(Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isab123

(Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:07

Hoi,

Ik heb vanmiddag een tweedehands zadel gekocht via een ruitersportzaak. Er werd verteld dat dit zadel weer ingeruild was na de koop. Nu kom ik er vanavond achter, na opzoeken van de betekenis van de cijfers onder het zweetblad, dat dit zadel uit mei 2001 komt. Ik heb het gevoel de volle mep betaald te hebben voor een zadel van 15 jaar oud. Hij ziet er overigens nog wel netjes uit. Wat is jullie mening en volgens jullie de waarde?

Alvast bedankt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:08

als het zadel in goede staat is en leer en vulling zijn goed, en het past goed op je paard, dan lijkt het mij niet te duur gekocht toch...
en nieuwer zadel kan al meer versleten zijn afhankelijk van hoe ermee om gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:09

Hoeveel heb je betaald? :)

Wij hebben een KN Symphonie, volgens mij ook uit 2001 en hebben daar 400 euro voor betaald.
Bij ons was wel de vulling heel erg hard, moet vervangen worden voor gebruik, we hebben hem nu te koop staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:10

Een zadelmaker zei eens tegen mij, 100 euro per jaar van de nieuwprijs aftrekken.
Uiteindelijk blijf je natuurlijk een waarde houden, maar dat houd met een paar honderd wel op dan..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:10

Weet niet welk type het is, maar dit merk zadel behoud wel zijn waarde en wordt vaak nog wel tussen de 400/600 euro voor gevraagd als hij in goede staat is.

smurffie

Re: (Te)veel betaald voor KN zadel, blijkt achteraf uit 2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:16

De oude kn zadels zijn meer waard dan de nieuwere, veel betere zadels, breed kanaal en goede kwaliteit.
Dus waarschijnlijk heb je een heerlijk zadel in handen gekregen waar je heel lekker mee kunt rijden :)

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:20

Nouvel, daar heb je zeker gelijk in! Maar ik neem nog maar even snel een slokje van mijn wijn... In de veronderstelling dat hij recent is ingeruild na nieuwkoop, heb ik 1100 euro betaald...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:22

Whut! :wow:
Dat is wel heeel erg veel!!! :x :x

Ook een Symphonie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:23

hmm dat is best veel geld inderdaad...
maar aan de andere kant, is het ook teveel geld?
Misschien is het zadel wel goed als nieuw, lang in de winkel gelegen na productie, weinig gebruikt, netjes mee om gegaan...

de oudere zadels van de goede merken zijn vaak veel beter van kwaliteit dan de nieuwere versies...

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:30

Ja zeg dat.. Ik ben niet bekend met het merk KN, dan neem je aan dat de verkoopster netjes handeld, maar ik voel me best wel in de maling genomen. Morgen meteen even contact opnemen. Paard heeft een hoge, en een brede schoft dus het zadel ligt perfect, daar wil ik ook voor betalen, maar wel reëel, en met alle informatie om een keuze te maken.

En trouwens Kbk, wat is beer geweldig! Stille aanbidder hier;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:35

Dankje. :o

Ik ben erg benieuwd naar de staat van het zadel.
Is het een zadel dat nagenoeg niet van nieuw te onderscheiden is of kun je zien dat het wel gebruik is?

Dit is ons KN zadel, even oud.
Afbeelding
Gekocht voor 400,- en nu te koop voor 225,- vanwege een nieuwe vulling die er in moet.

Je ziet wel dat het een gebruikt zadel is bij ons.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:40

Fikse prijs gezien de leeftijd op zich, maar mijn KN werd enkele jaren terug door een zadelmaker bekeken en hij zei me letterlijk "dat zadel moet je noooooit wegdoen, is goud waard". Toevallig bedacht ik me vanmiddag nog tijdens een buitenrit dat ik het liefst mijn volgende paard zou willen uitkiezen, passend bij mijn zadel. Het zit gewoon als een huis. Wil maar zeggen: als het jou en je paard goed bevalt, zou het nog kunnen zijn dat de fikse prijs te maken heeft met de staat van het zadel: wellicht weinig gebruikt dus relatief 'jong'? Mijn KN is trouwens zo'n 22 jaar oud nu, en intensief gebruikt (nu iets minder door leeftijd van mijn paard).

Ik zou zelf de leeftijd die je hebt ontdekt melden en zien of je kunt komen tot wat geld terug.

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:51

Ik zal morgenochtend even een foto plaatsen. Hij ziet er nog heel goed uit, ik dacht echt dat hij 1, 2, 3 jaar oud was. Daarom ben ik ook benieuwd naar jullie mening over de waarde.

Nouvel, daar heb je ook zeker een punt. Misschien ligt het aan mij, dat ik het lastig vindt om de waarde los te zien van de leeftijd, maar laat ik het zo zeggen. Het zadel lag een heel stuk boven het ingecalculeerde budget, na lang wikken en wegen besloten om hem te kopen omdat hij goed lag op mijn paard, vrij nieuw was en er netjes uit ziet. Ik vind het toch wel een beetje zuur dat je er dan achter komt dat hij al 15 jaar oud is. Morgen even contact opnemen en wie weet kunnen we er dan uitkomen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:59

Zoals gezegd, de echt oudere goede kn zadels zijn geld waard, zeker de bruine (cognac) varianten.
Als het zadel er zo goed uit ziet en een van de oude kwaliteit is, heb je geen euro te veel betaald.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:09

Ik vind persoonlijk dat als je het al hebt gekocht je dus akkoord bent gegaan en tevreden bent met de prijs - kwaliteit verhouding. Het zadel ziet er nog goed uit en ligt perfect op je paard naar eigen zeggen, en daarvoor heb je dan ook betaald. De ware leeftijd van het zadel zou dan niet bepaald een struikelpunt moeten zijn, maar dat is mijn mening.

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 00:18

Een symphonie trouwens ja.

Bedankt voor de reacties.

Dreamy, daar heb je ook gelijk in. Al ben ik akkoord gegaan, onder iets andere informatie. Wat ik net ook al zei, waarschijnlijk ligt het aan mij dat ik het lastig vindt om de waarde (wat toch een hoop centjes zijn) los te zien van de leeftijd.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:20

Vind nou werkelijk niemand het slecht van de winkel dat ze zo verkeerd voorgelicht is? Als het zadel nou 4-5 jaar oud bleek te zijn was het nog te overzien, maar dit scheelt nogal. En dat hoeft helemaal niks af te doen aan de kwaliteit en staat van het zadel. Maar als ts er van te voren correct over ingelicht was had ze wellicht een andere keuze gemaakt of onderhandeld over de prijs en die mogelijkheid is haar nu ontnomen. Bij een ander product zou je na aankoop toch ook niet blij zijn als het ipv net nieuw 15 jaar oud blijkt te zijn?

Ik vraag me toch echt af of de winkel gewoon een foutje heeft gemaakt, geen moeite heeft gedaan om het na te zoeken (wat blijkbaar een kwestie van opzoeken is) of dat er meer aan de hand is. Ik vind dat je van een ruitersportzaak meer mag verwachten.
Ik zou zeker contact opnemen met de winkel TS

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:25

Dreamy schreef:
Ik vind persoonlijk dat als je het al hebt gekocht je dus akkoord bent gegaan en tevreden bent met de prijs - kwaliteit verhouding.

Als de verkoopster inderdaad heeft gezegd dat het pas geleden, en snel na NIEUW koop ingeruild is, en dus daarmee dus beweerde dat het een jong zadel is, en het blijkt 15 jaar oud, is dat oplichting.

Dan is TS namelijk niet akkoord gegaan een 15 jaar oud zadel te kopen.

Als dit zo is en TS nu ze weet dat het een heel oud zadel is, dit bedrag niet meer wil betalen, zou de winkel het toch terug moeten nemen.

Maar goed, dat staat los van het feit dat dit zadel misschien alsnog dit geld nog wel waard is. Leeftijd maakt niet direct goedkoper. Elk jaar GEBRUIK haalt 100 euro eraf, maar als dit zadel amper gebruikt is en een gewild model; kan het zelfs opgegeven moment duurder worden ipv goedkoper. Dus of je teveel betaald hebt? denk het niet hoor, vind het nog een schrijntje ook voor een goed zadel eigenlijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:33

Toydoll schreef:
Dreamy schreef:
Ik vind persoonlijk dat als je het al hebt gekocht je dus akkoord bent gegaan en tevreden bent met de prijs - kwaliteit verhouding.

Als de verkoopster inderdaad heeft gezegd dat het pas geleden, en snel na NIEUW koop ingeruild is, en dus daarmee dus beweerde dat het een jong zadel is, en het blijkt 15 jaar oud, is dat oplichting.

Dan is TS namelijk niet akkoord gegaan een 15 jaar oud zadel te kopen.

Als dit zo is en TS nu ze weet dat het een heel oud zadel is, dit bedrag niet meer wil betalen, zou de winkel het toch terug moeten nemen.

Maar goed, dat staat los van het feit dat dit zadel misschien alsnog dit geld nog wel waard is. Leeftijd maakt niet direct goedkoper. Elk jaar GEBRUIK haalt 100 euro eraf, maar als dit zadel amper gebruikt is en een gewild model; kan het zelfs opgegeven moment duurder worden ipv goedkoper. Dus of je teveel betaald hebt? denk het niet hoor, vind het nog een schrijntje ook voor een goed zadel eigenlijk.

Wie zegt dat t niet kort geleden nieuw (dus ongebruikt! Zegt niets over de leeftijd) gekocht is? Dat t zadel een (heel) aantal jaar in de winkel gelegen heeft?

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 00:38

Naranga, je slaat de spijker op zijn kop. Ga ik zeker doen. Als ik alle informatie had gehad, had ik daarop mijn keuze kunnen baseren. Los van het feit of dat het zadel het waard is. Ik neem morgen even contact op met de desbetreffende zaak om de precieze informatie te weten te komen, ik zal even laten weten wat eruit komt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:41

Je hebt nog recht om het zadel terug te brengen, dus evt kan je dat doen als het je toch niet lekker zit.
Maar het kan inderdaad ook dat het zadel er al jaren lag, maar recentelijk pas verkocht is.

En als laatste: op zich ben je er wel blij mee toch? Mijn zadel daalde ook vrij snel in aanschafprijs nadat ik het gekocht had, maar ik ben er nog steeds heel blij mee omdat het een van de weinige zadels was die mijn paard lekker zit.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:27

Ik heb het idee dat je de verkoopster verkeerd begrepen hebt en dat dit gewoon het oude zadel is van iemand die bij hen een nieuw zadel gekocht heeft en dus dit zadel heeft ingeruild. Anders zou je er sowieso de garantiebewijzen bij moeten gekregen hebben (als het idd om het een heel jong tweedehands ging).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:22

als je het jaartal niet had gezien had je het nooit geweten omdat hij er veel nieuwer uit ziet, had je er ook niet van gebaald en heerlijk gereden... :D

grote kans dat ze in de winkel ook geen jaartal hebben gezien en degene die het zadel heeft ingebracht heeft het misschien ook wel als zijnde nieuw of bijna nieuw gekocht...
maar goed, dat weet je niet, ik zou even contact opnemen met de winkel, misschien kun je nog wat geld terug krijgen!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:37

Ik heb ook een kn symphonie te koop. Weet het jaartal niet maar ik vraag er 350 voor. Vind 1100 wel erg veel

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:53

Toen ik mijn KN Symphonie wilde verkopen, in prima staat, is me door verschillende zadelmakers gezegd dat deze zadels geen marktwaarde meer hebben. Ouderwets, ongewild model. In tegenstelling tot wat ik hier lees. Ik vond het een fijn zadel maar hij paste niet meer. Ik heb hem uiteindelijk voor €275 aan een particulier verkocht.
Ik denk dat je Zadelmaker goede zaken met je heeft gedaan, maar €1.100 voor een passend fijn zadel dat zo goed als nieuw is, en prima jaren ongebruikt kan zijn, is voor jou ook een goede deal lijkt me. Maar mocht je hem over een jaar willen verkopen denk ik dat je er veel minder voor krijgt.