Mijn merrie heb ik in eerste instantie gereden met een Euroriding Jade. Bleek na controle te groot te zijn, ander zadel moest er dus komen. De zadelmaker die ik destijds had zei dat mijn paard een moeilijke rug had en dat de enige optie een JC was. En daar kwam dus mijn JC Celebration. Leuk zadel, maar in mijn ogen meer een veelzijdigheid dan een echt dressuurzadel. Zeker in verhouding met mijn Euroriding zadel. Daarnaast hebben we het nog niet over de kwaliteit van het zadel gehad...

Goed, overgestapt op een andere zadelmaker. Deze vertelde dat de JC niet het ideale zadel voor mijn merrie was. Het zadel klappert erg aan de achterkant en de boom is voor het mooie alsnog iets te groot. Daarbij zit hij voor mij echt niet lekker. Erg hard en weinig gedwongen zit.
Overstappen op een ander zadel dus, maar welke? Mijn zadelmaker is de drie maanden drie keer geweest. Aangezien ik goede ervaringen heb met Euroriding, hebben wij de Diamant, Luxor en Titan geprobeerd. Volgens hem zitten deze goed, maar ik vind de kussens van de Luxor en Titan aan de achterkant niet goed aansluiten. Mijn paard heeft gewoon te weinig body om te zorgen dat deze kussens wel aansluiten.
Nu is mijn oog gevallen op een Anatomica Orion, iemand die hier ervaring mee heeft op smalle paarden met weinig body?
De zadelmaker zelf heeft weinig zadels op voorraad in een smalle boommaat en adviseert dus om zelf rond te kijken. Zadel zal hierna uiteraard nog worden aangepast, maar wil het liefst geen miskoop begaan

Foto's van het paard zijn te vinden in mijn profiel of topic in onderschrift.