Zadel voor smal paard met weinig body

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Zadel voor smal paard met weinig body

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:11

De zoektocht naar het perfecte zadel. O, o, wat een moeilijke opgave!
Mijn merrie heb ik in eerste instantie gereden met een Euroriding Jade. Bleek na controle te groot te zijn, ander zadel moest er dus komen. De zadelmaker die ik destijds had zei dat mijn paard een moeilijke rug had en dat de enige optie een JC was. En daar kwam dus mijn JC Celebration. Leuk zadel, maar in mijn ogen meer een veelzijdigheid dan een echt dressuurzadel. Zeker in verhouding met mijn Euroriding zadel. Daarnaast hebben we het nog niet over de kwaliteit van het zadel gehad... :')
Goed, overgestapt op een andere zadelmaker. Deze vertelde dat de JC niet het ideale zadel voor mijn merrie was. Het zadel klappert erg aan de achterkant en de boom is voor het mooie alsnog iets te groot. Daarbij zit hij voor mij echt niet lekker. Erg hard en weinig gedwongen zit.
Overstappen op een ander zadel dus, maar welke? Mijn zadelmaker is de drie maanden drie keer geweest. Aangezien ik goede ervaringen heb met Euroriding, hebben wij de Diamant, Luxor en Titan geprobeerd. Volgens hem zitten deze goed, maar ik vind de kussens van de Luxor en Titan aan de achterkant niet goed aansluiten. Mijn paard heeft gewoon te weinig body om te zorgen dat deze kussens wel aansluiten.
Nu is mijn oog gevallen op een Anatomica Orion, iemand die hier ervaring mee heeft op smalle paarden met weinig body?
De zadelmaker zelf heeft weinig zadels op voorraad in een smalle boommaat en adviseert dus om zelf rond te kijken. Zadel zal hierna uiteraard nog worden aangepast, maar wil het liefst geen miskoop begaan :j
Foto's van het paard zijn te vinden in mijn profiel of topic in onderschrift.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:12

Denk als ik zo naar de foto's van je paard kijk dat de standaard anatomica niet gaat passen, deze heeft nl het zelfde type kussens als de Titan. Je hebt tegenwoordig een model op de markt speciaal voor paarden met een hoge schoft misschien dat deze wel past.

Heb zelf jaren met een KN Allegretto gereden en recent heb ik een Sella laten aanmeten omdat ik geen passend zadel kon vinden. Had ook intresse in een Anatomica maar mijn zadelmaker was van mening dat deze niet goed zou blijven liggen op mijn paard.

Misschien kan je op zoek gaan naar een zadelmaker welke meer voorraad heeft.

MarjanB

Re: Zadel voor smal paard met weinig body

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:18

Je zou kunnen kijken naar tribal zadels, die kunnen ze op maat maken en ligt vaak goed op paarden met een hoge schoft.

En misschien een vraag die je liever niet in het topic hebt maar waarom wordt ze niet voller? Het lijkt mij zo op het oog geen paard die niet breder kan worden in de spieren. Geen maagzweer/bloedworm of wat anders onder de leden?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:24

grauwman schreef:
Denk als ik zo naar de foto's van je paard kijk dat de standaard anatomica niet gaat passen, deze heeft nl het zelfde type kussens als de Titan. Je hebt tegenwoordig een model op de markt speciaal voor paarden met een hoge schoft misschien dat deze wel past.

Heb zelf jaren met een KN Allegretto gereden en recent heb ik een Sella laten aanmeten omdat ik geen passend zadel kon vinden. Had ook intresse in een Anatomica maar mijn zadelmaker was van mening dat deze niet goed zou blijven liggen op mijn paard.

Misschien kan je op zoek gaan naar een zadelmaker welke meer voorraad heeft.

De huidige zadelmaker heeft de grootste voorraad van Nederland, komt zelf met zijn bus met daarin +- 200 zadels. We hebben er dan ook veel gepast en in zijn ogen waren de zadels goed. Maar juist in mijn ogen niet.
Over 3 weken heb ik een afspraak met een andere zadelmaker, maar voor nu wilde ik graag weten wat Bokt ervan vond en of iemand alternatieven zou hebben.

KN heb ik zelf ook wel goede ervaringen mee, ga er eens naar kijken!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:37

MarjanB schreef:
Je zou kunnen kijken naar tribal zadels, die kunnen ze op maat maken en ligt vaak goed op paarden met een hoge schoft.

En misschien een vraag die je liever niet in het topic hebt maar waarom wordt ze niet voller? Het lijkt mij zo op het oog geen paard die niet breder kan worden in de spieren. Geen maagzweer/bloedworm of wat anders onder de leden?

Zelf nog niet van gehoord, ga de zadels eens bekijken.

Nee hoor, die vragen mogen best in het topic! We hebben een vrij lange en heftige periode achter de rug, dit heeft zich bij haar geuit in veel afvallen en daarmee weinig spieropbouw. Gelukkig hebben wij hier goede begeleiding in gehad door een fijne chiropractor/DA, die goed heeft geholpen qua voerbeleid ook, en instructeur, dus we zijn op de goede weg! Ze woog toen ik haar kreeg net aan 400 kilo en is twee maanden terug op 524 gewogen, denk dat ze nu rond de 550 zal zitten. Chiropractor vind dat ze nu eindelijk rond een normaal gewicht zit. Nu de spieren nog :D

MarjanB

Re: Zadel voor smal paard met weinig body

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:14

Oh kijk super! Hou er dan rekening mee dat spieren snel kunnen gaan en een zadel dan snel te krap is. Bij mij ging het in een half jaar van een narrow medium boom naar een wijde :')

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:26

Wil je wellicht niet boomloos proberen? Dat is flexibel en groeit mee mocht het paardje nog in spieren aankomen :)
Ook wellicht tijdelijk boomloos totdat de spieren er zijn en dan kijken naar een boomzadel?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:37

https://www.facebook.com/SaddleFactory/ Deze heeft momenteel een smalle Ainsley te koop , misschien is dat wat voor je. Doet ook passen aan huis.

Tevens lijkt de bouw van jouw merrie erg op de mijne , al eens een kentaur gepast? Zoasl de penelopa en de medea

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:10

Gladijs schreef:
Wil je wellicht niet boomloos proberen? Dat is flexibel en groeit mee mocht het paardje nog in spieren aankomen :)
Ook wellicht tijdelijk boomloos totdat de spieren er zijn en dan kijken naar een boomzadel?

Dat kan zeker een optie zijn, iets wat ik altijd wil proberen. Zelf heb ik alleen bij boomloze dressuurzadels niet direct het gevoel dat het iets voor mij is. Maar zal dit zeker aan mijn nieuwe zadelmaker voorleggen!

tanjaatjuhh schreef:
https://www.facebook.com/SaddleFactory/ Deze heeft momenteel een smalle Ainsley te koop , misschien is dat wat voor je. Doet ook passen aan huis.

Tevens lijkt de bouw van jouw merrie erg op de mijne , al eens een kentaur gepast? Zoasl de penelopa en de medea

Ik ga even kijken! Kentaur hoor in inderdaad vaker, zelf totaal geen ervaring mee en hoor van stalgenoten dat ze kwaliteit erg slecht is.. Dus vandaar dat ik daar zelf nog niet echt naar heb gekeken.

edit: zie dat het Ainsley zadel een springzadel is hihi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:14

Passier valt vaak smal en Kieffer volgens mij ook, je zou eens 2e hands kunnen kijken en proberen.
WoW kun je ook aanpassen voor hele smalle paarden.