Dé oplossing tegen ijzers aftrappen (door joligheid)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Dé oplossing tegen ijzers aftrappen (door joligheid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 14:13

Dit zal vast al de 10000...e keer zijn dat er een topic wordt geopend met als onderwerp: wat te doen tegen ijzers aftrappen?
Heb al meerdere topics bekeken en uitgepluisd, waardoor ik meerdere handvaten heb gevonden in mijn zoektocht naar dé oplossing.

Paard laat in het algemeen haar ijzers netjes eronder zitten, maar door flinke joligheid in paddock/land vliegt er nog wel eens een ijzer door de lucht -O- . Het omdoen van een springschoen is helaas niet voldoende.

Wat ik tegenkwam op internet:

Scalpers:
Afbeelding
http://www.dochorse.nl/hoefbalbeschermers.html

Scalpers met riem:
Afbeelding
http://www.dochorse.nl/premiere-quarter-boots.html

Acavallo Gel Hoof Boots:
Afbeelding
http://www.dochorse.nl/acavallo-hoof-cover-gel.html

BR Therapeutic Soft Gel Springschoenen
Afbeelding
http://www.dochorse.nl/br-over-reach-bo ... t-gel.html

Veredus Hoefbalbeschermer
Afbeelding
Wel erg prijzig

1. Wie kan mij meer hierover vertellen?
2. Helpt het tegen aftrappen?
3. Is het verstandig om alsnog eroverheen een springschoen te gebruiken?
4. Wordt het rubber niet erg warm in de zomer? Paard zal dan, zeker in de zomer, 24/7 met de beschermers op het land lopen.
5. Blijft het wel goed zitten?

Verder kwam ik nog tips tegen die ik minder goed vind:
- speciale "beschermers" uit de IJslander wereld. Deze bevatten gewichten, en zijn niet geschikt voor op land/paddock
- ductape: ademend niet en is slecht voor de hoef
- eerst grote springschoenen, met daaroverheen een kleinere: lijkt mij geen fijne pasvorm
- ShoeSecure: Vind ik onhandig qua omdoen en plastic lijkt mij niet fijn
- hoefschoenen over ijzers: dubbelop
- geen ijzers: paard staat nu nog zonder ijzers, maar zal deze week rondom op ijzers gaan. na 1,5 jaar zonder ijzers te hebben gelopen, zijn de voeten nog steeds gevoelig dankzij dunne zolen. Ik hoop dat dit een topic kan zijn zonder discussie over wel/geen ijzers :o
- Hoefsmid aanpassingen laten doen aan ijzer/voet om te zorgen dat aftrappen minder snel gebeurt: wordt al gedaan. Probleem is dat merrie houdt van gekke "kattensprongen" te maken in het land/paddock, daar kan geen hoefsmid tegenop.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 03-05-16 14:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Sjarett

Re: Dé oplossing tegen ijzers aftrappen (door joligheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:18

Heel interessant, ik ben benieuwd naar ervaringen.
Ik gebruik geen springschoenen meer omdat ik het idee heb dat dat gewoon niet helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:21

Ik heb bij de mijne dubbellips voorijzers laten zetten met extra afrol zodat hij de voorvoet sneller wegzet. Hij stapt achteraan wijd en trapt aan de zijkant van de voorvoet de nageltips eraf. Als hij dan aantikt ligt het ijzer er zo onder.

Vanalles geprobeerd, dit werkt nu al ruim een jaar super. Sinds dit beslag zijn zijn hoeven fiks verbeterd en ook zijn algemene beweging.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:25

Zouden bovenstaande opties geen schuurplekken veroorzaken als paard ze langdurig aan heeft.
Zweet, zand er tussen.
Het lijkt mij eerlijk gezegd niets.

Zorg voor voldoende opzet in de ijzers zodat paard snel genoeg af kan rollen met de voorvoeten. Takken niet te lang laten.
Maar dat zal je smid ook wel bedacht hebben.

Onze jolige Hans staat sinds twee weken voor het eerst alleen voor op een ijzer.
IJzers zitten er nog steeds perfect onder, nota bene ijzers zonder lippen.
Ze gaat zonder bescherming de wei in.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 14:38

Ik heb na aanleiding van jullie berichten, de beginpost aangepast/informatie toegevoegd. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:40

Je hebt deze ook in een ring vorm, een rubber ring die achterhoef een soort van terug ketst, die zitten wat losser om het been, lijkt me voor op de wei prettiger.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:50

Varekaj schreef:
Ik heb bij de mijne dubbellips voorijzers laten zetten met extra afrol zodat hij de voorvoet sneller wegzet. Hij stapt achteraan wijd en trapt aan de zijkant van de voorvoet de nageltips eraf. Als hij dan aantikt ligt het ijzer er zo onder.

Vanalles geprobeerd, dit werkt nu al ruim een jaar super. Sinds dit beslag zijn zijn hoeven fiks verbeterd en ook zijn algemene beweging.

Hier ook! Mijn paard is kampioen in het afkrijgen van zijn ijzers helaas. Heb aan de smid gevraagd of hij de ijzers er heel strak onder wil leggen zodat hij ze er niet meer onder vandaan kan krijgen, en de dubbele lippen voor helpen daar ook goed in mee. Nou is het wel zo dat de hoeven van mijn paard nauwelijks groeien, dus hoeft hij niet om de 6 weken naar de hoefsmid hierdoor. Heb heel veel dingen geprobeerd, maar dit is echt het enige wat helpt helaas

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:53

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:54

renee16 schreef:
Je hebt deze ook in een ring vorm, een rubber ring die achterhoef een soort van terug ketst, die zitten wat losser om het been, lijkt me voor op de wei prettiger.

Daar zeg je wat, heb we in het verleden zelf bij een paard in de wei gebruikt.
Omdat deze zichzelf aan tikte.
Die werd destijds door onze toenmalige smid altijd op dubbele lippen voor gezet. Trapte de ijzers er niet af, maar trapte zijn eigen hoefballen kapot.

Uiteindelijke mede door die dubbele lippen HKO gekregen, via via bij andere smid terecht gekomen, nog eenmalig dubbele lippen gekregen met speciaal HKO beslag.
HKO was op foto trouwens klasse 2 ene voet en 2-3 bij andere voet.
Daarna door deze smid altijd op normaal beslag gezet en nooit ergens meer last van gehad.

Daarom erg huiverig voor dubbele lippen :D

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:54

Wij gebruiken ook dubbel lips ijzers voor, top oplossing! (en goedkoop)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:01

Ik ga even meelezen. Hier een haflinger die op alle onmogelijke manier z'n ijzers af trapt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:03

Weten jullie hoe deze ring heet? ben ze denk wel eens tegengekomen, maar kan mij niet voorstellen dat deze het aftrappen van de ijzer kan voorkomen.

Heb ijzers met dubbele lip gehad, gaf geen verschil.

Overigens over de Acavallo Gel Hoof Boots/BR Therapeutic Soft Gel Springschoenen: Deze lijken mij qua voorkoming van aftrappen super. Alleen ben ik bang dat deze erg warm gaan worden. Zeker in de zomermaanden.

Edit: ik vind via Agradi reviews dat die van Acavallo/BR omhoog schuiven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:07

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:09

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:10

Wij gebruikten de ring zodat paard zichzelf niet zo gemakkelijk op de hoefbal trapte. Zijn ijzers liet ie eigenlijk altijd wel zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:11

Dubbele lippen voor vind ik geen goed plan, dat zijn niet voor niks achter ijzers. Afwikkeling wordt beperkt.
De truc is om de takken onder de hoef te houden, dus heel krap achteraan leggen. eventueel met grote springschoenen eromheen.
En goed recht trainen, dan trappen ze in de weide minder snel af.

Bij mij was de oplossing een (betere) andere smid, die goed het ijzer vrij kon leggen tot het moment dat ze recht genoeg was om niet meer af te trappen, als 4 jarige vlogen de ijzers eraf, nu heb ik de laatste 4 jaar nog geen ijzer verloren en loopt ze 100% beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:12

Er zit wel degelijk verschil op de dubbellips ijzers die mijn paard vooraan heeft tov de achterijzers. De lippen staan oa anders en ze rollen sneller af, met idd ook kortere takken. De smid is orthopedisch geschoold trouwens en zal geen ijzers zetten als het niet nodig is.

Hij gaf ook als tip ipv springschoenen om de binnenband van een fiets over de hoef te trekken. Soort rubber kous zeg maar. Krijgen ze geen schuurplekken van, goedkoop en overal verkrijgbaar.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 16:15

Varekaj schreef:
Hij gaf ook als tip ipv springschoenen om de binnenband van een fiets over de hoef te trekken. Soort rubber kous zeg maar. Krijgen ze geen schuurplekken van, goedkoop en overal verkrijgbaar.

Dus eigenlijk hetzelfde principe als de Acavallo Gel Hoof Boots/BR Therapeutic Soft Gel Springschoenen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:30

Scalpers en hoefbalbeschermers gebruiken wij in de koers wel eens maar die zijn in principe niet bedoeld om het stuk bij de ijzers te beschermen en blijven beter zitten als ze meer boven op de hoef geplaatst worden. Je ziet in principe ook al op het plaatje dat ze boven het ijzer zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:10

Ja klopt :j alleen hoef je de band maar tot net onder de kroonrand te trekken. Het is genoeg als de nageltips bedekt zijn en dan eventueel de takken van de ijzers. Heb het nooit nodig gehad omdat we toen het goede beslag vonden, maar hou het wel in mijn hoofd voor de toekomst.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:20

Ze komen bij ons toch nog wel vaak verschoven uit de koers hoor. Vind het ondingen en dat is dan maar voor 3 minuten :+

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:18

interessant! kan iemand ook fotos plaatsen van hoe het dan eruitziet? ook zoals met binnenband van de fiets?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:31

Ik zou inderdaad ook kijken voor een fietsband of ander stevig elastisch iets. Een fietsband trek je als een kous aan, door de 'kracht' en de dikte van het rubber, hoort hij de achterhoef niet meer tegen het ijzer te kunnen zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:01

Wij hebben nu voor een paard met speciaal beslag voor de springschoenen van Back on Track, die zijn heel zacht en soepel en geven bij de hele dag om in de paddock en de wei geen schuurplekken.
We hebben ze zo ruim genomen dat de tot op de grond komen zodat ze over het ijzer heen vallen.