Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:43

Ik zou heel graag jullie mening horen!

Ik zie zelf als dierenarts en chiropractor ontzettend veel rugproblemen door slecht passende zadels.

Ik zie ook heel veel frustratie bij eigenaren om een passend zadel te vinden. Soms is er net een nieuw zadel aangepast, maar dan heeft het paard toch last van z'n rug en dan ligt het zadel gewoon echt slecht :\

Ik zit al heel lang met ideeën in m'n hoofd hoe dat probleem opgelost zou kunnen worden, vandaar dat ik heel erg benieuwd ben waar iedereen tegenaan loopt met zadels.

Dus: wat zijn jullie zadelfrustraties?

Jelloy

Re: Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:46

Hoort er niet echt bij maar ik word helemaal gek als mijn zadel kraakt! Ik kan er echt niet tegen, als iemand een tip heeft om het op te lossen laat het dan maar horen! Ik vet mijn zadel iedere maand.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:47

Ik heb nu al tot twee keer toe iemand langsgehad om zadel te passen en die mij een zadel verkocht heeft wat toch niet goed bleek te liggen uiteindelijk. Dus je kunt tegenwoordig blijkbaar niet meer op het woord van een "professional" vertrouwen aangezien je je tegenwoordig heel makkelijk zadelpasser kunt noemen...

Dus wat mij betreft mag er wel strenger gekeken worden naar de opleidingen en dat er iets komt zodat mensen zich niet meer zomaar zadelpasser mag noemen. Komt niet tengoede aan het vak.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 01-05-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:48

Mijn frustratie? Dat ik (bijna) geen enkele zadel passer meer vertrouw.

Hoe weet ik dat ze het goed doen?
Zadelmaker A smeerde mij een boommaat 28 aan. Terwijl zadelmaker B 33 aangaf.

Toentertijd zadel gekocht bij A. Maar na drie jaar bleek hij dus én te smal en de lang. Meer dan €1000 naar de haaien ......

Dat is mijn probleem. Wie kan ik in hemelsnaam vertrouwen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:50

Tyrcanol schreef:
Mijn frustratie? Dat ik (bijna) geen enkele zadel passer meer vertrouw.

Hoe weet ik dat ze het goed doen?
Zadelmaker A smeerde mij een boommaat 28 aan. Terwijl zadelmaker B 33 aangaf.

Toentertijd zadel gekocht bij A. Maar na drie jaar bleek hij dus én te smal en de lang. Meer dan €1000 naar de haaien ......

Dat is mijn probleem. Wie kan ik in hemelsnaam vertrouwen.

Precies dit inderdaad, en daardoor moet ik nu alweer een ander zadel maar heb ik er dus amper geld meer voor ;(
Je denkt dat die mensen het wel weten....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:53

Vertrouwen probleem idd.

Maar ook... heb je m aangepast. Ligt goed. Rijd super door. Vier maanden later. Paard veranderd van bouw. En maar weer aan passen.
Winter... minder spieren weer aanpassen..

Beetje klaar mee.

Ben nu aan t verdiepen naar baloun flexible saddles...
Of ghost...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:03

De vrije-beroepen-kwestie is een frustratie. Geen vertrouwen in vele grote merken.
En zoals net genoemd: bij elke verandering moet het zadel aangepast worden. Wat voor oplossing kan daar voor bedacht worden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:08

Inderdaad de zadelpassers die niet te vertrouwen zijn.

En daarnaast dat het zadel niet passend blijft.

Ik ben dan ook al jaren (semi)boomloos..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:10

ben net ook toevallig opzoek naar een nieuw zadel, maar inderdaad het aanmeten, hoe weet ik of iemand hem goed aanmeet? Het zadel dat ik nu jaren heb gehad blijkt achteraf aan de achterkant op de hele verkeerde drukplek te liggen, nu een nieuwe die korter is, maar krijgen we van iemand anders te horen dat die te lang is, en dat terwijl die korter is dan die we dus eigenlijk al hadden. Geen idee meer waar ik moet zoeken voor een zadel nu en die dingen zijn echt niet grappig qua prijs. Zit er nu toch maar aan te denken er een helemaal te laten aan meten, maar ben zo bang dat er dan straks gewoon 2000 naar de haaien is door dat het verkeerd word aangemeten

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:26

Inderdaad wie moet je vertrouwen en wat is goed? Je ziet door de bomen ook het bos niet meer. Met of zonder boom, met wol of lucht, en dan nog welk type? Vooral als je graag een tweedehands wil ben je heel afhankelijk van wat een zadelpasser heeft liggen. Als je gewoon zou weten wat goed ligt op je paard dan zou je zelf MP of bokt markt in de gaten kunnen houden, maar zelfs dan zit je weer met de afstand ivm passen. Ik kan voelen wat ik zelf lekker vind zitten, maar hoe weet je of het voor mijn jonge paardje lekker zit nu en straks. Als je hoort hoeveel paarden jaren met een slecht passend zadel gelopen hebben, hoe meet je dit dan? Dus nogmaals: wat is goed voor het paard ?
Zou super zijn als jij hier een oplossing voor weet te vinden.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:29

Ik was ook alle vertrouwen kwijt in 'zadelmakers'. Dankzij m'n buurvrouwen tip om naar countrymill te gaan is alle ellende voorbij en zijn beide paarden voorzien van super fijn passende zadels.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:35

Het zou zo leuk zijn als bij elk zadelpasconsult een zadeldrukmeting zit inbegrepen (en dan niet voor een achterlijk hoge prijs). Met een simpele leeswijzer kan iedereen ongeveer zien hoe het zadel ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:44

Je zou bij een zadel maker de garantie moeten kunnen krijgen dat het zadel past.
Dat zou mooie oplossing zijn en voor ze pas garantie van half jaar wil zelfs gerust wat voor betalen.

Zelf ook ervaring dat erg moeilijk is om bij een paard met lastig rug een zadel maker te vinden die een zadel wel goed passend krijgt.
Terwijl Waneer je een paard hebt met een makkelijke rug dan hebben die zadel makers geen probleem om iets goed passend te krijgen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:49

Wwillemein. Mijn plan is ook naar countrymill te gaan, maar ook daar hoor ik naast vele goede ervaringen ook ( van stalgenoten) wel minder goede ervaringen. En ook daar ben je afhankelijk van wat ze hebben liggen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:52

Ik denk dat eigenaren ook zelf de verantwoordelijkheid hebben om in ieder geval de basisprincipes van een passend zadel zich eigen te maken.
Daarnaast ook het verschil leren voelen in beweging van je paard met een passend / niet passend zadel, en dat het vaak geen onwil of dwarsheid is van het paard, als het b.v. niet voorwaarts is, onder je wegloopt, of de bocht niet doorkomt wat dan (en dan vaak nog door instructie) met zweep wordt 'opgelost'.
Sowieso kunnen luisteren naar het paard als hij/zij iets aangeeft, is al vrij moeilijk voor veel ruiters. Een paard is een gevoelig dier, en heeft alleen een goed luisteraar nodig.

Er is een zadelmaker/passer (naam schiet me even niet te binnen, maar wordt vaker genoemd op bokt) die een serie heel duidelijke video's heeft gemaakt waar je allemaal op moet letten bij de pasvorm van een zadel op je paard.

Wat helaas vaak een struikelblok is, is de prijs van zadelcontrole, en het telkens weer aanpassen. Al heb je een goede reserve, dan is het nog vervelend als je na een paar honderd € weer merkt dat je zadel niet 100% ligt.

Er ligt ook wel verantwoordelijkheid bij (grote, bekende) bedrijven die tweedehandszadels verkopen. Ben daar wel eens naar toe gegaan omdat er een leuk tweedehands op de site stond, bleek het zadel in de winkel hartstikke scheef te zijn en kussens keihard gevuld.
Daarnaast mogen bedrijven en eigenaren die zadels (laten) opvullen zonder op het paard te toetsen, zich ook achter hun oren krabben.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:58

Tobbes. Wat is een moeilijke en wat is een makkelijke rug? Lang/ kort, smal / rond, wel / geen schoft zou eigenlijk niet uit moeten maken. Voor het paard is dat een goede rug toch? Het is het zadel wat het een moeilijke rug maakt dan.

Ik vraag me ook af of er nog verschil is tussen Engelse en Western zadels kwa gemakkelijker passend zijn. Aangezien Western zadels geen kussens hebben die opgevuld kunnen worden.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:00

SassyMoon schreef:
Wwillemein. Mijn plan is ook naar countrymill te gaan, maar ook daar hoor ik naast vele goede ervaringen ook ( van stalgenoten) wel minder goede ervaringen. En ook daar ben je afhankelijk van wat ze hebben liggen.

Niet als je naar Bert of Herman vraagt. Daar heb ik nog nooit klachten over gehoord. En ze hebben echt mega veel liggen. Zelfs voor m'n ruin met boom extra wijd was er genoeg keuze in tweedehands. Maar ik had m'n zinnen al gezet op een nieuwe :D

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:10

Wwillemijn. Ik wou dat het waar was, maar daar ga je al, je zou toch alle zadelpassers van countrymill moeten kunnen vertrouwen? Maar ik hoor veel dat men alleen Herman wil. En recentelijk zijn 2 stalgenoten erheen geweest. De ene geen enkel zadel en de ander alleen geslaagd boven zijn buget.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:13

SassyMoon schreef:
De ene geen enkel zadel en de ander alleen geslaagd boven zijn buget.

Dan zat er dus niets bij? Dat kan natuurlijk altijd (zeker bij tweedehands) en is het van de zadelmaker het eerlijkst om dit aan te geven (en dus niet een zadel te gaan verkopen wat niet past) en vervolgens een advies te geven (bijv. zoek naar dit type zadel, of als dit type zadel binnenkomt, zal ik dan contact met je opnemen).

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:23

Hilary. Natuurlijk is dat beter dan een zadel verkopen wat niet goed is. Maar het is wel een frustratie toch? Erheen gaan en passen kost ook geld. En ze zijn daar echt ook super met aanbieden van een leenzadel en alles. Maar het blijft naar mijn idee super moeilijk een goed zadel te vinden. Dat is de frustratie.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:24

Oh ja, hartstikke frustrerend, helemaal mee eens :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:29

Dit is exact de reden waarom ik voor een boomloos/flexibel zadel wil gaan. Ik denk dat een goed passend boomzadel beter is.. maar ja.. goed passend. Zie dat maar eens te vinden. Ik heb op mijn vorige paard een heleboel zadels (van prof. Passers gehad.. met de bijbehorende ellende. . Pas toen ik een trekker zadel had was die ellende voorbij.
Nee hoor. . Mijn huidige paard krijgt een boomloos of flexibel zadel. Ik waag me er niet meer aan.

Er zou een keurmerk moeten komen .. of een soort Yelp voor zadelpassers . .

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:29

Mijn paard heeft op een jaar tijd 2 revalidaties achter de rug. Waardoor ze steeds veranderde van bespiering. Met de nodige zadelissues en veel geld kwijt...

Nu een WOW gekocht. Bij het passen kreeg ik al een heel ander paard en sinds ze deze zadel heeft is ze enorm verbeterd! Moet enkel nog een consult hebben, na een maand is mijn paard enorm in bespiering veranderd en er moet een grotere boom in. Maar dat is een consultorijs, liever dat dan weer honderden euro's kwijt zijn aan nog eens een nieuw zadel....

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:03

Vertel mij wat...ik kom voor wat betreft kennis over paarden en zadels niet uit een ei maar ook ik krijg het niet voor elkaar om een zadel te vinden waar paard en ik gelukkig mee zijn. Ik hou er zelfs een blog van bij op het moment http://dewoordvoerder.nl/het-probleem-dat-zadel-heet/
Ter lering ende vermaeck

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 00:31

Dat er zoveel meningen zijn over type zadels en welke zadels passend zijn dat het eigenlijk onmogelijk is om zeker te zijn dat je zadel goed ligt. De ene zegt zo en de ander vindt weer wat anders. De enige die kan zeggen of het zadel lekker ligt is moeilijk om mee te communiceren. Het kunnen ook kleine dingen zijn die met een kleine aanpassing prettiger is voor het paard. Elk paard is anders en ook elk paard zal een ander type zadel fijner vinden net zoals wij mensen voorkeur hebben voor bepaalde schoenen/kleding en noem maar op.