zadel op maat laten maken? Paard met korte rug

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

zadel op maat laten maken? Paard met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 20:50

Ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuw zadel voor mijn paard, haar huidige zadel is eigenlijk iets te lang kwamen we laatst achter en ook is die qua zit voor mij niet heel erg comfortabel. Ben nu op zoek naar een zadel met een zachte diepe zit en goeie kniewrongen. Maar dan dus de uitdaging. Mijn paard heeft een ongelofelijk korte rug, er kan eigenlijk maximaal een 17" op, nu is 17" zadels niet de meest gebruikte maat en 2e hands met mijn eisen qua zit erg lastig te vinden. Ben eigenlijk een beetje opzoek naar het "wauw" gevoel als ik op het zadel ga zitten, gewoon dat gevoel van als je op je paard stapt dat je denk van, zo ik zit en goed :D
2e hands kunnen we het gewoon eigenlijk niet vinden, iniedergeval niet eentje die bij mijn paard past. Naja flink sparen dus, maar als het moet dan moet het en wil ik er toch een voor haar laten aan meten zodat die wel gewoon goed ligt.
Maarja nu is dus de vraag, waar ga ik dat laten doen, er zijn zo veel merken en soorten en als ik zo veel geld uit geef wil ik ook wel echt dat het goed is en dit een zadel is voor nog vele jaren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het aan laten meten van een zadel voor een paard met korte rug, maar toch een diepe zit voor de ruiter? Naar welk merk zou je dan gaan? Het maximale budget van een 2e hands was 1000 euro, nu ga ik een aangemeten zadel nooit krijgen voor dat geld, dat begrijp ik, maar wil toch proberen het zo betaalbaar maar toch goed mogelijk te houden en ben daarmee bereid voor een nieuw zadel 2000 te betalen.
Het gaat trouwens om een medium/wide boom.
Hoop dat jullie de gouden tip hebben _/-\o_

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:53

Afbeelding
Ik heb een macrider met diepe zit en korte kussens. Je mag het proberen op je paard, ik woon vlakbij je en zou even langs kunnen komen ermee :-) zadel is precies zoals je een zadel beschrijft dat je zou willen. Ook qua maat voor jou en voor paard. 17,5 inch, maar 16,5 inch kussens eronder. Breedte is medium/wijd.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 01-05-16 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:55

Ik ben erg tevreden over Zadelatelier van Ninon Schutte. Ook de service is erg goed. Ik heb ook een kort paard en was erg moeilijk om daar wat passends voor te vinden en wat ook nog lekker zat!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:01

lianne125 schreef:
Ik ben erg tevreden over Zadelatelier van Ninon Schutte. Ook de service is erg goed. Ik heb ook een kort paard en was erg moeilijk om daar wat passends voor te vinden en wat ook nog lekker zat!

Dit, ninon is echt supergoed.
Absoluut het geld waard

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:03

Ik zou naar Country Mill gaan.
Ik heb zelf mijn Tribal daar gekocht, echt mega tevreden over het zadel en de service.

wwillemijn

Re: zadel op maat laten maken? Paard met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:04

Tribal heb je alleen niet voor 2000 euro. Goedkoopste is 2300.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:13

Ik raad ook ninon aan, elke keer als ik in mijn zadel ga zitten heb ik weer het gevoel van, zo ik zit. Verder veel mogelijk en misschien net iets boven de €2000 maar waren ook modellen eronder.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:18

Bedankt allemaal voor de reacties!

wwillemijn schreef:
[ [url=m/wXbjqL.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een macrider met diepe zit en korte kussens. Je mag het proberen op je paard, ik woon vlakbij je en zou even langs kunnen komen ermee :-) zadel is precies zoals je een zadel beschrijft dat je zou willen. Ook qua maat voor jou en voor paard. 17,5 inch, maar 16,5 inch kussens eronder. Breedte is medium/wijd.

Dat zou wel super tof zijn wwillemijn! Ik zal je even een pb sturen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:13

Heeft iemand ervaring met Arno Brandt zadels? stalgenootje heeft deze en die zit wel erg lekker, maar weet niet of het ook geschikt is voor korte rug enzo

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:52

Zelf geen ervaring mee, maar na het lezen van het topic over de Sella zadels en ene Ali van het Gooisch Ruiterhuis zou dat een zadel zijn wat mij het meest aan zou spreken als ik een nieuw zadel moest kopen. Allemaal maatwerk en ook kunnen er wat kortere kussens onder een grotere zit. Schijnt enorm goede service te leveren. Ik heb nog maar weinig topics over zadels gelezen waarin er geen enkele slechte ervaring naar voren komt :)

En ook kwa prijs voor een nieuw zadel niet verkeerd, beginnen vanaf € 1895,=

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:02

Zelfde probleem hier met een Quarter kruising en een erg korte rug. Draagvlak is 33 cm. Wij gaan altijd naar Kootstra, naar dhr Groeneveld. Hij is voornamelijk Stübben zadelmaker en maakt alle Stübbens gewenst op maat. Nieuw of tweedehands. Heb al eens een oudje uit de 80er jaren door hem laten restaureren en op maat laten maken en nu een nieuwe welke hij op maat maakt. Zeer kundig en geschikte man. Echt een ambachtslied.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:59

IvankBacardi schreef:
Ik zou naar Country Mill gaan.
Ik heb zelf mijn Tribal daar gekocht, echt mega tevreden over het zadel en de service.

Mee eens. Ik heb zoveel zadel ellende gehad. Nu een Tribal en het verschil in rijden kon niet groter zijn. Fijn bedrijf ook, veel keuze en kennis en goede service.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:02

wwillemijn schreef:
Tribal heb je alleen niet voor 2000 euro. Goedkoopste is 2300.

Als het zadel echt goed past dan maakt die 295 euro extra niet uit. Voordeel van Tribal is dat er heel veel (custom made) mogelijk is.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:34

Ik weet t ik heb er 2. Maar was gisteren bij ts en haar moeder. En 2000 is echt de max.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:02

CM Neemt ook 2e hands zadels in dus dan kan er nog wat met de prijs gebeuren, en wie weet licht er wel een 2e hands die past.

Het blijft een bak met geld maar je hebt er ook wel wat voor.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:18

Zijn Sella zadels niet iets voor jullie?
Die heb je ook net onder de €2000 afhankelijk van het model :)
Als je een standaard model neemt, kom je dan netjes onder je max prijs, op maat gemaakt zover ik weet. Alles is volledig aanpasbaar in ieder geval.
Ga zelf sparen voor zoiets, voor komend jaar :D