Zadel voor paard met rechte rug.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Zadel voor paard met rechte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 13:21

Hallo bokkers,

Ik wil hier graag advies vragen betreft een zadel voor een jong paard met een rechte rug.
Om het nog moeilijker te maken, zowel mijn moeder als ik moeten er goed in kunnen zitten. :+

Afspraken met de zadelmaker/passer zijn er geweest, echter omdat ik stage loop en daar moeilijk vrij van krijg (en zadelmaker/passer het ook druk heeft) heeft mijn moeder bij de laatste afspraak een zadel op "proef" gehad. Nou zit mijn moeder daar dus goed in, maar ik kan er echt niet in zitten. -O-

Nu ligt er een Kent&master op met verplaatsbare wrongen. Maar hoe ik ze ook plaats, mijn knie komt over het zweetblad heen en ik heb totaal geen steun aan het zadel.
Omdat ik ontzettend hypermobiel ben, heb ik veel baat bij een zadel dat wat gesloten zit en goede wrongen heeft.

Nu wil ik mij gaan oriënteren op merken die zowel op een rechte rug passen en dus ook nog voldoende steun geven.

Eisen lijstje:
* passend op paard
* leer
* gesloten zit
* voldoende wrong

Foto van de rug van paard.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... a12de5dd46

Wie heeft er advies betreft merken?

Gravity

Re: Zadel voor paard met rechte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:32

Bates

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:46

Daaleman

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 19:38

Dankjulliewel! Ik ga deze zeker even op het lijstje zetten en overleggen met de zadelmaker/passer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:43

Anatomica is voor een rechte rug zeker geschikt, euroriding titan, ninon schutte (die mag je bij uitproberen als je in de buurt zit).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:50

Ik ben ook hypermobiel (probleem vooral in mijn onderrug, buik- en rugspieren werken onvoldoende samen, aldus de fysio) en zadelmaker heeft onlangs ons zadel zo veranderd dat het zowel voor paard als voor mij stabieler is geworden. Wij hebben een kentaur, heb het idee dat dit zadel op vrij veel paarden passend te maken is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 19:50

Anatomica valt helaas af. Die heb ik gehad en volgens de zadelmaker loopt de boom te rond waardoor hij zou wippen. Wel een heerlijk zadel was de antatomica Orion en echt ideaal voor mijn eigen, maar niet passend te krijgen op het paard. ;( .
De rest schrijf ik zeker ook even op! Woon helaas niet in de buurt, maar ik ga zeker even googlen naar dat merk. Nog nooit eerder van gehoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:55

Ik heb er 2 met een rechte en brede rug. Daarvoor heb ik een Wow.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:00

Ik heb een anatomica op mijn Fries.... Met heel rechte rug.
Wellicht nog eens een telefoontje wagen naar het Drunens Ruiterhuis?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:00

Passier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:22

Ninon maakt zadels op maat, maar zijn ook zeker 2e hands te krijgen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:56

MarianneW schreef:
Ik heb een anatomica op mijn Fries.... Met heel rechte rug.
Wellicht nog eens een telefoontje wagen naar het Drunens Ruiterhuis?

Aangezien die anatomica die ik had ideaal zat (zowel voor moeder als mij) ga ik zeker bij de zadelpasser opnieuw informeren of er echt geen model is wat wel op ons paard zou passen.

Passier zet ik ook even op het lijstje, totaal niet bekend mee. (nouja, wel met merk, niet met hoe de zadels zitten).

Een wow ben ik een beetje sceptisch over. Het het Wow topic hier op bokt eens doorgelezen en de meningen zijn er over verdeeld. Bijkomstig vind moeder het bloedlelijke zadels. ( niet dat uiterlijk doorslag gevend zou moeten zijn, maar voor dat geld mag het oog ook wel wat willen aldus moeder).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:26

Zadelmaker is geweest en kan niks meer voor mij betekenen.
Het enige wat ze kan doen is een zadel op maat voor zowel mij als paard bouwen maar dat vind ze geldverspilling omdat het paard nog groeit. Dan zou ik met +- 6 maanden weer in het zelfde schuitje zitten, daarbij dat zo'n zadel waarschijnlijk niet aan de staat stenen kwijt kan raken.

De situatie is nu dus ook zo dat paard tijdens het passen niet meer aan het werk wil. Bokken en springen omdat hij ondertussen weet dat als ik niet lekker in het zadel zit dus afstap. Paard moet eigenlijk ongelofelijk op zijn sodemieter krijgen, maar ik kan dat niet omdat ik mij in deze paszadels totaal niet op mijn gemak voel. ;(

Zoektocht gaat dus verder :\

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:35

Kijk eens naar Baloun Flexi Saddles?

Zodra ik mijn money bij elkaar heb, ga ik dit ook doen.

1700 euro, compleet op maat gemaakt en nooit meer een zadelmaker nodig.

Meneer baloun doet al 10 jaar met zijn eerste gemaakte zadel.

Heb gisteren de vrouw uit Someren gebeld, voor meer info wat betreft hoe verdeling van druk en dat soort dingen.
Ook verder opgezocht en zadels verdelen gewoon 100% druk, ondanks dat ze zo flexibel zijn.

Het concept bestaat nu 10 jaar. Mensen die ze hebben schijnen erg tevreden over te zijn.

Ik ga hard sparen, want het lijkt mij een prachtig cadeautje voor mezelf en mijn paard.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:28

Zaldi, heerlijk! Ook ideaal voor paarden met een rechte of korte rug.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 09:56

Die ga ik zeker even onthouden, want zoals ik zie is deze boom altijd aanpasbaar?

14 mei komt Drunens Ruiterhuis met een bus vol om te passen. Dus ik hoop dat daar wat tussen zit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:03

Passier, ainsley, wintec, tribal heeft ook zadels met bomen voor rechte rug.

Mijn paard heeft ook een rechte rug namelijk.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:08

Massimo

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:11

Ik weet niet hoeveel inch je huidige zadel is, maar als je knieën hoe dan ook over het zweetblad komen, is het zadel voor jou te klein. Hoe groter de inch hoe meer bovenbeen je erin kwijt kunt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:24

Ik heb mijn eigen zadel terug en dat is een 18 inch, daar kunnen moeder en ik gewoon beide goed in zitten. Het testzadel was ook een 18 inch, maar door onbalans ging ik mijn knieën een beetje optrekken en dan zat ik gelijk voor het zweetblad. Foto heb ik er wel van maar staat op andere pc.
In de meeste 17,5/18 inch zit ik wel goed, mits ze dus voldoende steun geven.

Edit: wel een foto van mij in de anatomica, was ook het laatste ritje.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 618476a4d6

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:31

miss_lizje schreef:
Die ga ik zeker even onthouden, want zoals ik zie is deze boom altijd aanpasbaar?

14 mei komt Drunens Ruiterhuis met een bus vol om te passen. Dus ik hoop dat daar wat tussen zit.

Let wel goed op met wat het Drunens Ruiterhuis je aansmeert. Mijn zadels kwamen tot voor kort ook altijd hier vandaan. Tot ik problemen kreeg met het rijden, andere MSFC zadelmaker laten komen, de zadels pasten van geen kant.
Persoonlijk zou ik de afspraak echt afzeggen, maar die keuze is natuurlijk aan jou.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:35

Euroriding titaan || is echt een aanrader ik ben ook hypermobiel en zit heerlijk in dat zadel en ik lan dat zadel op bijna ieder type paars leggen! Hier een gelderse merrie met flink platte rug.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:39

xAntoinettex schreef:
miss_lizje schreef:

Let wel goed op met wat het Drunens Ruiterhuis je aansmeert. Mijn zadels kwamen tot voor kort ook altijd hier vandaan. Tot ik problemen kreeg met het rijden, andere MSFC zadelmaker laten komen, de zadels pasten van geen kant.
Persoonlijk zou ik de afspraak echt afzeggen, maar die keuze is natuurlijk aan jou.

Mijn "eigen" zadelmaker is van de MSFC, maar die kan mij niet verder helpen vanuit haar kring. Veel mensen uit mijn kennissenkring hebben goede ervaringen met hun. Goede en slechte ervaringen heb je overal. Zelf ga ik bijv. nooit meer naar vanRijs betreft zadels.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:47

Ik heb een hulzebosch op een merrie met strakke rug, zadel tweedehands gekocht en aan laten meten aan mijn merrie. Hier is ook hoogzwanger.

Afbeelding

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:47

Zoals ik al zei, het is een eigen keus. Maar hier hoor ik steeds vaker dat DR niet meer mag komen. Ik hoop dat het bij jou mee valt en je wel een passend zadel vind :)