Alle paarden dezelfde deken goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pleun02

Alle paarden dezelfde deken goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:00

Ik weet niet precies of dit hier goed staat :P

Hallo bokkers !

Op mijn manege hebben we allemaal dezelfde dekens , we hebben een balk waar alle dekens van akke paarden op hangen, en iedereen gebruikt dezelfde dekens. Het is op zich wel een slim systeem , want zo hoef je niet de hele tijd te rotzooien met dekjes. Maar stel dat er een besmettelijke ziekte uitbreekt? Dan zijn alle paarden zo besmet .

Wat vinden jullie?

Azmay

Re: Alle paarden dezelfde deken goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:04

Dekjes of dekens?

Ik zou er zelf niet voor kiezen maar ken meer stallen waar het zo gaat.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:16

Op een manege zijn al snel erg veel paarden besmet bij een overdraagbare ziekte, denk maar aan kinderen die alle paarden af gaan om stuk voor stuk te aaien.

Maar ik vraag me ook af of je het over dekjes of dekens hebt, bij dekens wordt het lastig omdat ze niet allemaal dezelfde maat hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:22

Vroeger werd het bij onze plaatselijke manege ook zo gedaan, vreselijk... Elke keer kreeg een pony of paard weer een bezweet en zeiknat dekje van een ander beestje op. Het was echt een zoektocht naar een droog/schoon dekje. Hoe het nu gaat, weet ik niet. Ben er al eeuwen niet meer geweest.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:25

Ik ken ook zo'n manege misschien hebben we het wel over dezelfde. Ze gebruiken daar inderdaad opgevouwen dekens als dekjes. Beetje raar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:27

Ohh, een gevouwen deken onder het zadel? Daarbij heb ik meer de vraag hoe goed/slecht de zadels passen. :o

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:30

Jellybeans schreef:
Ik ken ook zo'n manege misschien hebben we het wel over dezelfde. Ze gebruiken daar inderdaad opgevouwen dekens als dekjes. Beetje raar.

Zo raar is dat laatste niet hoor. Hebben wij heel vroeger ook gehad. Is vele male dikker als een dekje, dus denk wat meer bescherming voor de paardenruggen die genoeg gestuiter hebben op hun rug.

Wij hebben gelukkige allemaal eigen dekjes onder de paarden

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:31

cobiie schreef:
Ohh, een gevouwen deken onder het zadel? Daarbij heb ik meer de vraag hoe goed/slecht de zadels passen. :o

Dat vond ik daar dus ook. Het was namelijk nogal een dik doek, 3 a 4 keer omgevouwen. Dezelfde doeken werden gebruikt voor zowel de grote paarden als de shetlanders.
Maar ik weet niet of ik het over dezelfde manege heb als ts. Al lijkt het me van wel. ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:46

Mijn manege vroeger had dat ook. Volgens mij was het vrij standaard.
Allemaal dezelfde schabrakken gebruiken lijkt me ook wel handig voor een manege, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:49

Van die grijze branddekens bedoel je? Die hadden ze bij ons ook 'voor behoud van de ruggen'

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:22

Als de dekjes gewoon redelijk schoon en droog zijn dan zie ik het probleem niet. Als er dikke aangekoekte prut onder de dekjes zit, of als ze vies en zeiknat zijn dan pas vind ik het wat anders

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:25

Bij mijn manege werd er altijd vriendelijk gevraagd of je even een borstel over de onderkant van het dekje wilde halen mocht er veel haar op zitten.

De dekjes moest je daar ook ergens anders ophangen als ze nat van het zweet waren. Zo heb je dus eigenlijk altijd een schoon/droog dekje en dan zie ik het probleem inderdaad ook niet :)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:35

Juist ideaal die dekens. Door meerdere manieren van vouwen heb je langere tijd een schoon dek. Het is aannde lesklanten om natte dekens even netjes uit te hangen (of personeel) omdat veel lesklanten het vergeten of geen zin in hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:44

Die dekens is toch niet meer van deze tijd?
Dat was mooi uit de tijd van de vilte sjabrakken en de harde kussens.
Nu toch niet meer.
In mijn ogen moet zulke manege zich schamen.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:39

Jellybeans schreef:

Ligt de manege ergens in t zuiden?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:43

cobiie schreef:
Op een manege zijn al snel erg veel paarden besmet bij een overdraagbare ziekte, denk maar aan kinderen die alle paarden af gaan om stuk voor stuk te aaien.

Maar ik vraag me ook af of je het over dekjes of dekens hebt, bij dekens wordt het lastig omdat ze niet allemaal dezelfde maat hebben.

Nee, het zijn echt dekens. Voor sommige paarden wordt wel een uitzondering gemaakt

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:45

Telpeva schreef:
Als de dekjes gewoon redelijk schoon en droog zijn dan zie ik het probleem niet. Als er dikke aangekoekte prut onder de dekjes zit, of als ze vies en zeiknat zijn dan pas vind ik het wat anders

Ze zijn wel schoon , ze laten de stalhulpen ze schoonmaken volgens mij

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:48

wat raar zeg.. paarden op de manege hebben op dekjes hun naam staan, aan zadel en hoofdstel hangt label met naam en dekens hebben ze ook label met naam erop..