zadel te groot? Help! met foto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

zadel te groot? Help! met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:32

Beste Bokkers,
Ik heb sinds anderhalve maand mijn eerste paardje (pony eigenlijk) :p heb het zadel en hoofdstel erbij gekregen. Zadel was maar 6 maanden uit en amper gebruikt. Maar aan het hoofdstel heb ik al wat gesleuteld omdat de frontriem veel te strak zat. Nu wou ik graag weten of mijn zadel wel goed ligt. Het is een kleine D pony, 1m40 groot en er ligt nu een 17.5 inch zadel op. (de boom is trouwens wel aangepast) Naar wat ik weet en opzoek mag het niet knellen bij de schouderbladen en mag het niet verder liggen dan de laatste rib. Maar zoveel ken ik er nu ook weer niet van dus graag jullie hulp!

Wel merk ik zelf niet dat hij last heeft, rijden vind hij fijn, altijd oortjes naar voren (ondanks hij toch soms een knorpot is los in de weide :p ) ook vorige week een buitenrit gemaakt van 3 uren en hij vond het denk ik super leuk, weer oortjes naar voren en heel erg vooruit :p

hier een foto
Afbeelding

IrishDraught

Re: zadel te groot? Help! met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:33

Heb je een deskundige in je omgeving die naar je zadel, hoofdstel en bit kan kijken?

Lijkt me echt noodzaak!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:34

Voor een pony van die maat vind ik hem te lang, heb je geen foto zonder dat je erop zit?
Beste kun je zadelmaker laten bekijken, is van een foto moeilijk te beoordelen.
Ook heb je best een scherp bitje in

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:34

op basis vd foto is je zadel te lang.
Wij hadden voor de D-pony's maar een 16.5inch vzh van wintec...

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:37

Lynn_Nikita schreef:
Voor een pony van die maat vind ik hem te lang, heb je geen foto zonder dat je erop zit?
Beste kun je zadelmaker laten bekijken, is van een foto moeilijk te beoordelen.
Ook heb je best een scherp bitje in

Ja ik weet het, het is de bedoeling om bitloos over te gaan. Ben er zelf ook niet zo voor maar hij is er nu eenmaal mee bereden geweest en doe dan ook mijn best om het allemaal zo aangenaam mogelijk te maken voor hem. en ik zal nog eens een foto maken als er niemand op zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:40

Het zadel ligt ook te ver naar voren, als je hem goed zou leggen, zou hij inderdaad zeker weten te lang zijn. :j

Lastig he, een passend zadel vinden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:41

Het hoofdstel heeft een zogenaamde lage neusriem deze zit nu niet goed.
De lage neusriem hoort onder de bitringen langs.
Alleen denk dat dat lastig wordt met dit bitje (wat zoals al verteld erg pittig is).
Dus of een andere neusriem of een ander bit raad ik aan.
Zadel lijkt van de foto af erg lang en ver naar voor te liggen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:41

Plaats een foto van je pony in stand met zadel op de juiste plaats, zonder singel, zonder dekje of sjabrak en zonder iemand erop. Van de zijkant, recht achter en de voorkant.
Voor zover het nu te beoordelen is, is het zadel (zoals als in eerdere berichten genoemd) inderdaad te lang.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:42

Zadel lijkt iets te ver naar voren te liggen, is waarschijnlijk te lang. Ook vraag ik me af of het zadel de rug wel volgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:43

Fijn dat je er mee bezig bent om het zo prettig mogelijk te maken, als eerste, je teugels aan de andere(grootste) ring vastmaken is al een eerste stap.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:44

neocoon schreef:
Plaats een foto van je pony in stand met zadel op de juiste plaats, zonder singel, zonder dekje of sjabrak en zonder iemand erop. Van de zijkant, recht achter en de voorkant.
Voor zover het nu te beoordelen is, is het zadel (zoals als in eerdere berichten genoemd) inderdaad te lang.

Ga ik doen! Zal proberen vandaag nog foto's te maken en dan post ik ze! Maar had ook al een vermoeden dat het allemaal niet zo goed was, jammer!! want ik weet er niet genoeg van.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:45

bigone schreef:
Fijn dat je er mee bezig bent om het zo prettig mogelijk te maken, als eerste, je teugels aan de andere(grootste) ring vastmaken is al een eerste stap.

Oke bedankt!! Oh voel me echt een kluns nu :p bedankt voor alle reacties iedereen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:46

Offtopic vraagje, pony heet niet toevallig stitch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:50

Zadel lijkt te groot inderdaad.

Is de ruiter al uitgegroeid? Want ook daar is het krapjes, qua maat pony/ruiter.

Neusriem zit niet correct, kan ook niet heel goed bij dit bit.
Bit is zo te zien paardenmaat, en niet ponymaat.

Het lijkt me wijs om de hele optoming en combi piny/ruiter eens goed door te lopen met een goede instructeur. (en aub niet een lief 15jarig zelfbenoemd instructeurtje, hoe aardig die ook mag zijn)

Lijkt wel een leuke pony trouwens.

En goed dat je nadenkt over je zadel en tuig.

Laat je hier nog weten wat je uiteindelijk qua zafel en tuig doet?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:54

Geryon schreef:
Offtopic vraagje, pony heet niet toevallig stitch?

Haha nee hij heet niet stitch! Hij noemt Odin

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:01

Femke_Tweety schreef:

Is de ruiter al uitgegroeid? Want ook daar is het krapjes, qua maat pony/ruiter.

Het lijkt me wijs om de hele optoming en combi piny/ruiter eens goed door te lopen met een goede instructeur. (en aub niet een lief 15jarig zelfbenoemd instructeurtje, hoe aardig die ook mag zijn)

Ruiter is al uitgegroeid haha, de keuze naar een pony is er aangezien ik maar 1m 55 ben dus zelf ook een kleintje. op de foto zit een vriendin erop. qua hoofdstel ga ik overschakelen naar bitloos. qua zadel weet ik nu niet goed wat ik moet doen. misschien een korter model van zadel maar dan heb ik weer schrik dat het idd voor de ruiter te krap word? (Ik ben even groot als meisje op de foto maar weeg nog een 4 kilo meer vrees ik :p) Ik wil er zowiezo een vinden die goed past waar hij geen last van heeft. (Nu ik merk er niks van tijdens het rijden maar het kan niet goed zijn voor de rug.) suggesties voor welk type zadel mag altijd. Ik denk nu aan boomloze zadels? maar weet niet of het het probleem oplost. ook wil ik nog een barebackpad.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:01

Het zadel lijkt idd wel aan de grote kant in zijn geheel, maar ik weet niet hoe kort de rug van je pony is.
Hoe lang is je zadel van voor naar achter aan de onderkant, het gedeelte wat op het paard ligt?
Dat kun je zelf meten, want de inchmaat is van de zitting voor de ruiter.
Je hebt zadels die op z'n kortst al rond 41 cm zijn dus als je zadel die lengte heeft kun je niks anders krijgen ben ik bang.
Zelf heb ik een heel kort zadel maar ook een paardje met hele korte rug en dat ligt niet heel veel anders dan de jouwe.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:06

LynnT in welke omgeving woon je?

Misschien is er iemand in de buurt die je advies kan geven?

Er zijn wel verschillende zadels die korter zijn dan een 17,5 inch wintec.
En als je in de buurt woont kan je vandaag nog wel een bitje bij me komen lenen :o

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:08

MirandaFuego schreef:
Het zadel lijkt idd wel aan de grote kant in zijn geheel, maar ik weet niet hoe kort de rug van je pony is.
Hoe lang is je zadel van voor naar achter aan de onderkant, het gedeelte wat op het paard ligt?
Je hebt zadels die op z'n kortst al rond 41 cm zijn dus als je zadel die lengte heeft kun je niks anders krijgen ben ik bang.
Zelf heb ik een heel kort zadel maar ook een paardje met hele korte rug en dat ligt niet heel veel anders dan de jouwe.

43 cm is het, dus misschien beter op zoek naar een kortere? Kan het dus ook dat je 41 cm hebt en een 17 inch zitting? want zoals ik al zei in mijn vorige reactie ben ik bang dat het dan te krap wordt voor ruiter.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:10

LynnT schreef:
MirandaFuego schreef:

43 cm is het, dus misschien beter op zoek naar een kortere? Kan het dus ook dat je 41 cm hebt en een 17 inch zitting? want zoals ik al zei in mijn vorige reactie ben ik bang dat het dan te krap wordt voor ruiter.

Als het te krap wordt voor de ruiter ga je achter op de lepel zitten en dit veroorzaakt ook problemen.

Uit mijn hoofd heeft torrowgood en Massimo bijv korte zadels.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:12

friesam schreef:

En als je in de buurt woont kan je vandaag nog wel een bitje bij me komen lenen :o

Ik woon in belgie, Bree. Vanwaar ben jij? Maar nu ik het weet dat het bit totaal niet goed is zou ik hem eigl liever even niet rijden tot ik een goed hoofdstel heb gevonden.(doe wel veel grondwerk enz met hem dus stilstaan doet ie niet) voel me er echt niet goed bij als het hem niet goed zit :(

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:13

LynnT schreef:
friesam schreef:

Ik woon in belgie, Bree. Vanwaar ben jij? Maar nu ik het weet dat het bit totaal niet goed is zou ik hem eigl liever even niet rijden tot ik een goed hoofdstel heb gevonden.(doe wel veel grondwerk enz met hem dus stilstaan doet ie niet) voel me er echt niet goed bij als het hem niet goed zit :(

Helaas Brabant Nederland.

Vind het wel super tof dat je er zo mee bezig bent +:)+

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:15

_/-\o_ Vind het heel knap van je dat je zo goed over het welzijn van je pony nadenkt, TS!

Alle tips zijn hier eigenlijk al gegeven. Succes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:16

LynnT schreef:
MirandaFuego schreef:

Is je zadel een 17,5 inch is de kussenlengte 43 cm? Klopt dat wel? Of heb je het tussenstuk gemeten aan de onderkant van het zadel? :-)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:16

LynnT schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ruiter is al uitgegroeid haha, de keuze naar een pony is er aangezien ik maar 1m 55 ben dus zelf ook een kleintje. op de foto zit een vriendin erop. qua hoofdstel ga ik overschakelen naar bitloos. qua zadel weet ik nu niet goed wat ik moet doen. misschien een korter model van zadel maar dan heb ik weer schrik dat het idd voor de ruiter te krap word? (Ik ben even groot als meisje op de foto maar weeg nog een 4 kilo meer vrees ik :p) Ik wil er zowiezo een vinden die goed past waar hij geen last van heeft. (Nu ik merk er niks van tijdens het rijden maar het kan niet goed zijn voor de rug.) suggesties voor welk type zadel mag altijd. Ik denk nu aan boomloze zadels? maar weet niet of het het probleem oplost. ook wil ik nog een barebackpad.

en het bit is idd paardenmaat ... heb het nu opgezocht en gemeten. weet dat het een leidraad is maar vond dit:
A,B en kleine C pony's10.5 cm
Grote C,D en E pony's11.5 cm
Grote E pony's en kleine tot middelgrote paarden12.5 cm
Grote paarden13.5 cm

en het is 12,5 gemeten vanaf de ringen