Singelwondjes: singelbontje of nieuwe singel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Just_bo

Singelwondjes: singelbontje of nieuwe singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:12

De laatste tijd viel het me op dat mijn pony wat kale plekken heeft aan de onder/zijkant van z'n buik, waar de singel zit, maar na het rijden was het vandaag rood en bijna open. Ik rijd nu met een (anatomisch gevormde) leren singel, wat raden jullie aan: een singelbontje of een andere singel (zo ja, wat voor een?).

PS. Mocht er toevallig nog iemand een singelbontje 50 à 60 cm verkopen, stuur dan even een PB. :)

Zoe_97

Re: Singelwondjes: singelbontje of nieuwe singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:15

singelbontjes kunnen vaak nog meer problemen veroorzaken en gaan vaak schuren. Ik ben erg te spreken ovr de pressure eze singel van tekna

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:17

Mijn bijrijdpaard kreeg ook wonden van een leren singel. Sinds ik ben overgestapt op een simpele neonpreen singel is het over.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:22

Mijn paard kreeg van een leren singel ook wondjes. Ik ben toen overgestapt op neopreen en nergens meer last van gehad

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:26

Hier ook wondjes, en ook overgestapt op neopreen en sindsdien geen problemen meer. Ik vind veel neopreen singels niet mooi, en ik ben uiteindelijk geslaagd voor een neopreen singel van Shires, die is voorgevormd en ziet er niet zo typisch uit als een neopreensingel.

Deze heb ik
http://www.ej.nl/paard/zadels-toebehore ... _4461.html

Edit! even nog wat toevoegen!
Singelbontjes heb ik ook tijdelijk gehad maar daar werd ik knettergek van. Elke keer worden die weer ranzig, elke keer is het weer gedoe om ze om te krijgen, ik vond dat echt helemaal niks. Vandaar de keuze voor een nieuwe andere singel :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:36

Eerst de oorzaak aanpakken! Singelwondjes komen meestal door een schuivend zadel en sporadisch door een vieze singel. Singelwondjes ontstaan haast nooit door een singel, tenzij je een te korte singel hebt waardoor de gespen in de oksel prikken.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:08

Zadel ligt netjes stil en de singel maak ik elke week schoon en vet ik in, zodat het opgedroogde zweet etc niet kan schuren. Zijn er nog meer oorzaken waardoor de wondjes zijn kunnen ontstaan?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:11

Het zadel hoeft maar minimaal te schuiven, dat merk je zelf niet. Wondjes ontstaan vaak door wrijving, heb je nu een singel met elastiek aan 1 of 2 kanten? Singel moet je btw dagelijks controleren en schoonmaken, ik spuit mijn leren singels altijd schoon en veeg ze droog met leerdoekjes. In een week verzamelt er al heel veel zand vaak in de groeven.
Laatst bijgewerkt door _Zsazsa_ op 05-05-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:12

De singel heeft aan beide kanten elastiek :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:13

Met elastieke singels kun je heel strak aansingelen waardoor je bij de minste wrijving/beweging al plekjes krijgt. Ik zie op mijn werk altijd eerder wondjes bij degene die met elastieke singels rijden dan degene zonder.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:45

Hier twee paarden die wondjes kregen van leren singels. Neopreen singel onder hetzelfde zadel en de problemen waren opgelost. Lag dus echt niet aan het zadel. Neopreen rules! Ik probeer niet eens meer iets anders.