan de longe werkt de kaptoom indirect op het minder gevoelige neusbeen in. De hoek van de mond is gevoeliger dan de neus.Bij het longeren is het aan te raden om een kaptoom te gebruiken om zo de mond te sparen en deze sensibel te houden.'

Hopelijk heb je er zo wat aan :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:42

Volgens mij is het ook makkelijker om stelling en buiging te vragen met een kaptoom dan met een halster, omdat het ringetje van de kaptoom bovenop de neus zit. Dan 'trek' je dus aan de boven/voorkant van de neus, in plaats van de onder/achterkant. Doe het maar eens bij jezelf: druk eens op de rechterkant van je neus, dan merk je dat je alvast in stelling gaat staan als je wijkt voor die druk. Als je wat meer onderaan je gezicht duwt, bij je onderkaak, dan duw je meer de hele nek ook die richting uit.

Snap je? Ik kan het niet zo goed uitleggen, geloof ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:55

Een halster gaat prima met een ervaren paard en iemand die veel ervaring heeft met longeren. Mits geen van beiden eraan trekt en de verbinding heel losjes is. Als een paard nog niet begrijpt dat hij op een rondje moet blijven lopen en degene die longeert ook nog moet oefenen op de juiste positie en timing van de hulpen dan zal er vaker op verkeerde momenten druk op het halster komen, wat dan helemaal scheef trekt en zelfs over het oog kan komen zitten. Met een kaptoom dat wat strakker aansluit en nauwkeuriger op de juiste plaats druk geeft zullen die correcties veel lichter zijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:59

Ik vind een kaptoom heerlijk werken tijdens het longeren, je kunt veel beter stelling en buiging vragen.

ChiniChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:36

Bedankt iedereen!