Inchmaat vs kledingmaat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Inchmaat vs kledingmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:32

Hallo,

sinds kort ben na een jaar weer begonnen met paardrijden en jammer genoeg in dat jaar ook weer aardig wat kilootjes bijgekomen.
Ik merk van mezelf dat ik minder goed in het zadel zit, ik zit er nog altijd wel lekker in maar ik merk dat ik er meer op zit dan in ( ten opzichte van vroeger ).
Ik ken het trucje wel dat ze gebruiken, je moet een vlakke hand achter je poep kunnen leggen tot aan de lepel van het zadel, maar geld dit ook voor een springzadel? Want ik dat geval krijg ik mijn duim er niet meer bij.
Ik heb momenteel kledingmaat 38/40 en rij op een 17 inch zadel ( kan ook 17,5 zijn, vind dit nergens meer terug op het zadel... ).

Welke inchmaat hebben jullie met welke kledingmaat?

Ik mag vrijdag eventueel langs gaan met het zadel in een ruiterwinkel zodat zij het kunnen zien, maar misschien dat jullie hier toch een antwoord op hebben.
Ik zie er namelijk heel erg tegen aan om een ander zadel aan te moeten schaffen.

Barst los! Ik ben benieuwd of ik nog wel goed zit :)

Groetjes!

Celiien

Re: Inchmaat vs kledingmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:45

Hmm helaas gaat de grote van je kont niet altijd op met de inchmaat van het zadel. De lengte van je been (en breedte) speelt ook een grote rol. Het feit dat je niet meer zo diep in het zadel zat als vroeger kan inderdaad komen omdat je groter geworden bent, maar kan er ook mee te maken hebben dat je zadel niet goed op je paard ligt. Als hij bijvoorbeeld te groot is op de boom/schoft, zakt het zadel over je paard heen waardoor je als het ware naar voren gegooit wordt door het zadel.
Daarom vraag ik me af of je een eigen zadel hebt en ook een eigen paard waar je nu na 1 jaar weer mee gaat rijden? Of gaat het om een manege/bijrijd/verzorgpaard waar je een eigen zadel voor hebt of gewoon het zadel wat erbij hoort"?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:04

Sorry, dat was misschien makkelijk om te vermelden.
Het gaat om een eigen paard met mijn eigen zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:06

Het is ook maar net wat je zelf fijn vindt zitten :j ik heb kledingmaat 36 en pas prima in een 17 inch, maar vind dat zelf niet prettig. Dus heb altijd 17,5 :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:12

Ik heb kledingmaat 36, maar heb lange benen (1.78) en rijd in 17,5 met eigen paard en volgens mij zelf 18 inch met verlengde zweetbladen bij mijn bijrijdpaard.
Denk dat ik bij een kleiner zadel echt mijn benen erin moet vouwen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 02-05-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:18

Het gaat om een stubben springzadel.
Zweetbladen zijn al iets ruimer als een ander springzadel.
Lees hier toch al dat maatje 36 vaker in een 17,5 zit.
Vrees dat ik met mijn 1,75, lange en niet de slankste bovenbenen sowieso al een 17,5 of groter nodig heb ...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:19

_mexx_lady_ schreef:
Het gaat om een stubben springzadel.
Zweetbladen zijn al iets ruimer als een ander springzadel.
Lees hier toch al dat maatje 36 vaker in een 17,5 zit.
Vrees dat ik met mijn 1,75, lange en niet de slankste bovenbenen sowieso al een 17,5 of groter nodig heb ...

Ik heb zelf een 17,5 inch zadel (kunstof wintec 500) met maat 38/40. Maar een 18 inch is te groot voor mijn benen. Ik ben 1,65m :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:59

Broekmaat 42/44, ben klein maar wel lange benen, heb een 18 inch :j