Singelwond welke singel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Singelwond welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:56

Mijn paard heeft nu een singelwond in haar oksel zitten. De ene dag zat er een verdikking en de volgende dag was hij open geknapt.

Ik heb voor haar een anatomische singel van msfc. Toch wordt haar velletje in haar oksel tegen de rand van de singel gedrukt tijdens het bewegen, wat vervolgens een drukplek oplevert.

Nou is het zo dat ze een wat smalle borst heeft en dus weinig ruimte tussen haar voorbenen. Het lijkt er op dat de bolling van de msfc singel te breed is.

Zou een fairfax narrow de drukplek in de oksel kunnen voorkomen? Of wordt dan als nog het velletje tegen de rand van de singel gedrukt. De randen van de fairfax zien er hard uit.

Ik neig zelf meer naar een A-symetrische bont singel van Mattes. Maar is daar de bolling (midden stuk) niet te breed tussen haar voorbenen?

Iemand hier tips of ervaring mee?

Foreverkliek

Re: Singelwond welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:35

Heb ook een paard wat hier altijd last van had. Op aanraden van mijn toenmalige instructrice een simpele singel van neopreen gekocht. Nooit meer problemen gehad! Mijn paarden lopen nergens anders meer mee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:39

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:03

Dit probleem ook gehad bij mijn vorige paard. Na het verharen continu wondjes van de msfc singel. Toen ben ik toch weer terug gegaan naar een normale neopreen singel waarover ik een los bontje had zitten.

Huidige paard heeft er geen last van de msfc singel, zelfs niet na het verharen. Ik denk dat de vorm van je singel niet voldoende past.

Ik zou het eerst goed laten helen en dan met een simpele singel weer beginnen. Daarnaast alles goed schoonhouden, het plekje bij mijn vorige paard bleef ondanks dat het geheel geheeld was gevoelig. Singelbontjes werden dagelijks gewassen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:06

Bij mijn paard werkte een neopreensingel ook goed.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:13

Mijn paard kreeg juist plekken van een neopreensingel. Door het schuren van zand en zweet tussen singel en huid kreeg ze wondjes op haar hele dunne huid. Voor haar heb ik een bontsingel gekocht, dit ging prima.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:22

flappie2 schreef:
Mijn paard heeft nu een singelwond in haar oksel zitten. De ene dag zat er een verdikking en de volgende dag was hij open geknapt.

Ik heb voor haar een anatomische singel van msfc. Toch wordt haar velletje in haar oksel tegen de rand van de singel gedrukt tijdens het bewegen, wat vervolgens een drukplek oplevert.

Nou is het zo dat ze een wat smalle borst heeft en dus weinig ruimte tussen haar voorbenen. Het lijkt er op dat de bolling van de msfc singel te breed is.

Zou een fairfax narrow de drukplek in de oksel kunnen voorkomen? Of wordt dan als nog het velletje tegen de rand van de singel gedrukt. De randen van de fairfax zien er hard uit.

Ik neig zelf meer naar een A-symetrische bont singel van Mattes. Maar is daar de bolling (midden stuk) niet te breed tussen haar voorbenen?

Iemand hier tips of ervaring mee?

Ik gebruik de Mattes Asymetrische singel, dit omdat mijn merrie teveel huid heeft voor de singel waardoor deze bij veel singels stuk schuurt. Met de Mattes was het probleem verholpen.
Die bolling waar jij het over hebt ligt niet tussen de benen bij mijn merrie, maar gewoon op haar singelgroeve. De Asymetrische singel wordt ook gebruikt voor paarden welke ruime bewegers zijn. Ik gebruik hem nu een jaar of 2 tot volle tevredenheid.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 23:17

Het wondje ziet er inmiddels goed uit en is nagenoeg dicht. Ik geef het nog wat extra rust en ga dan maar eens kijken hoe ze het doet op een neopreen singel, deze heb ik nog liggen.
Echter ben ik wel bang dat deze toch te veel in haar oksel gaat zitten. Maar dat wordt een kwestie van uit proberen.

Die mattes singels zien er wel heel fijn uit en ook lekker zacht. Mijn paard beweegt ook ruim en met veel knie actief (fries).
Ik lees er wel hele goede berichten over. Misschien dat als het vakantie geld binnen is, ik deze ga uit proberen.

Meer tips en ervaringen zijn welkom ;)